Views
3 years ago

2004-15

  • Text
  • Schip
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Jaar
  • Juli
  • Binnenvaartkrant
  • Pagina
  • Behouden
  • Wensen
  • Vaart

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 8 13 JULI 2004 Van T.v.d. Boogaartstraat 20a, 4251 EN Werkendam Postbus 199 4250 DD Werkendam Tel.: 0183-505588 Fax.: 0183-504644 Mob.: 06-53 186642 E-mail: cornetshipping@planet.nl Wij bieden u vrijblijvend te koop aan: Motorbeunschip "Midlijf C" 835 m 3 Bwj 1974 te Groningen Afm 70x9.50x3.50 Motor Brons 1000 pk Boegschroef Daf 320 pk Motorbeunschip "Vagebond" 835 m 3 Bwj 1965 te Nijmegen Afm 85x8.20x3.02 Motor Cat 973 pk Boegschroef Volvo 320 pk Motorbeunschip "Eleonora" 837 m 3 Bwj 1971 te Krimpen a-d IJsel Afm 80x8.20x3.25 Motor Deutz 750 pk Boegschroef Daf 230 pk Motorbeunschip "Germaton" 578 m 3 Bwj 1933 te Bolnes Afm 70x8.46x3.10 Motor MWM Deutz 794 pk Boegschroef Daf 260 pk Motorbeunschip "Commissium" 566 m 3 Bwj 1964 te Sliedrecht Afm 70x7.30x2.80 Motor Cat 630 pk Boegschroef Daf 320 pk Motorbeunschip "Liberte" 514 m 3 Bwj 1954 te Heusden Afm 67x8.20x2.65 Motor Deutz 465 pk Boegschroef Daf 200 pk Motorbeunschip "Eendracht" 485 m 3 Bwj 1964 te Alblasserdam Afm 69x7.35x2.62 Motor Cat 680 pk Boegschroef Volvo 200 pk Motorbeunschip "Wiljopa" 480 m 3 Bwj 1960 te Alblasserdam Afm 63.50x7.34x2.65 Motor Cummins 440 pk Boegschroef Daf 250 pk Motorbeunschip "De Uitdaging" 477 m 3 Bwj 1965 te Grave Afm 69.90x7.20x2.65 Motor GM 360 pk Boegschroef Daf 160 pk Motorbeunschip "Equivalent" 453 m 3 Bwj 1965 te Druten Afm 65x7.20x2.74 Motor Mitsubishi 525 pk Boegschroef Daf 200 pk Motorbeunschip "Buitenveldert" 446 m 3 Bwj 1970 te Ouderkerk a/d IJssel Afm 63x7.36x2.33 Motor Cat 300 pk Motorbeunschip "Zandkreek" 430 m 3 Bwj 1961 te Alphen a/d Rijn Afm 62x7.24x2.59 Motor Volvo 400 pk Boegschroef Daf 200 pk Motorbeunschip "Hoeksche Waard" 387 m 3 Bwj 1957 te Krimpen a/d IJssel Afm 60x6.60x2.78 Motor Volvo 450 pk Boegschroef Daf 180 pk Motorbeunschip "Leendert M" 367 m 3 Bwj 1969 te Dreumel Afm 57x6.65x2.69 Motor Volvo 400 pk Boegschroef Daf 150 pk Motorbeunschip "Zuid Holland" 345 m 3 Bwj 1961 te Zaandam Afm 55x6.60x2.57 Motor Stork 235 pk Boegschroef Daf 145 pk Motorbeunschip "Anlyma" 341 m 3 Bwj 1956 te Kampen Afm 55x6.66x2.47 Motor Volvo 510 pk Beunduwbak "Zandexpress 2" 390 m 3 Bwj 1964 te Foxhol Afm 45x7.50x2.74 Beunschip "Zandexpress 6" 600 m 3 Bwj 1939 te Rupelmonde Afm 62x8x3.15 Beunduwbak "Zandexpress 5" 586 m 3 Bwj 1967 te Hoogezand Afm 50x8.85x3.1 Zelfzuigend MBS "Ronnie W" 1140m 3 Bwj 1964 te Heusden Afm 86x9.62x3.75 Motor Mitsubishi 950 pk Boegschroef Scania 400 pk Zelfzuigend MBS "Zandexpress 3" 503 m 3 Bwj 1958 bij Bijlsma Afm 70x7.40x2.70 Motor GM 420 pk Boegschroef Daf 280 pk Zelfzuigend MBS "Stega" 357 m 3 Bwj 1957 te Wezer Afm 60x7.24x2.50 Motor Volvo 550 pk Boegschroef Volvo 210 pk Motorbeunkraanschip "Bert" 405 m 3 Bwj 1968 te Maastricht Afm 60x7.30x2.48 Motor 2x GM, 2x 190 pk Boegschroef GM 165 pk Kraan PLM 40 tonner OP DIVERSE SCHEPEN IS INRUIL MOGELIJK Wij bieden u vrijblijvend te koop aan: Motorbeunschip "Ambitie" 489 m3 Bwj 1963 bij Scheepswerf Boot te Alphen a/d Rijn Afm 63x7.28x2.84 Motor Cummins 500 pk, bwj 1988, revisie 2003 Boegschroef Rooster Daf 270 pk 2x generatorset 40-17.5 KVA, hydraulisch stuurwerk, woning vernieuwd 2001, met vast werk, inruil droogladingschip afm 55x7.20 GEZOCHT Duwbakkenladers! Bel 078 619 12 90 SWETS. SPECIALISTEN AAN HET WERK ! TE KOOP DUWBAK, 2.557 ton, afm. 76,50 x 11,40 x 3,63 m. Bouwjaar 1980 Gunstige prijs. Info 0653104232 O OOSSE Maritiem b.v. Lauwers 40 3332 TB Zwijndrecht Bemiddeling in aan-en verkoop van schepen Tel. 078-6191040 Fax 078-6193508 Autotel. 06 - 53104705 W.F.H. Molegraaf Tel. 078-6399357 - Fax 078-6399358 Autotel. 06-53136771 TE KOOP NIEUWBOUW CASCO afm.135x11.45x4.25m, Orsova september 2005 afm.110x11.45x3.65m, Orsova augustus 2005 NIEUWBOUW CASCO DUBBELWANDIGE TANKER afm.125x11.45x3.65/5.30m,11 ladingtanks ca. 4180 cub.m ca. 3300 ton, China febr. 2005 afm.110x11.45x4.05/5.85m, 11 ladingtanks, 4180 cub.m ca.3300 ton,China febr. 2005 afm.110x11.45x3.80/5.60m, 10 ladingtanks, 3800 cub.m ca.3000 ton, Orsova juni 2005 KOPPELVERBAND MDS 2370 ton, bj.1973, afm. 100x9.50x3.50m, 2x917 pk Cat. bj.1999, schuifluiken, kopschroef DB 1733 ton, bj. 1974, afm. 70x9.50x3.40m kopschroef 160 pk Daf, alu.schuifluiken MVS 2156 ton, bj.1987, afm. 105x9.50x3.18m 1227 pk Cat, alu.friesche kap, kopschroef MVS 2101 ton, bj.1971/middenschip bj.1995 afm. 108x9.50x3.04m,1160 pk SKL bj.1971, rev. 2000 containerstuurhut, alu.luiken, kopschroef MVS 1782 ton, bj.1997, afm. 85x9.50x3.22m 900 pk ABC, ruimlengte 62m, containerstuurhut, alu.luiken, kopschroef MVS 1394 ton, bj. 1962, afm. 80x9.50x2.75m 800 pk MWM, alu.luiken, kopschroef MVS 1324 ton, bj. 1979, afm. 85x8.20x2.81m 905 pk BAM Deutz, bj.1989, alu.luiken,kopschroef MVS 1118 ton, bj.1957, afm. 80x8.20x2.52m 950 pk Mitsubishi bj. dec.2002, alu.luiken, kopschroef MVS 1022 ton, bj.1962, afm. 73x8.20x2.74m 2x300 pk GM bj.1992, alu.luiken, kopschroef MVS 741 ton, bj.1963, afm. 62x7.50x2.52m 600 pk GM bj.1995, alu.Frieschekap,kopschroef MVS 573 ton, bj 1965, afm. 55x6.60x2.60m 330 pk Industrie bj.1965, alu.luiken, kopschroef Bij diverse schepen is inruil mogelijk. Meerdere schepen op aanvraag in ons bestand aanwezig. Tevens hebben wij mogelijkheden voor jonge starters om zelfstandig te worden. GEZOCHT M Brug-/sluiswachter V ! Bel 078 619 12 90 I.b.v. Nautop 1/2 SWETS. SPECIALISTEN AAN HET WERK ! TE KOOP MDS: Bouwjaar 1964; 75,25 x 7,60 x 2,58; 946 ton; 860 pk DUWBAK: Bouwjaar 1957; 68 x 8,20 x 2,52; 1002 ton; 3 x 350 pk boegschroef Voor verdere informatie kunt u contact opnemen via: Tel. 078-6816000 of 06-53125892 E-mail info@slokkers.nl - Laa$vermo*en 2.000 0 3.500 ton - T5pe N-*e8loten - ARA- Ver=eer - Mo*eli@=Ae$en tot time-cAarter Ver$ere informatie te ver=ri@*en op on$er8taan$ a$re8: Duwboot WODAN bj. 1972 Hoogte 4.25 / 8.00 m. Afm. 23.78 x 9.20 x 2.00 m. 2 x 1050 PK Caterpillar bj. 2000 naut. compl. - SI nw van 2002 verder info op aanvraag of zie www.debotshipbrokers.nl W.L.A. de Bot & Dtr. Tel.: 010 - 4667106 Fax: 010 - 4669664 E-mail: info@debotshipbrokers.nl Re$eri@ Rin*oot en Soon nv Morc=Aovenlei 47 2140 BORGERHOUT N O32P O0P3 235 75 75 re$eri@Qrin*oot.Re vervoer te Tater van petroleUmpro$Ucten Motortan=8cAepen *eVocAt veka@wxs.nl J. Versluis tel 0653-685410 Veka - Oost bv Bemiddeling aan- en verkoop van schepen Biesboschhaven Zuid 10-11 4251 NM WERKENDAM Telnr. : 0183-50 52 30 Faxnr. : 0183-50 56 60 MOTORSCHEPEN M/s Charis bj 1998 2612 ton afm 110x11, 45x3,25 m 1600 pk CUMMINS inruil mog M/s Marisa bj 1994 2750 ton afm 110x11, 45x3.20 m 1500 pk ABC M/s Vrido bj 2000 3150 ton afm 110x11, 45x3,20 m 1521 CAT M/s Royaal bj 1969 3080 ton afm 100x 12, 00.3,52 m 2 x1250 pk DEUTZ bj 2003 inruil mog M/s Margaretha bj 1971 2717 ton afm 108x11, 20x3,23 m 2x 1000 pk DEUTZ bj 1971 M/s Althea bj 1965 1800 ton afm 90 x 9,50x2,80 m 2 x 650 GM M/s Comienzo bj 1909/80 1916 ton afm 90x10,00x2,94 m 2 x 600 pk CAT M/s Lomar bj 1971 1910 ton afm 105x9,50x2,82 m 1050 pk MWM M/s Graciosa bj 1971/95 2101 ton afm 108x9,50x3,04 m 1110 pk SKL M/s Euronavi bj 1956 1850 ton afm 110 x 9,50 x 2,82 m 1380 pk CAT container stuurhut KOPPELVERBANDEN Koppelverband Vagari 1 en 2 bj 1970/2004 afm 185x11,45x3,54 m 5650 ton Motor MITSUBISHI 1500 pk bj 2004 en MTU 1200 pk bj 2004 BEUNSCHEPEN Mbs Devyanta bj 1970 1320 ton afm 82x8,20x2,99 m met nieuwe motor inruil mog Mbs Brisani bj 1998 1604 ton afnm 86x9,5x3,20 m 1050 m3 spudpalen 950 kw CUMMINS Nieuwbouw casco beunschip 86x 9,50x3,20 m Op al deze schepen is inruil bespreekbaar DUW EN SLEEPBOTEN Sleepduwboot Rinske bj 1951 22x5,60x2,00 m 800 pk CUMMINS met vast werk Motorvlet Albert sr bj 1978 afm 14x4,20x1,80 m 340 pk CAT met vast werk Motorvlet Trijntje bj 1988 afm 12 x 4 x 0,80 m 210 pk MERCEDES Schottelboot ex RP 62 afm 11 x 3,20 x0,65 m 120 pk MERCEDES geschikt voor recreatie Duwboot Njord bj 1961 afm 15x9,50 x1,49 m 2 x 480 pk GM met schottel TANKERS Mts Isabel bj 1974 2000 ton afm 100 x 9,00x3.20 m 1200 pk MITSUBISHI Mts bj 1993 afm 110x10,50x3,20 m 1500 pk ABC inruil mog Mts Vectura bj 1993 afm 110x10,50,3,20 m 1500 pk ABC spiralen, bunkergiek, ketel Mts Kasia bj 1966 721 ton afm 60x6,60x2,80 m 500 pk CUMMINS met nieuwe klasse Mts Viking bj 1956/72 1553 ton afm 86x9,50x2,82 m 950 pk MITSUBISHI Op al deze schepen inruil en financiering bespreekbaar NIEUWBOUWPROGRAMMA Nieuwbouw Containerschepen 110/135x11,40x3,60 m Nieuwbouw Tankers 110/125/135x11,40x5,40 m snel leverbaar Nieuwbouw Casco Beunschip 86x9,50x3,60 m direct leverbaar Nieuwbouw Casco Duwboot Direct leverbaar Nieuwbouw dubbelwandig middenvoorschip voor tanker 11,45 en 10,50 oossi@planet.nl J.A. Oost tel 0653-153374 Startende ondernemers gevraagd voor diverse tankschepen hebben wij financiële mogelijkheden voor u. Schiffsvermittlung „Seestern” Schillerstrasse 35 Tel. 0049-2642-5779 D-53489 Sinzig/Rhein Fax: 0049-2642-7840 Tel. 0049-1632764890 info@schiffsvermittlung-seestern.de www.schiffsvermittlung-seestern.de Fahrgastschiff zu verkaufen - 44 x 9,40 x 0,80 m, Baujahr 1994, 600 Personen, davon 360 Innenplätze, Höhe 5,80 m, 2 x 220 kW, komplette Restauration in beiden Salons

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 9 13 JULI 2004 Aanvaring 30 maart 1962 Mijn moeder vroeg mij laatst haar te helpen de bezem door wat familiepaperassen te halen. Een ongelooflijke hoeveelheid papierwerk kwam uit de berging zetten, daar in de lege bungalow van mijn oma. Mijn opa bewaarde werkelijk alles: rekeningen, circulaires, vrachtbrieven, vervoersbewijzen. Magische namen gingen door mijn vingers: Beyca, De Industrie, Vereniging Oranje. Mijn grootouders en mijn vader leven niet meer. Alleen de geschreven en gehoorde herinneringen, getuigen van een schippersleven; dit gestruin door die hele papierkraam. Ik kwam onder andere dit document tegen, een proces-verbaal van een aanvaring. 'Procesverbaal van aanvaring tussen de motorschepen Frankie-A en Rudi op de rivier de Waal binnen de gemeente Druten op 30 maart 1962, waarbij vermoedelijk artikel 37, lid 1; c.q. artikel 37, lid 4; c.q. artikel 42 lid 1 van het Reglement van Politie voor de Rijnvaart zijn overtreden.' Opperwachtmeester Pieter Cornelis Nieuwenhuyse neemt de getuigenis van de verschillende opvarenden op. Na schipper en stuurman van de Rudi en een getuige van motorvrachtschip Cornelia te hebben gehoord, is mijn vader aan het woord. Aldus opgetekend door de rijkspolitie, met de nauwkeurig verbaliserende heer Nieuwenhuyse achter de typmachine. Alleen wat met zijn "Voor en ook tijdens de aanvaring was het zich goed" in de laatste zin toch eigenlijk bedoeld wordt? De opperwachtmeester noteert. ‘FRANK VAN ALPHEN, geboren te Gameren op 12 september 1931, Nederlander, gehuwd, schipper aan boord m.s. Frankie-A, wonende aan boord, waladres houdende te Rotterdam, Mariniersweg 161, die mij als volgt verklaart: “Ik ben schipper op het motorschip Frankie-A. Het schip is groot 953 ton, 67 meter lang, 8,20 breed en heeft momenteel een diepgang van 2,40 meter. Het schip wordt voortbewogen door een 6 cylinder Industrie dieselmotor van 450 pk. De motor is vanuit de stuurhut te bedienen. Wij zijn op weg van Vallendar naar Rotterdam met 833 ton basalt. Op 30 maart 1962 te omstreeks 12 uur was ik met mijn schip stroomafwaarts varende op de rivier de Waal, ter hoogte van Deest. Mijn vaartuig had een snelheid van 19 à 20 kilometer per uur. Voor ons uit voer het motorschip Cornelia eveneens stroomafwaarts. Wij liepen met de Frankie-A de Cornelia op en op mijn schip stond dan ook de blauwe oploopvlag bij. Wij voeren op een breedte afstand van 70 à 80 meter vanuit de noordelijke oever. Dicht onder de eerstgenoemde oever voer een sleep stroomafwaarts, doch nog voor ons uit. Toen de Frankie-A met het achterschip de Cornelia tot aan zijn voorschip was opgelopen, kwam dat vaartuig dichter naar de Frankie toe, zodat door de zuiging die toen ontstond de Cornelia weer harder liep dan de Frankie-A totdat tenslotte beide schepen weer op gelijke hoogte kwamen te varen. De breedte afstand tussen de beide schepen zal ongeveer 60 meter zijn geweest. Voor ons uit, ongeveer midden in de rivier voer het motorschip Rudi stroomafwaarts en werd inmiddels door de Cornelia en de Frankie-A gelijktijdig opgelopen. Wij voeren de Rudi op Nieuwe gezinshuizen In Winkel en Beuningen worden nieuwe voorzieningen voor kermis- en schipperskinderen geopend. Dit gebeurt onder de vlag van De Zuidwester, een organisatie voor jeugd- en maatschappelijke zorg. Initiatiefnemer voor het nieuwe gezinshuis in het Gelderse Beuningen is schipper Hans Oomens (ms Aspali). (advertentie) voor hem aan stuurboordzijde op een breedteafstand van ongeveer 40 meter. De Cornelia liep de Rudi op over bakboord en wel op een breedte afstand van circa 20 meter. Toen de Cornelia en de Frankie met hun voorschepen tot op gelijke hoogte met het voorschip van de Rudi waren gekomen, ging de Rudi, waarschijnlijk door de zuiging hard bakboord uit, dus met het voorschip in de richting van de Cornelia. Doordat de schipper van de Rudi waarschijnlijk hard stuurboord gaf, ontstond hierdoor geen aanvaring. Door dit hard stuurboord roer geven en mede doordat de Rudi toen door het achterschip van de Cornelia met het achterschip werd aangezogen, liep de Rudi hard stuurboord uit en botste toen met het stuurboordvoorschip tegen het bakboordmiddenschip van de Frankie-A waardoor een groot gat onder de waterlijn ontstond en mijn schip veel water maakte. Even voordat de aanvaring gebeurde heb ik de motor van mijn vaartuig afgestopt, doch dit kon niet verhinderen dat de Frankie-A toch werd aangevaren. Vóór de aanvaring kon ik ook niet verder stuurboord uit want wij waren inmiddels naast de eerder door mij genoemde sleep gekomen. De breedte afstand tussen die sleep en mijn vaartuig was ongeveer 30 meter. Door de aanvaring ontstond een gat in de Frankie-A met een middellijn van circa 25 cm, waardoor het water naar binnen stroomde. Bovendien is de bakboordzijde Stichting De Zuidwester heeft onder meer instellingen in Bergen op Zoom, Etten-Leur en Breda. De geboden hulp varieert hier van dag/nachtopvang tot ambulante zorg. In het Noord-Hollandse Winkel opende de stichting afgelopen donderdag al een gezinshuis (ook) voor kermis- en schipperskinderen. Een tweede, soortgelijke opvang, steekt binnenkort in Beuningen van wal. Hans Oomens (vader van Linda die in Nijmegen op het internaat woont) zocht contact met Fons Broekhoven, algemeen directeur van het cluster Zuidwester. ‘Ik zag dat een aantal kinderen en ouders op het internaat gigantisch in de sores raakte, wat niet adequaat werd opgelost. Vorig jaar mei was ik daar als woordvoerder bij betrokken. Op een gegeven moment sprak ik Fons Broekhoven. We zijn koffie gaan drinken en zo is het balletje gaan rollen.’ Oomens is al jaren lang fervent voorstander van kleine, verticale groepen: ‘De Zuidwester werkt uitsluitend op kleinschalige basis. Wij zien daar wel wat in. De manier waarop zij met ons spraken, de openheid, de duidelijke taal en de correctheid sprak ons erg aan.’ Het vinden en betaalbaar krijgen van een geschikt pand bleek voor de Zuidwester-directie een lastige opgave. Niettemin slaagde die pogingen en na de zomervakantie vertrekt een tiental kinderen vanuit de voormalige Sterreschans (cluster Meander) naar Beuningen. Handel & Scheepvaart BV - In- en verkoop van binnenvaartschepen - Exploiteren van binnenvaartschepen - Financiering voor binnenvaartschepen van mijn schip over een lengte van ongeveer 8 meter naar binnen gezet, terwijl het schot tussen de ruimen is geplooid. Direct na de aanvaring zag ik een politieboot, die ik heb bijgeroepen. U bent toen aan boord gekomen. Zoals u gezien hebt ben ik bezig geweest het gat met lappen en hout dicht te maken. Daar mij dit niet best lukte ben ik naar de werf te Er wordt weer op maandag geladen en hopelijk zal het nu allemaal beter uitkomen zodat ze vrijdagavond thuis kunnen liggen want dan hebben ze toch nog een paar leuke dagen te goed. Vrijdag, zaterdag, zondag, maandag en dinsdag pas weer varen rekent de schippersvrouw uit. En deze keer móét het goed uitkomen want anders zal ze eens wat van zich laten horen. Ook al zit ze dan op een binnenvaartschip. Er is ook nog zoiets als een privéleven! Maar deze keer zijn zelfs de weergoden hun gunstig gestemd. Zo goed zelfs dat de schipper het pierebadje uit het vooronder haalt en kijkt of het naast het speelhuisje past. De schippersvrouw wast de fleurige badhanddoeken van de kleintjes en steekt voor de zekerheid maar een kaarsje aan zodat in ieder geval dìt weekend goed zal verlopen. Ook pakt ze weer haar breiwerk op want het roze topje moet nu echt af. Ze zijn maandag bijtijds geladen en de vaart gaat nu voortreffelijk. Ze hebben alle sluizen mee en de schippersvrouw is in opperbeste stemming. Een uitgebreide boodschappenlijst hoeft ze niet te maken want er is nog heel veel van het vorige mislukte weekend over. Ze hebben de laatste sluizen samen gevaren met kennissen en dat was best gezellig, vooral voor de mannen dan! Na de laatste sluis roept de schipper de verkeerspost op, beluistert de aanwijzingen en draait stroomopwaarts. En dan ...klinkt opeens een heel harde knal en de roerstandwijzer slaat met geweld terug. De schipper rent de stuurhut uit en ziet dat er een as van het roerwerk afgebroken is. Het schip schiet schuin de rivier over en er moet hard achteruit gedraaid worden want manoeuvreren is onmogelijk. Gelukkig is er niet zo extreem veel vaart, maar toch! De schipper rent naar voren en laat een anker vallen terwijl de schippersvrouw de post oproept. Ze voelt hoe haar hart een heleboel sneller tikt dan normaal want ze is dan ook behoorlijk geschrokken. Als het schip liggen blijft en de passerende schepen door de post geïnformeerd zijn keert haar hartslag weer wat terug naar het normale. Hoe ze hier zo snel weer vandaan moeten komen. Wel, dat weet ze niet en ze besluit zich hier ook even nog niet druk over te maken tot de post roept dat hun kennissen langszij zullen komen en hen mee willen nemen. Wat Doodewaard gevaren en daar is het lek voorlopig gedicht. Voor en tijdens de aanvaring bediende ik zelf het roer. De Frankie-A is eigendom van mijn schoonvader, A. Kerkhoff, Mariniersweg 161 te Rotterdam. Het schip is verzekerd bij de Vereniging Oranje, Emmaplein 6 te Groningen. Voor en ook tijdens de aanvaring was het zich goed en er was praktisch geen wind.' Roerschade een opluchting, denkt ze. Heel snel gaan haar gedachten naar het komende weekend dat alweer gevaar loopt, maar dat zet ze snel van zich af. Het eerste belangrijke is nu dat ze hier weg komen, veilig en wel graag. Want er zijn geen persoonlijke ongelukken gebeurd en ook is er geen bijkomende schade ontstaan en dat wil ze maar graag zo houden. Het schip komt langszij, het anker wordt opgedraaid en er wordt besloten hen mee te nemen naar de losplek omdat de kennissen daar toch langs komen. Hier is het gedupeerde schippersechtpaar zeer opgelucht over want dan kunnen ze in ieder geval lossen. Wat daarna is zien ze de andere dag wel weer. Er zijn toch nog engelen, denkt de vrouw dankbaar. Er wordt zelfs koffie gezet en zo zitten ze even later bij de kennissen in de stuurhut. Omdat het gevaar nu geweken is praten ze gezellig met elkaar. De mannen voornamelijk over het varen en de vrouwen over andere dingen. Nadat ook het aanleggen met wat extra gemanoeuvreer goed gelukt is drinken ze nog een biertje samen en zoeken ze hun bed daarna op. Al heel vroeg in de ochtend zijn de kennissen alweer aan het varen want ze zijn een hoop tijd kwijt geraakt met het helpen. ‘Zo’n echte hulpvaardigheid zie je tegenwoordig niet vaak meer,’ zegt de schipper en dat kan zijn vrouw alleen maar beamen. Ze hebben het wel eens anders meegemaakt! De man pleegt een paar telefoontjes en zo komt hij er achter dat er een bedrijf in de buurt zit dat het roerwerk kan maken. De schippersvrouw is er blij om want zo zal het komende weekend met een beetje geluk dan toch nog volgens planning door kunnen gaan. Al tijdens het lossen komt er een monteur die de schade opneemt en naar de werkplaats rijdt om een nieuw onderdeel te draaien. En zo komt het dat een paar uurtjes na het lossen de motor weer gestart kan worden om richting thuishaven te varen. De dochter wordt gebeld en ze krijgt het hele verhaal te horen en de geschatte vaartijden zodat ze weet hoe laat ze er zullen zijn en hierna worden er een paar pennen aan het roze topje gebreid.. Wordt vervolgd De Veldoven 4c • 3342 GR Hendrik Ido Ambacht • Tel. 078 - 682 21 01 • Fax 078 - 682 21 04 E-mail: info@beijerland.com • Website: www.beijerland.com

Binnenvaartkrant