Views
2 years ago

2004-19

  • Text
  • Schepen
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • September
  • Schip
  • Antwerpen
  • Jaar
  • Pagina
  • Binnenvaartkrant
  • Rotterdam

Tweewekelijks medium voor Rijn- en binnenvaart Op zoek naar een nieuwe acculader, omvormer, converter of een compleet energiesysteem? www.binnenvaartkrant.nl Telefoon: (010) 414 00 60 Telefax: (010) 414 02 12 7 SEPTEMBER 2004 8e jaargang 19 Surf dan naar www.energyshop.info voor adressen of www.mastervolt.nl voor productinformatie. In deze Binnenvaartkrant: Pagina 5 Schippers botsende fast ferries allebei in de fout Pagina 21 e.v. Achttien pagina’s Antwerpen/België Deutsche Beilage Seite 43 Raumordnungsverfahren für einen Schleusenkanal an der Saale (advertenties) www.vlootschouw.nl victron energy OMVORMERS, ACCULADERS Tel. 0182 - 38 75 22 Alles draait om kwaliteit! SERVICE AAN: TANDWIELKASTEN KEERKOPPELINGEN binnenkalkhaven 17 3311 JC Dordrecht telefoon 078-6138277 fax 078-6144887 info@dolderman.nl www.dolderman.nl Neelie Kroes: ‘Als ik langer minister was geweest, was er een Commissie Binnenvaart gekomen’ Waarom drong de waarheid over de binnenvaart niet door? Adri Duivesteijn (PvdA) stelde uiteindelijk de ultieme vraag over de Betuwelijndiscussie: ‘Waarom drong het niet tot politici en beleidsbeslissers door dat de hele Betuwelijn kon worden weggevaren met vijftig binnenschepen?’ Hij stelde die vraag aan Kees de Vries. De directeur van de Koninklijke Schuttevaer werd woensdag 1 september gehoord door de Tijdelijke Commissie Infrastructuurprojecten, waarvan Duivesteijn voorzitter is. De vraag kwam spontaan nadat De Vries helder uit de doeken had gedaan hoe overbodig die Betuwelijn eigenlijk was en is. Kees de Vries antwoordde genuanceerd: ‘Het was een strategische beslissing die niet goed kon worden onderbouwd. De grootste haven ter wereld moest een spoorverbinding krijgen. (…) De tweede reden was dat de Rotterdamse haven naast de binnenvaart een tweede alternatief voor het wegvervoer wilde hebben. Als we het hadden kunnen tegenhouden, hadden we dat gedaan. Maar je kon op je klompen aanvoelen dat men die Betuwelijn gewoon wílde. Er is geen moment geweest dat er politiek een meerderheid was die redelijkerwijs de Betuwelijn had kunnen stoppen. We hebben ons geen illusies gemaakt. Van tevoren stond vast: dit verhaal kun je niet winnen. Zelfs minister De Boer, afkomstig uit onze sector, was na één keer vliegen over de Betuwelijn verkocht…De binnenvaart is geen actiegroep tegen de Betuwelijn. Wij zijn een professionele branche en we profileren ons door te laten zien wat we kunnen.’ (vervolg op pagina 3) (advertenties) DIESEL ENGINES Hendrik Ido Ambacht Tel. 078 - 6813127 Fax 6812025 Feestelijke start van HOI Bek & Verburg Inzamelingsbedrijf Bek & Verburg heeft aan de Montrealweg in de Botlek een nieuwe havenontvangstinstallatie (HOI) in gebruik genomen. Het gaat om in eerste instantie de inzameling van De Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) stelt dat de oorzaak van het breken van de No Limit een ontwerpfout is. De uitkomst van het rapport werd gisteren (maandag 6 september) openbaar gemaakt. IVW heeft ook een verklaring voor de fout, die tot gevolg had dat het beunschip niet sterk genoeg was en 5 juli in de middensluis van IJmuiden brak en zonk. ‘In het proces van ontwerp tot certificering is vanaf het begin het verkeerde uitgangspunt van de ontwerper gehanteerd dat er vast afval van de zeescheepvaart. Maar ook de schoonmaak van duwbakken die hebben gelost ligt in de planning. Bovendien zijn er faciliteiten om bijvoorbeeld lekkende containers op te halen sprake was van een standaard binnenvaartschip voor droge lading,’ aldus woordvoerder Willard Elissen. ‘Dit verkeerde uitgangspunt is gaandeweg door geen van de betrokken partijen (makelaar, ontwerpbureau, werven, klassebureau, inspectie) gecorrigeerd.’ Volgens Elissen gaat het om een eenmalig incident. ‘De afgelopen jaren zijn honderden schepen gecertificeerd. Er zijn geen vergelijkbare gevallen. Dat neemt niet weg dat IVW nog zal onderzoeken hoe in de eigen bedrijfsprocessen dit soort gevallen kunnen worden voorkomen.’ De (advertenties) en af te geven. Voor dat ophalen werd met de opening van de kade en de grote verwerkingshal ook een tweede kraanschip in bedrijf genomen, de Invotis II. (lees verder pagina 7) (foto MGR) Niemand ontdekte ontwerpfout No Limit instantie zal haar eigen bevindingen ter beschikking stellen aan de Raad voor de Transportveiligheid, dat ook met een onderzoek naar het breken van de No Limit bezig is. Schepen Onderlinge Nederland, waar de No Limit verzekerd is, kwam enkele weken terug al met de oorzaak naar buiten. De verzekeraar heeft zelf een technisch onderzoek laten uitvoeren door Vuyk Engineering. Daaruit kwam naar voren dat het schip tachtig procent te weinig langsverbanden heeft en dat er te dunne materialen zijn gebruikt. 21156 BALLAST POMP MET 7,5 KW MEER DAN 1000 KUUB / UUR VERPOMPEN! www.veth-motoren.com POSTBUS 53 - 3350 AB PAPENDRECHT TEL. (078) 615 22 66 - FAX (078) 641 11 69 • vermogens van 5 tot 60 kVA op voorraad • snelle service • lage inbouwprijzen • levering van alle onderdelen VOOR NEDERLAND EN BELGIË BARTH AGGREGATEN 's-GRAVENDEEL TEL. 078-673 37 99 (NA 18.00 UUR 078-673 48 00) AGGREGATEN www.mfolthof.nl Dieselbedrijf Hardinxveld B.V. Cummins – Detroit Diesel Isuzu – Twin Disc - Allison Tel 0184 – 613066 Fax 0184 – 618002 www.dbh-bv.nl info@dbh-bv.nl Official dealer De Haas Diesel Motoren BV KOSTEN BESPAREN MET NTZ! NTZ Radiaal Bypass Filter: • Minder olie verversen • Minder onderhoud • Langere levensduur van: - motor - keerkoppeling - hydraulisch systeem. Tel. 010-5912611 www.dehaasdiesel.nl

De Binnenvaartkrant