Views
3 years ago

2004-15

  • Text
  • Schip
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Jaar
  • Juli
  • Binnenvaartkrant
  • Pagina
  • Behouden
  • Wensen
  • Vaart

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 60 13 JULI 2004 Wij leverden voor de ”Vrouw Grietje: GO-14 de Exxon Mobil smeermiddelen en de gasolie en wensen schip en bemanning een goede vangst en behouden vaart. GEO BV Deltahaven 6 Tel.: 0187 - 49 33 05 3251 LC Stellendam Fax: 078 - 677 30 69 als de afwerking telt Wij wensen Vrouw Grietje GO-14 een behouden vaart Smits Neuchâtel Marine Department BV Postbus 8294, 3503 RG Utrecht Groenewoudsedijk 10 3532 BG Utrecht Tel. 030-284 07 40 Fax. 030-296 53 28 Email : info@smitsneuchatel.nl Site : www.smitsneuchatel.nl BVK 999 Holland Nautic Beroepsvaart feliciteert de GO-14 Holland Nautic leverde de complete stuurhutuitrusting en natuurlijk MaxSea 2+3D op de GO-14 ”Wij wensen schipper en bemanning behouden vaart.” Apparatuur voor Navigatie en Communicatie Holland Nautic Beroepsvaart bv Bijdorp-West 77 2992 LC Barendrecht Tel. (0180) 62 07 20 Fax (0180) 61 16 00nl beroepsvaart@hollandnautic.nl www.hollandnautic.nl VAN VOORDEN-PROMAC VAN VOORDEN GIETERIJ B.V. • Scheepsschroeven • HODI Superior ® straalbuizen • Industrieel gietwerk • Olie-, water- en vetgesmeerde schroefassystemen VAN VOORDEN REPARATIE B.V. • Schroefreparatie • Occasion schroeven • Zinkanoden • Slijtsloffen • Droogsystemen voor werkkleding PROMAC B.V. • Stuurmachines • Roeren • Verstelbare schroeven met reductiekasten • Boegschroeven • Speed-up kasten • Hydraulische dekkranen • Reddingsboten en davitsystemen • Koel-, vries-, en scherfijsinstallaties • Bilgewaterreinigers • R.O.-installaties • Zeewaterpompen • Verdampers Wij feliciteren Van Dam VOF en wensen schip en bemanning een goede vaart EEN VOORSPRONG IN KWALITEIT EN TECHNIEK VAN VOORDEN PROMAC Tel. +31(0)418-571200 Fax +31(0)418-515790 Web www.vanvoorden.nl E-mail info@vanvoorden.nl Tel. +31(0)418-683333 Fax +31(0)418-683355 Web www.promac.nl E-mail info@promac.nl 1RL$$;P=&#$> SB@T (-/) ($RIJIR$ R#>J#47 IMO A754 (18) %'$=$>5$ =&#$> 3LIPRL$ $> ($&:I5IP#&$>5$ =&#$> O46>5=46($>5$ =&#$> C$($&'U $> U:>P3P3#J =&#$> CI77'U VP#&63I$ WJJIRIQ&$ X& =6>D MIRACOTE (Engeland) ! "#$%$&'$( *+* ! ,-./ 01 2#336789:4#;#43 ! >4? @A-B ! C$&D ++,- (+)-/- 8 *A*+** ! G6HD ++,- (+)-/- 8 *A*+A* ! 9876I&D I>J#KL$&576M?>& ! N$OPI3$D '''?L$&576M?>& ! 3$=$>P ($=$P3I(5 I> 2#$>IQ

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 61 Op zaterdag 10 juli werd de bij Maaskant Shipyards gebouwde boomkorkotter GO-14 Vrouw Grietje feestelijk ingewijd. Directeur Frits van Dongen droeg de officiële papieren over aan de familie Van Dam. Voor de Stellendamse scheepsbouwer is het de tweede GO-14 en de vijfde kotter die in opdracht van Rederij Van Dam gebouwd is. Eerder leverde Maaskant Shipyards namelijk drie keer een nieuwe GO-31 Morgenster af. De familie Van Dam is dus beslist geen onbekende bij Maaskant. Door Willem den Heijer 46 jaar geleden besloot Jan van Dam met een verbouwde sleepboot voor zichzelf te beginnen. ‘Hij nam het scheepje over van mijn overgrootmoeder. Er stond een 100 pk Bolnes in. Na de verbouwing kreeg het scheepje het nummer GO-18 en de naam De Jonge Jacob. Mijn vader viste ermee met de borden op platvis. Dat verliep allemaal redelijk voorspoedig en begin jaren zestig kocht vader de UK-31 Zeven Gebroeders. Dat was het tweede scheepje. Daar viste hij aanvankelijk ook mee met de borden, maar later kwamen er gieken op. Toen volgde er een kotter die in 1964 gebouwd was bij Van Genderen in Papendrecht,’ zo herinnert Kees van Dam zich. De eerste GO-14 kwam in 1968 in de vaart en droeg de naam Broedertrouw. Dat was een hekkotter en een voor die tijd revolutionair ontwerp. De hekkotter werd in 1971 echter verkocht en kreeg het registratienummer GO-2. In datzelfde jaar volgde de tweede GO-14, maar dat was een conventionele kotter. Deze Vrouw Grietje had een lengte van 31,90 meter met een vermogen van 1015 pk. Dat was voor die tijd een fiks schip. De kotter was vernoemd naar de echtgenote van Jan van Dam, moeder van de vier zonen die het visserijbedrijf later verder hebben uitgebouwd. De derde GO-14 met dezelfde naam kwam in 1981 in de vaart. De vierde GO-14 werd bij Maaskant besteld. Dat gebeurde in 1990. Deze veertig meter lange boomkorkotter, uitgerust met een 2000 pk hoofdmotor, heeft nu plaatsgemaakt voor de nieuwe GO- 14 Vrouw Grietje, de vijfde dus. De oude kotter vaart als UK-143. Sober Het andere nummer dat in beheer is bij de familie Van Dam is de GO-31. In 1975 liet Jan van Dam & Zonen bij Maaskant de GO-31 Morgenster bouwen. Het was een van de eerste kotters waarvan het casco uit Polen kwam. Het schip had een lengte van 36,68 meter en een hoofdmotor van 1760 pk. In 1984 werd deze vervangen door een 45 meter lange kotter met bijna 4000 pk vermogen, eveneens uit de stal van Maaskant. Vijftien jaar later werd deze kotter opgevolgd door de 42,35 meter lange en 2000 pk sterke concorde-kotter GO-31 Morgenster. De familie Van Dam heeft nu twee moderne bokkers in de vaart en opvallend genoeg behoort de nieuwe GO-14 niet tot het concorde-type. De nieuwste aanwinst is namelijk sober uitgerust, zonder bordes voor het stuurhuis. Op de GO-31 voerde aanvankelijk Kees van Dam het bevel. Zijn jongere broer Klaas nam het van hem over. Klaas vaart inmiddels alweer meer dan tien jaar als schipper op de GO- 31. Bij de GO-14 vormen de broers Teun en Jaap van Dam de stuwende krachten. Jaap is schipper en Teun vaart als werktuigkundige. De beide zonen van Jaap en Teun – respectievelijk Bram en John – maken eveneens deel uit van de bemanning van de nieuwe kotter. In tegenstelling tot het gros van de schepen uit de Goereese vloot, die gevormd wordt door kotters uit Stellendam, Ouddorp en een enkeling uit Tholen, vist de GO-14 vrijwel altijd met kettingmatten. De GO-14 is gebouwd onder bouwnummer 584 en ontworpen door Scheepsbouwkundig Bureau Herman Jansen. Het vaartuig is ingeschreven in het centraal visserijregister en heeft het certificaat van deugdelijkheid voor Vaargebied 2. De GO-14 heeft een lengte van 40,76 meter bij een breedte van 8,50 meter en een holte van 4,85 meter. MaxSea-plotters De accommodatie van de GO- 14 bestaat uit een 2-persoons hut, een 4-persoons hut, een 1- persoons machinistenhut, een 1-persoons schippershut, kombuis, proviandruimte, messroom, douche en toilet. Radio Holland Marine en Holland Nautic zijn verantwoordelijk voor de levering en plaatsing van de nautische en aanverwante apparatuur. Holland Nautic beroepsvaart leverde twee MaxSea-plotters met 2D- en 3D-presentatie. De 2D/3D geeft een real time in diepte weergave van de Noordzeebodem. Eventuele aanpassingen worden door het echolood gecorrigeerd. Aan de plotter is een nieuwe voorziening, de AIS, gekoppeld. Alle zeegaande schepen worden hierop ontvangen. Op het scherm worden deze schepen met MMSI en scheepsnaam geprojecteerd. In een apart venster worden alle relevante gegevens opgeroepen. Zoals koers, snelheid en bestemming van de verschillende schip. De LCD-schermen zijn van Nottrot. Deze schermen, die ook voor de slave-presentatie van de radar worden gebruikt, en het echolood kenmerken zich volgens Holland Nautic ‘door de industriële kwaliteit, uitgevoerd met een glasplaat en honderd procent dimming met een potentiometer’. Voor het volgen door de AID wordt de Thrane&Thrane 3020C Inmat C gebruikt. De gyro is van Anschutz (de gyro star 22), die aangesloten is op de piloot, de twee Arpa-radars en de repeater. Van de twee echoloden van JMC wordt ook de dieptehistorie in het geheugen opgeslagen. De piloot is van Navitron. Sam Electronics leverde een gedeelte van het GMDSS-pakket, zoals de Sart en de E-pirb. Om de trekkracht op de visdraden te meten, heeft Holland Nautic het PosNautic-systeem geleverd. Bij een van te voren in te stellen trekbelasting gaat de visdraad vieren; indien dat nodig is, wordt zelfs de motorstop in werking gezet. De laatste ontwikkeling is de informatie van de gyro en het echolood die worden gebruikt voor nauwkeurig laten vieren van één, of beide visdraden. Voor de nodige ontspanning door de bemanning werd de KVH-satelliet tv-antenne geplaatst. Deze antenne, die ook in de binnenvaart bekend is, is voor de visserij feitelijk de enige antenne die onder alle omstandigheden beeld blijft geven, aldus Holland Nautic. Op het vaartuig is een vangstverwerkingsinstallatie van eigen ontwerp aangebracht. De installatie bestaat uit: twee visstortkleppen, een elevator, een zoekband, een opvoerband, twee striptafels, sorteerunit voor maximaal vier vangstsoorten, spoelmachine met opvoerband, een 4-voudige stortkoker naar het visruim 13 JULI 2004 Rederij Van Dam neemt nieuwe GO-14 in gebruik Het stuurhuis is dit keer niet voorzien van een bordes. De oude GO-14 vaart al weer een tijdje als UK-143. De nieuwe GO-14 in vol ornaat in de binnenhaven van Stellendam. (foto’s Willem den Heijer) Scheepsbouwkundig Bureau Herman Jansen BV Ontwerp casco Maaskant Shipyards Stellendam Volledige afbouw, CV, airco en sanitaire installatie, schroefas en machinekamerplaten Rabobank West-Flakkee Financiering John P. de Wit Assurantiën Verzekering Wärtsilä Nederland B.V. Wärtsilä hoofdmotor, 2000 p.k. bij 875 toeren, type 6L26A Ketting IJmuiden B.V. Compressoren Delta Isolatie BV Isolatie uitlaatgassystemen GTI Seton Pijpleidingen bv Machinekamer leidingen Parker Hannifin BV Electronisch-pneumatische motorbediening en pneumatische vislierbediening type MicroSem 1 E/P Reintjes Benelux BVBA Reintjes keerkoppeling, type WAF 2365, incl. ingebouwde schroefasrem Sandfirden Technics b.v. 2 stuks Scania, type DI-12 45M 310 kW bij 1500 omw/min, met een 370 kVA van Kaick draaistroomgenerator, Scania, type D-9 95M 135 kW bij 1500 omw/min, 150 kVA van Kaick draai-stroom-generator, Sisu-diesel 320 DSG 54 kW, met 63 kVA Stamford draaistroomgenerator Van Voorden Promac PROMAC-SEFFLE stuurmachine, type MPS-2545, PROMAC boegschroef, type FP 150-800, PROMAC koelinstallatie, type AC-SK-102, PROMAC scherfijsinstallatie AC-2500- WFC, PROMAC-HATECKE rescueboot , PROMAC-GLOBAL DAVIT davit, VAN VOORDEN schroef, diam. 3350 mm., HODI Superior R straalbuis IHC Lagersmit 1 stel SUPREME Ecoguard Schroefaskokerafdichtingen 300 en bijbehorende met witmetaal gevoerde schroefaslagerbussen. Blokland Non Ferro bv Beunkoelers Scania motoren NRF BV Beunkoeler hoofdmotor en in het visruim een 4-vaksvisstort werkkee. Machinefabriek Van Rijn had hierin een belangrijk aandeel. De buiskap is geheel geïsoleerd met PUschuim en is afgetimmerd met een met kunststof bespoten beplating. Het vaartuig is voorzien van een elektronisch tankmeetsysteem voor zowel brandstof- als drinkwatertanks. Tevens is het schip uitgerust met een centraal gasolievulsysteem. Wie leverden op de GO-14 Vrouw Grietje Radio Holland Netherlands B.V. Nautische apparatuur Holland Nautic Apeldoorn BV Complete stuurhutinrichting Alewijnse Marine B.V. Complete electrische installatie Constructiewerkplaats H.K. van Wingerden & Zn. Ramen IJtama Scheepstimmerbedrijf b.v. Complete betimmering, keuken + isolatie accommodatie Helder & May B.V. Alle Nautec SX en SS ondervloeren en Tevrolieth FTG 35 ondervloeren en tegelvloeren- Vloerverwarming Smits-Neuchatel Marine Department BV Kunststofvloeren Duivelands Meubelhuis Stoffering Ajax Fire Protection Systems B.V. Brandblusapparatuur Maaskant Bruinisse Ankerlieren en Vislier Machinefabriek van Rijn BV Visspoelmachine en ransportbanden IHC Lagersmit 1 stel SUPREME Ecoguard Schroefaskokerafdichtingen 300 en bijbehorende met witmetaal gevoerde schroefaslagerbussen Exxon Mobiel Lubricants Smeermiddelen Geo B.V. Leverancier van smeermiddelen en gasolie CIV Westvoorn Scheepsbenodigdheden en tuigage Schavicast Straal en Schilderwerk Bakker Sliedrecht Electro Industrie B.V. Electrische vislieraandrijving Desmi K&R Pompen JVS Scheeps- en Industrietechniek Vermogens-torsie- en geluidmeting Verduyn Doorsmeersystemen Smeertechniek Econosto Nederland Appendages en luchthoorn

Binnenvaartkrant