Views
2 years ago

2004-16

  • Text
  • Schip
  • Rotterdam
  • Juli
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Jaar
  • Meter
  • Pagina
  • Schepen

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 2 27 JULI 2004 COLOFON De Binnenvaartkrant is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 30.000 exemplaren, verspreid in Nederland, België, Duitsland en Oostenrijk, op plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Verantwoordelijke uitgever: Riomar BV Adres redactie en acquisitie: Bezoekadres: Pr. Hendrikkade 12e, 3071 KB Rotterdam Postadres: Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam T 010-4140060 F 010-4140212 service@binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartkrant.nl Acquisitie: Tineke Leeuwestein Fokko van der Werf Danielle van den Broeke Secretariaat: Karin Hell Marie-Louise Hell Redactie: Martin Dekker (hoofd -/eindredacteur) M 06-50645515 emdee@tiscali.nl Michèl Gonlag (verv. hoofd -/eindredacteur) M 06-53244445 michel@gonlag.nl Eckhard-Herbert Arndt (Noord– en Oost-Duitsland) T +49-4173512170 F +49-41735009070 arndt.redaktionsbuero@t-online.de Jo Bindels (Limburg) T 0475-468246 F 0475-468247 jobindels@home.nl Harry van Eeuwijk (Oost-Nederland) T 024-3584468 F 024-3584468 h.eeuwijk@hetnet.nl Dorothé van Geemert (Noord-Holland) T 020-4215917 d.vangeemert@wanadoo.nl Jan Johan ten Have (Noord-Nederland) T 0599-331445 F 0599-331534 info@tenhavetekst.nl Willem den Heijer (Visserij) T 070-3597465 wdenheijervis@freeler.nl Jan Hoek (Brabant en Drechtsteden) T 0162-521303 F 0162-521779 jan.hoek@planet.nl Sarah de Preter (Duitsland en België) T 010-2097050 spreter@chello.nl Cor Spek (Rotterdam en Drechtsteden) T 0184-425245 F 0184-425246 binnenvaartkrant@tekstatelier.nl Lay-out: Bitfactory, Rotterdam Danny Gruteke danny@bitfactory.nl Druk: PCM Grafische Bedrijven, Amsterdam Abonnement: Nederland: € 20,50 (incl. 6% btw) per jaar Europa: € 60,00 (incl. 6% btw) per jaar 26 nummers Abonnementen worden automatisch verlengd. Opzeggen dient schriftelijk en uiterlijk twee maanden voor het aflopen van het jaarabonnement. Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de K.v.K. te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. SCHEEPSMAKELAAR Te koop aangeboden: Motorvrachtschip, 2.794 ton, 109 x 10.52 x 3.48 m. Bj. 1988 3.900 m 3 , 12 mm. ruimvloer (1995), Aluminium stapelluiken, Containerstuurhut, 1.460 pk GM (rev. 2000), kopschroef Veth 320 pk 1998 stuurhut nieuw betimmerd, goed onderhouden en vaar klaar. Motorvrachtschip, 2.157 ton, 105 x 9.50 x 3.17 m. Bj. 1987, 2.850 m“, 108 TEU, friese kap met luikenwagen, Azobé (2001) 1.460 pk. GM (rev. 2000), kopschroef van Tiem 400 pk. Scania (1996) Goed onderhouden en economisch schip. Motorvrachtschip, 2.640 ton, 98 x 11.40 x 3.25 m. Bj. 1967&1988 2 x 720 pk. Bam Deutz, 1 ruim, 4 breed en 3 hoog containers, 350 pk. kopschroef en 400 pk. hekschroef, nautisch kompleet, Stuurhut, betimmering woning en elektriciteit van 1988. Praktisch en goed onderhouden schip. Motorvrachtschip, 2.321 ton, 100 x 10.50 x 3.17 m. Bj. 1989 2.321 ton, 2 ruimen, friese kap met hydr. wagen, 99 TEU, 1.521 pk. CAT (NIEUW April 2004), kopschroef 360 pk. Scania, Riante woning. Keurig onderhouden schip. MS 650 ton, 55.00x 6.63 x 2.61 m. Bj. 1961 2x240 pk. GM MS 661 ton, 57.00 x 7.25 x 2.52 m. Bj. 1958 375 pk. Deutz MS 888 ton, 67.00 x 7.25 x 2.71 m. Bj. 1966 680 pk. CAT MS 1.167 ton, 81.90 x 8.20 x 2.54 m. Bj. 1958 615 pk. CAT MS 1.170 ton, 80.00 x 8.20 x 2.60 m. Bj. 1957 1.200 pk. DEUTZ MS 1.285 ton, 86.00 x 8.20 x 2.69 m. Bj. 1963 970 pk.Deutz (1991) MS 1.350 ton, 80.00 x 9.03 x 2.80 m. Bj. 1973 1.000 pk. Deutz MS 1.398 ton, 80.00 x 9.19 x 2.80 m. Bj 1930 750 pk. Deutz MS 1.430 ton, 86.00 x 9.50 x 2.60 m. Bj. 1961 1.200 pk ABC(1993) MS 1.693 ton, 90.00 x 9.57 x 2.81 m. Bj. 1977 1.050 pk. CAT (2001) MS 1.746 ton, 100.00 x 9.57 x 2.88 m. Bj. Divers 1.227 pk. CAT MS 3.151 ton,108.40 x 11.40 x 3.47 m. Bj. 1973 1.320 pk. SKL TMS 2.204ton, 105.00 x 9.00 x 3.29 m. Bj. 1973 1.280 pk. Mitsubishi TMS 2.500 ton, 110.00 x 10.50 x 3.16 m. Bj. 1992 1.500 pk.ABC DUWBOOT 14.46 x 5.60 x 2.00 m. Bj. 1972 2x450 pk. DEUTZ DUWBOOT 19.00 x 4.70 x 2.00 m. Bj. 1921 370 pk. GM DUWBAK 1.477 ton 70.00 x 10.40 x 2.50 m. Bj 1980 Plantinkaai 13, B-2000 Antwerpen Tel. 00-32-3-226 66 80 Fax 00-32-3-226 67 77 Mobiel Th. Moons 00-32-475-499448 Mobiel J.P. Ooms 00-32-473-735548 GEZOCHT Matroos! Bel 078 619 12 90 SWETS. SPECIALISTEN AAN HET WERK ! GEZOCHT Schippers! Bel 078 619 12 90 SWETS. SPECIALISTEN AAN HET WERK ! WASMACHINE DEFECT V-Service 0180-412271 servicegebied groot Rotterdam e.o. Tel 0620-492 155 MR M.A. VAN ROTTERDAM Poststraat 32 4301 AD Zierikzee Tel.: 0111-450445 Fax.: 0111-450446 Specialist vervoersrecht GEVRAAGD Postzegels mbt afbeeldingen v/d binnenvaart (ook van buitenlandse afbeeldingen), aanbiedingen naar buro van dit blad onder nr.200004 TE KOOP DAF 825, € 1.100, zelf halen. 0653-653031 ACCU’S VARTA 230 Amp. 96801 pr. op aanvr. DAVECO 120 Amp. € 67 150 Amp. € 85 200 Amp. € 103 230 Amp. € 125 Excl. BTW - 2 jaar garantie TRAKTIEBATTERIJEN 490 Amp. • 24V € 1025 590 Amp. • 24V € 1155 690 Amp. • 24V € 1370 790 Amp. • 24V € 1555 890 Amp. • 24V € 1750 exclusief BTW 4 jaar garantie Bezorging door geheel Nederland en in Antwerpen DAVECO Leeghwaterstraat 19 4251 LM Werkendam Tel. 0183-501016 www.daveco.nl Huizinga & Snijder B.V. Nieuwbouw, bemiddeling, in- en verkoop van alle drijvende materialen. Tel.: +31 183-500862 Fax.: +31 183-500739 Internet: www.huizinga-snijder.nl E-mail: h-s@planet.nl MOTORVRACHTSCHEPEN O.A. !"# $%& '( *!+ "" , !-!. , /-!+0 12 .#3 45! $%& '( *!/ !/ , 4-"/ , /-!40 12 ..3 6#/ $%& '( *!" 4# , 4-.# , /-!#0 12 ... 6!4 $%& '( *"/ 4. , 5-+5 , /-5.0 12 .6# 65/ $%& '( *"/ 4. , 5-/# , /-530 12 .5" +#4. $%& '( *"4 5# , 5-/# , /-"/0 12 .!/ ++.4 $%& '( *"3 5# , 5-/3 , /-"30 12 /"! ++"# $%& '( *!/ 5! , 5-/5 , /-!.0 12 +!5 +/+4 $%& '( *"5 5" , 5-/# , /-"50 12 ++/ +//6 $%& '( *4/ 5# , 6-## , /-340 12 43 +./5 $%& '( */4 5! , 6-"# , /-!#0 12 /36 +.33 $%& '( *4+ 5# , 6-## , /-5#0 12 3#4 +.4/ $%& '( *!3 5! , 6-"# , /-!/0 12 3#. +"4+ $%& '( *4. 5" , 6-"# , /-6#0 12 3## +!33 $%& '( *5# 5" , 6-"# , .-##0 12 3#! +4"# $%& '( *"" +#" , 6-"# , /-!50 12 3#5 +45/ $%& '( *64 5! , 6-"# , .-//0 12 3#+ +6#" $%& '( *4/ +#" , 6-"# , /-4.0 12 !+ +6"" $%& '( *43 +## , 6-"# , .-#/0 12 3 +666 $%& '( *"47*55 6" , ++-3# , /-5#0 12 ."# /+#+ $%& '( *4+7*6" +#5 , 6-"# , .-#30 12 ..! //+. $%& '( *65 ++# , +#-"# , /-6"0 12 .3! /33+ $%& '( *5/ +#" , +#-"# , .-+50 12 +4 /"+/ $%& '( *5# +#5 , +#-#" , .-//0 12 4" /!3# $%& '( *!47*55 65 , ++-3# , .-/"0 12 /6! .#66 $%& '( *4# +#/ , +/-## , .-"/0 12 .6+ Verder hebben wij een groot aanbod van beunschepen / duwboten / duwbakken etc. Op sommige objecten is inruil mogelijk. BEL VOOR MEER INFO: 0183-50 08 62 Let op! Superkleine "DRAADLOZE TELEFOON" voor op het schip, loods, wal enz. div. mod., bereik 500m tot wel 5 km! Info: 0622-416888 of 0164-241707 Ook 's avonds en in het weekend! TE KOOP GEVRAAGD dieselaggregaten, defect geen probleem, contante betaling. Aanbiedingen: 0654-203350 Handels-ond. Eggo Verwer in Vollenhove. TE KOOP 2 v/h 3 kmr app. op 14e etage a/d Maas, evt gemeub. Vraagpr € 219.500, gemeub + 15.000. Inruil mog schip (woon) Tel. 0622-448198 MATROOS BIEDT ZICH AAN als inval of vaste dienst, alleen NL en België. Tel. 0617-638689 Wilt u een kleine advertentie plaatsen met hierin een verzoek, aanbod of mededeling? Maak dan gebruik van onze 'Kickers'! Zowel voor particulieren als bedrijven een ideale manier om de binnenvaart te bereiken. Wanneer wordt uw kicker geplaatst? Als u voor de vrijdag in de even weken om 12:00 uur uw advertentie opgeeft, dan zal deze in de daarop volgende dinsdag (oneven week) in onze krant staan. Hoe vult u het Kicker-formulier in? G E B R U I K V O O R I E D E R E L E T T E R , L E E S T E K E N E N S P A T I E E E N H O K J E . H O U D T U S S E N I E D E R W O O R D E E N H O K J E L E E G . Bij het plaatsen van 3 kickers aaneensluitend betaalt men (totaal) 1x € 8,00 ➙ 3x € 20,00 € 13,00 € 30,00 € 18,00 € 40,00 € 22,00 € 50,00 € 27,00 € 60,00 € 32,00 € 70,00 € 37,00 € 80,00 Wanneer u graag een 'brief onder nummer' wilt, houdt u dan rekening met € 2,- (buiten Ned. € 3,- ) extra administratiekosten. Bij buitenlandse kickers berekenen we € 2,50 extra bovenop de hierboven aangegeven tarieven __________________________________________________________________ Naam Aantal plaatsingen? Adres __________________________________________________________________ Telefoonnummer Postcode __________________________________________________________________ Email __________________________________________________________________ Woonplaats BTW nr: ❍ Ja, ik wil dat mijn kicker ook op de website geplaatst wordt voor slechts € 5,- extra per drie plaatsingen (alleen mogelijk vanaf 3 plaatsingen) ❍ Ik machtig 'de Binnenvaartkrant' de kosten van de bovenvermelde kickeradvertentie automatisch van de hieronder genoemde rekening af te schrijven. (Post)bankrekeningnummer: _____________________________________ Te naam stelling rekeninghouder: _________________________________ Na afschrijving heeft de ondergetekende 30 dagen de mogelijkheid zijn bank of Postbank opdracht te geven het geïncasseerde bedrag terug te boeken. Datum: _______________ AL 70 JAAR HET BETROUWBARE ADRES VOOR DE SCHEEPVAART DUITS TOPFABRIKAAT TRACTIE TYPE Ah (20 uur) AFM L-B-H NETTOPRIJS PZS - 5400 540 63x420x460 € 1335 PZS - 6480 630 76x420x460 € 1580 PZS - 7560 730 86x420x460 € 1716 PZS - 8640 830 97x420x460 € 1835 PZS - 9720 940 1045x420x460 € 2090 PZS - 10800 1050 1154x420x460 € 2250 Prijzen inclusief container en transport exclusief BTW. Garantie 72 maanden pro rata waarvan de eerste 24 volledig. Levering in Nederland + Belgie + Duitsland * Volautomatische tractieladers * 80 Ah 24V € 680 * 100 Ah 24 V € 770 Start- en tractiebatterijen, laders en omvormers - + Nieuwe Havenweg 15b - 6827 BA - Arnhem P. Montens afd. Scheepvaart Tel.: 026-3614810 - fax 026-3612585 - www.komeet-accu.nl HEEFT U VEEL VERFWERK. Ervaren scheepsschilder voor binnen en buiten werk op alle schepen. Allround medewerker voor nieuwbouw projecten. 078-6106798/0653-135007 OOK VERF LEVERANTIES TEGEN INTERESSANTE PRIJZEN. GEVRAAGD schipper voor mts Liburna. Rijnpatent, radar + ADNR C, 2 weken op, 2 weken af. Loon volgens CAO. Tel. 06-22 480 141 Kickers TE KOOP MBS Hoeksche Waard 387m3, 60x6.60x2.78, bj '57 v. Duyvendijk, Volvo 450 PK+keerk. bj '04 met voll. garantie tot '07, nieuw vlak en vloer. Tel.0653-596875 DEK. 18238 NOZ TE KOOP Cementspits 1964, GM V 6 '71, rev nov 2001, Euroclass 2007, met vast werk, compleet nav apparatuur, vrpr 75.000 Tel. 0032-477507190 Handtekening: ______________________ ❍ Ik stuur mijn ingevulde kicker - formulier samen met een bank/giro/betaalkaart naar Riomar bv - De Binnenvaartkrant, Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam. Faxen kan natuurlijk ook! Ons faxnummer is 010 - 414 02 12

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 3 Afbouw suikersubsidie bedreigt bietencampagne De exportsubsidie voor de Europese suikerindustrie wordt de komende jaren afgebouwd. Dat wil de Europese landbouwcommissaris Fischler. Hij heeft voorstellen gelanceerd die de Europese suikerindustrie in gevaar brengen – en dus ook de bietencampagne van de binnenvaart. Die beloopt in Nederland jaarlijks ruim 640.000 ton, goed voor ruim zevenhonderd reizen. De journalist Jos Hoffmann is op 49-jarige leeftijd overleden aan een hartaanval. Hij mag met recht een binnenvaartjournalist worden genoemd. Hij was eindredacteur van het Brabants Nieuwsblad toen hij in 1988 besloot naast zijn vaste baan zich in zijn 'vrije tijd' te gaan specialiseren in het vervoer over water. Hij leverde zijn artikelen voornamelijk aan het Weekblad Schuttevaer. In zijn persoonlijke omstandigheden kende Jos de afgelopen zestien jaren ingrijpende veranderingen, maar dat veranderde niets aan de constante stroom van artikelen in het Weekblad. Hij vond het onderwerp zo interessant dat zijn hoge productie die van andere (fulltime) freelancers overtrof. Vrijwel alles werd gepubliceerd. 'Het is allemaal zo goed,' verklaarde een hoofdredacteur van het Weekblad die vanzelfsprekende publicatie van de artikelen van Jos. Later raakte hij zelfs enigszins gehecht aan de binnenvaart, toen hij ging wonen op een door hemzelf opgeknapt opduwertje, waarmee hij ook voer. Hij werd zelfs lid van de Vereniging voor sleepen duwbooteigenaren Rijn & IJssel. Jos kwam voor BST ook in actie bij bergingsactiviteiten en werkte als sluismeester ✂ Vul in en stuur de bon in een open envelop zonder postzegel naar: De Binnnenvaartkrant Antwoordnr. 70133 3070 VB Rotterdam * Buitenland op aanvraag * Uw abonnement dient 2 maanden van te voren schriftelijk opgezegd te worden De huidige marktordening voor suiker binnen de Europese Unie is een ingewikkeld stelsel van importregels, quota, subsidies, compensaties, interventies, en overschotten. Fischler heeft voorgesteld de suikerprijs van 2005 tot 2008 stapsgewijs met 33 procent te verlagen. De gegarandeerde prijs voor suikerbieten gaat 37 procent omlaag. Daarnaast gaat de maximale bietenproductie Europese Unie terug van 17,4 miljoen ton naar 14,6 miljoen ton. De bietenproducenten krijgen in het plan van Fischler een compensatie van zestig procent van de prijsdaling. Die compensatieregeling wordt losgekoppeld van de suikerbietenteelt. De boer blijft de compensatie dus ook ontvangen als hij geen bieten meer teelt. .. ik wil graag dat 'de Binnenvaartkrant' voor mij blijft schrijven! .. ik word tot wederopzegging en voor ten minste 1 jaar abonnee (evt.)Bedrijfsnaam: T.a.v. Naam: Adres: Postcode/Plaats: Telefoonnummer: BTW nummer: Email: ❍ Ik machtig 'de Binnenvaartkrant' de abonnementskosten van € 19,- (incl. 6% btw) automatisch één maal per jaar van mijn rekening af te schrijven (Post)bankrekeningnummer: Te naam stelling rekeninghouder: Na afschrijving heeft de ondergetekende 30 dagen de mogelijkheid zijn bank of Postbank opdracht te geven het geïncasseerde bedrag terug te boeken. Datum: De bietensteiger in Maasbracht. Acceptatie van de voorstellen van Fischler kan leiden tot het einde van de bietencampagne en de afbraak van de bietenlaadstations. (foto Jo Bindels) In memoriam: Jos Hoffmann voor Waterschap Brabantse Delta. In die periode werkte hij alleen nog als journalist en fotograaf op freelance-basis aan artikelen over de binnenvaart. Hij was sinds 2000 eindredacteur van het Magazine Binnenvaart, het huisorgaan van Kantoor Binnenvaart. De waardering voor zijn bijdragen aan het magazine en de samenwerking met hem is door de medewerkers van Kantoor Binnenvaart altijd bijzonder gewaardeerd. Jos en ik hebben regelmatig gezamenlijk vergaderingen, bijeenkomsten, congressen et cetera verslagen (vooral over de tankvaart). Soms vergde dat urenlang afwachten of er iets interessants te melden viel. In die uren heb ik veel met hem gesproken en hem leren kennen als een consciëntieus journalist, met een sterk gevoel voor rechtvaardigheid en een voorkeur om zich sterk te maken voor de zwakkere partijen. Vaak genoeg dook hij in een conflictsituatie om de onderste steen boven te krijgen. Iets dat hem soms zelfs op persoonlijke bedreigingen kwam te staan, want hij deinsde er niet voor terug om 'schuldige' partijen te confronteren met hun misstappen. Nog onlangs sprong hij op de bres voor de Hantekening: tankvaartondernemers, toen hun personeelsaflossingen onmogelijk werden gemaakt door een al te rigide toepassing van de ISPS-regels door de terminals in met name Amsterdam. Tijdens die genoemde bijeenkomsten toonde Jos Hoffmann zich ook altijd een sympathiek collega, nooit te beroerd om uitleg te verschaffen als zich een – meestal technisch – onderwerp voordeed waarbij ik slechts de klok had horen luiden. Dan wist Jos haarfijn uit te leggen waar de klepel hing. Hij was altijd een vertrouwde verschijning bij de tankvaart- en duwbootvergaderingen met zijn leren jack en meestal dito petje. Ik zal die verschijning missen. Jos, ik groet je. Michèl Gonlag ❍ Ik betaal de verzendkosten van € 20,50 incl. 6% btw met de acceptgirokaarten die mij worden toegezonden. Directeur Rien Geuze van Covas (de Coöperatie voor de Afzet van Suikerbieten, met tweeduizend telers onder contract) vreest dat realisering van de voorstellen het einde van de bietenteelt en de suikerindustrie in Nederland betekent. Het zou dus ook het einde betekenen van de bietencampagnes. Of het zover komt is nog de vraag. De 25 landbouwministers hebben maandag 19 juli in Brussel over de suikerproductie besproken. Het merendeel van de ministers vindt de voorstellen te ver gaan en ook de invoering in 2005 te vroeg. Er zal de komende maanden ongetwijfeld nog veel discussie plaatsvinden. Maar dat de marktordening voor de suikerindustrie op de schop gaat, is zeker. Zoals het ook onvermijdelijk lijkt dat daardoor het totale areaal in Nederland waarop nu bietenteelt plaatsvindt afneemt. Bijgevolg ook de binnenlandse bietencampagnes voor de binnenvaart. VVD wil uitleg over betonning Door het verminderen van de hoeveelheid boeien en bakens komt de veiligheid van de plezier- en beroepsvaart in het geding. Dat stellen de VVD-Tweede-Kamerleden Ineke Dezentjé Hamming en Janneke Snijder-Hazelhoff. Zij hebben minister Peijs van Verkeer en Waterstaat om opheldering gevraagd. Het Ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft uit bezuinigingsoverwegingen het aantal boeien op de Nederlandse wateren verminderd. Het is juist deze betonning die voor de plezier- en beroepsvaart van groot belang is om veilig de Nederlandse wateren te kunnen bevaren, aldus Dezentjé Hamming en Snijder- Hazelhoff. ‘De kans op ongelukken neemt hierdoor aanzienlijk toe.’ De liberalen Kamerleden hebben schriftelijke vragen gesteld aan minister Peijs over de motivatie achter de vermindering van de hoeveelheid boeien en de gevolgen voor de veiligheid op het water. ‘De vermindering lijkt financieel gemotiveerd, maar bezuinigingen mogen niet tot gevaarlijke situaties op het water leiden.’ Top down syndroom 27 JULI 2004 Door stom toeval kwam ik in contact met iemand die handelt in vrachtauto’s. Mijn eigen achtergrond deed er niet zo toe in het gesprek dat ging over voetbal, over huizen, over kinderen en over de economie in het algemeen. We konden goed samen door één deur. Tot ik vertelde dat ik me al vele jaren inzet om de binnenvaart zo goed en zo kwaad als het gaat te promoten en zo toch zijn klanten werk probeer te ontnemen. Dat zeg ik ook tegen mijn klanten, zei hij, ik snap niet dat jullie niet overstappen op schepen. Dat werkt toch veel beter dan het wegvervoer? Het is goedkoper en je bent van die files af. Deze man had geen enkele band met de scheepvaart, behalve dan natuurlijk die verre neef die de wereldzeeën bevaart. We hebben allemaal wel zo’n verre neef. Op zee of in de provincie. In Noord-Nederland, in Overijssel, Gelderland en in Brabant – vooral in Brabant – zijn mensen dag in dag uit in touw om de kleinschalige binnenvaart vrij baan te geven, van de grond te krijgen of wat minder kleinschalig te laten zijn. Het is schrikken als je ziet hoe de vaarwegen zijn verwaarloosd, bijna zoals de vaarwegen in Frankrijk vanaf de Eerste Wereldoorlog tot ver in de jaren negentig aan hun lot werden overgelaten. Voor zes opeenvolgende ministers in Nederland was de slijtage van het prachtige fijnmazige netwerk van vaarwegen een blinde vlek op het netvlies. Maar ministers de schuld geven is top-down denken. Het is gemakzuchtig om iemand aan de top Kop van Jut te laten zijn. Natuurlijk vind ik ook dat de Betuwelijn en de HSL als machtig mooie prestigeprojecten het onderhoud van vaarwatertjes overschaduwden en dat ministers nu eenmaal per definitie ijdel zijn – anders zouden ze hun talenten wel beter betaald inzetten – en in de glinstering van de Betuwelijnkraaltjes zijn gestonken. Het top down syndroom verraadt dat we een onbeperkte macht toekennen aan een minister. Alsof zij maar met de vingers hoeft te knippen om een paar miljard om te leiden naar betere bestemmingen. Je moet er niet aan denken dat ministers die macht zouden hebben. Dezelfde rillingen lopen over mijn rug als ik zie dat dit kabinet voor dievenbende wordt uitgemaakt, omdat uitkeringstrekkers minder krijgen en dievenbende nu eenmaal als woord een mooi rijm/metrum paar vormt met Balkenende. Je maakt die mannetjes en vrouwtjes in het kabinet daarmee veel groter dan ze zijn. Zij zitten daar omdat wij het met z’n allen willen. Een bottom-up benadering werkt beter; zelfs mijn vriend de v r a c h t a u t o - handelaar is al overtuigd. www.gonlag.nl

Binnenvaartkrant