Views
2 years ago

2004-15

  • Text
  • Schip
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Jaar
  • Juli
  • Binnenvaartkrant
  • Pagina
  • Behouden
  • Wensen
  • Vaart

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 48 13 JULI 2004 Bevrachtingskantoor Vinotra B.V. wenst mts Tanzanite een goede en behouden vaart. Vinotra B.V. Hoefsmidstraat 40 Tel. 010-295 48 50 3194 AA Rotterdam-Hoogvliet Fax 010-295 48 51 Postbus 247 info@vinotra.com 3190 AE Rotterdam-Hoogvliet www.vinotra.com Wij wensen mts ”Tanzanite” een goede en behouden vaart en... gaat er toch iets mis, dan kunt u op ONS rekenen. Wiljo Reederei II S.A. van harte proficiat !! GEBOUW “WILHELMINATOREN” WILHELMINAPLEIN 12, 3072 DE ROTTERDAM TEL.: 010-411 95 95, FAX: 010-413 97 74, EMAIL:MAIL@OVERVLIET.NL, WWW.OVERVLIET.NL Wie leverden op het mts Tanzanite INEC BV Ontwerp casco, tekeningen en berekeningen Scheepsreparatiebedrijf De Gerlien - Van Tiem bv Complete afbouw Rensen shipbuilding B.V. Casco Bevrachtingskantoor Vinotra B.V. Bevrachting Overvliet Assurantie Makelaars Verzekering Anglo Belgian Corporation N.V. Voortstuwing 8DZC-900 2000 pk 900 tpm Ketting IJmuiden BV Compressoren Isolatiebedrijf Franssen B.V. Isolatie uitlaatgassystemen Rubber Design BV Flexibele opstelling/ophanging motor Alex Toebast Las- en Montagetechniek Alu. machinekamerplaten Mostert pijpleidingen Machinekamer leidingen Woodward Governor Nederland BV Motorbediening Promarin Propeller und Marinetechnik GmbH Promarin 1800 mm 5 blad/ blad overvlak 110% Machinefabriek - Scheepstechniek DE WAAL bv Schroefasinstallatie met de Waal Seals Scheepsreparatiebedrijf De Gerlien - Van Tiem bv Boegschroef NRF BV Beunkoelers Kampers Scheepskonstruktie BV Stuurhuis Van der Velden Marine Systems Besturingssysteem type HP5500, roeraandrijving type 2DWK 6080/65 en roeren type Hydrodynamische profielroeren 2x HD 240 Tresco CVBA Tresco Inland ecdis viewer Werkina Werkendam bv De complete elektrische installatie, incl.2- draads data besturing, het monitoring systeem met touch-screen bediening, het Sigma Radio Holland pakket, de complete airco installatie, het Orlaco camerasysteem, de overdruk installatie, het KVH antennesysteem, de Tresco kaartplotter en de tankalarmering- en radarmeting Rafa B.V. Ramen S.H. de Jong Woninginrichting Sanitair Unisol isolatietechniek bv Isolatie woning Straalbedrijf A.J. Den Breejen & Zonen BV Stralen van trunkdek WindeX Engineering BV AC overdruk en machinekamer ventilatie Tyco Integrated Systems BV Diverse Novec 1230 blusgasinstallaties D.M.T. Dutch Marine Trading b.v. Ankers, kettingen en ankerlieren Machinefabriek en scheepsreparatiebedrijf Van Wijk B.V. Bunkerkraan, 25 mtr. 10 duim hydraulische kraan 10 mtr., 1200 kg, zeemasten (staal en aluminium) Handelsonderneming Beerens BV Stuurhuistrap, marinamast, reintrademast, alu. zwemtrap, alu. draadkorf, loopplank en een set blauwe kegels EPS European Pump Services B.V. Lading pompen Elektrotechnisch Scheepsinstallatie Bureau C.E. van 't Hof B.V. Klokken Mostert pijpleidingen Pijpen Constructiebedrijf Willems BV Dekleidingen Shell Marine Products Smeerolie Agaat n.v. Shell smeermiddelen en gasolie Cleton & Meijer BV Laad en losslangen Aalborg Industries NL BV Leidingverwarmingsinstallatie Dacom Telecommunicatie b.v. Automatische schotelantenne en telefooncentrale Hét adres voor elke schipper! wij verzorgden de complete afbouw voor het mts Tanzanite en wensen Wiljo Reederei II S.A. een goede en behouden vaart H E T B E T E R E W E R K Scheepsreparatiebedrijf De Gerlien - Van Tiem bv, Waalbandijk 129, 6651 KB Druten Telefoon: 0487 - 515544 b.g.g.: 0487 - 593786 of 591896. Telefax: 0487 - 517088

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 49 13 JULI 2004 Wiljo Bunkering investeert in nieuwe estuaire bunkertankers Mts Tanzanite bunkert in Zeebrugge De Tanzanite is een bunkertanker van het Antwerpse bunkerbedrijf Wiljo. Het schip werd gedoopt, vrijwel tegelijkertijd met de schepen Jade en Titan, eveneens bunkertankers. Aalmoezenier Mackar Verhaeghe uit Antwerpen zegende het schip in, alvorens Danny Gijbels, de vrouw van Pierre Verhoeven, de Tanzanite doopte. Een Belgische aalmoezenier die in Nederland twee Nederlandse en een Vlaams schip kwam inzegenen. Behalve het formaat – de Jade bijvoorbeeld is ruim 9.000 ton groot – is er nog een duidelijk onderscheid tussen de Tanzanite en de andere twee schepen. De Tanzanite is een schip dat tussen Antwerpen en Zeebrugge moet kunnen pendelen, buitenom via Vlissingen. Voor deze estuaire vaart moest het wel geschikt worden gemaakt. Dat gebeurde tijdens de afbouw bij De Gerlien Van Tiem in Druten. Het kostte de scheepswerf wel hoofdbrekens om alles boven tafel te krijgen wat er zoal gewenst is voor de bouw van een estuair schip. Marcel Zweers, projectleider nieuwbouw bij De Gerlien Van Tiem: ‘Voor estuaire schepen ligt nergens iets vast. Het is een mengelmoes van regelgeving voor zeevaart en binnenvaart. Zowel de scheepvaartinspectie als de zeevaartinspectie in België willen hun stempel erop drukken. Wij zijn ervan uitgegaan dat het een binnenschip is met extra voorzieningen voor de zeevaart. Dus we zijn het schip van voor naar achteren langsgelopen om te zien wat er moest worden aangepast om het geschikt te maken voor de estuaire vaart.’ Dat was veel. Te beginnen met de kophoogte, zodat het schip zich veilig door de golven kan boren. Maar door de hogere kop ontstaat vóór het schip een grotere dode hoek vanuit de stuurhut. Dus heeft de stuurhut een hefmechanisme gekregen, wat ongewoon is voor een tanker. ‘Vanaf het roefdek gerekend schuift de Danny Gijbels, de vrouw van Pierre Verhoeven, doopte de Tanzanite. Hier links op de foto met haar man en hun twee dochters Michelle en Maxime. (foto MGR) stuurhut 3,80 meter omhoog,’ aldus Marcel Zweers. ‘Het hele schip is gebouwd om op de golfhoogte berekend te zijn. Het is een binnenschip maar dan zwaarder uitgevoerd. Maar ook de nautisch-technische uitrusting is anders dan op een binnenschip. Bovendien werd aan de veiligheid extra aandacht besteed.’ Zo werd aan boord een soort blackbox geïnstalleerd, die via de satelliet voortdurend uitzendt waar het schip is, voor het geval het ooit zou zinken en niet meer terug te vinden is. Er zijn nog meer voorzieningen in satellietverbindingen, er is een noodstroomvoorziening met een extra accu voor levering van 24 volt. Marcel Zweer somt verder op: ‘Een extra reddingboot met buitenboordmotor en satellietkompas. De ontluchtingskappen voor de tanks slaan automatisch dicht als er golven tegenaan slaan, die over dek rollen.’ Ook het casco is extra stevig uitgevoerd. ‘We hadden het geluk dat we ook bezig waren aan de Texas, een soortgelijk schip voor Verbeke Bunkering en FTS Hofftrans. Die ervaring konden we gebruiken. Volgend jaar verwachten we ook weer een estuair schip op te leveren. Dit werk aan estuaire schepen betekent een goede aanvulling voor de portfolio van De Gelien Van Tiem.’ Investeren Manager Constant Verdonk van Wiljo sprak bij de doop op 26 juni in Rotterdam. Hij was onomwonden: ‘Wiljo wil steeds investeren. Na de Tanzanite komt de Turquoise begin volgend jaar in de vaart. Opnieuw een bunkerschip.’ Gerrie van Tiem bedankte zijn opdrachtgever: ‘Er was geen regelgeving voor een schip als dit.’ Daarop prees hij het werk van Marcel Zweers, die deze regelgeving precies op tijd boven tafel had gekregen. ‘Toen het schip op 7 februari binnenkwam in Druten, was er nog steeds niets bekend. Daarom willen we de opdrachtgevers vooral bedanken voor het vertrouwen dat in ons werd gesteld. We zijn erin geslaagd een paar seconden voor twaalf dit schip af te ronden. Alleen moet het van de week nog worden gestraald.’ Aldus Gerrie van Tiem. De Tanzanite is 110 meter lang, 13,50 meter breed en kan ruim 4.200 ton lading vervoeren in twaalf ladingtanks. De Tanzanite kan 1.300 ton per uur lossen. Wiljo Wiljo is de eigenaar van de Tanzanite. Het bedrijf is gevestigd in Antwerpen aan de Amsterdamstraat. Het levert gasolie, marinediesel en stookolie aan zeeschepen in Belgische en Nederlandse havens Antwerpen, Gent, Oostende, Zeebrugge, Rotterdam, Amsterdam, Sluiskil, Terneuzen, Vlissingen, Zelzate, Brussel, IJmuiden, Sluiskil, Breskens, Hamburg, Bremen en Emden. De vloot van Wiljo omvat 23 tankschepen van 150 tot 3200 ton. Wiljo Bunkering Belgium is de grootste onafhankelijke bunkermaatschappij van België, aldus de eigen website. Wiljo Bunkering International levert bunkers over de gehele wereld via agentschappen in onder andere Hong Kong, Manila, Bombay en Havana. Wiljo werd opgericht in 1945 en groeide uit tot een van de grootste onafhankelijke bunkermaatschappijen van West-Europa. De Tanzanite werd samen gedoopt met de Titan van A&K Kooren en de Jade van Jade v.o.f. Alle drie de schepen gaan voor Vinotra varen. (foto MGR)

De Binnenvaartkrant