Views
3 years ago

2004-15

  • Text
  • Schip
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Jaar
  • Juli
  • Binnenvaartkrant
  • Pagina
  • Behouden
  • Wensen
  • Vaart

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 22 13 JULI 2004 Wie leverden op het mts Va-Banque Maasplein 86 3331 LC Zwijndrecht Telefoon: 078 - 612 97 21 Fax: 078 - 620 83 10 Wij verzorgden de stoffering op het mts Va-Banque en wensen vof Va-Banque veel succes en een behouden vaart. Wij wensen mts ”Va-Banque” een goede en behouden vaart en... gaat er toch iets mis, dan kunt u op ONS rekenen. vof Va-Banque van harte proficiat !! GEBOUW “WILHELMINATOREN” WILHELMINAPLEIN 12, 3072 DE ROTTERDAM TEL.: 010-411 95 95, FAX: 010-413 97 74, EMAIL:MAIL@OVERVLIET.NL, WWW.OVERVLIET.NL Nm INEC BV Ontwerp casco, tekeningen en berekeningen Dolderman BV 2x Hoofdmotoren Caterpillar, type 3512B, boegschroef/ladingpompmotor Caterpillar, type 3412 E, 2x generatorsets John Deere, type 6068TF258 Rabo Shipping Rotterdam Financiering Zanen Shipbuilding BV Bouw en de levering van het casco Somtrans N.V. Bevrachting Overvliet Assurantie Makelaars Verzekering Ketting IJmuiden BV Compressoren Rubber Design BV Flexibele opstelling/ophanging motor Rugo Tech Pijpleidingen B.V. Machinekamer leidingen Reintjes Benelux Keerkoppeling Forward Engineering Papendrecht B.V. Schroef, roeren en straalbuizen IHC Lagersmit Stel SUPREME LD Schroefaskokerafdichtingen 220 en bijbehorende met witmetaal gevoerde schroefaslagerbussen Veth Motoren BV Veth-Jet boegschroefinstallatie, type 4-K-1400 + elektromotor, vermogen 515 kW bij 1800 toeren NRF BV Beunkoelers Tresco CVBA Tresco Inland ECDIS viewer Handelsonderneming Beerens BV Alu Marinamast, alu stuurhuistrap met hoogglans leuningen, alu reintrademast, alu davit met lier, alu heklichtbeugel speciaal, set alu boordlichtbakken met kasten en armen, blauwe kegel en alu steun en 2x alu inklapbaar bergingsapparaat Navmate Scheepsautomatisering Navigatie apparatuur, automatische Piloot, hydraulisch stuurwerk, generatorbewaking, GPS systeem, complete elektrische installatie, alarminstallatie, NPC ladingpompbedieningssysteem. Dit alles gebaseerd op NETmate (het 2-draadsbesturingssysteem van Navmate) Straal- en Schildersbedrijf Muhlhan B.V. Tankcoating Alphatron Marine B.V. 2x Kleuren rivierradar JMA608-TFT radar, JRC Hoveko b.v. Ladingtankbewakingsinstallatie en computerapparatuur Rafa B.V. Scheepsramen onder keur van o.a. GL, Lloyds, BSI, DNV e.a. Loggers Rubbertechniek Dordrecht Flexibele opstelling woning Scheepstimmerbedrijf Bas van 't Geloof BV Complete betimmering Unisol isolatietechniek bv Isolatie woning Speedheat Rotterdam Vloerverwarming Erika & Johan Woningstoffering Accesoires Stoffering WindeX Engineering BV AC overdruk en machinekamer ventilatie Unisafe Marine Firefighting & Safety Equipment Brandblusmaterialen en veiligheids-middelen Machine- en Lierenfabriek C. Kraaijeveld B.V. Ankers, kettingen en ankerlieren Scheepswerf en Machinefabriek Gebr. Kooiman b.v. Koppellieren SIM Holland Ballastsysteem en pompen machinekamer EPS European Pump Services B.V. Tien stuks ladingpompen W6.4 zk 75 met EeXDe IIc T4 motoren en tien frequentieregelaars GTI Seton Pijpleidingen Engineeren, prefabriceren en installeren van alle dekleidingen Total Nederland NV Total smeermiddelen Fiwado BV Gasolie, Total smeermiddelen, scheeps-inventaris incl. ADNR pakket, bijboot Jeanneau, stuurstoel, verfsysteem SIGMA Sigma Coating BV Coating Tamek Groep Accountants Accountantskantoor Dekatel Nederland BV Mobiele telecommunicatie Cleton & Meijer BV Laad en losslangen Huchem Special Products b.v. HC-Roka , HC-Ship-Clean , HC-Gelei clean, HC- Shampoo en HC-Intac spray De Echte slager - Michel den Hartog Ivo Ardon Cateraar Rabobank Shipping Op het mts Va-Banque leverden wij het complete pijpleidingsysteem. Wij wensen de eigenaar van het mts Va-Banque een goede en behouden vaart. Postbus 10017 3004 AA Rotterdam Tel: +31(0)10-4003700 Fax: +31(0)10-4003730 www.rabobankshipping.nl E-mail: rabobankshipping@rotterdam.rabobank.nl RuGo Tech pijpleidingen BV Tel: 0168-407487 Fax: 0168-407495 Email: info@rugotech.nl Rabobank Shipping feliciteert vof Va-Banque met het mts Va-Banque GROEP accountants en belastingsadviseurs Buitenkwartier 44-46 8064 AE Zwartsluis Tel: 038-3867618 Fax: 038-3867319 internet: www.tamek.nl E-mail: zwartsluis@tamek.nl Postbus 34 8064 ZG Zwartsluis en wenst schip en bemanning een behouden vaart !"#$%&'(&'$)*+",&"'$&'$-&.*''"'/###COLUMNCONTENT###*'&, .,(*34*'56&$&&'$/7&8&$&'$-&1768&'###COLUMNCONTENT###**9,: !"#$%&'()&**+**,#-./0**+**-/../' '/'1&%#2**+**($,**+**3/0/-()2/0

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 23 Bij Dolderman in Dordrecht is onder regie van v.o.f. Va- Banque de gelijknamige dubbelwandige type-C chemicaliëntanker van 135 x 16,80 meter afgebouwd. ‘Iedereen kan het ontkennen of niet, maar op een gegeven moment gaan we toch naar verplichte dubbelwandige tankers. Voor de zeevaart wat minder noodzakelijk, want als een dubbelwandig zeeschip op een rots loopt gaat ze toch wel kapot, maar voor de binnenvaart is het beslist beter én veiliger.’ Dat zegt Peter de Jonge, die samen met zijn broer Jan de Jonge en Bart de Leeuw van Weenen participeert in de v.o.f. Va-Banque. Deze vennootschap werd ruim elf jaar geleden opgericht. De gebroeders De Jonge hadden toen al circa twintig jaar ervaring in de tankvaart; Bart de Leeuw van Weenen had destijds een drogeladingschip genaamd Va- Banque. Door Jan Hoek Peter de Jonge vertelt daarover: ‘We lieten toen een enkelwandige tanker van 110 x 10,50 meter bouwen. Bart wilde graag de naam Va- Banque handhaven. Jan en ik hadden daar geen bezwaar tegen, maar stelden dan wel dat als thuishaven Zwartsluis op het schip kwam; daar hechten wij meer waarde aan dan aan de naam van het schip.’ Die tanker werd twee jaar geleden verkocht en toen werd besloten een dubbelwandige chemicaliëntanker van 135 x 16,80 meter te bouwen. Voor de voortstuwing van de nieuwe Va-Banque zorgen twee Caterpillars van elk 1520 pk bij 1600 toeren. De keuze om bij Dolderman af te laten bouwen is geen toeval, want dit bedrijf is voor de participanten een oude bekende. De gebroeders De Jonge hebben in eerdere samenwerkingen al meerdere keren hier afgebouwd; de enkelwandige Va-Banque werd bij het Dordtse bedrijf afgebouwd en ook de hermotorisering van de allereerste Va-Banque werd door Dolderman verricht. Het casco van de nieuwe Va- Banque is door Inec uit Poortugaal ontworpen, gebouwd in het Chinese Nantong en kwam begin dit jaar met het laatste China-transport in Rotterdam aan. De begeleiding en het tekenwerk werden gedaan door Zanen Shipbuilding. Bart de Leeuw van Weenen is samen met Leo Zanen drie keer in China geweest om bij de bouw te kijken en eventuele foutjes ter plaatse te laten herstellen. De Va-Banque gaat voor BASF nafta vervoeren naar Ludwigshaven. De tanker beschikt hiervoor over twintig tanks van 380 kuub. De eigenaren zijn bijzonder content over de afbouwperiode. ‘Alles is onder een zeer goede verstandhouding verlopen; we hebben met veel plezier afgebouwd en er is geen onvertogen woord gevallen. De medewerkers van Dolderman hebben precies gedaan wat we ervan verwachtten. Uitstekend werk, kan niet beter. En ook de verschillende toeleveranciers, waaronder Navmate en RuGoTech, hebben uitstekend werk verricht,’ zegt Bart de Leeuw van Wenen. Eigenaar van het in Klundert gevestigde bedrijf RuGoTech is Goof Leijten. Hij zegt over de werkzaamheden aan de Va- Banque: ‘We hebben het leidingwerk in de machinekamer en het voor- en achterschip geïnstalleerd. Daarnaast hebben we in opdracht van de eigenaren gezorgd voor de installatie van het lens- en ballastsysteem. Naast machinefabriek Dolderman installeren we regelmatig voor onder andere de scheepswerven Bodewes in Millingen, Maaskant in Bruinisse en Bayens in Raamsdonksveer.’ Netmate Een andere toeleverancier is Navmate scheepsautomatisering. Michiel Louwerse van het Werkendamse bedrijf: ‘Het bedrijf is in 1977 opgericht door Jan Egas en sinds 1990 draagt het de naam Navmate, genoemd naar de door ons ontwikkelde piloot: nav van navigatie en mate: maatje, kameraad. Alle door ons geleverde technische producten kunnen volgens onze visie worden beschouwd als het maatje van de schipper.’ In 1981 kwam de Navmatepiloot op de markt; in 1986 werd de Jowi als eerste uitgerust met Digico-foliepanelen; en in 1995 werd het eerste schip uitgerust met een 2- draadssysteem. Het huidige NETmate 2-draadssysteem is daar op gebaseerd. Louwerse zegt verder: ‘Geef ons de ruimte en er gebeurt iets; niet voor niets is ons motto: kan niet bestaat niet. Dat hadden de eigenaren van de Va-Banque goed begrepen. Al in 2002 werden de eerste plannen gemaakt om de elektrische installatie samen met Navmate aan te brengen. Na een aantal gesprekken kwamen we met een ontwerp voor een elektrische installatie gebaseerd op het NETmate 2- draadssysteem. Omdat in een zo vroeg stadium plannen gemaakt konden worden, was het voor ons mogelijk een aantal nieuwe producten te ontwikkelen en toe te passen.’ ‘In dezelfde periode kwam een fabrikant van motorbeveiligingschakelaars en starters met een nieuw product op de markt en daar zijn we direct op ingesprongen. De SC1 werd geboren: een op NETmate gebaseerde module; dus voorzien van een eigen processor, die tien van die nieuwe motorbeveiligingen/starters kan aansturen. Vervolgens werd de, eveneens op Netmate gebaseerde SP55 ontworpen; een module voor waterdichte montage in de deur van de hoofdschakelborden waarin zijn opgenomen zestien schakelaars, zestien controlelampjes en die aan de binnenzijde van de kast is voorzien van acht input- en outputaansluitingen.’ Op basis van hetzelfde ontwerp ontwikkelde Navmate de MP55. Jan Egas legt uit: ‘Via deze panelen kan de schipper bijvoorbeeld de pompen en ventilatoren bedienen. Uniek is dat via het paneel op het achterschip bijvoorbeeld een schakelaar op het voorschip bediend kan worden, terwijl andersom ook mogelijk is. De MP55 beschikt over eenzelfde waterdichte module met daarin opgenomen drie LCD-displays met vier regels en twintig karakters, plus zes schakelaars met controlelampjes. Op de displays wordt getoond welke generatorset is ingeschakeld op het net en welke spanningen en stromen worden afgegeven. Ook het koppelen op het net gaat via dit systeem.’ NPC 135 meter is een hele afstand. Op de Va-Banque staan tien ladingpompen aan dek en in de praktijk betekent dat veel loopwerk. Omdat in de installatie voorzien was dat iedere pomp een eigen frequentieregelaar zou krijgen, ontstond bij Navmate het idee de mogelijkheid te creëren dat elke pomp ter plaatse bediend zou kunnen worden. Tevens zouden dan de gegevens over de betreffende pomp zichtbaar moeten zijn. Om onnodig geloop aan dek zoveel mogelijk te voorkomen zou het handig zijn dat bij iedere pomp de bediening en het aflezen van de gegevens van elke andere pomp beschikbaar zou zijn. 13 JULI 2004 V.o.f. Va-Banque bouwt onder eigen regie dubbelwandige tanker af bij Dolderman GTI Seton Pijpleidingen was verantwoordelijk voor de dekleidingen. (foto's de binnenvaartkrant) Zwartsluis als thuishaven; daar hechten we waarde aan. Egas: ‘Zo werd ruim drie maanden geleden het idee van NPC geboren, de Netmate Pump Control, een systeem dat ook op het NETmate-systeem is gebaseerd. We hebben het idee verder uitgewerkt en toegepast op de Va-Banque. Het systeem is voorbereid om automatisch het toerental van de pomp te regelen aan de hand van de onder- en overdrukgegevens alsmede het toerental van de generatorset. Het tankmeetsysteem is geïntegreerd, zodat een totaal ladingmanagement ontstaat. Uiteraard behoort bediening vanuit de machinekamer en de stuurhut eveneens tot de mogelijkheden. Lloyd’s heeft inmiddels goedkeuring aan het systeem gegeven.’ Op alle generatorsets is het Genmate systeem gebruikt, een zelfstandig werkend start/stop- en bewakingssysteem, dat ook hier is gebaseerd op het NETmate-systeem, ofwel via twee draadjes gekoppeld aan het scheepsnetwerk. Verder is aan boord van de Va-Banque de Navmatepiloot geïnstalleerd; die is gekoppeld aan een Hydraumate stuurmachine, die weer wordt bediend en bewaakt door een NETmate-systeem. In de stuurhut is nautische apparatuur van Navmate geïnstalleerd, waaronder de Rudmate, Turnmate en Callmate. Daarnaast leverde Navmate, in samenwerking met Windex, de airco- en overdrukinstallatie.

Binnenvaartkrant