Views
3 years ago

2004-15

  • Text
  • Schip
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Jaar
  • Juli
  • Binnenvaartkrant
  • Pagina
  • Behouden
  • Wensen
  • Vaart

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 58 13 JULI 2004 SERVICEPAGINA Biesboschcentrum krijgt hybride fluisterboot KSCC Agenda NIJMEGEN Zondag 11.00 uur H.Mis, aansluitend spreekuur directeur/aalmoezenier Maandag t/m vrijdag 09.00/10.00 uur spreekuur directeur/aalmoezenier Maandag 10.30 uur stafvergadering Dinsdag 10.00 uur cursus Gymnastiek 14.00 uur creatieve- soosmiddag 18.00 uur repetitie KSCC zangkoor 19.30 uur cursus vaarbewijs Donderdag 13.00 uur cursus Engels 15.30 uur werkzaamheden bulletin 19.30 uur cursus vaarbewijs Vrijdag 09.30 uur bloemschikken HET ZUIDEN (Zomerprogramma) Zondag: 10.30 uur H. Mis, aansluiten koffiedrinken. Na de H. Mios is de aalmoezenier en een bestuurslid aanwezig. Bibliotheek geopend. Woensdag 14.00 uur Handwerken en kaarten. Bibliotheek geopend. Extra: Do. 30 jun. 13.30 uur Pergamano. Za. 17 jul. 10.00 uur Vergadering KSCC-bestuur Vanaf maart volgend jaar zal in de Biesbosch en rond het Eiland van Dordrecht een bijzonder schip gaan varen: de grootste hybride fluisterboot van Europa. Op 2 juli heeft het Natuur- en Recreatieschap De Hollandse Biesbosch aan Leeuwestein Scheepsinstallaties uit Dordrecht opdracht gegeven voor de bouw van dit schip. Tijdens een feestelijke bijeenkomst in Biesboschcentrum Dordrecht is het contract getekend door voorzitter G. Veldhuijzen van het Natuur- en Recreatieschap en directeur J. Leeuwestein van Leeuwestein Scheepsinstallaties. Het schip zal de huidige rondvaartboot van het Biesboschcentrum vervangen. In de Biesbosch zal het schip, dat voorzien wordt van MAASBRACHT Openingstijden maandag t/m vrijdag: Bibliotheek 9.00 - 12.00 uur Ligplaatsschool voor varende kleuters 9.00 - 14.30 uur (tussen de middag blijven de kleuters over); woensdag 9.00 - 12.00 uur ('s middags hebben de kinderen vrij) Sociaal raadsliedenwerk: elke werkdag van 9.00 - 12.00 uur en na afspraak dinsdag 20.00 uur Klaverjassen in café 'De Scheepvaart' donderdag 20.00 uur Kienen in 'de Spil' Overige activiteiten: zie publicatiebord MAASTRICHT vr. 03 sep. 14.00 uur Kaarten en spelletjes za. 04 sep. Opening van het seizoen vr. 17 sep. 14.00 uur Kaarten en spelletjes vr. 01 okt. 14.00 uur Kaarten en spelletjes vr. 15 okt. 14.00 uur Kaarten en spelletjes vr. 29 okt. 14.00 uur Kaarten en spelletjes za. 30 okt. 11.00 uur Allerzielenviering H mis daarna rondgang op het kerkhof, wandeling en warm eten vr. 12 nov. 14.00 uur Kaarten en spelletjes vr. 26 nov. 14.00 uur Kaarten en spelletjes za. 04 dec. 14.00 uur St. Nicolaasviering in het zaaltje vr. 10 dec. 14.00 uur Kaarten en spelletjes wo. 15 dec. Kerstboot met de rederij Stiphout ROTTERDAM maandag 19.00 uur Klaverjassen dinsdag 14.00 uur Repetitie zangkoor zondag11.00 uur H.Mis, aansluitend koffiedrinken De oplossing van de puzzel van het vorige nummer is: DRAAICIRKEL zonnecollectoren, op zonneenergie varen. Op de rivier, waar harder gevaren wordt en dus meer vermogen nodig is, kan het schip overschakelen op dieselgeneratoren. Met negentig zitplaatsen in de salon en een totale capaciteit van 150 personen wordt dit schip de grootste hybride salonboot van Europa. De boot beschikt ook over een zonnedek met AMVV Agenda ZWARTE ZWAAN iedere maandag t/m donderdag peuteropvang van 09.00 tot 12.00 uur voor kinderen van 2 t/m 3,5 jaar. iedere dinsdagavond klaverjassen aanvang 19.30 uur. iedere donderdag conditietraining voor vrouwen aanvang 20.00 uur. De kantine is geopend van 08.00-18.00 uur van maandag tm vrijdag en op zaterdag van 09.00-18.00 uur. adressen Landelijk bureau AMVV Amsterdam, tel 020-6869656 Zwarte Zwaan Rotterdam, tel 010-4842973 WITTE ZWAAN GRONINGEN Maandag: 's middags vanaf 14.00 uur volksdansen o.l.v. mevr. Girbes Dinsdag: 's avonds vanaf +/- 19.30 uur sjoelen en kaarten Woensdag: 's middags vanaf +/- 13.30 uur sjoelen en kaarten Woensdag: 's avonds vanaf 19.30 - 21.00 uur Franse les, hiervoor dient u zich wel op te geven Donderdag: 's avonds vanaf +/- 19.30 uur repetitie zangkoor Vrijdag: 's avonds vanaf 19.30 uur cursus stijldansen o.l.v. mevr Girbes (niet iedere vrijdag) De Witte Zwaan: Eemskanaal N.Z. t/o. Praxis, Groningen, tel. 050-3116477 PUZZEL ongeveer negentig zitplaatsen. Het project kost ongeveer één miljoen euro. Het grootste deel wordt geïnvesteerd door het Natuur- en Recreatieschap de Hollandse Biesbosch. Dordrecht en Zuid-Holland leveren een aanzienlijke subsidie. Met de gemeente Dordrecht is afgesproken dat het schip, dat als vaste ligplaats de haven van het Biesboschcentrum krijgt, ook regelmatig vanaf Dordrecht zal varen. Het Biesboschcentrum werkt momenteel aan een activiteitenplan met een grote verscheidenheid aan vaar- en vaarwandeltochten. Voor het Biesboschcentrum gaat met de bouw van dit schip een lang gekoesterde wens in vervulling. Het centrum profileert zich met zijn fluistervloot als ‘hét centrum voor fluisterend varen in Nederland’. Het centrum beschikt al over een open fluisterboot op zonne-energie voor veertig personen, een zonnepont die naar een natuurpad heen en weer vaart en een aantal kleine fluisterbootjes. Het nieuwe schip heeft nog geen naam. Met het uitschrijven van een prijsvraag hoopt het Biesboschcentrum een geschikte naam voor het schip te vinden. Biesboschcentrum Dordrecht organiseert in juli en augustus een scala aan activiteiten in de Biesbosch: van kanotochten bij volle maan tot griendexcursies waarbij je in het verleden terechtkomt. Er zijn dagtochten waarbij je kunt varen en wandelen onder leiding van Biesbosch-gidsen en korte rondvaarten voor wie de Biesbosch even wil ‘proeven’. Bezoekers kunnen ook op eigen gelegenheid de Biesbosch ingaan, met een kano, fluisterbootje of te voet. RECEPTENRUBRIEK LICHTE SPRUITJESSTAMPPOT MET KERRIE EN CASHEWNOTEN: Tip: Gebruik eens andere noten en vervang de cashewnoten door gemengde noten. Tip: Maak deze stamppot lekker knapperig met een in ringen gesneden lente-uitje. Hoofdgerecht: voor 4 personen Bereidingstijd: 15 minuten Calorieën p.st.: 2075 kJ. ( 495 kcal.) Categorie: Extra weerstand Benodigdheden: 11/2 pot HAK spruitjes (à 680 g) 1 ui 1 klontje boter 1/2 eetlepel kerriepoeder 1 zakje aardappelpuree (à 4 personen) 3 dl melk 125 ml crème fraiche zout en versgemalen peper 100 g cashewnoten verder: een stamppotstamper Bereidingswijze: 1. Pel de ui en snij deze fijn. Verhit de boter in een koekenpan en fruit hierin de ui en kerriepoeder ca. 5 minuten op zacht vuur. 2. Bereid de aardappelpuree volgens de gebruiksaanwijzing op de verpakking met water en melk. 3.Verwarm in een pan de HAK spruitjes en laat deze in een zeef uitlekken. Stamp in een mengkom de HAK spruitjes, ui, aardappelpuree en crème fraiche tot een smeuïge stamppot. Breng de stamppot op smaak met zout en peper. Garneer de stamppot met cashewnoten. Lekker met gehaktballetjes. De winnaar van de puzzel van het vorige nummer is geworden: MEVROUW HOGEBRUG-OLIJSLAGER, HENGELO 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 HORIZONTAAL 1 gok, 3 frisjes, 6 plezier, 9 ernstig, 11 Mexicaans schrijver, 13 dijkhelling, 15 nageslacht, 16 volumineus, 17 zijrivier van de Donau, 18 wijfjesdier, 20 houten nagel, 22 Verenigde Naties, 23 lengtemaat, 24 eenheid van lichtstroom, 26 laag getij, 28 oude Latijnse bijbelvertaling, 29 plantensoort, 30 voertuig zonder wielen, 31 deel van een mast, 33 naam van kleine stromen, 34 lengtemaat, 35 dochter van Eris, 38 vallei, 40 niets, 43 Raad van State, 45 deel van een rekenkundige bewerking, 47 palmwijn, 48 erker, 49 Russische meisjesnaam, 52 Engels graafschap, 53 persoonlijk voornaamwoord (Engels), 54 krakend geluid. 32 12 14 15 44 54 35 6 19 47 26 VERTICAAL 1 binnenste van een zaak, 2 steenkoolproduct, 3 Chinees in Indonesië, 4 Finse schrijver, 5 Chinese lengtemaat, 7 Engelse admiraal, 8 scheepstouw, 9 Egyptische godheid, 10 Gemeentelijke Geneeskundige Dienst, 12 Europeaan, 14 deel van het gezicht, 17 Latijns voorvoegsel, 18 voorzetsel, 19 illinium (scheik.), 21 mist, 22 niet rechtstreeks, 23 hansworst, 25 Mevrouw, 27 danspartij, 32 ten bedrage van, 33 lengtemaat, 36 vervoermiddel, 37 voorschoot, 39 betrekking hebbend op het gehoor, 40 gevangenis, 41 bijenhouder, 42 part, 44 sneeuwschaats, 45 Arabische maat, 46 volksnaam voor het wollegras, 50 queue, 51 Grieks alfabet. 28 40 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 Zo vindt u de oplossing Wanneer u de puzzel goed hebt opgelost, brengt u de letters uit de genummerde vakjes over naar de oplossingsbalk. Daar leest u dan het prijswoord van deze week. Schrijf de gevonden oplossing op een briefkaart en stuur die voor 21 juli a.s. naar: De Binnenvaartkrant, Postbus 24202, 3007 DE ROTTERDAM of kijk op www.binnenvaartkrant.nl Onder de inzenders van de juiste oplossing wordt een VVV-bon van 10,00 Euro verloot.

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 59 Het voorzitterschap voor de Landelijke Oudercontact voor Trekkende Beroepsbevolking (LOVT) zit er al weer even op. Op 13 maart nam Jenny Klein afscheid. Na ruim zeven jaar als bestuurslid, waarvan drie jaar en zeven maanden als eerste vrouw. Een portret. Jenny Klein was voorzitter van de LOVT, zat in het actiecomité Redt het internaat en is (tot ‘einde tijd’) bestuurslid van Censis. Op de vraag of er niet ‘een gat dreigt’, antwoordt ze behoedzaam. ‘De telefoon was heel dominant aanwezig. Je auto was je tweede thuis. Dat hoeft nu niet meer. De contacten met mensen, de verscheidenheid daarbinnen. Dat kan ik moeilijk loslaten. Soms was je net een maatschappelijk werkster. Men vertelde je ook wel privé-dingen en dan piekerde je mee. Verder ben ik toch nog wel betrokken bij de LOVT. Ik adviseer. Wel blijf ik bewust aan de zijlijn.’ Door Cor Spek Tijdens haar verhaal valt de enorme betrokkenheid op. Het gezegde “alle begin is moeilijk” gold ook voor Klein. ‘Ik heb er toen verschrikkelijk tegen opgezien. Was bang dat ik niet genoeg kennis had. Bezuinigingen, ouderbijdragen, onderhandelen met het ministerie. Voelde me vaak tekortschieten. Het waren allemaal vergaderbeesten, mensen met een opleiding. Ik stond er onwennig in. Bovendien was het een mannenwereld. Wel kreeg ik snel het gevoel dat ik gerespecteerd werd.’ Waarom dan toch ook nog voorzitter geworden? ‘Het Alubouw de Mooy bestond vorige week (6 juli) vijf jaar. Het bedrijf in Hendrik Ido Ambacht heeft inmiddels heel wat stuurhuizen, kolommen, radarmasten en roefdeuren geleverd aan de binnenvaart. Alubouw de Mooy doet daarnaast uitlopend ijzerwerk en diverse rvs- en aluminiumwerkzaamheden. Hendrik de Mooy en Anton van den Berg werkten beiden bij Maris toen ze besloten samen een bedrijf te beginnen. Ze vullen elkaar goed aan. De Mooy heeft een s c h e e p s b o u w - o p l e i d i n g gedaan; Van den Berg deed werktuigbouwkunde. Alubouw de Mooy is gevestigd op het terrein van bestuur vroeg me. Ik schoof de beslissing maanden voor me uit. Ik had tijd nodig. Ik vond het een eer voorzitter te worden. Ik zag dat het een mannenwereld was. Met name voor het reformatorische deel kon dat moeilijk worden. Op den duur dacht ik: “Waarom ook niet? Ik sta er niet alleen voor.” Over de missie die ze had, vertelt ze: ‘Ik wilde ouders binnen de ledenvergaderingen uit de tent lokken. Het beleid moest niet achter de tafel gemaakt worden. Ik wilde meer overleg, scheepswerf ’t Ambacht. ‘Men kwam naar ons toe met de vraag of we het zagen zitten hier een aluminiumbedrijf te starten,’ vertelt Van den Berg over de start. ‘Er waren al wat andere bedrijven gekomen, zoals Van Mameren en Bogenda. De bedoeling was een klein scheepvaartcentrum te realiseren.’ Dat zagen De Mooy en Van den Berg wel zitten. Ze konden hun intrek nemen in een loods op de werf. Ze begonnen met z’n tweeën, maar al snel kwam er personeel bij. Binnen een jaar waren ze met hun vieren. Nu werken er vijf mensen in vaste dienst bij Alubouw de Mooy, dat daarnaast gemiddeld betrokkenheid.’ Achteraf meent de ex-voorzitter daarin geslaagd te zijn. Niet dat vergaderingen drukker bezocht worden, maar meningen worden nu eerder en directer gegeven. twee, drie freelancers inschakelt. ‘Vaste mensen,’ legt De Mooy uit. ‘Je kunt dit specialistische werk niet door uitzendkrachten laten doen.’ Aluminium was en is de hoofdzaak. ‘Maar een schipper wil het liefst een compleet pakket; daarom doen we alles. In het begin deden we alles zelf. Nu besteden we het staalwerk meestal uit.’ De bouw van stuurhuizen, radarmasten en roefdeuren vormt de kern van de activiteiten. Het concept van het scheepvaartcentrum bleek te werken. De Mooy: ‘Er is een goede samenwerking. Voor de schipper is het ook handig alles op één locatie te hebben.’ Een teken dat de bedrijven op het werfterrein het goed samen kunnen vinden, is de gezamenlijke haringpartij die vorige maand werd gegeven. Alubouw de Mooy heeft inmiddels zijn sporen verdiend in de binnenvaart. Mede dankzij enkele eigen ontwerpen. ‘Bij de hefkolom voor een stuurhuis plaatsen wij de generator bijvoorbeeld bovenin de kolom en niet in de machinekamer, zoals je meestal ziet,’ vertelt De Mooy. ‘De noodzak zit er dan kort op en zo kun je de slang dikker maken. Omdat hij dan niet in de weg zit op de ladderbaan in de kolom.’ Bij de radarmasten van het bedrijf zitten de kabels in de mast. Dat is niet alleen een mooier gezicht, maar de kabels zijn zodoende ook beter beschermd. 13 JULI 2004 Jenny Klein: nog steeds betrokken bij LOVT Geaccepteerd Als Jenny Klein terugkijkt op haar functioneren, typeert ze zichzelf als ambitieus. ‘In eerste instantie was ik dat niet. Later kreeg ik toch steeds vaker het idee dat ik, altijd in Eén voor allen, allen voor één. Jenny Klein: ‘We hebben moeten knokken voor ons plekje.’ (foto T2oP Tekstatelier) Eerste lustrum voor Alubouw de Mooy Alubouw de Mooy heeft een plaats verworven onder de leveranciers van stuurhuizen. Zo leverde het bedrijf het stuurhuis op de Ina, die dit jaar in de vaart kwam. (foto Alubouw de Mooy) samenspraak met, dingen voor elkaar wilde krijgen. Ik wilde een stempel op iets drukken. De ouders moesten me zien als iemand bij wie ze terechtkonden. Misschien is het een soort trots ergens voor te willen staan. Ik ben een bemiddelend type. Een compromis sluiten tussen mensen lukte me altijd wel. Al moest ik daarbij weleens slikken.’ Klein ziet de toetreding van de kermisouders als meest kenmerkende verandering binnen het LOVT tijdens haar zittingsperiode. ‘Ook worden ouders nu, met name op bestuurlijk niveau, meer geaccepteerd binnen het veld. We zijn niet meer “die ouders in dat hoekje”. We denken mee over het beleid!’ Terugblikkend ziet Klein ook een stijlverandering. ‘Het was Het mts Ellen, dat vorig jaar in de vaart kwam, heeft onlangs een nieuwe schroef gekregen; nu één met zeven bladen. De tanker is uitgevoerd met een 2000 pk MAK-motor, die een schroef met een diameter van 1800 mm aandrijft. Deze schroef draait in een HODI Superior-straalbuis. Door het hoge vermogen en samenvallende eigenfrequenties in het schip was er enigszins hinder van trillingen en geluid. Uit metingen bleek dat een 7- bladsschroef deze hinder kon verhelpen. De gietmal van deze 7-blads schroef is bij Van Voorden geproduceerd op de nieuwe 5- assige freesmachine, die een uiterst hoge maatnauwkeurigheid genereert. Onlangs werd de 5-bladsschroef vervangen door de 7-bladsschroef. ‘Het een club van ouders voor ouders. De benadering is anders geworden. Professioneel is de LOVT zeker. Kijk naar de afvaardiging binnen CEN- SIS, maar ook naar het overleg met het ministerie. Neem de manifestatie in Den Haag. De grote opkomst. Hoe we daar stonden. Als ik eraan terugdenk, krijg ik nog kippenvel. We zijn nu een club waarmee men rekening houdt.’ Ze waarschuwt: ‘Je moet wel alert blijven en voor dat plekje knokken. Je moet je laten horen, constant.‘ Zaken die volgens Klein in de toekomst nodig blijven. ‘Ik sluit niet uit dat de ouderbijdrage weer ter discussie komt. Ook het kindertal loopt terug, met de nodige veranderingen. Het LOVT moet één grote club blijven. Ze moeten de eenheid bewaren.’ 7-bladsschroef voor mts Ellen De 7-bladsschroef van Van Voorden in de HODI Superior straalbuis. (foto Van Voorden) resultaat mag er zijn,’ aldus Van Voorden. ‘De trillingen en geluid zijn geminimaliseerd en de toch al zeer hoge snelheid nam toe. De hogere snelheid wordt ook nog eens behaald met een lager brandstofverbruik.’ Begrijpelijk dat de eigenaren van de Ellen, de familie Groth, tevreden zijn. Nieuwe camerasystemen bij Alphatron De Alphacam Nighthawk is een infrarood-camera voor nachtobservatie. (foto Alphatron Marine) Alphatron Marine brengt onder de naam Alphacam een volledige range marine camerasystemen op de markt van het fabrikaat FTA. Daarmee richt het bedrijf zich op de groeiende vraag naar cameraobservatie en -bewaking aan boord van schepen. Alphatron Marine brengt standaard observatiepakketten op de markt variërend van de zeer compacte Alphacam IP68 CCD camera (45 x 57 x 67 millimeter) voor gebruik aan dek tot aan de Alphacam Nighthawk infrarood-camera voor nachtobservatie. Alle camera’s zijn voorzien van een met stikstof gevulde roestvrijstalen behuizing met verwarming. Voor observatie kan een keuze worden gemaakt uit CRT- en TFT-monitoren, terwijl de camera beweegbaar kan worden opgesteld met een optionele zogeheten draai- en elevatie-eenheid.

Binnenvaartkrant