Views
3 years ago

2004-15

  • Text
  • Schip
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Jaar
  • Juli
  • Binnenvaartkrant
  • Pagina
  • Behouden
  • Wensen
  • Vaart

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 26 13 JULI 2004 Bas van ‘t Geloof bv SCHEEPSTIMMERBEDRIJF Op het mts Va-Banque verzorgden wij de complete betimmering. Wij wensen vof Va-Banque een goede en behouden vaart. Hartelijk gefeliciteerd met het mts Va-Banque Waarvoor wij mochten leveren: Tien stuks ladingpompen W6.4 zk 75 met EeXDe IIc T4 motoren Tien frequentieregelaars voor extra info: info@epsbv.com Lage Zwaluwe Tel. 0168 - 484334 of 484547 Fax 0168 - 482508 European Pump Services B.V. Ringdijk 506 ~ 2987 VZ Ridderkerk ~ Tel. 0180-44 22 66 ~ Fax 0180-44 22 69 Wij installeerden op mts Va-Banque de gehele ladingtankbewakingsinstallatie en computerapparatuur met o.a. de volgende programma’s: ladingtank-niveaubewaking, druk-, temperatuur- en niveaualarmering en overvulbeveiliging en diepgangmeting Wij feliciteren vof Va-Banque met hun mts Va-Banque !eigersingel 10 2-22 ./ Krimpen a4d 67ssel Tele9oon 0180 - 51 33 33 Autotele9oon : 0C - 531C4125 Werkplaats 0180 - 55 1G 31 o9 : 0C - 535C1008 FaI 0180 - 51 55 33 Biesboschweg 5 Tel. 0168 - 484555 4926 SJ Lage Zwaluwe Fax. 0168 - 484224 www.ebr-bv.nl Wij leverden het stuurhuis met overzakbare bovenbouw en hefkolom en wensen vof Va-Banque veel succes en een behouden vaart met het mts Va-Banque. Wij wensen het mts Va-Banque en mts Primera en haar schippers een behouden vaart. In samenwerking met Zanen Shipbuilding B.V. en Scheepswerf Jac. den Breejen b.v. is dit ontwerp tot stand gekomen voor deze twee schepen. Waarvoor onze dank. Naast de ballastsystemen hebben wij het volgende mogen leveren; Injectoren, Schroefaskoelwaterpomp, Alg. dienstpompen en Fecaliepompen, Dekwaspomp, Brandbluspomp en Dompelpomp. SIM heeft de derde generatie ballast water systeem mogen leveren. SIM heeft een ballast pomp ontwikkeld die een opvoerhoogte heeft 1,5 bar en een capaciteit tot 600 m“/h. SIM levert op maat uitgevoerde engineering en levering waarbij de wens van de klant als uitgangspunt dient. Vandaar dat wij op dit moment div. ballast systemen hebben kunnen door ontwikkelen om onze huidige en toekomstige partners meer mogelijkheden te kunnen bieden. Het resultaat mag er ook zijn een ballast pomp die druk kan leveren van 1,5 bar en onderhouds vriendelijk is. Wij wensen het mts Va-Banque en de bemanning veel succes en een behouden vaart. Bent u geïnteresseerd in de mogelijkheden van de ballast systemen. Wij geven geheel vrijblijvend engineering en advies over de pomp, uitvoering, leidingsysteem, waterdoorstroming in uw scheeps secties die te veel wordt onderschat. Wenst u een probleemloos ballastsysteem, neemt u dan contact op met de heer J. Abu-Hunein. Somtrans NV Albertkanaalbaan 9 B-2110 Wijnegem tel : 0032-3.355.16.88 fax : 0032-3.355.16.99 email : info@somtrans.be

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 27 13 JULI 2004 Binnenvaart herleeft op Dender Raoul Lierde bouwt brandstofdepot in Geraardsbergen Binnen twee maanden start de aanvoer van stookolie per binnenschip naar Geraardsbergen. Op het voormalige terrein van de luciferfabriek Swedish Match legt de brandstoffenfirma Raoul NV momenteel de laatste hand aan een nieuw depot. Er worden twee tanks opgetrokken die samen 1,3 miljoen liter brandstof kunnen bevatten. Regionale brandstofhandelaars kunnen er lading afhalen en sparen daarmee lange ritten over de weg. Wiljo NV uit Antwerpen levert de brandstof in Geraardsbergen af. Het is jaren geleden dat de binnenvaart op dit stukje van de Dender nog in actie kwam. Door Sarah De Preter Voor het transport moet Wiljo zijn allerkleinste schip inzetten. Dat heeft te maken met de beperkte afmetingen van de Dender en haar kunstwerken. ‘De diepgang bedraagt maximaal twee meter,’ zegt Jan van Dessel van Wiljo. ‘In eerste instantie gaan we zelfs uit van een maximum van 1,80 meter. Want je weet maar nooit wat daar op de bodem ligt. En als er iets gebeurt tijdens het transport zijn we ver van huis.’ Voor het schip uit zal daarom een vaartuig varen dat met een plaat de bodem gelijktrekt. Daarvoor verleent de vaarwegbeheerder zijn medewerking. De firma Raoul uit Lierde is al geruime tijd klant bij Wiljo, dat gasolie, marinediesel en stookoliën levert aan zeeschepen in de Belgische en Nederlandse zeehavens. Daarnaast verzorgt Wiljo de levering van petroleumproducten op de Belgische markt. Het bedrijf heeft twee depots in Antwerpen, één in Gent en één in Brussel. Daar komt dus nu het depot in Geraardsbergen bij. Wiljo is niet alleen verantwoordelijk voor de aanvoer van het product naar de nieuwe locatie maar ook voor de doorverkoop ervan naar de plaatselijke brandstofhandelaars. Het nieuwe brandstofdepot wordt volledig door Raoul gefinancierd. Het bedrijf had jarenlang een depot op een naburige locatie maar dat wordt binnen afzienbare tijd gesloten. ‘Onze vergunning loopt in 2006 ten einde,’ zegt Oswald Raoul. ‘Door het aanscherpen van de milieu-eisen en de plannen om op deze locatie woonruimte te creëren, moesten wij op zoek naar een nieuw terrein. Dat vonden we vlak bij de Dender in Geraardsbergen, waar vroeger de luciferfabriek Swedish Match gevestigd was. Het terrein werd in 2000 gesloten. Wij hebben het aangekocht en bevinden ons nu in de eindfase van de inrichting. Eén van de twee tanks is inmiddels voltooid. De andere zal binnen enkele weken klaar zijn. We zijn ook nog bezig met de aanleg van het vrachtwagenpark.’ Brandstofervaring heeft Raoul genoeg want het bedrijf zit ruim dertig jaar in de branche. Alleen met binnenvaart hadden ze tot dusverre nooit te maken. Er werd uitsluitend over de weg vervoerd, maar dat brengt tegenwoordig problemen met zich mee. ‘Als wij van hieruit een vrachtwagen naar Gent sturen, is die in het beste geval – zonder files dus – twee tot drie uur kwijt. Dat geldt ook voor transporten naar en van het Brusselse en Antwerpen. Het wegvervoer komt steeds vaker geblokkeerd te staan. En dat is kostentechnisch niet interessant. Daar we nu toch aan het water zitten, zijn we gaan nadenken over binnenvaartvervoer. Wiljo heeft op dat vlak genoeg expertise in huis. Het is de bedoeling dat het schip twee keer per week in Geraardsbergen zal komen lossen. Dat betekent 500.000 liter oftewel vijftien vrachtwagens die we wekelijks van de weg halen.’ Met websites werken rond Antwerpen te lijf Enkele online-projecten moeten ertoe bijdragen dat het goederen- en personenvervoer tijdens de werken op de ring rond Antwerpen zo vlot mogelijk verloopt. Eén daarvan is de website www.antwerpportmobility.be die door het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen (GHA) in samenwerking met de Antwerpse Gemeenschap voor de Haven (AGHA) werd opgezet. De site informeert het wegvervoer over de grootste knelpunten en over de meest optimale route om Antwerpen te bereiken. Gebruikers hoeven daarvoor slechts hun plaats van herkomst (invalsweg) en de bestemming (kaainummer) in te veren en de computer zoekt de beste route. In samenwerking met Promotie Binnenvaart Vlaanderen (PBV) werd een soortgelijke site voor In Laakdal is begin deze maand een logistiek centrum geopend onder de naam Laakdal Logistics. Het project is een samenwerking van de Italiaanse transportgroep Paganella en de Nederlandse groep De Rijke. Paganella was al enige tijd op zoek naar een hub in het Noorden van Europa. De keuze viel uiteindelijk op Laakdal, dat nauwelijks drie kilometer van de inlandterminal WCT in Meerhout verwijderd is. Het nieuwe centrum heeft een opslagruimte van 10.000 vierkante meter, drie verdiepingen het containervervoer per binnenschip opgezet. Op www.containerafvaarten.be wordt een overzicht verschaft van de inlandterminals in België, Nederland, Duitsland, Frankrijk, kantoorruimte en dertig silo’s. Daarnaast is er twee hectare voor buitenopslag ter beschikking. Voor Paganella, vervoerder van petrochemische goederen, is Laakdal vooral geschikt omdat het dicht in de buurt zit van de petrochemische sector in Tessenderlo. Directeur Bernard van de Wouwer licht de functie van het nieuwe logistieke park toe: ‘Dit centrum zal in eerste instantie dienen als buffer voor de goederen die niet meteen kunnen verwerkt worden door de fabrieken van onze klanten. Maar op termijn willen we ook nieuwe klanten Zwitserland en Oostenrijk en de aangeboden lijndiensten tussen deze terminals. Ook hier is principe eenvoudig: vertrekpunt ingeven, bestemming ingeven en af vaart de lading. Laakdal Logistics ook voor binnenvaart interessant bedienen.’ De nabijheid van een containerterminal langs het water is een mooie troef. ‘WCT heeft veel expertise met het transport van containers van en naar de zeehavens. Dat kan voor ons als logistiek centrum op termijn belangrijk worden. Want goederen die lokaal worden geproduceerd, zullen hier in Laakdal worden verzameld. Van daaruit kunnen ze verder naar de terminal in Meerhout worden gebracht. Andersom kunnen klanten de binnenvaart natuurlijk ook inzetten voor de aanvoer van goederen.’ De werkzaamheden aan het nieuwe depot in Geraardsbergen zijn weldra voltooid. (foto Raoul NV) In de beginfase wordt het nog een beetje testen. ‘Gezien de geringe diepgang zullen we in eerste instantie niet volledig afladen. Dit stukje Dender wordt al jaren niet meer gebruikt door vrachtschepen. Dat betekent dat er weinig beweging in het water is. Bij de geringste regenbui zet het slib zich ergens vast.’ Onbereikbaar Met het initiatief herleeft de geschiedenis. Want vroeger was de Dender een belangrijke transportweg. Dat had te maken met de strategische ligging tussen de industriegebieden in Wallonië en Noord- Frankrijk en de samenvloeiing van de Schelde in Dendermonde. De scheepvaart transporteerde hier vooral steenkool. Om dat vlot te laten verlopen werd de loop van de rivier voor een groot gedeelte rechtgetrokken. In de zeventiger jaren werd in Dendermonde een getijdensluis gebouwd om de tijwerking van de Schelde tegen te gaan. Tot Dendermonde kunnen schepen varen van 1350 ton. Verder stroomopwaarts naar Aalst zijn slechts Andere facturatie De vaartrechten op de vaarwegen van het Vlaams Gewest die beheerd worden door AWZ en de NV Waterwegen en Zeekanaal worden sinds kort geïnd door het extern verzelfstandigd Binnen een maand gaat de eerste spade de grond in voor de aanleg van een nieuwe boulevardbrug over het Zeekanaal in de grensregio Willebroek- Puurs-Ruisbroek. De huidige brug vormt een knelpunt voor het verkeer. Ze dateert nog van voor de aanleg van de Rupeltunnel en vormde dus oorspronkelijk de enige verbinding tussen Brussel en Antwerpen. De brug heeft een doorvaarthoogte van 6,50 meter in gesloten toestand en moet regelmatig voor de scheepvaart worden (advertentie) 600-tonners mogelijk. Vooral in de regio Aalst is het bedrijfsleven voorstander van de verdere verruiming van de rivier. Gevreesd wordt dat de regio anders binnen enkele jaren onbereikbaar wordt voor de binnenvaart. De ondernemers vragen om een nieuwe sluis in Denderbelle. Maar daarvoor is momenteel nog geen geld. Afgelopen jaar gaf de Vlaamse transportminister Bossuyt wel aan dat de regering vanaf 2005 meer aandacht wil schenken aan de verruiming van de kleine vaarwegen. Dan zou ook het project Dender in beeld komen. In de streek rond Geraardsbergen was al bijna 30 jaar geen vrachtschip meer te bespeuren. De vaarweg wordt er wel gebruikt door de pleziervaart. ‘De voormalige luciferfabriek liet in het verleden hout en zware fuel door binnenschepen aanleveren,’ vertelt Raoul. ‘Ook bevond zich in de buurt een graanmolen die door binnenschepen werd bevoorraad. Met dit project herleeft dus ook een stukje traditie.’ Als alles naar planning loopt zal de eerste lading midden september via de waterweg het nieuwe depot bereiken. agentschap Waterwegen en Zeekanaal NV. Dat betekent dat er een bedrag van 21 procent BTW op wordt berekend. De locaties van de ontvangstkantoren blijven ongewijzigd. Nieuwe boulevardbrug geopend. De nieuwe brug krijgt een doorvaarthoogte van negen meter. Ze wordt over de volledige breedte van het kanaal gebouwd. De doorvaartbreedte zal daardoor 57 meter bedragen (tegenover 28 meter op dit moment). Omdat de bouw grotendeels aan land plaatsvindt, zal de scheepvaart in eerste instantie geen hinder van het project ondervinden. Het is de bedoeling dat de brug binnen vier jaar op haar plaats ligt. SCHEEPSWERF Herbekestraat 71 • 2620 Hemiksem • België T. +32(0)3-8707680 • F. +32(0)3-8870135 E. info@casco-hemiksem.be dwarshelling 145m, aan Schelde nabij Antwerpen

Binnenvaartkrant