Views
3 years ago

2004-15

  • Text
  • Schip
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Jaar
  • Juli
  • Binnenvaartkrant
  • Pagina
  • Behouden
  • Wensen
  • Vaart

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 44 13 JULI 2004 Hartelijk gefeliciteerd met het mts Titan Waarvoor wij mochten leveren : 1 maal Bornemann slobpomp W2.1 zk met 7.5 kW EeXde IIc T4 motor voor extra info: info@epsbv.com European Pump Services B.V. Ringdijk 506 ~ 2987 VZ Ridderkerk ~ Tel. 0180-44 22 66 ~ Fax 0180-44 22 69 !NG %ank )otter.am wen1t 234ee56aart7e.rij: ; ?@A B 55 .34/$(23+ C-< 8--, # 2om4leet 4-$,$( 8*( %3D%!4.

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 45 Nieuw mts Titan van Ton en Kees Kooren voldoet aan alle eisen verladers Familiebedrijf breidt vloot uit 13 JULI 2004 Het nieuwe mts Titan is multifunctioneel gebouwd. Het voldoet aan de eisen van de opdrachtgevers voor bunkering in de haven, en is tevens geschikt om als chemicaliëntanker te kunnen varen en lichtere producten te kunnen laden en lossen. De Titan is de nieuwe aanwinst voor de broers Ton en Kees Kooren, opererend onder de naam A & K Kooren. Onder dat vaandel worden al jaren bunkeringen in de zeehavens verzorgd. De Titan is het eerste schip van de broers dat nieuw in gebruik wordt genomen voor bevrachter Vinotra. Een belangrijke stap, vertelt Ton Kooren. Er is iets veranderd, de laatste jaren. ‘De klanten eisen diepere, grotere en dubbelwandige schepen. We besloten een nieuw schip te laten bouwen. Dat werd de Titan.’ De Titan is natuurlijk ook al groot met 4.230 ton en als dubbelwandig schip voldoet het perfect aan de wensen van de verladers. Alleen wilden die verladers nog grotere schepen, en nog meer zekerheid omtrent de leveringen van bunkerolie voor de zeeschepen, hun klanten. Die zekerheid moest komen van een grotere vloot. Het formaat schip kon worden ingekocht. Met Frans en Igor Jansen en Gerard Deen werd overeengekomen dat hun nieuwe schip, het ruim 9.000 ton metende mts Jade, zou worden voorzien van een bunkergiek en worden toegevoegd aan de vloot waar ook de Titan toe zou gaan behoren: de Vinotra-vloot. De Jade is overigens een dubbelwandig schip, geschikt voor de vaart op de Rijn. Net als de Titan een multifunctioneel tankschip dus. Familiebedrijf De broers hielden een hilarisch betoog tijdens de officiële doopplechtigheid. ‘Ton is meer de man van de woorden,’ zei Kees, alvorens een perfecte speech af te steken, vooral over de technische kwaliteiten van alle medewerkers. Kees verzorgt de technische en operationele zaken van Kooren. De familie Kooren kent een aantal bedrijven. Kees: ‘Er zijn eigenlijk drie bedrijven: A & K Kooren, Kooren v.o.f. – van Ton en zijn zoon Eric – en Antonie Kooren, het bedrijf van Ton alleen. Maar wij zien dat allemaal als één groot familiebedrijf.’ Kooren heeft zo’n dertig mensen in dienst en sinds kort is dat aantal 37. ‘Wij bieden jonge mensen veel kansen om aan boord het vak te leren,’ vertelt Kees Kooren. ‘Daardoor kennen we nu bij de uitbreiding voldoende doorstroming voor deze jonge mensen.’ Reeds in 1986 kwam Kees bij zijn oudere broer Ton werken. Hij was actief bij het grote bouwproject van de tachtiger jaren: de Oosterscheldedam. Na het afronden van de Oosterscheldewerken verkocht hij de eigen sleepboot en stapte aan boord van een duwboot van broer Ton en ging varen met tankbakken voor de boot. Vijftien jaar geleden kochten ze samen het mts Ino, een tanker die voorheen voer voor Nedlloyd. Gezamenlijk startten ze met het inzetten van de Ino bij het bunkerwerk in de Rotterdamse haven. De Ino is een schip van 3.100 ton. Groeimarkt Er komt dus veel scheepsruimte bij – de nieuwbouwgolf duurt voort – ook in de bunkermarkt. Een groeimarkt, de afgelopen jaren, zegt Ton Kooren. ‘Maar het is zeker waar dat er meer wordt nieuwgebouwd dan echt nodig is. Dat is een gewoonte van de binnenvaart. Voor ons is er genoeg werk. Pas toen we dat zeker wisten hebben we nieuwe schepen besteld.’ In augustus krijgt Kooren er nog een bunkerschip bij: het mts Megan. De Titan werd afgebouwd bij Smits Machinefabriek in krimpen aan de Lek. Directeur Govert Smits is blij met deze vaste klant. ‘We hebben in zes weken tijd vijf nieuwe schepen opgeleverd. Dit tempo houden we niet vol.’ Dat hoeft ook niet, al zal de Megan zeker weer in Krimpen worden afgemeerd als het schip in augustus arriveert. Opvallend is dat Kooren niet heeft gekozen voor een schip van de allergrootste categorie (zoals de Maxima van FTS Hofftrans, de Jade en uiteraard de Vlissingen van VT). Kees Kooren: ‘Een 4.000 tonner is makkelijker te plannen, beter inzetbaar, en dus eenvoudiger permanent aan het werk.’ De Titan is een prachtig afgewerkt schip geworden. De perfectie van het timmerwerk in de stuurhut heeft weinig weg van een typisch rederijschip, waar vaak de voorkeur wordt gegeven aan efficiency boven het uiterlijk. Kees Kooren geeft het compliment sportief door aan de timmerman Van Staveren. ‘Keurig werk.’ Die afwerking in de stuurhut betreft twee aparte consoles, één voor de vaart en één voor het laden en lossen, dat geheel computergeleid vanuit de stuurhut gebeurt. Kees Kooren: ‘Een volledig gesloten systeem, op afstand bedienbaar. ‘Het is ook veiliger om in de stuurhut te staan aan dek. Zeker bij het bunkeren, want er valt wel eens wat van een zeeschip en dan kun je maar beter in de stuurhut staan.’ De Titan is een volcontinu bedrijf. Er varen twee ploegen van vier mensen. De tanker beschikt over twaalf tanks en kent een afstand van tachtig centimeter tussen de tanks en de scheepswand. Het is een type C schip. In verband met de eerder genoemde multifunctionaliteit werden zes in plaats van twee pompen geïnstalleerd, voor elke twee tanks één. Dat is bij het bunkeren niet nodig, maar wel als er lichtere producten worden geladen. Kooren heeft onder andere al tien jaar een contract voor het vervoer van crude (ruwe olie) die in de Noordzee wordt gewonnen. ‘Dat is dunnere olie dan uit het Midden-Oosten afkomstig is, en geeft meer gassen. Als de Titan in dat vervoer wordt ingezet, zijn er ook zes pompen nodig.’ Het casco voor de Titan komt uit China, van één van de scheepswerven bij Sjanghai. De voortstuwing vindt plaats door een Caterpillar motor. Annet Kooren (links op het podium), echtgenote van Kees, heeft de Titan gedoopt. (foto MGR) Ton en Kees Kooren aan boord van de nieuwe Titan. (foto MGR) Saskia Dhuyvetter van Success Events mocht even uitproberen hoe het zit in de stuurstoel van de Titan. (foto MGR) Vanuit de stuurhut van de Titan een overzicht over de drie nieuwe tankers bij de doop op 26 juni in de Rijnhaven. Op de achtergrond de Jules Verne met daarachter het Luxor Theater. (foto MGR) Wie leverden op het mts Titan Rensen Shipbuilding B.V. Levering casco Smits Machinefabriek en Scheepsreparatie B.V. Complete afbouw ING BANK Binnenvaartcentrum Rotterdam Financiering Vinotra B.V. Bevrachting Be Sure Verzekering Overvliet Assurantie Makelaars Afbouwverzekering Geveke Motoren bv Caterpillar scheepsdieselmotor voor de voortstuwing type 3516B HD vermogen 2028 pk bij 1600 omw./min. Ketting IJmuiden BV Compressoren Unisol isolatietechniek bv Isolatie uitlaatgassystemen Novetec BV Uitlaatgassendempers, machinekamerventilatoren, ontgassingsventilatoren en SI goedgekeurde RVS afsluitbare regenroosters/brandkleppen Rubber design BV Flexibele opstelling/ophanging motor Do-La repair Machinekamerplaten DJPS De Jong's Pijpleidingenfabriek B.V. Machinekamer leidingen Rexroth Motorbediening ADS-van Stigt ZF Marine keerkoppeling red. 4,950:1 De Ruyter Dieseltechniek bv Boegschroefladingpompbedrijf Cummins KTA 19C3 463 kW mechanisch, boegschroefladingpompbedrijf Cummins N14 G2 358 kW mechanisch en 2 x hulpbedrijf Cummins 6BT 5,9 G6 111 kVa AMW-MARINE - H.I. AMBACHT Schroef, 5 blads van 1800 mm Van de Giessen Straalbuizen Optima straalbuis diam. 1816 Machinefabriek - Scheepstechniek DE WAAL bv Schroefasinstallatie Verhaar Omega B.V. Omega boegschroef type 31130-4k (393 kW) Blokland Non Ferro bv Beunkoelers Kampers Scheepskonstruktie BV Stuurhuis met overzakbare bovenbouw en hefkolom Handelsonderneming Beerens BV 2 x BX deuren, alu sierdakradarmast, stuurhuistrap, 1 set alu boordlichtbakken met armen, alu davit met zwenkstaander en lier A. van der Velden bv Besturingssysteem type SP 2000, roeraandrijving type 2DWK 6080/65, roeren type hydrodynamische profielroeren 2x HD 240 Radio Holland Netherlands bv Nautische apparatuur Tresco CVBA Tresco inland ECDIS viewer Werkina Werkendam bv Levering en of installatie van: complete electrische installatie incl. 2-draads data besturing, monitoring systeem met touch-screen bediening, Sigma Radio Holland pakket, airco en overdruk installatie, Orlaco camerasysteem, Tresco kaartplotter, tankalarmeringen radarmeting Elektrotechnisch Scheepsinstallatie Bureau C.E. van 't Hof B.V. Niveau-alarmering, overvul beveiliging, drukmeting en -alarmering, temperatuurmeting en -alarmering, eclipse niveaumeting, NXT Computer systeem, diepgang meting en X-BOB met Lloyds certificaat Rafa B.V. Ramen Loggers Rubbertechniek BV Flexibele opstelling woning en uitlaat flexibel opgehangen A. van Staveren en Zn. Volledige betimmering, keuken en sanitair Unisol isolatietechniek bv Isolatie woning WindeX Engineering BV Airconditioning en overdrukinstallatie en machinekamer ventilatie Novetec BV Uitlaatgassendempers, machinekamerventilatoren, ontgassingsventilatoren en SI goedgekeurde RVS afsluitbare regenroosters/brandkleppen Seafix Brandblusapparatuur D.M.T. Dutch Marine Trading b.v. Ankerlieren, ankers en kettingen Machinefabriek en scheepsreparatiebedrijf Van Wijk B.V. Bunkerkraan 25 mtr. 10 duim, autokraan hydraulisch uitschuifbaar tot 15 mtr., 1750 kg Blommaert BVBA Voorradarmast type Improval DBR Pumps & Parts Pompen EPS European Pump Services B.V. 1 x Bornemann slobpomp W2.1 zk met 7,5 kW EeXde Iic T4 motoren GTI Seton Pijpleidingen Engineeren, prefabriceren en installeren van alle dekleidingen Shell Marine Products Shell smeermiddelen INEC BV Tekeningen en berekeningen Dacom BV Telefooncentrale Bunkerstation A. Nobel en Zn Waterzuiveringsinstallatie Wiesloch Marine & Industries B.V. Ladingverwarmingsinstallatie Cleton & Meijer BV Laad en losslangen Econosto Nederland BV Afsluiters

Binnenvaartkrant