Views
3 years ago

2004-15

  • Text
  • Schip
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Jaar
  • Juli
  • Binnenvaartkrant
  • Pagina
  • Behouden
  • Wensen
  • Vaart

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 2 COLOFON De Binnenvaartkrant is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 30.000 exemplaren, verspreid in Nederland, België, Duitsland en Oostenrijk, op plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Verantwoordelijke uitgever: Riomar BV Adres redactie en acquisitie: Bezoekadres: Pr. Hendrikkade 12e, 3071 KB Rotterdam Postadres: Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam T 010-4140060 F 010-4140212 service@binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartkrant.nl Acquisitie: Tineke Leeuwestein Fokko van der Werf Danielle van den Broeke Secretariaat: Karin Hell Marie-Louise Hell Redactie: Martin Dekker (hoofd -/eindredacteur) M 06-50645515 emdee@tiscali.nl Michèl Gonlag (verv. hoofd -/eindredacteur) M 06-53244445 michel@gonlag.nl Eckhard-Herbert Arndt (Noord– en Oost-Duitsland) T +49-4173512170 F +49-41735009070 arndt.redaktionsbuero@t-online.de Jo Bindels (Limburg) T 0475-468246 F 0475-468247 jobindels@home.nl Harry van Eeuwijk (Oost-Nederland) T 024-3584468 F 024-3584468 h.eeuwijk@hetnet.nl Dorothé van Geemert (Noord-Holland) T 020-4215917 d.vangeemert@wanadoo.nl Jan Johan ten Have (Noord-Nederland) T 0599-331445 F 0599-331534 info@tenhavetekst.nl Willem den Heijer (Visserij) T 070-3597465 wdenheijervis@freeler.nl Jan Hoek (Brabant en Drechtsteden) T 0162-521303 F 0162-521779 janhoek@12move.nl Sarah de Preter (Duitsland en België) T 010-2097050 spreter@chello.nl Cor Spek (Rotterdam en Drechtsteden) T 0184-425245 F 0184-425246 binnenvaartkrant@tekstatelier.nl Lay-out: Bitfactory, Rotterdam Danny Gruteke danny@bitfactory.nl Druk: PCM Grafische Bedrijven, Amsterdam Abonnement: Nederland: € 20,50 (incl. 6% btw) per jaar Europa: € 60,00 (incl. 6% btw) per jaar 26 nummers Abonnementen worden automatisch verlengd. Opzeggen dient schriftelijk en uiterlijk twee maanden voor het aflopen van het jaarabonnement. Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de K.v.K. te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. WASMACHINE DEFECT V-Service 0180-412271 servicegebied groot Rotterdam e.o. Tel 0620-492 155 MR M.A. VAN ROTTERDAM Poststraat 32 4301 AD Zierikzee Tel.: 0111-450445 Fax.: 0111-450446 Specialist vervoersrecht GEVRAAGD Postzegels mbt afbeeldingen v/d binnenvaart (ook van buitenlandse afbeeldingen), aanbiedingen naar buro van dit blad onder nr.200004 Let op! Superkleine "DRAADLOZE TELEFOON" voor op het schip, loods, wal enz. div. mod., bereik 500m tot wel 5 km! Info: 0622-416888 of 0164-241707 Ook 's avonds en in het weekend! TE KOOP GEVRAAGD dieselaggregaten, defect geen probleem, contante betaling. Aanbiedingen: 0654-203350 Handels-ond. Eggo Verwer in Vollenhove. TE KOOP 2 v/h 3 kmr app. op 14e etage a/d Maas, evt gemeub. Vraagpr. € 219.500, gemeub + 15.000. Inruil mog schip (woon) Tel. 0622-448198 HEEFT U VEEL VERFWERK. Ervaren scheepsschilder voor binnen en buiten werk op alle schepen. Allround medewerker voor nieuwbouw projecten. 078-6106798/0653-135007 OOK VERF LEVERANTIES TEGEN INTERESSANTE PRIJZEN. GEVRAAGD schipper voor mts Liburna. Rijnpatent, radar + ADNR C, 2 weken op, 2 weken af. Loon volgens CAO. Tel. 06-22 480 141 ACCU’S VARTA 230 Amp. 96801 pr. op aanvr. DAVECO 120 Amp. € 67 150 Amp. € 85 200 Amp. € 103 230 Amp. € 125 Excl. BTW - 2 jaar garantie TRAKTIEBATTERIJEN 490 Amp. • 24V € 1025 590 Amp. • 24V € 1155 690 Amp. • 24V € 1370 790 Amp. • 24V € 1555 890 Amp. • 24V € 1750 exclusief BTW 4 jaar garantie Bezorging door geheel Nederland en in Antwerpen DAVECO Leeghwaterstraat 19 4251 LM Werkendam Tel. 0183-501016 www.daveco.nl TE KOOP spits MINI bj 1961 Dedemsv., 212 pk Scania rev '04, koppl. '99, boegschr 2000 Balleg., 120 pk DAF, schuifl, radar, 3 slpk, nieuwe SI. 0653-921506 Dek. 12849 TE KOOP boegschroeven vanaf € 750,-, electrisch takel 2 ton € 450,- BMC 50 pk € 500,-, Valvet k.k. 1:3 € 900,-, Reintjes k.k. 1:2 150 pk/ 1000 omw/min € 500,-. Tevens te koop div scheepsmaterialen o.a. navigatie-lantaarns, draadbakken en pompen. Tel. 0651-433163 TE KOOP mvs ca 700 ton bj '62, zeer compleet, evt ouder schip of sloopobject inruil mog. Tel. 0626-192081 (verkort 15853) TE KOOP sleepboot omgeb. 14.70x3.60m, 80 pk Kromhout 2H3 1938, 4-6 slpp., zeer compleet in ger., € 36.000,- 0651-983403 (foto via mail) TE KOOP DAF 615, 138 pk met nieuwe k.k., € 6000,- Tel. 0651-433 163 TE KOOP motorkastje, afm 43.50x6.36x1.70 mtr, Cat 240 pk 1953, rev '97, met kraan Fucx 118. Tel. 0180-683323 GEVRAAGD matroos op mvs 1068 ton, loon en vrije tijd n.o.t.k., int. vaart Tel. 0622-370926 0049- 17149368953 VOF DONATA VRAAGT stuurman/2e kapitein, vaste vrt R'dam- Germersheim 14/14 Tel. 0620-250582 of 0049-171-8321697 TE KOOP mbs Wiljopa, 805 ton, 63.5x7.35x2.65, 485 m 3 , met werk Tel. 06-51549132 TE KOOP motorkastje 32x6m, 120 pk Industrie, grote roef + hut, leeg ruim, izgst., gekeurd 2004, vp € 45.000 Tel. 0032-486642334 TE KOOP draadankerlieren 380 Volt, 4kW E-motor met vrije val- en vanginrichting, incl. 48m staaldraad+attest prijs € 2.450,-- Tel. 0475-461959 GEVRAAGD deksman op MVS Threant, loon volgens CAO Tel. 0653-232598 GEVRAAGD volmatroos op mvs int. Postbus 7266, 6050 AG Maasbracht GEVRAAGD matroos/stuurman op dslb Calypso Tel. 0115-631000 !"#$%&'(# )!*%'# (+(,#)( NIE$W&'$W - *ER&'$W - SER*ICE - RE.ARATIE ELE2TRISC3E EN NA$TISC3E INSTALLATIES SWISS JFS364C TFT RADAR VESTIGING NIJMEGEN Energieweg 46c, 6541 CX Nijmegen, tel: (024) 3716311, fax (024) 3716310 JRC JMA608T TFT RADAR Decca/Sperry MK6217 TFT RADAR *!-!*!.,%# 0121 3045 67896:;86 42827?65@58:574674 > 482?6A 67A?2::2?65 B5: 57 @8224 7228 C5 @008D228C57 EFG>HIJKHJJ Dealer Alphatron, JRC radar en Multi Colour Line, Dealer Travel Vision Modi, Swiss radars, Camerasystemen, (D)GPS kaartplotsystemen, Communicatie apparatuur, Sygo belading/hoogte/diepgang Marine BV VESTIGING ROTTERDAM Van der Giessenweg 51, 6541 CX Krimpen aan den IJssel tel: (0180) 514244, fax (0180) 511871 TE KOOP sleepduwboot bj 1930, afm 20x5m, 310 pk Deutz, geheel compleet met S.I., vraagprijs € 70.000,-. Inruil mog. Info: op ww.phtimmer.nl Tel. 0653-142701 STEUERMANN, grosses Rheinpatent sucht job auf MTS/MCS. 0049-1752816727 0048-692805730 TE KOOP MBS Hoeksche Waard 387m3, 60x6.60x2.78, bj '57 v. Duyvendijk, Volvo 450 PK+keerk. bj '04 met voll. garantie tot '07, nieuw vlak en vloer. Tel.0653-596875 DEK. 18238 NOZ MATROOS BIEDT ZICH AAN als inval of vaste dienst, alleen NL en België. Tel. 0617-638689 TE KOOP MVS Destiny bj 1962, 786 ton, 62.55x7.52x2.67, 680 pk CAT, 220 pk DAF, SI 2008, volledig ADNR. Inruil bespreekbaar. Tel.+31620250070/+49175 4388253 13 JULI 2004 AL 70 JAAR HET BETROUWBARE ADRES VOOR DE SCHEEPVAART DUITS TOPFABRIKAAT TRACTIE TYPE Ah (20 uur) AFM L-B-H NETTOPRIJS PZS - 5400 540 63x420x460 € 1335 PZS - 6480 630 76x420x460 € 1580 PZS - 7560 730 86x420x460 € 1716 PZS - 8640 830 97x420x460 € 1835 PZS - 9720 940 1045x420x460 € 2090 PZS - 10800 1050 1154x420x460 € 2250 Prijzen inclusief container en transport exclusief BTW. Garantie 72 maanden pro rata waarvan de eerste 24 volledig. Levering in Nederland + Belgie + Duitsland * Volautomatische tractieladers * 80 Ah 24V € 680 * 100 Ah 24 V € 770 Start- en tractiebatterijen, laders en omvormers - + Nieuwe Havenweg 15b - 6827 BA - Arnhem P. Montens afd. Scheepvaart Tel.: 026-3614810 - fax 026-3612585 - www.komeet-accu.nl Wilt u een kleine advertentie plaatsen met hierin een verzoek, aanbod of mededeling? Maak dan gebruik van onze 'Kickers'! Zowel voor particulieren als bedrijven een ideale manier om de binnenvaart te bereiken. Wanneer wordt uw kicker geplaatst? Als u voor de vrijdag in de even weken om 12:00 uur uw advertentie opgeeft, dan zal deze in de daarop volgende dinsdag (oneven week) in onze krant staan. Hoe vult u het Kicker-formulier in? G E B R U I K V O O R I E D E R E L E T T E R , L E E S T E K E N E N S P A T I E E E N H O K J E . H O U D T U S S E N I E D E R W O O R D E E N H O K J E L E E G . Bij het plaatsen van 3 kickers aaneensluitend betaalt men (totaal) 1x € 8,00 ➙ 3x € 20,00 € 13,00 € 30,00 € 18,00 € 40,00 € 22,00 € 50,00 € 27,00 € 60,00 € 32,00 € 70,00 € 37,00 € 80,00 Wanneer u graag een 'brief onder nummer' wilt, houdt u dan rekening met € 2,- (buiten Ned. € 3,- ) extra administratiekosten. Bij buitenlandse kickers berekenen we € 2,50 extra bovenop de hierboven aangegeven tarieven __________________________________________________________________ Naam Aantal plaatsingen? Adres __________________________________________________________________ Telefoonnummer Postcode __________________________________________________________________ Email __________________________________________________________________ Woonplaats BTW nr: ❍ Ja, ik wil dat mijn kicker ook op de website geplaatst wordt voor slechts € 5,- extra per drie plaatsingen (alleen mogelijk vanaf 3 plaatsingen) ❍ Ik machtig 'de Binnenvaartkrant' de kosten van de bovenvermelde kickeradvertentie automatisch van de hieronder genoemde rekening af te schrijven. (Post)bankrekeningnummer: _____________________________________ Te naam stelling rekeninghouder: _________________________________ Na afschrijving heeft de ondergetekende 30 dagen de mogelijkheid zijn bank of Postbank opdracht te geven het geïncasseerde bedrag terug te boeken. Datum: _______________ TE KOOP alu box 5x2.5m, € 1.000 Tel. 078-6320921 BIED ZICH AAN nette matroos voor duwslpvrt of binnenvrt-schip. Lfst 10 dgn op en af of 1 à 2 wkn, nat. Ned, Frs, '37 jr., wnpl Lemmer. Tel. 0651-770885 TE KOOP in Maasbracht 1/2 vrijstaande hoekwoning. Keurig in orde. Tel. 06-45484270 Kickers GEVRAAGD matroos ibv dienstboekje op mbs 1.338 ton, weekend vrij, loon volgens CAO. Tel. 0653-203530 TE KOOP DAF 825, € 1.100, zelf halen. 0653-653031 GEVRAAGD voor cont.schip: stuurman met patent, geregelde vrije tijd, lnotk. Tel.0653-585240/ 0173-9346340 Handtekening: ______________________ ❍ Ik stuur mijn ingevulde kicker - formulier samen met een bank/giro/betaalkaart naar Riomar bv - De Binnenvaartkrant, Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam. Faxen kan natuurlijk ook! Ons faxnummer is 010 - 414 02 12

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 3 Veel speculaties over oorzaak zinken No Limit Nog geen drie weken na de doop is het beunschip No Limit maandag 5 juli gezonken in de middensluis in IJmuiden. Het schip, eigendom van de familie Duikersloot, was met tweeduizend kuub zand onderweg naar Amsterdam toen het bij het afmeren in de sluis doormidden knikte. Het middenschip verdween razendsnel onder water. De bemanning kon zich tijdig in veiligheid brengen. De No Limit is met 110 meter lengte en een breedte van 11,45 meter het grootste beunschip in Nederland. Het in Sint Petersburg gebouwde casco is geleverd door Veka. De afbouw werd verricht door De elektronische informatie-uitwisseling tussen containeroperators in de binnenvaart en de zeeterminals in de Rotterdamse haven van Rotterdam is verbeterd. Met Barge planning 2.0, ✂ Vul in en stuur de bon in een open envelop zonder postzegel naar: De Binnnenvaartkrant Antwoordnr. 70133 3070 VB Rotterdam * Buitenland op aanvraag * Uw abonnement dient 2 maanden van te voren schriftelijk opgezegd te worden (advertentie) Veth Motoren. De knal waarmee het schip brak, dreunt nog lang na. Geen van de betrokkenen wil iets zeggen over de mogelijke oorzaak. In de hele branche wordt echter volop gespeculeerd over de toedracht. Dat het door de belading komt, wordt in het algemeen uitgesloten. Veel eerder wordt gedacht aan een constructiefout van het casco, maar zekerheid daarover bestaat nog niet. De Inspectie Verkeer en Waterstaat, de Raad voor Transportveiligheid, de KLPD en verzekeringsexperts (de No Limit is verzekerd bij Schepen Onderlinge Nederland) zijn aan een onderzoek begonnen. Nadat het zand uit de No Limit een initiatief van Port infolink, kunnen de rederijen schepen en individuele containers aanmelden en zien wanneer ze op de terminal terechtkunnen en of de containers gereed staan. overgeslagen was in andere schepen, werd het schip woensdagochtend vroeg geborgen. Na inspectie kon de Barge planning 2.0 is sinds 3 mei operationeel. Het is de opvolger van Bargeplanning.nl, dat vijf jaar heeft gedraaid en was opgezet door Port Community Rotterdam. Daarvóór communiceerden de binnenvaartoperators en de terminals via EDI-berichten. Alle 37 binnenvaartoperators in de containersector gaan met Barge planning 2.0. aan de slag. Nog niet alle terminals in Rotterdam doen mee. Wél de drie grootste: ECT Delta, ECT Home en APM Terminals. Samen zijn zij goed voor 85 procent van de overslag van binnenvaartcontainers in de Rotterdamse haven. Met de andere terminals is Port infolink nog in gesprek. Minder fouten Port infolink, dat in feite de opvolger is van Port Community Rotterdam, is onderdeel van het Havenbedrijf Rotterdam, maar opereert onafhankelijk. Bij de oprichting waren ook het havenbedrijfsleven en de douane betrokken. De organisatie biedt bedrijven in de Rotterdamse haven praktische online informatie- en communicatiediensten voor .. ik wil graag dat 'de Binnenvaartkrant' voor mij blijft schrijven! .. ik word tot wederopzegging en voor ten minste 1 jaar abonnee (evt.)Bedrijfsnaam: T.a.v. Naam: Adres: Postcode/Plaats: Telefoonnummer: BTW nummer: Email: ❍ Ik machtig 'de Binnenvaartkrant' de abonnementskosten van € 19,- (incl. 6% btw) automatisch één maal per jaar van mijn rekening af te schrijven (Post)bankrekeningnummer: Te naam stelling rekeninghouder: Na afschrijving heeft de ondergetekende 30 dagen de mogelijkheid zijn bank of Postbank opdracht te geven het geïncasseerde bedrag terug te boeken. Datum: Hantekening: ❍ Ik betaal de verzendkosten van € 20,50 incl. 6% btw met de acceptgirokaarten die mij worden toegezonden. middensluis weer worden vrijgegeven voor de scheepvaart. Het schip is overgebracht naar Amsterdam. Betere uitwisseling gegevens tussen terminals en rederijen Alle containeroperators over op Barge planning 2.0 Problemen zullen verergeren (vervolg van pagina 1) Ook met de Rotterdamse stuwadoors en het Havenbedrijf Rotterdam praten CBRB, BDB en ICBO over de problematiek. Maar ‘ook hier zijn we niet optimistisch ten aanzien van de korte termijn’, aldus de organisaties. Ook de shortsea-reders lijden onder de vertragingen. De conference van reders op Spanje en Portugal heeft daarom ook een congestietoeslag ingevoerd. Sinds gisteren betalen klanten vijftig euro extra voor containers die op de ECT-terminals worden geladen of gelost. ECT maakte vorige week bekend geplande investeringen ter waarde van 270 miljoen euro versneld uit te voeren. De Deltaterminal wordt uitgebreid en er worden extra kranen besteld. Daarnaast wordt er dit jaar nog honderd man personeel geworven. Voor de komende maanden biedt dat geen soelaas. De problemen zullen alleen maar verergeren, verwachten CBRB, BDB en ICBO. Door vakanties zal het aantal werknemers op de terminals dalen. Het achter- en het voorschip bleven boven water. (foto Gemeentelijk Havenbedrijf Amsterdam) de stroomlijning van hun logistieke processen. Het uiteindelijke doel is een Port Community Systeem voor de hele haven, waardoor bedrijven sneller, goedkoper en beter informatie kunnen uitwisselen. Barge planning 2.0 maakt deel uit van dat systeem en wordt gratis aangeboden aan de terminals en binnenvaartoperators. Het Havenbedrijf Rotterdam ziet de dienst als middel om de haven beter te laten functioneren en de financiering geschiedt in feite indirect; uit de havengelden. Via Barge planning 2.0 verstrekt een binnenvaartoperator vooraf aan een zeeterminal alle informatie over de containers die hij met zijn schip komt lossen en laden. De terminal kan hierdoor beter plannen. Barge planning 2.0 maakt bovendien in één oogopslag helder welke containergegevens nog ontbreken. Dat stelt de binnenvaartoperator in staat tijdig actie te ondernemen. Zo voorkomt hij dat containers door onvolledige informatie vertraging oplopen en op de terminal moeten achterblijven. Per container waren er in totaal vijftig tot zeventig contactmomenten (bellen, faxen, e-mailen). ‘In de praktijk ging bij 25 procent van de containers iets fout,’ vertelt Hans Sijthoff, adviseur van Port infolink. ‘Het totale aantal containers dat met de binnenvaart de Rotterdamse haven in- en uitgaat, is jaarlijks 2,8 miljoen TEU. Dat betekent dus dat er met 700.000 TEU iets mis ging.’ Bijvoorbeeld doordat de documenten niet in orde waren, de container stond niet klaar of was niet vrijgegeven door de douane. Door het gebruik van Barge planning 2.0 zal dat percentage sterk afnemen, verwacht Sijthoff. Dat scheelt tijd en geld. Door de betere informatie van de terminal aan de binnenvaartrederij kunnen schepen mogelijk een hogere beladingsgraad behalen. 13 JULI 2004 Indrukwekkend Ik was echt onder de indruk van die drie nieuwe tankers. Mensen die me die zaterdag ontmoet hebben, moeten hebben gedacht: Zo die is onder de indruk, dat kun je wel zien. Dat komt misschien ook omdat ik toch al een tijdje meeloop in deze business. Ik herinner me dat die gigantische Vera in gebruik werd genomen, begin jaren tachtig. Een schip van 3.600 ton. Dat kon nooit goed gaan, zo’n groot schip. Daar had iemand gewoon teveel geld gehad. In die tijd werd ook gezegd als je een Mercedes kocht: Die heeft meer geld dan hersens. Iets waar ik nog steeds van overtuigd ben, trouwens. Niet dat ik toen pretendeerde veel hersens te hebben, maar ik had in elk geval nog minder geld, dus veel verder dan een tweedehands Deux Chevauxtje kwam ik niet. Waar ik toentertijd in elk geval geen verstand van had, was de binnenvaart. Dat van die Vera en van wat volgens mij het zusterschip was, de Suzanne-Maria, dat weet ik alleen van mijn toenmalige collega’s. Door de wol geverfde binnenschippers, nog volop actief bij een bedrijfje dat de trotse eigenaar was van een aanzienlijke vloot sleepschepen. Er werd gedacht, gecijferd en gepland aan een nieuwe vloot hypermoderne duwbakken. Dat was immers de toekomst. Ik keek mijn ogen uit in die voor mij compleet nieuwe wereld. Terwijl bij ons op dat kantoor net werd gedaan alsof er een soort contraspionagenetwerk moest worden opgezet om die bakken op de schippersbeurs telkens vooraan te laten staan zodat ze onze eigen lading konden varen, lagen buiten rijen schepen de Nieuwe Maas te blokkeren omdat het zand en grind niet over de beurs werd vervoerd. Intussen maakte ik kennis met de echte bevrachters op de schippersbeurs, die van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat met drie telefoons tegelijk in gesprek waren. De effectenbeurs was daarbij vergeleken een partijtje bingo. De toekomst van toen is het verleden van vandaag. Alles is tijdelijk. Het bedrijfje is opgeslokt door mama DSM, de sleepschepen zullen wel zijn gesloopt en de bakken varen voor een andere firma. De grote schepen van toen zijn nog niet echt klein, maar varen nog vrolijk rond (als ik me niet vergis zijn het tegenwoordig autoschepen). Van die drie tankers waar ik zo van onder de indruk was, zijn de twee kleintjes 4.200 ton. De derde is groter dan de andere twee samen. Handig wordt ingespeeld op de groeiende bunkermarkt. Die groei is natuurlijk maar tijdelijk. Ik heb geen glazen bol of zo, maar ik weet wel zeker dat deze drie over een dikke twintig jaar nog varen, al zijn het tegen die tijd geen bunkerschepen meer. Denk ik. Maar ja, ik ben nog nieuw in deze business. www.gonlag.nl

Binnenvaartkrant