Views
3 years ago

2004-15

  • Text
  • Schip
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Jaar
  • Juli
  • Binnenvaartkrant
  • Pagina
  • Behouden
  • Wensen
  • Vaart

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 16 Wij verzorgden de afbouw van mts Primera VAN VOORDEN-PROMAC VAN VOORDEN GIETERIJ B.V. • Scheepsschroeven • HODI Superior ® straalbuizen • Industrieel gietwerk • Olie-, water- en vetgesmeerde schroefassystemen VAN VOORDEN REPARATIE B.V. • Schroefreparatie • Occasion schroeven • Zinkanoden • Slijtsloffen • Droogsystemen voor werkkleding PROMAC B.V. • Stuurmachines • Roeren • Verstelbare schroeven met reductiekasten • Boegschroeven • Speed-up kasten • Hydraulische dekkranen • Reddingsboten en davitsystemen • Koel-, vries-, en scherfijsinstallaties • Bilgewaterreinigers • R.O.-installaties • Zeewaterpompen • Verdampers Wij feliciteren VOF Brabantse Tanktransporten en wensen schip en bemanning een goede vaart EEN VOORSPRONG IN KWALITEIT EN TECHNIEK VAN VOORDEN PROMAC Tel. +31(0)418-571200 Fax +31(0)418-515790 Web www.vanvoorden.nl E-mail info@vanvoorden.nl Tel. +31(0)418-683333 Fax +31(0)418-683355 Web www.promac.nl E-mail info@promac.nl 13 JULI 2004 en wensen VOF Brabantse Tanktransporten veel succes en een behouden vaart Wij wensen VOF Brabantse Tanktransporten veel succes en behouden vaart met het mts Primera mps Smaragd 2 voor al uw recepties Tel: 0653-290223 Scheepswerf Jac. den Breejen b.v. Havenstraat 7, Postbus 528, 3370 BA Hardinxveld-Giessendam telefoon: 0184-676140, fax: 0184-676160 email: info@breejen-shipyard.nl Rabobank Shipping Postbus 10017 3004 AA Rotterdam Tel: +31(0)10-4003700 Fax: +31(0)10-4003730 www.rabobankshiping.nl E-mail: rabobankshipping@rotterdam.rabobank.nl Gebr. Sluyter koersbepalend in verzekeringen Rabobank Shipping feliciteert VOF Brabantse Tanktransporten met het mts Primera en wenst schip en bemanning VOF Brabantse Tanktransporten veel succes en behouden vaart met het mts Primera een behouden vaart Beurs-World Trade Center, Beursplein 37 Postbus 30101, 3001 DC Rotterdam Receptie 17e verdieping Telefoon 010-405 20 00, Telefax 010-405 52 52 Officieel vertegenwoordiger van “The Standard P. & I. Association Ltd.” te Londen.

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 17 De naam van motortankschip Primera is niet afgeleid van de originele vertaling: ‘eersteling’. Ook heeft de naam niets te maken met de hoogste voetbaldivisie in Spanje, de Primera Division. Het is namelijk een afleiding van de namen Priscilla, Melissa en Vera, dochters van de eigenaren Gerrit (Vera) en Jan de Jong van de Brabantse Tanktransporten uit Raamsdonksveer. Door Jan Hoek Toch zou deze dubbelwandige nieuwbouwtanker van 135 x 16,80 meter niet misstaan in de hoogste afdeling van de binnenvaarttankers. In nauwe samenwerking met Inec uit Poortugaal is het de eigenaren namelijk gelukt een geavanceerde tanker te ontwerpen waarmee een brede markt bediend kan worden. Het 6673 ton metende schip is ingericht voor het vervoer van zowel lichte producten als zware stookolie. Het leidingsysteem is in eigen beheer afgemonteerd; de verdere afbouw lag geheel in handen van scheepswerf Den Breejen in Hardinxveld- Giessendam. Het casco kwam na een zeereis van ongeveer 30.000 kilometer met het laatste China-transport op 6 januari aan in Rotterdam. Jan de Jong: ‘Ruim drie jaar geleden zijn we, in nauwe samenwerking met Arie Teeuwen van Inec, begonnen met het ontwerp van het casco. We hebben duidelijk aangegeven hoe we het schip wilden hebben en Teeuwen heeft onze ideeën keurig aan de tekentafel vertaald. Gerrit en ik hebben respectievelijk veertig en 26 jaar ervaring in de tankvaart en van die ervaring hebben we gebruik gemaakt bij het ontwerp van de Primera. We hadden duidelijke ideeën over onder meer de grootte van de straalbuizen en de schroeven (diameter 1,80 meter, red.), de indeling van de machinekamer, de ietwat ronde kop van het schip en de ophanging van het door EBR geleverde stuurhuis met vrij dragende kolom.’ ‘Voor een maximaal rendement hebben we gekozen voor naar buiten draaiende schroeven,’ vervolgt Jan de Jong. ‘Hier hebben wij voorheen met het koppelverband Linde goede resultaten mee behaald. Na de ontwerpfase hebben we in oktober 2002 het contract met de Chinese Nantong Yahua Shipyard getekend en vervolgens werd in januari 2003 de kiel gelegd. Op 17 juli van dat jaar is het schip te water gegaan. Over het casco en het zakendoen met de Chinezen zijn we dik tevreden. Wel moesten we wennen aan het feit dat je met een heel andere cultuur te maken hebt. De onderhandelingen kostten veel tijd en het duurt lang voor je alles voor elkaar hebt. Maar als je eenmaal zover bent, komen ze al hun afspraken keurig na.’ Leidingsysteem Ook het complete leidingsysteem komt van de tekentafel van Inec en met name Jan de Jong heeft namens de v.o.f. Brabantse Tanktransporten vele maanden doorgebracht achter die tekentafel. Gerrit de Jong vertelt verder over het leidingsysteem: ‘In Belgrado in het voormalige Joegoslavië hebben we samen met Neroship uit Poortugaal een goede partner voor de fabricage gevonden. We hebben het complete pijpleidingsysteem prefab in Servië laten maken, waarna het naar Nederland is vervoerd. In totaal ging het om 52 ton aan leidingwerk en zestien ton aan aanverwante artikelen als spoeltanks, frames en draadbakken. Bij scheepswerf Den Breejen bleek alles zeer goed te passen. Met het uitgebreide leidingsysteem zijn nagenoeg alle mogelijkheden aanwezig: het leegzuigen en overpompen van lading uit andere tankschepen en het is geschikt om ladingen te blenden. Daarnaast is veel aandacht besteed om cavitatie van de pompen in het leidingsysteem te voorkomen. De loscapaciteit is 1625 kuub en de laadcapaciteit 2000 kuub per uur. Belangstellenden voor het leidingsysteem van de Servische fabrikant kunnen overigens contact opnemen met Neroship of Inec.’ Alle dekappendages zijn geleverd door De Jong Marine Service uit Raamsdonksveer. Eigenaar Sander de Jong (zoon van Gerrit) leverde aan Brabantse Tanktransporten onder andere de vlinderkleppen, schuifafsluiters, compensatoren in de leidingen, detonatiebeveiliging, over- en onderdrukventielen en de laad- en losslangen. Verder zorgde De Jong Marine Service voor vijf ladingpompen (Bornemann type W7T ZK 85) die werden samengebouwd met elektromotoren van 132 kW. De pompen leveren 325 kuub per uur bij 1500 toeren. Via scheepswerf Den Breejen heeft De Jong Marine Service voor de Primera de dekwas-, ballast- en sprenkelpompen geleverd, alsmede de restladingpomp en de brandstof- en smeerolie-trimpompen. Om zware producten te kunnen verwerken beschikt de Primera over een hoog elektrisch vermogen; één set van 950 kVA en een set van 480 kVA, die beide zijn te gebruiken op de ladingpompen. Uniek aan de Primera is de uitrusting met een tankwasinstallatie waarbij de olieproducten gescheiden worden van het waswater. De Primera is hiermee in de minerale markt de eerste binnenvaarttanker die uitgerust is met dit systeem. ‘Aangezien we ook zware stookoliën kunnen vervoeren, hebben we de schoonmaakinrichting aanzienlijk uitgebreid en beschikken we over een installatie waarbij het mogelijk is het schip intern te reinigen en snel van product te wisselen. Omdat we met het systeem aanzienlijk minder spoelwater gebruiken is een bijkomend en niet onbelangrijk onderdeel dat het beduidend minder milieubelastend is. We zijn in staat om het schip met eigen spoeltanks in korte tijd te reinigen omdat we, bij een druk van twaalf bar, 40.000 à 50.000 liter water per uur kunnen verwarmen tot tachtig graden. De twintig ladingtanks van elk 380 kuub zijn voorzien van verwarmingsplaten die thermisch verwarmd worden door een in het voorschip geplaatste verwarmingsketel van 300 kW.’ Interstream Barging, een joint venture tussen Vopak Mineral Oil Barging en tankrederij Van der Sluijs, gaat de Primera inzetten voor het vervoer van een breed scala aan minerale oliën: van nafta tot en met de zwaarste stookoliën. Dankzij de kundigheid van Inec en scheepswerf Den Breejen én de ervaring van Gerrit en Jan de Jong is de vloot van het in Raamsdonksveer gevestigde bedrijf Brabantse Tanktransporten uitgebreid met een geavanceerde dubbelwandige tanker die zeer breed inzetbaar is. Ghana Aan boord van partyschip Smaragd II werd vrijdag 9 juli op feestelijke wijze de ingebruikname van de Primera gevierd. Op de Smaragd II stond een PRIMERA bus waarin de genodigden een gift konden storten voor de Stichting Ghana Medical Support. Dankzij de inspanningen van Pieter van Kampen zijn in de loop der jaren in Yikpabongo tal van projecten gerealiseerd zoals de bouw van een ziekenhuis en een school. Een nieuwe uitdaging voor de stichting vormt de realisatie van een begaanbare verbindingsweg naar Tuvuu, waardoor het dorp het hele jaar door bereikbaar wordt. Pieter van Kampen is overleden. Mede door zijn kennis en 13 JULI 2004 Geavanceerde Primera is geschikt voor brede markt Chockfast Orange ® het betrouwbare ‘pouredin-place’ epoxyhars vulstukken systeem. Toepassingen zijn o.a. • Voortstuwingsinstallaties • Generatorsets • Hulpmotoren • Schroefaslagers & bussen • Stuurmachines • Boegschroeven Scheepvaart Chockfast ® Gietbare epoxyhars Al meer dan 30 jaar wordt dit systeem wereldwijd met succes toegepast met goedkeuring van alle vooraanstaande Classificatiebureaus. Ringdijk 520 A Postbus 54 2980 AB Ridderkerk Tel.: 0180-48 43 43 Fax: 0180-41 85 81 E-mail: info@emhabv.com Website: www.emhabv.com Kenmerken van Chockfast Orange ® • Hoge rek- druk- en treksterkte • Krimpvrij • Water- en oliebestendig • Tijdbesparend • 100% draagvlak c h o c k f a s t o r a n g e ® Bij toepassing van Chockfast ® is het machinaal bewerken van fundaties niet noodzakelijk. EMHA bv is gespecialiseerd in het uitlijnen -met op lasertechnology gebaseerde apparatuur- en funderen van boven-genoemde installatiedelen. Philadelphia Resins Scheepswerf Jac. den Breejen b.v. Volledige afbouw Rabo Shipping Rotterdam Financiering Interstream Barging B.V. Bevrachting Gebr. Sluyter B.V. Verzekering Anglo Belgian Corporation N.V. ABC hoofdmotoren 2 x 6 DZC van 1800 pk elk bij 1000 t/pm, afgesteld op 1600 pk Amco Compressoren bv Compressoren Unisol isolatietechniek bv Isolatie uitlaatgassystemen Discom BV Dempers met vonkenvanger voor het hulpvermogen en flexibele ophanging van het complete uitlaatsysteem. SKB Scheepsafbouw- en Konstruktiebedrijf B.V. Alu machinekamer vloeren voor en achter GTI Seton Pijpleidingen Machinekamer leidingen Woodward Governor Nederland BV/ Bosch Rexroth BV Motorbediening ADS-van Stigt 2 x ZF Marine keerkoppeling red. 3,034:1 De Ruyter Dieseltechniek bv 1x generatorset boegschroef en ladingpompbedrijf Cummins KTA 38 M1 925 kva. Ladingpompbedrijf en noodboegschroefbedrijf Cummins KTA 19 G3 550 kva, 2x generatorset voor het hulpbedrijf 2x Cummins 6CT 8,3 DM 140 kva IHC Lagersmit 1 stel SUPREME LD schroefaskokerafdichtingen 200 voorzien van een keramische laag en bijbehorende witmetaal gevoerde schroefaslagerbussen Verhaar Omega B.V. Boegschroef Omega type 31140-4k (600 kW) NRF BV Beunkoelers E.B.R. b.v. Scheepsreparatieen konstruktiebedrijf Stuurhuis met overzakbare bovenbouw en hefkolom Altena Yachting Stalen voorroef en massief teakhouten deuren achterwoning INEC BV Ontwerp casco, tekeningen en berekeningen Van Voorden Promac Promac- Stuwa 2 x 2 dynamic roeren type R3-BK-V-4090-2150- 220-L, Promac-Stuwa hydralische stuurmachine type 2C-4L-BK- 140/70-700-58/75, Van Voorden 2 x schroeven en straalbuizen met een diam. van 1800 Radio Holland Netherlands bv Nautische apparatuur Tresco CVBA Tresco inland ECDIS viewer A. Rullens Installatiebedrijf BV Levering en/of installatie van de complete electrische baanbrekend werk in het buitenland hebben Gerrit en Jan de Jong in samenwerking met Inec de Primera in China kunnen laten bouwen. Vandaar dat zij, uit dankbaarheid voor die bemoeienissen en steun bij de realisatie van de Primera, de giften schenken aan de stichting die Van Kampen zo’n warm hart toedroeg. Eventuele giften kunnen gestort worden op bankrekening 50.07.96.009 ten name van Stichting Ghana Medical Support onder vermelding van ‘Primera’. Wie leverden op het mts Primera installatie, ATIS tankalarmering, sanitaire installatie, airco en overdruk installatie en nautisch pakket Constructiewerkplaats H.K. van Wingerden Ramen Loggers Rubbertechniek BV Flexibele opstelling woning De Combinatie Volledige betimmering Cucina Keukens Keukens Unisol isolatietechniek bv Isolatie woning Fa. P.A. Paans & Zn. Volledige stoffering Heinen & Hopman Rotterdam B.V. Airco en overdrukinstallatie, luchtaanzuig tbv de hoofdmotoren Novetec bv SI goedgekeurde RVS afsluitbare regenroosters/ brandkleppen en RVS driehoek roosters met vaste schoepen. Rotodyne Machine/ruimventilatoren Tyco Integrated Systems BV Brandblusapparatuur G.J. Wortelboer Jr. B.V. Ankers en kettingen Machine- en Lierenfabriek C. Kraaijeveld B.V. Ankerlieren Machinefabriek en scheepsreparatiebedrijf Van Wijk B.V. Autokraan hydraulisch uitschuifbaar tot 18 mtr./2000 kg Handelsonderneming Beerens BV 2 x alu Brixonmast, alu stuurhuistrap, alu Alexandra voormast, alu geuzenmast, alu wenteltrap, 1 set boordlichtbakken met camerasteunen, 1 x rvs verstelbare vlaggenstokhouder Klop Watersport Bijboot Jeanneau 370 met 9,9 4 takt Mercury Reikon bv Pompen SIM Holland BV Ballastpomp De Jong Marine Service Lading pompen, afsluiters, vlinderkleppen, detonatie en overdruk ventielen GTI Seton Pijpleidingen Engineeren, prefabriceren en installeren van alle motorkamerleidingen en het installeren van de dekleidingen Shell Marine Products Shell smeermiddelen Hempel Coatings (Nederland) B.V. Coating De Gele Pijl BV Hek en railingwerk mps Smaragd 2 Catering tijdens overdracht EMHA Technisch Bureau BV Uitlijnen hoofdmotor en keerkoppeling Stromag Belgie Mechanical drive technology Cleton en Meijer Laad en losslangen

Binnenvaartkrant