Views
3 years ago

2004-15

  • Text
  • Schip
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Jaar
  • Juli
  • Binnenvaartkrant
  • Pagina
  • Behouden
  • Wensen
  • Vaart

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 56 13 JULI 2004 Het casco werd toegeleverd door Rederij Jade (gebouwd in China) en werd compleet door ons afgebouwd. Wij wensen v.o.f. Jade veel succes en een behouden vaart met het mts Jade Scheepsbouw Alblas bv • Nieuwe Bosweg 2 • 3341 LH Hendrik Ido Ambacht • Tel.: 078 - 681 49 55 • Faxl.: 078 - 681 22 65 INTERNATIONAL NAVAL ENGINEERING CONSULTANTS B.V. Het ontwerp, tekeningen en berekeningen voor het mts Jade zijn door ons verzorgd. Wij wensen v.o.f. Jade en haar bemanning een behouden vaart. INEC BV Albrandswaardseweg 7, 3171 AD Poortugaal Tel: 010-5012215 Fax: 010-5012501 e-mail: inec@worldonline.nl website: www.inec.nl Wij leverden het complete schip en wensen v.o.f. Jade veel succes en een behouden vaart met het Gebhard-Electro b.v. voor scheepvaart en industrie De elektrische installatie aan boord van Nederlands grootste binnenvaarttanker werd door ons verzorgd. Voor dhr. Jansen is dit inmiddels het derde schip dat vaart met een installatie van Gebhard. Wij wensen de heren Jansen en Deen alsmede de gehele bemanning heel veel succes en wij bedanken Scheepsbouw Alblas b.v. voor het in ons gestelde vertrouwen. Meerpaal 20 4904 SK Oosterhout tel. +31 162 452888 Postbus 61 4900 AB Oosterhout fax +31 162 433761 www.gebhard.nl Email directie@gebhard.nl mts Jade Scheepmakerij 150, 3331 MA Zwijndrecht Tel. 078-6191233, Fax 078-6120653 Ook na werktijden altijd bereikbaar op telefoonnummer: 0653-383964

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 57 Het Rotterdamse scheepvaartbedrijf A & K Kooren, de oliehandel en -opslag Argos en het Antwerpse bunkerbedrijf Wiljo zijn gezamenlijk begonnen met Vinotra (Verenigde Internationale Olietransporteurs). Op 1 mei startte dit bevrachtingkantoor voor bunkeringen in de zeehavens. Directeur Herman Goossens: ‘We hebben 45.000 ton laadvermogen ter beschikking.’ 13 JULI 2004 Nieuwe bunkerbevrachter start met nieuwe schepen Vinotra biedt opdrachtgevers garantie Herman Goossens was personeelsfunctionaris bij Wiljo in Antwerpen, en werkt nu als directeur van Vinotra in Hoogvliet, Rotterdam. ‘Vinotra is exclusief vervoerder voor Shell Marine Products,’ aldus Herman Goossens. ‘Daarom hebben we deze poule ook opgericht. We hebben prioriteit gesteld aan het grote schip, omdat de opdrachtgever – in dit geval Shell – de eis van een megabarge stelde.’ Deze megabarge is de Jade, die 26 juni werd gedoopt in de Rotterdamse Rijnhaven, tegelijk met de Titan voor A & K Kooren en de Tanzanite voor Wiljo. De drie schepen vormen nu het nieuwste deel van de beschikbare bunkervloot voor Vinotra. Vinotra stelt dat de vloot moderner en daardoor ook veiliger is. Veiligheid staat bij Vinotra hoog in het vaandel. Goossens: ‘We hebben een vloot van 45.000 ton laadvermogen. Maar we werken niet alleen voor Shell, ook voor de independents, onafhankelijke opdrachtgevers. We hebben een timecharter van vijf jaar verworven bij Shell Marine Products.’ De Jade is van Frans en Igor Jansen en Gerard Deen (samen de v.o.f. Jade). Het grote bunkerschip meet 135 bij twintig bij zes meter en kan ruim negenduizend ton lading vervoeren met een totale inhoud van 10.640 kuub. Aandelen De aandelen van Vinotra zijn overzichtelijk verdeeld. Argos heeft 25 procent van de aandelen, evenals A & K Kooren. Wiljo is eigenaar van de andere helft. Argos is een oliehandelaar, vervoert met onder andere eigen tankwagens en beschikt over opslagfaciliteiten in de Rotterdamse haven, onlangs gestart op het terrein van de voormalige Nerefcoraffinaderij. A & K Kooren is het bedrijf van de broers Ton en Kees Kooren, bekend in de duwvaart en de tankvaart. Kees Kooren: ‘We werken al jaren samen met Agaat en met Argos.’ Agaat is het Antwerpse bunkerbedrijf, een dochteronderneming van Wiljo. Eigenaar van Wiljo is Pierre Verhoeven. Verhoeven en Ton Kooren bezochten vorig jaar samen met Frans Jansen van de Jade en scheepsmakelaar George Rensen van Rensen Shipbuilding de Chinese werven waar de Titan, de Tanzanite en de Jade in aanbouw waren. Bij de officiële doopplechtigheid op zaterdag 26 juni vertelde Ton Kooren: ‘We hebben geen schip gezien, maar een lol dat we hadden. George zei dat het allemaal goed zou komen en hij heeft woord gehouden. Hij heeft overal voor gezorgd.’ De goede sfeer tijdens die Gisele Goossens, Igor Jansen, Herman Goossens en Frans Jansen, tevreden bij de Jade, het vlaggenschip van Vinotra. (foto MGR) China-reis bleek ook vruchtbaar. Hoewel er tevoren wel over gesproken was, werd in China bij de gesprekken tussen de scheepseigenaren definitief de structuur voor Vinotra gevormd. Vooral Ton Kooren en Pierre Verhoeven voerden veel overleg. Ton Kooren: ‘Tot nu toe deden we alle bevrachtingen zelf. Daar komt nu een einde aan met de start van Vinotra. De opdrachtgevers eisen te veel garanties om als kleine vervoerder aan te kunnen voldoen. Dat kunnen we gezamenlijk echter wel waarmaken.’ Wiljo beschikt ook over twaalf eigen schepen, waarvan driekwart meedoet in de poule van Vinotra. Met al het nieuwe materieel erbij zo’n 45.000 ton laadvermogen. Er komen nog meer nieuwe schepen bij. In augustus begint voor Kooren de afbouw van nog een bunkerschip: het mts Megan. Ook Wiljo heeft nog een schip in bestelling, dat begin volgend jaar in de vaart wordt gebracht. Ontwikkelingen De opdrachtgevers in de bunkermarkt vragen om nieuwe, grote schepen. De opdrachtgevers van de vervoerders zijn de oliehandelaren en de producenten ofwel de oliemaatschappijen: Shell, BP, Esso en FAMM (Texaco en Chevron). Andere spelers zijn Frisol (Petroplus), Atlantic Postoil en het Russische Lukoil. Zij leveren aan hun klanten: de zeerederijen. Met name de snelle containerschepen vragen dringend om een snelle levering van de bunkers. In een interview in het Rotterdams Dagblad stelt C. de Keijzer van het Havenbedrijf Rotterdam dat in 2004 twaalf miljoen ton stook- en smeerolie wordt verpompt naar de zeeschepen. Dat is een flinke stijging ten opzichte van eerdere jaren, want de hoeveelheid schommelde jarenlang rond de zeven à acht miljoen ton per jaar. Er is een aantal redenen voor de groei van de Rotterdam bunkermarkt. Die groei gaat ten koste van de leveringen door de Aziatische havens (Singapore is de enige haven die meer bunkert dan Rotterdam). De vraag vanuit China neemt toe en door onderhoud aan raffinaderijen is het aanbod in Azië verminderd. In Rotterdam De vlag van Vinotra in top. (foto MGR) wordt goedkopere stookolie aangeboden. Gezien de enorme hoeveelheden die zeeschepen verbruiken, scheelt het voor sommige rederijen per jaar letterlijk miljoenen door in Rotterdam te bunkeren. Die goedkope stookolie komt maar voor een deel van de raffinaderijen in Nederland. Stookolie is een restproduct en de efficiency waarmee hier in de moderne raffinaderijen wordt gewerkt, beperkt het restproduct aanzienlijk. Veel komt uit Rusland, waar geen grote tankers kunnen komen, en van waaruit de stookolie in kleine tankers naar Rotterdam wordt gebracht, om daar te worden verscheept naar Azië, of die hier wordt aangeboden aan de zeevaart. De groei van de bunkermarkt heeft in de binnenvaart veel investeerders aangetrokken. Er zijn nieuwe, dubbelwandige schepen gebouwd. Ook mede gezien de internationale wetgeving voor het vervoer van milieubedreigende stoffen is die dubbelwandigheid voor nieuwe bunkerschepen al vanzelfsprekend geworden.

Binnenvaartkrant