Views
4 years ago

2004-16

  • Text
  • Schip
  • Rotterdam
  • Juli
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Jaar
  • Meter
  • Pagina
  • Schepen

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 34 27 JULI 2004 • Havenservice • Grijperreparaties • Aluminium / R.V.S. • Knippen / Zetten • AZOBE reparaties • Reparaties alle soorten scheepsluiken lid FUN YAK BIJBOTEN • Uit voorraad leverbaar de Fun Yak 360 en Fun Yak 390 • Fun Yak bijboten zijn SI en BSBG gekeurd • Gemaakt van liniare polyethyleen; een oersterke kunststof • Dubbelwandig, geheel naadloos, onderhoudsvrij en recyclebaar, derhalve milieuvriendelijk metaalunie Nijmegenstraat 29 • 3087 CD Rotterdam • Haven nr. 2184 • Telefoon 010-4850134 • Fax 010-4854772 ...als je toch moet zitten, dan comfortabel! Fun Yak 360 vanaf € 1.172,26 excl. BTW Fun Yak 390 vanaf € 1.592,45 excl. BTW Qualiteit heeft een naam: Technische gegevens Fun Yak 360 • Lengte 3.60 meter • Breedte 1.50 meter • Hoogte 62 cm. • Gewicht 100 kg. • Draaggewicht 430 kg. • Kortstaart tot 25 PK • 1 bank standaard Opties: • Stuurconsole • 2e zitbank • Viersprong • Aluminium peddels Technische gegevens Fun Yak 390 • Lengte 3.90 meter • Breedte 1.60 meter • Hoogte 82 cm • Gewicht 130 kg. • Draaggewicht 530 kg. • Langstaart tot 30 PK • Standaard 2 banken • V-bodem Opties: • Stuurconsole • Viersprong • Aluminium peddels Service heeft een nummer: Tel.: 0049 (0)2 03/93 27 30 Fax: 0049 (0)2 03/93 27 3-66 WITTIG GmbH internet: http://www.wi-du.de E-Mail: info@wi-du.de De Fun Yak bijboten zijn te verkrijgen bij: BUNKERSTATION HEIJMEN B.V. te Millingen a/d Rijn Voor informatie: +31 481 438310 / 431412 Dekatel 29478 www.bunkerstationheijmen.nl, E-mail: info@bunkerstationheijmen.nl Scheepswerf Grave b.v. Maaskade 28, Postbus 52, 5360 AB Grave Tel. 0486 - 47 24 64, Fax 0486 - 47 59 88 e-mail: info@scheepswerfgrave.com • Alle voorkomende reparatie werkzaamheden • Nieuwbouw van alle typen bedrijfsvaartuigen • Dokcapaciteit 110 mtr GENERATORSETS ? ADT BV - Dordrecht 078 - 6136177 Internet: http://www.adtbv.nl • Email: info@adtbv.nl ADT bouwt generatorsets met DEUTZ motoren en LEROY-SOMER generatoren. Standaardsets van 4,5 tot 350 kVA waaronder bijvoorbeeld de stille en zuinige oliegekoelde 1011 sets in 18, 26 en 37 kVA. Superstille geluidgedempte versies of speciale uitvoeringen worden voor u op maat gebouwd. DEUTZ generatorsets ........? Natuurlijk bij ADT in Dordrecht. DEN BOER GELASTE SCHEEPSSCHROEVEN - sterk en veerkrachtig - licht in gewicht - hoogwaardig lassen - gemakkelijk te repareren - nauwkeurig uitgebalanceerd ing. J.W den Boer Noord 41A Krimpen a.d Lek Tel. 0180 - 512264 b.g.g. 010 - 4820093

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 35 M.J. Poley kan zich dankzij de scheepvaart onderscheiden M.J. Poley levert verwarming, airconditioning, ventilatie, sanitair en alle leidingwerk dat daarbij hoort. Kortom: alle installatiewerkzaamheden behalve elektra. De scheepvaart is de belangrijkste afzetmarkt voor het Zwijndrechtse installatiebureau en goed voor circa zeventig procent van de omzet. De rest is afkomstig uit de utiliteitsbouw (bedrijfspanden, kantoren, scholen) en de particuliere markt (woningen). Algemeen installatieburo M.J. Poley, zoals het bedrijf volledig heet, bestaat sinds 1978. Er werken vijftien mensen bij het familiebedrijf. Onder hen de oprichters Els en Ries Poley en hun zoon Niels. Hij werkt sinds 1998 in de onderneming en werd vorig jaar mede-eigenaar van de Vof. ‘We hebben een goede ploeg en doen het met z’n allen,’ schetst Els de sfeer binnen het bedrijf. ‘Wij zijn eigenlijk geen bazen, maar iemand moet nu eenmaal het werk binnenhalen en de administratie doen.’ De familie Poley voelt zich thuis in de beroepsvaart. Els: ‘Het is een aparte wereld, met gespecialiseerde werkzaamheden. Het is nooit standaard. Er wordt meer kwaliteit en vakmanschap gevraagd. Zo kun je je onderscheiden. Dat merken klanten aan de wal ook.’ M.J. Poley bezit tal van kwaliteitscertificaten. Zoals dat van de brancheorganisatie KOMO. Certificering behoort tot de werkzaamheden van Niels. Hij zorgde ook voor de erkenning als legionellabestrijder en praktijkopleider voor monteurs. Airco/cv-installatie Een door het installatiebureau zelf ontwikkeld product is de airco/cv-installatie: twee functies inéén. De installatie kan zowel verwarmen als koelen. Zij is uitgerust met een ketel en een vloeistofkoelmachine. ‘Je hebt maar één installatie en één leidingnet nodig,’ vertelt Ries. ‘Voor elk vertrek is de temperatuur apart te regelen.’ De installatie krijgt een plek in de machinekamer. De koeling geschiedt via een soort beunkoeler met buitenboordwater. In de woning en de stuurhut zijn alleen roosters te zien, met daarachter een ventilator. ‘Dit levert de ideale klimaatbeheersing op.‘ Er zijn al heel wat van die gecombineerde airco/cv-installaties geleverd door M.J. Poley. ‘Eind jaren ’90 zijn we ermee begonnen,’ zegt Ries. ‘Eerst bij Scheepswerf Kooiman, waar we begonnen met mosselkot- 27 JULI 2004 ters en sleepboten. Maar inmiddels ook bij andere werven. In de binnenvaart is de airco/cv-installatie nog geen gemeengoed. M.J. Poley leverde er al wel enkele. Onder andere aan de duwboot Inca. Misschien is de verklaring dat het systeem iets duurder is dan een losse airconditioner en een verwarmingsinstallatie. Maar je bent dan wel verlost van die aircokasten in de vertrekken. ‘Het lastige is dat eigenaren bij nieuwbouw tegenwoordig vaak een compleet schip kopen,’ aldus Ries. ‘Dan komen ze in een later stadium voor het sanitair naar ons en als we dan vertellen over de airco/cv-installatie, zouden ze dat eigenlijk graag gehad hebben. Maar dan zijn de airco en de verwarming al geregeld. Die zitten in het totaalpakket.’ Erg veel tijd om die situatie te veranderen, hebben Ries, Els en Niels niet. M.J. Poley heeft het druk met alle andere werkzaamheden. Een grotere afzet van de airco/cv-installatie hebben ze dan ook niet nodig. Al zouden ze dat wel leuk vinden; ze staan immers achter hun eigen ontwerp. Els, Ries en Niels Poley, bij de tekentafel waar installaties voor de scheepvaart worden ontworpen. (foto MGR) Maas Shipyard Waterhuizen bouwt eigen tanker Op het terrein van Maas Shipyard Waterhuizen is begin juli het gloednieuwe motortankschip Julia Sara gedoopt. De plechtigheid werd uitgevoerd door de twee kleindochters van eigenaresse Diette Doesburg-Maas. Julia Sara betekent “Prinses der Gerechtigheid”. Maar er is meer, legt de eigenaresse uit: ‘Dit is een naam die al heel lang in onze familie voorkomt; een echte familienaam dus.’ Maas Shipyard Waterhuizen bouwde de Julia Sara op eigen (advertentie) GOED DOOR DE BOCHT MET EEN VETH KOPROER initiatief en het schip blijft volledig eigendom van Maas, ondergebracht in een nieuwe BV: Maas Shipping. Het 10,50 meter brede en 89 meter lange schip (1710 ton) gaat de eerstkomende tien jaar in charter varen bij Vopak. Het schip wordt momenteel afgebouwd op de werf van Maas. Eind oktober komt het in de vaart. De werf van Maas in Waterhuizen bestaat al 120 jaar. Maas nam de terreinen en gebouwen tweeënhalf jaar geleden over van Van Diepen. Sindsdien zijn er acht binnenvaartschepen gebouwd. ‘Wij zijn de enige in de provincie Groningen die binnenvaartschepen bouwt. En de enige in het noorden die roestvrijstalen tankers heeft gebouwd,’ vertelt Doesburg-Maas. Voor de eerste roestvrijstalen tanker die er van de werf kwam, kreeg het bedrijf de prijs voor het beste binnenvaartschip 2002-2003. Maas Shipyard bouwt overigens niet alleen binnenvaartschepen; binnenkort wordt er begonnen aan de bouw van vijf zeeschepen. ’Land van Heusden en Altena is Aqua Valley’ In de Kamerkrant regio Midden-Brabant zegt Henk Vermeulen, voorzitter en oprichter van de Bedrijvenkring Altena (BKA), dat het Land van Heusden en Altena de aanwezigheid van water en havens nog beter wil benutten om de economische potentie van het gebied te versterken. ‘We zijn nu landelijk het grootste binnenvaartcentrum en de aanwezige kennis op dat gebied willen we verder centraliseren; we zijn hier de “Aqua Valley” van Nederland,’ aldus Vermeulen, die tevens directeur van Rabobank Altena-Biesbosch is. Het Land van Heusden en Altena, bestaande uit de gemeenten Werkendam, Aalburg en Woudrichem, wordt omsloten door de rivieren Merwede, Afgedamde Maas en Bergsche Maas, terwijl ook het nationaal park De Biesbosch vlakbij is. Vermeulen zegt in de Kamerkrant: ‘De economische betekenis van dat water is groot. Het toerisme begint aarzelend op gang te komen, terwijl de scheepvaart van oudsher prominent aanwezig is. Alle kennis op het gebied van binnenvaart is voorhanden: van bevrachting, afbouw, reparaties, technische tekeningen tot en met elektronica. We moeten die positie verder uitbouwen door nieuwe bedrijvigheid aan te trekken en de bestaande bedrijven te behouden. De binnenvaart is een gezonde sector en de toekomst van deze branche en daarmee die van de bedrijven in onze regio zie ik rooskleurig tegemoet. Ondernemers zijn hier veel meer bereid om risico’s te nemen en kansen te benutten.’ Een bedreiging vormt de bereikbaarheid van het gebied; met name de Merwedebrug bij Gorinchem zorgt bijna voortdurend voor files. ‘Dat levert veel economische schade op. De BKA maakt zich er nu sterk voor dat de brug wordt uitgevoerd in een dubbeldeksuitvoering en zo wordt aangemerkt als landelijk pilotproject. Het ontwerp van de bedrijven Van Oord ACZ en Mercon ligt er al.’ (advertentie) BALLAST POMP 99.211 www.veth-motoren.com POSTBUS 53 - 3350 AB PAPENDRECHT TEL. (078) 615 22 66 - FAX (078) 641 11 69 Eigenaresse Diette Maas-Doesburg (midden) assisteert haar twee kleinkinderen bij de doop van de Julia Sara (foto Jan Johan ten Have). Verhuisd Maaskade Bevrachters is op 1 juli verhuisd. Het bedrijf, eerst gevestigd in Hendrik Ido Ambacht, opereert voortaan vanaf de Maasboulevard 24-26 in Zwijndrecht. Het telefoonen het faxnummer blijven ongewijzigd. Ook de zusterbedrijven Tankes en Valliante Chartering zijn meeverhuisd. 21156 MET 7,5 KW MEER DAN 1000 KUUB / UUR VERPOMPEN! www.veth-motoren.com POSTBUS 53 - 3350 AB PAPENDRECHT TEL. (078) 615 22 66 - FAX (078) 641 11 69

Binnenvaartkrant