Views
3 years ago

2004-15

  • Text
  • Schip
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Jaar
  • Juli
  • Binnenvaartkrant
  • Pagina
  • Behouden
  • Wensen
  • Vaart

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 52 13 JULI 2004 ABN-AMRO Binnenvaartunit wenst het ‘mts Jade’ een behouden vaart. BINNENVAARTUNIT ROTTERDAM Op het mts Jade leverden wij de condenswerende en thermisch geisoleerde ramen en wensen v.o.f. Jade een behouden vaart Koperijslagerij 10 4651 SK Steenbergen Tel.: +31 (0)167-540970 Fax: +31 (0)167-540965 GSM: +31 (0)6-53 396287 E-mail: info@plasmans-scheepsramen.nl Web: www.scheepsramen.nl Wilhelminaplein 7-8, Rotterdam. Telefoon 010-4962640. Wie leverden op het mts Jade Power met Vertrouwen Aan het mts Jade leverden wij: • 2x MTU hoofdmotoren Type 12V4000 1800PK ieder bij 1800 toeren • 2x MTU generatorsets t.b.v. ladingpompen en boegschroef type 12V2000M60 600kW ieder bij 1800 toeren Wij wensen v.o.f. Jade een behouden vaart! Dealer wenst v.o.f. Jade een behouden vaart Prins Hendrikkade 12e • 3071 KB • Rotterdam Postbus 24202 • 3007 DE • Rotterdam Telefoon: 010 - 414 00 60 • Fax: 010 - 414 02 12 Internet: http://www.binnnenvaartkrant.nl • Email: advertentie@binnenvaartkrant.nl De Haas Diesel Motoren BV Tel. 010-5912611 www.dehaasdiesel.nl INEC BV Ontwerp casco, tekeningen en berekeningen Scheepsbouw Alblas BV Complete afbouw ABN AMRO BINNENVAARTUNIT ROTTERDAM Financiering Rensen Shipbuilding B.V. Casco Bevrachtingskantoor Vinotra B.V. Bevrachting Oranje Onderlinge Verzekering van Schepen U.A Verzekering Veth Motoren BV 2 contraroterende roerpropellers, type VZ-1250-CR, elk met een vermogen van 1250 kW bij 1800 toeren, Veth-Compact- Jet boegschroefinstallatie, type CJ-1200 + elektromotor, vermogen 405 kW bij 1800 toeren, Veth-Jet boegschroefinstallatie, type 4-K-1200 + elektromotor, vermogen 405 kW bij 1800 toeren, 127 kVA SisuDiesel generatorset, type 620 DSRIG, 50 Hz en een 80 kVA SisuDiesel generatorset, type 420 DSRG, 50 Hz Ketting IJmuiden BV Compressoren Discom BV Dempers met vonkenvanger voor hoofden hulpvermogen en de flexibele ophanging van het complete uitlaatsysteem De Haas Dieselmotoren BV 2x Hoofdmotoren MTU type 12V4000M60 1800 pk 1800 toeren, 2x generatorsets t.b.v. ladingpompen en boegschroef MTU type 12V2000M60 600 kW ieder bij 1800 toeren Blokland Non Ferro bv Beunkoelers Alubouw de Mooy B.V. Stuurhuistrap, kolom, hekvleugel, boordlichtbak en voormast Alphatron Marine B.V. 2x kleuren rivierradar JMA 608-TFT radar, JRC, digitale automatische piloot, bochtaanwijzer, multifunctioneel echolood, digitale windmeter, intercom incl. posten, marifoons in MC uitvoering, elektronisch kaartsysteem - radar overlay, (D)GPS 112/212, ontvanger JRC, computer, incl. 15''TFT dimbaar inbouwscherm, Tresco Engineering kaarten, SAT-TV systeem en joystick besturingssysteem voor volledige centrale aansturing van Z-drives en kopschroeven Gebhart-Electro bv Electrische installatie Plasmans scheepsramen VOF Condenswerende en thermisch geïsoleerde ramen Hoogendoorn Maritieme betimmeringen Complete betimmering Unisol isolatietechniek bv Isolatie woning WindeX Engineering BV AC overdruk en machinekamer ventilatie Tyco Integrated Systems BV Diverse Novec 1230 blusgasinstallaties Van Lier Ankerlieren Machinefabriek en scheepsreparatiebedrijf Van Wijk B.V. Bunkerkraan, 30 mtr. 12 duim. Autokraan, handuitschuifbaar tot 16 mtr., 2000 kg. Alubouw de Mooy B.V. Voormast All Pumps Holland BV 2x 8" ballastpomp met 34kW Eexd-IIB-T4- motor, 2x 22 kW 400V 4"fi-fi/sprinklerpomp, 2x 7,5 kW 400V 3"dekwas/algemene dienst pomp, 1,1 KW 400V gasolie trimpomp, 1,1 KW 400V zwart water pomp met versnijdende waaier, 1,8 KW 400V EExd-IIB-T4 lens klokpomp, 2x 0,88 KW 400V hydrofoor met 100L tank. Complete pakket fundaties, trillingsdempers en compensatoren Marflex BV Lading pompen Gova Scheepselectronica Tankmeetsysteem Shell Marine Products Smeerolie ARGOS, Van der Linden Oliehandel Gasolie P.M. Nelissen en Zn. B.V. Lakken, staalkabels, meertouwen Administratiekantoor ad fundum bv Accountantskantoor Wiesloch Marine & Industries B.V. Leidingverwarmingsinstallatie

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 53 13 JULI 2004 Vinotra chartert de Jade van ruim negenduizend ton De nieuwste reus in de Rotterdamse haven Op scheepswerf Nantong in China werd vorig jaar het casco gebouwd voor de Jade, het nieuwste reusachtige bunkerschip voor de Rotterdamse haven. De afgelopen maanden werd het afgebouwd bij werf Alblas in Hendrik Ido Ambacht. De Jade is eigendom van de gelijknamige v.o.f. van Frans en Igor Jansen en Gerard Deen en is het eerste schip van dit formaat dat wordt uitgerust met Z-Drive roerpropellers, ontworpen en gebouwd door Veth Motoren in Papendrecht. De Jade was oorspronkelijk bestemd voor de Rijnvaart, maar tijdens de afbouw hebben de eigenaars Frans en Igor Jansen en Gerard Deen een langlopend contract gesloten met de Verenigde Internationale Olietransporteurs (Vinotra) voor bunkeringen in de Rotterdamse haven. Vinotra kon daarmee voldoen aan de wens van opdrachtgevers om met grotere schepen de bunkersnelheid en -capaciteit op te voeren ten behoeve van klanten van de haven zoals de containerrederijen. Het mts Jade meet 135 bij 20 bij 6 meter en kan ruim negenduizend ton lading vervoeren in 28 tanks van 380 kuub elk en met een totale inhoud van 10.640 kuub. De Jade kan zich qua grootte meten met de allergrootste, de Vlissingen van VT, die 9.267 ton stookolie in 10.700 kuub ruiminhoud kan laden. Uiteraard is de bunkergiek ook naar verhouding van de scheepsafmetingen en die reikt dan ook dertig meter hoog. Het schip kan 9.000 ton vervoeren en de afmetingen staan de vaart toe op de Rijn tot aan Basel. Jade is een Chinese edelsteen. De keuze voor die naam hangt samen met de plek waar het casco werd gebouwd. Het Chinese karakter voor Jade staat op de voorplecht van de bunkertanker. Tweede kapitein Igor Jansen (22), zoon van Frans Jansen, wordt tweede kapitein op de Jade. Hij volgde de middelbare beroepsopleiding voor de binnenvaart bij het Scheepvaart en Transport College in Rotterdam. ‘Na één jaar leren, liep ik vier maanden stage en na nog eens twee maanden op school nog eens zes maanden stage. Ik liep stage aan boord van achtereenvolgens de Anaconda, de Thysstad en op het oude schip van mijn vader, de Turbulentie. Net voor Kerst vorig jaar stapte ik van boord en ben ik bezig geweest met de afbouw van de Jade. Ik heb nog wel af en toe als aflosser gevaren. Wat ik van het schip vind? Het is groot en vooral heel praktisch ingericht.’ Het laden en lossen kan volledig vanuit de stuurhut worden aangestuurd. ‘Technisch is het helemaal in orde. Alleen moet er nog proef worden gevaren met de roerpropellers, maar daar hebben we alle vertrouwen in. Ik denk dat het manoeuvreren wel veel beter gaat dank zij de propellers, die ook een veel beter rendement hebben. De testen gaan vooral over de trekkracht.’ Igor Jansen gaat evenals de rest van de bemanning veertien dagen op/veertien dagen af varen op de Jade. Roerpropellers De Jade is uitgerust met twee Z-Drive contraroterende roerpropellers van Veth Motoren in Papendrecht. Het is de eerste keer dat dit type op deze schaal in de binnenvaart wordt toegepast. Het enige andere binnenschip dat ook met Z-Drive roerpropellers vaart is het Belgische vrachtschip Deseo. Voorts zijn er wel passagiersschepen mee uitgerust. De keuze van Jade v.o.f. voor de Z-Drive is – behalve wegens de besparing op de brandstof – ingegeven door de behoefte aan wendbaarheid. Aan boord van de Jade is een installatie aangebracht, waarmee de roerpropellers (de Z- Drives) als het schip leeg is, aan boord kunnen worden gerepareerd. Veth Motoren heeft die installatie ontwikkeld op verzoek van Jade v.o.f. Igor Jansen: ‘Wat ik vooral heel praktisch vind, is dat we een schroefwisseling helemaal zelf kunnen doen, zonder dat het schip uit het water hoeft. Daarvoor zijn luiken en een schacht gemaakt, die groot genoeg zijn om zonder problemen de schroef eruit te kunnen tillen.’ Geluid De Veth Z-Drive wordt veelal toegepast als voortstuwing, waar tevens een uitstekende manoeuvreerbaarheid en hoog rendement gewenst is. Een bijkomend voordeel hierbij is de mogelijkheid van compacte inbouw. Door gebruik te maken van spiraalvertande tandwielen met minimale weerstand, en door elastische ophanging maakt de Z-Drive geen contactgeluiden en is hij daardoor zeer stil. Bij het contraroterende systeem zijn twee schroeven gemonteerd aan een staartstuk. Door vermindering van de rotatieverliezen wordt een beter rendement verkregen. Met dit systeem kan veel vermogen worden overgebracht op een relatief kleine schroefdiameter. Doordat het optimale toerental van de schroef lager ligt dan bij een conventionele enkele propeller ligt het geluidsniveau ook lager dan bij enkele schroeven. Door de lage omtreksnelheid treedt namelijk minder cavitatie op en wordt minder geluid geproduceerd. De Z-Drive roerpropellers in het mts Jade zijn in de binnenvaart de eerste voor een vermogen van 1.250 kW. In de zeevaart reikt de range Z- Drive al tot een vermogen van 1.600 kW. Omdat de Z-Drive ook een besparing in brandstofgebruik oplevert – en dus minder uitstoot van schadelijke stoffen - is de inbouw ervan in de grote Jade ondersteund door subsidie, verkregen via een demonstratieproject van het Bureau Innovatie Binnenvaart. Bij de Z-Drive in de Jade is telkens één van de twee roerpropellers voorzien van een straalbuis. Iets dat de stuwkracht meer verhoogt. Eric Veth van Veth Motoren wijst erop dat voorin de Jade ook een noviteit is toegepast. De twee boegschroeven – een Veth Jet en een Compactjet – vormen een sterk duo. ‘Bij de compactjet draaien de aanzuig en de uitstoot mee, waardoor zonder blinde hoek er 360 graden rond kan worden gedraaid met dezelfde stuwkracht.’ De Jade zal ondanks z’n afmetingen in de Rotterdamse haven opvallen door z’n wendbaarheid, dat kan haast niet anders met deze uitrusting. Aalmoezenier Mackar Verhaeghe uit Antwerpen, waar hij het kerkschip beheert, doopt de Jade met een groots gebaar. (foto MGR) De enorme roerpropeller met straalbuis ligt klaar voor inbouw in de Jade. (foto Veth) Een opengewerkte tekening van de Compactjet, zoals die voorin de Jade werd ingebouwd. 360 Graden rond zonder blinde hoek. (tekening Veth) Mevrouw Oerlemans, schoonmoeder van Frans Jansen, doopte de Jade. Ze schrok ervan toen de grote champagnefles letterlijk stuk knalde. (foto MGR)

Binnenvaartkrant