Views
3 years ago

2004-15

  • Text
  • Schip
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Jaar
  • Juli
  • Binnenvaartkrant
  • Pagina
  • Behouden
  • Wensen
  • Vaart

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 28 13 JULI 2004 DESIGN IN DE STUURHUT MET DE MULTICOLOURLINE VAN ALPHATRON Scheepsnieuwbouw & Reparatie Laat de 21ste eeuw aan boord met Alphatrons MultiColourLine. Een compleet programma navigatie apparatuur voorzien van de modernste technieken en een fraai hedendaags design. Compleet programma, fraaie vormgeving en superieure verlichtingstechniek. Rustige analoge uitleesinstrumenten voor de belangrijkste functies. Techniek van JRC, service van Alphatron. Alphaturn 90* Alphacall Inkoop - Verkoop Scheepsmotoren VOLVO, DAF, SCANIA Tevens revisie en onderdelen, div. keerkoppelingen, gereviseerde en gebruikte motoren in voorraad. GEBR. BOS Oostmaat 13 - Bunschoten/Spakenburg Tel. 033 - 298 14 05, Fax 033 - 298 51 08 LET OP !!! Wij zoeken TANKERPARTICULIEREN Scheepsgrootte van ca. 1000 tot ca. 3000 ton Onze bevrachtingsovereenkomsten zijn uw bevrachtingszekerheid Bij ons vaart u het best en blijft u eigen baas Het adres voor perfecte TANKVAART is TANKFRACHT Eén telefoontje is voldoende dhr. Claussen of Holländer Tel 0049 - 40 895051/53 TANKFRACHT Werner Kortmann GmbH Wendenstrasse 379 Postfach 26 19 25 20509 - Hamburg Voor al uw sloopwerkzaamheden SCHEEPSSLOPERIJ NEDERLAND B.V. Havenweg 1. Postbus 5234 3295 ZJ ‘s-Gravendeel Telefoon: 078-6736055 Autotel. 06-53199616 Alphaturn 300* Alphawind Alphanav Alpharudder 45* Alphacourse Alpharudder 90* Alphapilot • Ontwerp van uw luchtbehandeling • Inspectie en advies • Sick Building Syndrome advies • EPC berekeningen volgens bouwbesluit • Koelte en warmtelast • Industriële afzuiging • Reiniging advies • Filtering en advies • Spuitcabine advies Zet een stap in de goede richting. Vraag meer informatie: algemeen: 010 -453 4000 fax: 010 -452 9214 email:jt@alphatronmarine.nl www.alphatronmarine.nl Schaardijk 23 3063 NH Rotterdam Havennummer: 115 Postbus 232, 3230 AE Brielle Tel. +31(0)181-474599 Fax +31(0)181-474679 E-mail: Info@luchtArchitecten.nl Internetsite: www.luchtArchitecten.nl MOTOREN INBOUWEN DEUTZ CUMMINS WÄRTSILÄ Tevens kunnen wij leveren en inbouwen lucht- en watergekoelde generatorsets Revisie van alle merken motoren en keerkoppelingen en alle voorkomende reparaties aan elektrisch en hydrauliek BIJ MARKERINK IN LOBITH BENT U AAN HET JUISTE ADRES! Bel voor informatie tel. 0316 - 541041, fax 542436 Verkoop privé tel. 0316 - 541709 of 543796 - overdekte nieuwbouw - reparatie- en afbouwkades - 2 schroevendokken - haven direct aan toegankelijk vaarwater Scheepswerf Jac. den Breejen b.v. Havenstraat 7, Postbus 528, 3370 BA Hardinxveld-Giessendam telefoon: 0184-676140, fax: 0184-676160 email: info@breejen-shipyard.nl Scheepsbetimmering Meubelmakerij Keukens Verbouwingen Vakmansschap om in te lijsten Calandstraat 27, 4251 NZ Werkendam T E L . : 0 1 8 3 - 5 0 0 8 5 5 , FA X : 0 1 8 3 - 5 0 0 8 5 6 , M O B . : 0 6 5 3 - 1 0 8 5 4 7 BACTERIOLOGISCH DRINKWATERONDERZOEK EN LEGIONELLA BEPALING 24 uur per dag 010 - 231 30 07 BSI INSPECTION NETHERLANDS BV Postbus 966, 3160 AD Rhoon Fax 010 - 416 83 49 VERKOOP - REPARATIES - ADVIEZEN HARTOG & ZN. SCHEEPSSCHROEVEN V.O.F. Veerplaat 92, 3313 LJ Dordrecht Tel. 078-6148219, fax 078-6351120 www.hartogscheepsschroeven.nl • Reparatie van ontzette scheeps-, jacht en boegschroeven • Spoedaanpassing • Blad/dia vergroten • Draaiwerk asgat • Adviezen voor alle type schepen i.v.m. hermotorisering of andere wijzigingen van de aandrijvingen OECHIES Verkoop-, Installatie- en Reparatiecentrum De elektronische tachograaf voor de binnenvaart met ingebouwde printer. Poe Poe !!! ALLE PRIJZEN EXCLUSIEF 17,5% BTW Brede Hilledijk 111 · 3072 NB Rotterdam · Telefoon (010) 297 39 99 NIEUWBOUW OMBOUW EN REPARATIE VAN DROGE LADING EN TANKSCHEPEN Airconditioning van Airconomics, de professionele installateur (STEK erkend), ook voor overdruk- en luchtfilteringsystemen aan boord van uw schip. Bel 0180-464648 voor vrijblijvende informatie en een scherpe aanbieding! SNELLE MONTAGE, EVENTUEEL TIJDENS DE VAART. MITSUBISHI HEAVY INDUSTRIES, LTD. DE SCHANS 32, 2983 GT RIDDERKERK, TEL. 0180-464648 - FAX 0180-464883 24 UURS INFO 0900-1091019

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 29 Limburgse Groenen willen personenvervoer over water Openbaar vervoer over water. Dat is een van de slogans waarmee de Limburgse Groenen de verkiezingen voor het Vlaams Parlement ingingen. De mobiliteitsproblemen zijn zo nijpend, schrijven zij, dat letterlijk alle hens aan dek nodig is. Fundamentele verandering van vervoersstromen is noodzakelijk. Vervoersmaatschappijen als De Lijn kunnen naast bussen ook waterbussen en passagiersschepen inzetten, vinden de Groenen. De binnenvaart kent al jaren een groei en dat is positief om vrachtverkeer van de straten te houden. Er is echter een braakliggend terrein: het personenvervoer is behoudens toeristische tochtjes, niet ontwikkeld. Door Jo Bindels Limburg kent enkele interessante waterwegen die letterlijk alle belangrijke delen van de provincie met elkaar verbinden. Van west naar oost is dat het Albertkanaal, dat behalve Genk met Hasselt ook diverse industrieterreinen met veel kaaimuren langs het kanaal en de E313 verbindt. Het Albertkanaal passeert twaalf Limburgse steden met ruim 320.000 inwoners: Ham, Tessenderloo, Beringen, Heusden-Zolder, Lummen, Hasselt, De weergoden lieten vrijdag 2 juli overduidelijk blijken dat zij een factor zijn waar organisatoren van buitenevenementen terdege rekening mee moeten houden. Tijdens de persconferentie voor Het Maasland voor L’Anker, die plaatsvond in de voormalige brugwachterswoning aan de oude kanaalarm in Lanklaar, viel de regen met bakken uit de lucht. Na een korte wandeling over het eiland Tivoli begeven de pers en organisatoren zich aan boord van de dekschuit Luxor (bouwjaar 1920) voor een bezoek aan de vijftig historische vrachtschepen, nog steeds begeleid door hoosbuien. Dat doet niets af aan de Bourgondische gezelligheid en ook het optimisme blijft ongebroken ondanks de wat sombere weersvoorspellingen voor het weekend. De optimisten krijgen gelijk. Zaterdagmorgen 3 juli vertoont zich zowaar de zon. Weliswaar jaagt een stevige wind de (soms inktzwarte) wolken voort en striemen enkele buien over de zwaaikom maar de bezoekers laten zich daardoor niet van de wijs brengen. In de loop van de middag is het al gezellig druk en drommen de bezoekers rond bij de historische schepen. Velen maken gretig gebruik van de mogelijkheid een tochtje door de zwaaikom te maken op een van de historische schepen. Een mooi schouwspel die ronkende sleepboten met hier en daar een pannenkoek- of Een passagiersschip in de haven van Hasselt. Toekomstbeeld als passagiersvervoer over water haalbaar blijkt te zijn. (archieffoto Jo Bindels) Diepenbeek, Genk, Zutendaal, Bilzen en Lanaken. In het noorden en oosten van de provincie vormen het kanaal Bocholt-Herentals en de Zuid- Willemsvaart een verbinding tussen Lommel en de Maasgemeenten. Enkele kaaimuren aan het Albertkanaal in de buurt van Eerste treffen historische schepen in Lanklaar groot succes tabak-tabak-geluid, zoals Dirk Ramakers van de Vereniging De Motorsleepboot het plastisch uitdrukt. De moderne maar nostalgische salonboot Jekervallei van rederij Stiphout past wonderwel tussen al die sleepbootjes. Zondag is het weer uitstekend en al spoedig kun je over de koppen lopen. Afgaand op de verkochte entreebewijzen hebben ruim tienduizend bezoekers deze eerste editie van Maasland voor L’Anker bezocht. De organisatoren (de Dilsense VVV en de Maaslandse Watersportvereniging, logistiek ondersteund door de gemeente Dilsen) kijken tevreden terug op het evenement. Dirk Ramakers, verantwoordelijke voor het natte gedeelte (daarbij – met grote dank, zegt hij nadrukkelijk – ondersteund door Cor Vissers uit Maasbracht), laat weten dat de schippers van de historische schepen ook tevreden zijn over de belangstelling. Hij vertelt trots dat de tjalk Nooit Volmaakt uit Maasbracht tijdens het weekend ruim tweeduizend bezoekers ontving. Gezien het succes staat nu al vast dat het evenement over twee jaar weer plaatsvindt, belooft Dirk. ‘Wij gaan proberen dan nog meer schepen naar Lanklaar te halen. We gaan de Dienst voor de Scheepvaart, waarmee we uitstekend hebben samengewerkt, wel vragen dan te baggeren. Want omdat de waterkrachtcentrale bij sluis 18 in Bocholt veel water vraagt, zakt het peil en wordt het hier in Lanklaar toch wat te ondiep.’ Vijftig historische schepen waren 2 en 3 juli in Lanklaar te bezichtigen. (foto Jo Bindels) grote wegen kunnen dienen als op- en afstapplaatsen, zodat werknemers vlak bij hun bedrijf arriveren of kunnen overschakelen op andere vervoersmodi. De passagiersboten kunnen ook fietsen meenemen. Kortom, zeggen de Groenen, de bestaande infrastructuur is geschikt om passagiersvervoer over water te organiseren. Nader onderzoek is echter nodig. De organisatie van passagiersvervoer over water zou in handen moeten komen van de openbare vervoersmaatschappij De Lijn. Afstemming op de dienstregeling van het busvervoer is dan gemakkelijker. De Verhuisd De Scheepvaartcontrole in Gent is verhuisd. Het nieuwe adres van de dienst, die gevestigd was in de Motorstraat, luidt nu: Scheepvaartcontrole Gent Port Arthurlaan 12-13 9000 Gent Het – onlangs gewijzigde – telefoonnummer blijft gelijk: (0032) 09 343 85 09. Dat geldt ook voor het faxnummer: (0032) 09 343 85 08. Na Promotie Binnenvaart Vlaanderen (PBV) heeft nu ook Promotie Shortsea Shipping Vlaanderen een vernieuwde website gelanceerd. Op www.shortsea.be kan iedereen terecht die informatie zoekt over de kustvaart in Vlaanderen. De oude site bestond al drie jaar en had in 2003 toch nog dertig procent meer bezoekers dan in het jaar daarvoor. De vernieuwde site richt zich op verschillende doelgroepen en 13 JULI 2004 kaaien zijn eigendom van het Vlaamse Gewest, dus eigendomsproblemen zijn er ook niet. Inhuren van nautische expertise is wel noodzakelijk voor afstemming van de boten op de capaciteit van het kanaal, het aantal te vervoeren passagiers en de snelheid van de boten. Ook de veiligheid is een belangrijk punt van aandacht. Afhankelijk van het traject is inzet van bepaalde typen, grootte en snelheid mogelijk. Inzet is mogelijk van kleine boten tot passagiersboten met vierhonderd personen, schrijven de Groenen. Tenslotte dienen voldoende passagiers bereid te zijn de boot te nemen om het passagiersvervoer over water nuttig en rendabel te maken. Die rentabiliteit zal er misschien niet van de eerste dag zijn, maar dit soort projecten dient een politieke prioriteit van de Vlaamse overheid te zijn, aldus de Limburgse Groenen. Terughoudend Watergebonden Wwoordvoerder Tom de Vreken van De Lijn memoreert een proef van twee jaar geleden met vervoer van passagiers met draagvleugelboten over het Zeekanaal in Brussel. De Lijn heeft die proef beëindigd. Het kanaal was niet breed genoeg en ook raakten de draagvleugels beschadigd door ronddrijvend hout. Mede door die ervaring stelt hij zich terughoudend op als de suggestie van de Groenen aanhem wordt voorgelegd. Hij is sceptisch over de rentabiliteit en vraagt zich af of de boten snel genoeg zijn en voldoende stipt op tijd varen (oponthoud bij schutten, ijsvorming in de winter) om passagiers zover te krijgen dat ze kiezen voor vervoer over water. Nader onderzoek naar de mogelijkheden is zeker nodig. ‘Voorlopig zijn er geen plannen in die richting,’ besluit de Vreken. De NV Zeekanaal heeft samen met fotograaf Ronald Stoops, bekend uit de Antwerpse modescène, een boek gemaakt. Watergebonden. Leven op en langs een waterweg schetst aan de hand van teksten en portreten landschapsfotografie een uniek beeld van de vele functies en doelgroepen die verbonden zijn met de rivieren. Het boek is te koop voor vijftig euro bij het bezoekersonthaal van de NV Zeekanaal, Oostdijk 110 te Willebroek. Het kan ook per fax (03-860 63 00) of e-mail (info@zeekanaal.be) worden besteld. Vernieuwde site voor Short Sea Shipping bevat onder andere de laatste nieuwtjes, onderzoeksrapporten en een volledige set van actuele statistieken rond vrachtvervoer op het water. Daarbij wordt niet alleen informatie verstrekt over de vervoersmodus maar tevens over het promotiebureau als aanspreekpunt voor het kustverkeer. Voor de jeugd is er een extra rubriek met onder andere een stripverhaal over shortsea shipping, een shortsea-spel en links voor een baan op het water.

Binnenvaartkrant