Views
2 years ago

2004-15

  • Text
  • Schip
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Jaar
  • Juli
  • Binnenvaartkrant
  • Pagina
  • Behouden
  • Wensen
  • Vaart

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 12 FAXEN CAMERA'S PORTOFOONS ORGANISERS NAVIGATIESYSTEMEN TELEFOONCENTRALES CAR ENTERTAINMENT MOBIELE COMMUNICATIE VOERTUIGVOLGSYSTEMEN AANBIEDINGEN KAMAR b.v MEER DAN 25 JAAR UW DUWBAKKENSPECIALIST Biedt te koop, te huur of te vercharteren aan: DUWBAKKEN: • 90,00 x 11,40 x 4,30 mtr., luiken, 3550 ton, bj. 1987 • 76,00 x 11,40 x 4,00 mtr., luiken, 3000 ton, bj. 1983 • 76,00 x 11,40 x 4,00 mtr., luiken, 2500 ton, bj. 1973 • 76,00 x 11,00 x 3,20 mtr., open, 2150 ton, bj. 1984 • 70,00 x 10,50 x 2,50 mtr., luiken 1350 ton, bj. 1981 • 70,00 x 9,50 x 3,00 mtr., luiken, 1500 ton, bj. 1968 • 70,00 x 9,50 x 3,00 mtr., luiken 1500 ton, bj. 1966 • 38,30 x 11,00 x 4,00 mtr., luiken, 1350 ton, bj. 1980 PONTONS: • Kraanponton: 30,00 x 17,60 x 3,20 mtr., bj. 1975 TEVENS NIEUWBOUW DUWBAKKEN OF PONTONS IN DIVERSE MATEN. Tel. 010-2847848 / Fax: 010-2847839 sales@kamar.nl / www.kamar.nl Shipcomm Forced OnNet A Abonnementskosten € 11,32 per mnd. Piek naar vast nummer tot 30 minuten € 0,14 per min. Piek naar vast nummer van 30-60 minuten € 0,11 per min. Piek naar vast nummer van 60-90 minuten € 0,09 per min. Piek naar vast nummer boven 90 minuten € 0,08 per min. Piek naar mobiel nummer € 0,18 per min. Forced OnNet (onderling in de groep bellen) € 0,07 per min. Dal naar vast nummer € 0,08 per min. Dal naar mobiel nummer € 0,08 per min. Starttarief € 0,02 per gespr. Aansluitkosten Fax- en datanummer Gespecificeerde nota Geen Gratis Gratis U hoeft bij ons GEEN verkort nummer te bellen voor het onderlinge tarief !!! Stap nu met uw huidige GSM-nummer(s) over naar dit abonnement GPRS Data bundel Per maand. buiten de bundel Data 1MB € 7,50 € 4,20 Data 2MB € 9,25 € 3,36 Data 5MB € 11,75 € 2,50 Data 10MB € 19,00 € 1,50 Data 25MB € 35,00 € 1,40 KVH TV-4i Schotelset vanaf € 4495,00 Alle genoemde prijzen zijn exclusief B.T.W. Parallelweg 11, 2921 LE Krimpen a/d IJssel Tel. 0180 51 58 58 www.kalkman-telecom.nl GEZOCHT Schippers! Bel 078 619 12 90 SWETS. SPECIALISTEN AAN HET WERK ! Te koop moderne vrijstaande stadsvilla bj. 1999 te Rotterdam (Veranda), met uitzicht op de Nieuwe Maas. Zeer aantrekkelijke woning met uitstekende ligging Vraagprijs : € 249.000,- k.k. Tel. 06-53 153374 H.A.M. Hubers Achter de Molen 11, 6051 EV Maasbracht Telefoon/ Fax: 0475-466138 Autotelefoon: 06-26868962 TE KOOP Ms 1150t, 1966, 73x8.20x2.81, 811 CAT, keurig schip, ADNR Ms 685t, 1958, 55x7.26x..66, 540 GM, uiterst compleet Ms 665t, 1964, 58x7.20x2.50, 550 pk, interessante prijs Duwbakken van 1450t, 71x10.40x2.50, luiken Meerdere schepen op aanvraag GEZOCHT Stuurlieden! Bel 078 619 12 90 SWETS. SPECIALISTEN AAN HET WERK ! Mobiele- en Split-Airco`s vanaf € 599,00 GEVRAAGD voor m/s Merwe. 1 x lichtmatr. 2 jr. vaartijd in dienstb. i.b.v. cur. matr. Loon vlgns CAO binnenvaart. Vaar/verlof i.o. tel.: 015-2563764 Inbouw alle merken motoren Reparatie Detroit Diesel, Daf, Perkins en Iveco motoren Officieel dealer van: generatorsets Tel. 0184-411 922 Fax 0184-419 565 SLIEDRECHT TRACTIE BATTERIJ 24 VOLT V.A. € 980,- excl 2 JAAR GARANTIE ALLE TYPE LEVERBAAR 120 AMP € 67,- excl 200 AMP € 105,- excl 230 AMP € 125,- excl 2 JAAR GARANTIE ALLE TYPE LEVERBAAR GRATIS BEZORGING HEEL NEDERLAND EN IN ANTWERPEN Bel voor de laagste prijzen: 0184-425310 www.scheepsaccus.nl TE KOOP Cementspits 1964, GM V 6 '71, rev nov 2001, Euroclass 2007, met vast werk, compleet nav apparatuur, vrpr € 75.000 Tel. 0032-477507190 WWW.MERIGUIER.COM Te koop !"M$ 0'()-((8,,2 13 JULI 2004 GEVRAAGD voor mts IJsselmonde (melassetanker) jong schippersechtpaar. Vaargebied: NL/BE. Reacties: 0653-118738 of 0653-431363 Mas de Mériguier Toe aan een rustige vakantie in Zuid Frankrijk? in de Lot, vlakbij Figeac ligt op een heuvel dit mooie complex voorzien van alle moderne gemakken, bestaande uit een hoofdhuis, een Pigeonnier, twee studio's en een verwarmd zwembad. meer informatie: www.meriguier.com beunbak en duwboot, 1117 cub, 76x11x3.10 meter, boegschroef 320 pk, 4 elektrische pompen, 2 aggregaten, duwboot 720 pk Cat., bj 1998 Te bevragen: Tel. 0653-334268 Het adres voor al uw: • Baggermateriaal • Casco’s drogelading en beunschepen • Ook verzorgen wij de complete ombouw bij een bestaand achterschip aan een nieuw voor- en middenschip

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 13 13 JULI 2004 BSOS maakt ouders online wegwijs in schoolzaken Zijn er nog schippersscholen? Schipperskinderen kunnen in principe naar iedere basisschool gaan. In de praktijk is dat meestal een school in de buurt van een internaat voor schipperskinderen. Deze scholen hebben oog voor de bijzondere leefsituatie van schipperskinderen en ervaring met het lesgeven aan deze kinderen. Daar werkt de BSOS aan, de Beleidsgroep Steunpunt Onderwijs aan Schipperskinderen. Het Web ontdekte hoe, en onderwijst door in vakantietijd. De route naar de BSOS-website loopt via een omweg. Want wie had ooit gehoord van het LISD, het Landelijk Informatie- en steunpunt Specifieke Doelgroepen, dat ook voor kinderen van schippers actief is? Op de nieuwe website www.lisd.nl gaan ze de uitdaging aan: ‘Goed onderwijs organiseren voor leerlingen, die de omstandigheden tegen hebben. Zoals kinderen met onvoldoende bagage, een problematische voorgeschiedenis, op de vlucht geweest, zonder een veilig gezin of in een wantrouwige omgeving. Kinderen van schippers, van (voormalige) asielzoekers en van woonwagenbewoners, Roma en Sinti.’ Eén van de samenwerkingspartners binnen het LISD is de BSOS. Maar hoe zit dat nu precies? Organisaties voor onderwijs aan ‘specifieke doelgroepen’ hebben elkaar gevonden, met het LISD als steun en toeverlaat. Daar zitten de specialisten met zicht op ‘het veld’. Zij maken kennis, informatie en expertise rond het onderwijs aan de specifieke doelgroepen toegankelijk en zorgen voor verdere ontwikkelingen. Parallellen tussen de verschillende doelgroepen zijn terug te vinden in de praktijkvoorbeelden op de site, en herkenbare thema’s zijn uitgewerkt in ‘Dossiers’. Er is ook Van de 156 stemmers in de VAART!Peiling is 37,8 procent onverdeeld positief over een automatisch identificatie systeem (AIS) aan boord, omdat het nuttig zou zijn voor de navigatie. Een kleiner deel (26,9 procent) moet er om privacy-redenen niets van hebben. Anderen zouden er nog mee kunnen leven wanneer de overheid de kosten betaalt (13,4 procent), of wanneer het apparaat kan worden uitgezet (21,7 procent). De discussie over invoering van een AIS in de binnenvaart spitst zich toe. Dat is in de bijgeschreven stemverklaringen een documentatiecentrum. De openingspagina van de LISD-site heeft duidelijke links naar sites van de samenwerkingspartners. En zo komen we terecht op de BSOS-site: www.bsos.nl, waar het onderwijs aan schipperskinderen centraal staat. Bij het Steunpunt BSOS zijn basisscholen met schipperskinderen aangesloten. Op deze basisscholen zitten in de meeste gevallen tien of meer schipperskinderen. De scholen vormen een netwerk via de BSOS. Directeuren komen bij elkaar in het directieoverleg DOS. Daarnaast is er ook een netwerk van groepsleraren NOS. Driemaal per jaar komen groepsleraren van de netwerkscholen bij elkaar. De knowhow met betrekking tot het schipperskind, van kleuter tot en met groep 8, wordt overgedragen en uitgewisseld, om een veilige en vertrouwde schoolomgeving te creëren voor kinderen die in bijzondere leefomstandigheden verkeren. Schoolkeus De BSOS-website richt zich niet alleen op leerkrachten, maar geeft vooral ook veel informatie om varende ouders wegwijs te maken in de schoolwereld. Belangrijk, want ouders maken voor hun kinderen zowel een internaatskeus als een schoolkeus. Handig dus dat er tenminste een site is met informatie over scholen die ervaring hebben met schipperskinderen. De BSOS-site spreekt ouders aan op hun verantwoordelijkheid: ‘Als schipperskinderen naar de basisschool gaan, is de rol van de ouders allerminst uitgespeeld. Ouders hebben wel degelijk invloed op de gang van zaken op school en in het internaat.’ In korte teksten wordt verder uitgelegd wat ouders thuis en groepsleiders in het internaat VAART!Peiling over AIS goed te merken. Het nut wordt zeer betwijfeld, ook door enkele stemmers die er op zee mee werken. 'AIS is een idiote inbreuk op de privacy,' zegt iemand die zowel op binnen- als zeeschepen (kleine coasters) vaart. Voor navigatie biedt radar voldoende mogelijkheden, en veel binnenschepen worden al met IVS90 gevolgd. Een ander noemt AIS 'zeer privacy gevoelig en altijd te onderscheppen door kwaad willende'. De nieuwe VAART!Peiling gaat over de vraag of 'security' (ISPS) ten koste gaat van de veiligheid van varenden. De site van de Beleidsgroep Steunpunt Onderwijs aan Schipperskinderen. (illustratie BSOS) kunnen doen, wat ouders op school kunnen doen, wat medezeggenschap inhoudt en hoe de contacten van ouders over hun kind met de school verlopen. Een aparte pagina gaat in op de schoolkeus. Hoe je daar tegenaan kunt kijken, en hoe je je als ouders kunt laten leiden door dat wat je in de opvoeding van je kind belangrijk vindt. Belangrijk is natuurlijk te weten wat kinderen leren op de basisschool, hoe het leerlingvolgsysteem in elkaar steekt en hoe groot de klassen zijn. Maar ook hoe de zorg is voor individuele leerlingen, hoe ze eventueel bijgespijkerd worden, en hoe de alarmering werkt bij leerachterstanden. Uiteraard is er een overzicht van scholen met schipperskinderen, met per school naam- en adresgegevens, de naam van de directeur en het aantal schippersleerlingen. De site-rubriek ‘In de klas’ vertelt meer over de bijzondere overgang van schipperskinderen naar het reguliere basisonderwijs. De BSOS is neutraal over de scholen, zelfs een link naar eventuele schoolsites ontbreekt. Links (met achtergrondinformatie) zijn er wel naar het onderwijs aan varende kleuters (LOVK) en de inmiddels opgeheven Europese Federatie voor de behartiging van het onderwijs aan kinderen van de reizende bevolkingsgroepen, Efecot. De Efecot-website wordt door de Stichting Rijdende School nog steeds in de lucht gehouden. Deze 102de aflevering van Het Web is met klikklare links terug te vinden op www.vaart.nl/web/04/15.htm Daar staan ook alle vorige afleveringen. ‘Wat voor goedje vaar ik nu weer?’ Je kan iedere dag kijken op www.vlootschouw.nl naar alle schepen die vanaf 1999 als nieuwbouw in de Binnenvaartkrant hebben gestaan. Per schip vind je een mooie foto en informatie over de technische eigenschappen van het schip, (advertenties) Een vraag op het VAART!Forum naar risico’s van de onbekende ladingsoort Oxiton bracht René de Rooij een paar jaar geleden op het idee van zijn ‘Lading Informatie Site (LIS)’. De site legt inmiddels van 77 verschillende stoffen uit wat de risico’s zijn. Het zijn allemaal niet-ADNR-stoffen, waarvoor dus geen wettelijke regelingen gelden. De Rooij is werkzaam voor TMC Water, de milieu-afdeling van de Waterpolitie, maar zijn website is een zuiver privé-initiatief. ‘Niemand wist eigenlijk wat voor een goedje dat Oxiton was’, vertelt René de Rooij. ‘Naar aanleiding hiervan werd gevraagd om een systeem voor het opvragen van stoffeninformatie. Ik ben toen deze eenvoudige site begonnen. Mogelijk dat dit kan bijdragen aan de veiligheid van de scheepvaart en de gezondheid van de opvarenden.’ Wie zoekt op Oxiton, vindt bij LIS de nieuwe productnaam Serox met ondermeer www.vlootschouw.nl Nieuw toegevoegd: • Alsvin • Bill leveranciers die in die tijd meegewerkt hebben om het schip te bouwen en interessante links naar deze leveranciers. Kijk snel en laat je meeslepen door deze schepen. NU 418 SCHEPEN! • Marina • Meissen • Rehoboth • Scelveringhe de volgende stofinformatie: ‘Bij zoutslakken, afkomstig uit de secundaire aluminiumindustrie, worden achtergebleven metalen, het zout en de ammoniumsulfaat eruit gehaald. Het zout en het aluminiumgranulaat wordt weer ingezet in de aluminiumindustrie. Het ammoniumsulfaat wordt gebruikt voor de kunstmestindustrie. Verder blijft een restproduct over dat nog een klein percentage aluminium bevat. Dit restprodukt is Serox / Oxiton genaamd.’ De LIS-site is te vinden op http://home.wanadoo.nl/rene derooij/index.htm. Dirk van der Meulen onderhoudt de website VAART! op www.vaart.nl en bericht in de Binnenvaartkrant over ontwikkelingen op Internet en hoe binnenvaarders zich die eigen maken. door Dirk van der Meulen

Binnenvaartkrant