Views
4 years ago

2004-17

  • Text
  • Pompen
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Augustus
  • Pagina
  • Rotterdam
  • Nederland

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 40 10 AUGUSTUS 2004 Wie leverden op de mosselkotter Wyk-2 Op de mosselkotter WYK-2 leverden wij het complete pijpleidingsysteem. Wij wensen de eigenaar van de WYK-2 een goede en behouden vaart. RuGo Tech pijpleidingen BV Tel: 0168-407487 Fax: 0168-407495 Email: info@rugotech.nl Wij wensen Föhrer Muscheln GmbH een behouden vaart met de mosselkotter Wyk-2 OP ZEKER VAREN Onderlinge Verzekering van Schepen U.A. • Tel. 050 - 526 25 55 W W W . O R A N J E - V E R Z E K E R I N G E N . N L Maaskant Shipyards Bruinisse Complete afbouw, mossellier, ankerlier Fortis Bank Goes Financiering en verzekering Van der Peijl Techniek Atlas Copco compressoren Geveke Motoren bv 2x Caterpillar 3412E voortstuwingsmotor, Caterpillar 3406 DI-TA liermotor, Caterpillar 3306 DI-TA pompmotor, Caterpillar 3054 DI-T generatorset Discom BV 45dB(A) dempers met vonkenvanger voor hoofd en hulpvermogen, inclusief de flexibele ophanging IHC Lagersmit 2 stel SUPREME LD Eco Schroefaskokerafdichtingen 155/125 en bijbehorende met witmetaal gevoerde schroefaslagerbussen Rafa B.V. Scheepsramen onder keur van o.a. GL, Lloyds, BSI, DNV e.a. DESMI K&R Pompen B.V. 2 x Dekwaspomp SAEN-3110/250/220, lens-pomp ruim VAC-4001, vuilwaterpomp S40-M, dompelpomp Compatta 1M, hydrofoorset PM10/100, feedpomp mossel systeem EN 125/26, mossel-vang systeem STP16-B03004, brandstoftrimpomp TNU- 30-La , luchtgedreven membraanpomp T4 Blokland Non Ferro bv Beunkoelers FA. P. Redert b.v. Tuigage, visdraden en smeermiddelen ProMarin Propeller und Marinetechnik GmbH 2 x 5 blads schroeven met diameter 1200 mm Alewijnse Marine BV Complete electrische installatie Van de Giessen Straalbuizen 2 x Ø 1.210 mm, type Wing Observator Instruments B.V. Tankmeting en ruitenwissers Schottel GmbH & Co. KG/ Schottel Nederland BV Schottel boegschroefinstallaties type STT 060 LK vermogen 110 kW International Paint (Nederland) B.V. Coating Horn & Trede Funktechnik GmbH Levering en installatie nautische en communicatie apparatuur t.w.UKW-DSC radio systeem FM8500 Furuno, UKW radio systeem RT64M Simrad, twee radars Furuno FR2115BB met antennes in de voormast, SC-60 Furuno satellietkompas, Cassens & Plath Reflecta 3 magneetkompas, Robertson AP9 MKIII autopiloot, Robertson AR68 bochtaanwijzer, twee Furuno echolood-installaties, Furuno Navtexontvanger, GPS installatie, Transas NS2400 zeekaartenplotter, gesloten camera-circuit met omschakelaars, verder televisie, radio- en blackboxsystemen met satellietontvangers en een AISsysteem Furuno FA100 windmeetsysteem Rugo Tech Pijpleidingen B.V. Compleet pijpleidingsysteem Glerum Koel- en Klimaattechniek Airconditioning installatie Oranje Onderlinge Verzekering van Schepen U.A. Verzekering Ajax Fire Protection Systems BV CO2-brandblusinstallatie Welsec schilders en classificeerbedrijf b.v. Stralen, conservering, schilderwerk FPT Nederland B.V. Fenaflex elastische koppelingen tbv hydrauliekpompen Jan Visser Tekenwerk en berekeningen Centa Nederland B.V. CENTA elastische koppeling CX-56-NFS1 De Wolf Products B.V. Scheepsbenodigdheden (Reddingsvlotten, mobboot, bootdavit kleine nautische uitrusting en brandblussers) Parker Hannifin bv Lierbediening Duivelands Meubelhuis Stoffering IJtama Scheepstimmerbedrijf b.v. Complete betimmering Ned-Deck Marine B.V. Rescue bootdavit Fa. Nijhuis Spoelpompen Econosto Nederland BV Afsluiters en appendages Smits-Neuchatel Marine Department BV Kunststof Solvolan vloeren Rubber Design BV Flexibele opstelling/ophanging motor Prohand BV Ankers en kettingen ADS-van Stigt 2x ZF Marine ZF W2700 keerkoppeling voor de voortstuwing, reductie 3,500:1. Elk uitgerust met: 24V solenoid tbv elektrische bediening, elastische koppeling, ingebouwde PTO type 0 tbv directe montage van de stuurwerkpomp, ZF Mathers bedieningssysteem type CruiseCommand Ambi Lelystad Technische Handelsonderneming Automatische vetpomp Heinen & Hopman Engineering B.V. Ventilatie roosters/brandkleppen Pols Aggregaten Hulpgenerator Schavicast bv straal & schilderwerk Schilderwerk interieur Oliehandel Steijn Shell gasolie Rombouts Kunststof Techniek BV Kunststof leidingwerk Delta Isolatie B.V. Isolatie uitlaatgassystemen en woning Machinefabriek W. Bakker B.V. Spoelinstallatie Buro Venteville Luchthoorn Doedijns B.V. Hydrauliek componenten Wir lieferten und installierten die nautische und funktechnische Ausrüstung für die Wyk-2 und wünschen allzeit gute Fahrt Horn & Trede Funktechnik GmbH Harmen Grapengeter-Str. 6 25813 Husum Tel. +49 4841 9145 wenst de Wyk-2 een behouden vaart Prins Hendrikkade 12e • 3071 KB • Rotterdam Postbus 24202 • 3007 DE • Rotterdam Telefoon: 010 - 414 00 60 • Fax: 010 - 414 02 12 Internet: http://www.binnnenvaartkrant.nl • Email: advertentie@binnenvaartkrant.nl Wij leverden de airconditioning installatie op de WYK-2 en wensen schip en bemanning een behouden vaart

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 41 Maaskant Bruinisse doet het goed bij Duitse mosselbedrijven 10 AUGUSTUS 2004 Fraai gelijnde mosselkotter WYK-2 klaar voor het grote werk Het is niet de eerste keer dat Maaskant Bruinisse een complete en opvallend fraai gelijnde mosselkotter aflevert aan een Duits mosselbedrijf. De WYK-2 is wéér een staaltje van de Bruse scheepsbouwer. Begin dit jaar leverde Maaskant Bruinisse de kolossale mosselkotter WYK-9 al af en onlangs was het de beurt aan de WYK-2 Johanna Leintje, die eveneens zal gaan opereren op het Duitse wad. Door Willem den Heijer De WYK-2 heeft een lengte van 43,50 meter, een breedte van tien meter en een holte van 3,13 meter en werd in de periode december 2003 tot maart 2004 gebouwd (binnen) door CRIST-werf in het Poolse Gdansk. Op 5 april arriveerde het casco bij hoofdaannemer Maaskant Bruinisse voor de afbouw, waarna op 22 juni de technische proefvaart met de Germanischer Lloyd en Seeberufsgenossenschaft plaatsvond. Vorig jaar nam de opdrachtgever, Föhrer Muscheln GmbH uit het Duitse Dagebüll, het besluit voor de nieuwbouw van deze mosselkotter. Het betreft hier een Nederlands- Duitse onderneming die verbonden is aan Delta Mossel uit Yerseke. De naam van de nieuwe WYK-2 verraadt eigenlijk al de inmenging van Nederlands ondernemerschap. Evenals de WYK-9 zal ook de WYK- 2 incidenteel de mosselen in Yerseke aanlanden. Overigens steekt het enkele Bruinisser mosselkwekers dat in het buitenland zulke mooie en grote mosselkotters in de vaart gebracht kunnen worden. De nieuwbouw voor Nederlandse mosselkwekers ligt al enkele jaren nagenoeg stil. ‘Wat wil je met zo’n toekomst,’ fulmineert een plaatselijke mosselkweker, die daarmee doelt op de discussie of schelpdiervisserij op het Nederlandse wad op een duurzame manier bedreven kan worden. Als daar positieve duidelijkheid over komt, geloven de kwekers volgens hem vanzelf weer in een toekomst. Verzaaisysteem Directeur Marcel van der Zwan van Maaskant Bruinisse is blij met de opdrachten uit Duitse hoek. ‘Wij hebben de laatste jaren regelmatig Duitse mosselkotters op bezoek voor reparatie en verbouwingen. Zo hebben we de WYK-7 en de WYK-8 al eens voor de kant gehad en is onlangs de oude WYK-2 omgebouwd en vernummerd naar YE-44. Op dit moment zijn we op zoek naar kandidaten die geïnteresseerd zijn in nieuwbouw en ik kan mededelen dat er nog wel wat in de pijplijn zit. Maar ja, Keulen en Aken zijn ook niet in één dag gebouwd; dus hebben we wat geduld nodig,’ aldus Van der Zwan. Het vaartuig, ingeschreven in het Duitse scheepsregister als Johanna Leintje met visnummer WYK-2, meet 419 BRT en heeft een laadcapaciteit van 285 kubieke meter bij gebruik van de beide mosselruimen. Het spoelruim met een capaciteit van 66 kubieke meter kan ook nog als extra laadruim ingezet worden. Het schip heeft lospoorten met injectors in de zijde, het voor- en het achterruim zijn ook nog voorzien van een venturi-systeem in de bodem. Dit gepatenteerde systeem is ontwikkeld door Desmi uit Utrecht en is bedoeld om mossels zo efficiënt mogelijk te verzaaien. Het venturi-systeem biedt een volledige controle over de snelheid van het verzaaien van mosselzaad en halfwasmosselen. Conventionele systemen hebben doorgaans een gebrekkige controle over de hoeveelheden zaad en halfwasmosselen die het schip verlaten gedurende het verzaaiproces. Daardoor ontstaan verschillende dichtheden op het perceel, waarbij in veel gevallen de onderste lagen in de verdrukking komen, beschadigd raken en afsterven. Het venturi-systeem heeft dat nadeel niet en zorgt dus voor een gecontroleerde, optimale bedekking van het perceel. Volgens de fabrikant is het niet zomaar een lossysteem dat lukraak de inhoud over het perceel uitzaait, maar een revolutionair verzaaisysteem. Schokvrij De nieuwe WYK-2 vaart de haven van Bruinisse uit. (foto’s Willem den Heijer) De stuurhut biedt rondom een vrij uitzicht en is door de Duitse firma Horn & Trede Funktechnik voorzien van een uitgebreid pakket navigatie- en communicatiemiddelen. De woonruimte is ontworpen voor een 4-koppige bemanning met twee 1-persoonshutten met dubbelbed en douche-/toiletruimte en nog eens twee 1-persoonshutten met enkele bedden. Verder zijn er een ruime kombuis/messroom, een gescheiden douche- en toiletruimte voor algemeen gebruik en een ruimte voor wasmachine, droger en vrieskasten. De hutten en de kombuis/messroom zijn voorzien van een aircosysteem en hebben een luchtverversingsinstallatie. De WYK-2 is uitgerust met een zwaarder type mossellier met acht trommels met luchtbediende fricties en rembanden die – zoals bekend is van de door Maaskant geproduceerde lieren – een eenvoudig en schokvrij visbedrijf mogelijk maken. De op de vislier geplaatste uitkaplier werkt op hetzelfde principe en presteert op hetzelfde niveau. De lier wordt aangedreven door middel van een 6-cilinder Caterpillar-dieselmotor (298 kW bij 1800 toeren) met reductiekeerkoppeling en wordt bediend vanuit de stuurhut met een Parker Sempress elektro-pneumatische bediening. Het toppen van de gieken kan gebeuren met behulp van elektrische gedreven liertjes. Op het voorschip staat een elektrisch aangedreven dubbele ankerlier met twee nestenschijven voor de 22 millimeter ankerdamketting om de beide 495 kilo zware HHP Pool-ankers binnen te halen. Twee Caterpillar-dieselmotoren van het type 3412E zorgen middels een ZF W2700 reductiekeerkoppeling voor de aandrijving van de met IHC Supreme lagers gelagerde schroefassen. De 5-blads Promarin-schroeven met een diameter van 1200 millimeter (één keer links, één keer rechts) draaien in Van de Giessen wing-nozzles en geven het vaartuig een snelheid van ruim 12,2 knopen. De motoren en keerkoppelingen worden vanuit de stuurhut bediend door een ZF-Mathers CruiseCommand bedieningssysteem. Zowel de mossellier, de spoelpomp als de boordnetgenerator wordt aangedreven door een Caterpillar-dieselmotor, waarbij de lier- en pompdiesel elektrisch variabel in toerental zijn. De liermotor drijft aan de vrije krukaszijde een hydrauliekpomp aan voor respectievelijk de boegschroef en het hydraulisch/mechanische uitzetsysteem van de vier visgieken. Tevens is een radiateurgekoelde hulpgenerator van 30 kVA met een Hatz in de machinekamer aanwezig. Het schip beschikt over een hydraulische Schottel boegschroef van het type STT 060 LK van 150 pk. De elektrische hydrauliekpompen aan boord zijn bedoeld voor de stuurmachine. Een dieselgedreven hydrauliekpomp en een standby elektrische hydrauliekpomp voor de uitzetcilinders voor de gieken, de boegschroef, de lospoort-afsluiters van de ruimen, de draai- en spoelkoppen, de spoelband en het omklappen van de spoelband van voor- naar achterruim en omgekeerd. Alle componenten zijn geleverd door Doedijns. Maaskant Bruinisse droeg verder zorg aan de complete inbouw van de WYK-2 en werd daarbij geassisteerd door een aantal onderaannemers, waaronder Alewijnse Marine uit Krimpen aan den IJssel, RuGo Tech pijpleidingen uit Klundert en IJtama uit Stellendam. Het imposante stuurhuis van de WYK-2 is een echte blikvanger. De spoelinstallatie aan boord van de mosselkotter.

Binnenvaartkrant