Views
4 years ago

2004-14

  • Text
  • Binnenvaart
  • Schip
  • Juni
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Schepen
  • Rotterdam
  • Binnenvaartkrant
  • Pagina
  • Adverteren

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 8 29 JUNI 2004 GEVRAAGD Kapitein i.b.v. alle papieren 14 dgn op / 14 dgn af Tel. 06-51 954490 of 0049-1716052263 Scheepvaartbedrijf Oldekamp vraagt voor cementtanker Egbertine 2 een VOLMATROOS 5 daagse werkweek Tel.: 0514 533 062 Mob.: 06 53 122 365 Gevraagd Stuurman / 2e Kapitein (i.b.v. benodigde papieren) op mts Servus Vrije tijd 10/10 of 7/7 Loon n.o.t.k. Tel. 06-51 415409 Te koop: SCHEEPSMAKELAAR MS 650 ton, 55.00x 6.63 x 2.61 m. Bj. 1961 2x240 pk. GM MS 661 ton, 57.00 x 7.25 x 2.52 m. Bj. 1958 375 pk. DEUTZ MS 888 ton, 67.00 x 7.25 x 2.71 m. Bj. 1966 680 pk. CAT MS 1.167 ton, 81.90x 8.20 x 2.54 m. Bj. 1958 615 pk. CAT MS 1.170 ton, 80.00x 8.20 x 2.60 m. Bj. 1957 1.200 pk. DEUTZ MS 1.285 ton, 86.00 x 8.20 x 2.69 m. Bj. 1963 970 pk.. DEUTZ (1991) MS 1.350 ton, 80.00 x 9.03 x 2.80 m. Bj. 1973 1.000 pk. DEUTZ MS 1.398 ton, 80.00 x 9.19 x 2.80 m. Bj 1930 750 pk. DEUTZ MS 1.430 ton, 86.00 x 9.50 x 2.60 m. Bj. 1961 1.200 pk ABC(1993) MS 1.693 ton, 90.00 x 9.57 x 2.81 m. Bj. 1977 1.050 pk. CAT (2001) MS 1.746 ton, 100.00 x 9.57 x 2.88 m. Bj. Divers 1.227 pk. CAT MS 2.640 ton, 98.00 x 11.40 x 3.25 m. Bj.1967&1988 2x720 pk. DEUTZ MS 2.794 ton, 109.00 x 10.52 x 3.48 m. Bj. 1988 1.460 pk. GM MS 3.151 ton, 108.40 x 11.40 x 3.47 m. Bj. 1973 1.320 pk. SKL TMS 2.204ton, 105.00 x9.00 x 3.29 m. Bj. 1973 1.280 pk. MITSUBISHI TMS 2.500 ton, 110.00 x 10.50 x 3.16 m. Bj. 1992 1.500 pk. ABC DUWBOOT 14.46 x5.60 x 2.00 m. Bj. 1972 2x450 pk. DEUTZ DUWBOOT 19.00 x4.70 x 2.00 m. Bj. 1921 370 pk. GM DUWBAK 1.477ton 70.00 x 10.40 x 2.50 m. Bj 1980 Plantinkaai 13, B-2000 Antwerpen Tel. 00-32-3-226 66 80 Fax 00-32-3-226 67 77 Mobiel Th. Moons 00-32-475-499448 Mobiel J.P. Ooms 00-32-473-735548 STEUERMANN, grosses Rheinpatent sucht job auf MTS/MCS. 0049-1752816727 0048-692805730 MAG IK MEEVAREN OP DE RIJN als passagier op een vrachtschip tegen betaling of voor kleine werkzaamheden. Tel. 023-5320911 MATROOS BIEDT ZICH AAN als inval of vaste dienst, alleen NL en België. Tel. 0617-638689 TE KOOP alu box 5x2.5m, € 1.000 Tel. 078-6320921 BIED ZICH AAN nette matroos voor duw-slpvrt of binnenvrtschip. Lfst 10 dgn op en af of 1 à 2 wkn, nat. Ned, Frs, '37 jr., wnpl Lemmer. Tel. 0651-770885 TE KOOP mooie volgboot, merk Jeanneau, oranje, nieuw type met aanhangmotor 25 pk. Beide in prima staat+trailer. Vraagprijs compleet € 3.000. Tel. 0517-416644 p.smilde@home.nl Waalhaven OZ 119 - 3087 BM Rotterdam Tel. 010-404 87 17, Autotel.: 06-54 967880 Te koop Mts 3200 ton, gecoat met nieuwe klasse type N gesloten 1800 pk bjr 1999, het handelt hier om een in Nederland gebouwd schip met 4200 kuub in prima staat. Mts 105x10.50x3.50m, bjr 1987, 2450 ton, 1500 pk type 2 N gesloten Mts 110x11.25x3.00m, bjr 1986, 1400 pk, 2500 ton type 2 gesloten Mts geschikt om te bunkeren, 3500 ton, in prima staat, 110x11.40x3.80m, 2x 900 pk, bjr 1984 Mts 1100 ton, nw klasse 800 pk Deutz, bjr 1958, vlak schip Mts 1000 ton, bjr 1963, afm 80x8.20x2.50m, 600 pk, gunstige prijs Dit is een kleine greep uit onze collectie tankschepen. Diverse party-schepen zone 2 van 100 t/m 600 personen. TE KOOP AANGEBODEN Tankduwbak type C, bouwjaar 1982, 8 ladingtanks, in 2000 geheel omgebouwd tot type C-lichter Voor nadere informatie kunt u in contract treden met: Mercurius Scheepvaart B.V. De heer R.F. Zimmerman Ringdijk 466c 3331 LK Zwijndrecht tel: 078-6259675 of 078-6195000 fax: 078-6259396 E-mail: r.f.zimmerman@mercurius-group.nl Website: www.mercurius-group.nl S w e t s . S p e c i a l i s t e n a a n h e t w e r k ! Samen aanpakken! Voor werkgever en werknemer is Swets dé verbindende schakel tussen wal en schip en vice versa. Dé intermediair die beide partijen samenbrengt en zich inzet om ieders belang optimaal te behartigen. Alleen dan is er immers sprake van een vruchtbare samenwerking. Of het nu gaat om werving en selectie, uitzenden of detacheren van nautisch personeel, de oplossingen van Swets bieden iedereen toegevoegde waarde. Wij zijn met spoed op zoek naar: Overheid Schipper(s) Schipper Sluis-, brugwachters en havenmeester Brugwachters regio Amsterdam : i.b.v. Groot Vaarbewijs, Radar; voor langere periode in Amsterdam : i.b.v. Groot Vaarbewijs; dagwerk voor langere periode in Amsterdam-Centrum : part/fulltime Noord-Holland beneden Noordzeekanaal; juli-augustus : minimaal 5 jaar; 3 bedieningen per dag Rijn- en binnenvaart Matrozen : i.b.v. dienstboekje, vast dienstverband mogelijk! Stuurlieden : i.b.v. Groot Vaarbewijs of Rijnpatent, vast dienstverband mogelijk! Schippers : i.b.v. Groot Vaarbewijs, Radar, Marifoon en ADNR Kapiteins : i.b.v. Rijnpatent, Radar, Marifoon en ADNR Indien je eerst nog wat meer wilt weten over de functie kun je ook bellen: 078 619 12 90 / 020 682 18 66 Swets Nautische Personeelsdiensten BV - Postbus 136 - 3330 AC Zwijndrecht T 078 619 12 90 - E i n f o @ s w e t s - p l a z a . n l - w w w. s w e t s - p l a z a . n l Huizinga & Snijder B.V. Nieuwbouw, bemiddeling, in- en verkoop van alle drijvende materialen. Tel.: +31 183-500862 Fax.: +31 183-500739 Internet: www.huizinga-snijder.nl E-mail: h-s@planet.nl Nr 235, ms, bj '57, 1067 ton, 80x8.20x2.45m, 1600 m3, MWM TRH 348, 750 pk rev 2002, boegschr 320 pk, alu luiken, naut compl, geheel gezandstraald, vlak vernieuwd, glad schip, interessante prijs Nr 387, ms, bj '54, 1103 ton, 80x8.20x2.50m, 1620 m3, Cat 3412 - 680 pk rev 1997, boegschr Boterman 220 pk DAF, radar, piloot, alu ww luiken, 2 slpk, vlak vernieuwd, prijs EUR 275.000,-- excl. BTW Verder hebben wij een groot aanbod van motorvrachtschepen/beunschepen/duwboten/duwbakken etc Op sommige objecten is inruil mogelijk BEL VOOR MEER INFO: 0183-50 08 62

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 9 Oerol in zwaar weer Ik had het nog nooit van dichtbij gezien. Tenminste niet in het echt, niet zo met m'n neus erbovenop. Het was wel mooi, hoewel het soms gevaarlijk kon zijn, tenminste zo waarschuwden sommigen mij. Ik stond erbij en ik keek ernaar. Er was muziek en er waren verbaasde kreten te horen. Verbazing alom: kijk eens! oooooooooo! Laat Oerol niet kapseizen, vrienden. Vorig jaar juli startte in Hasselt (B) de proef SIKZNEB: Samenwerking tussen Intermodale Knooppunten Zuid- Nederland en België. Doel: een zo efficiënt mogelijk transport van lege containers tussen de zeehavens en de inlandterminals en de inlandterminals onderling. Afgelopen woensdag (23 juni) werd het project in Born afgerond. Resultaat: proef meer dan geslaagd. Daar was het, een teken aan de hemel. Jaren geleden had het wel een hoop rommel gemaakt hier, zo werd mij verteld. ‘Acht jaar geleden.’ zei de ene, ‘Nee, dat was de jaren zeventig,’ zei een andere eilandbewoner. Hoe dan ook: gevaarlijk kan ook mooi zijn. Zoals van die gevaarlijk mooie roodharige vrouwen in gangsterfilms, of gevaarlijke politici die zich vermommen als wolven in schaapskleren. Maar dit gevaar was óók een vermomd gevaar hoor! Waar eerst nog poezelig roze watten poedelwolkjes waren te zien, hing nu narrig stormweer kwaaier dan boos boven de Noordzee. Het was alsof de grote hand van Störtenbeker gifgele, zure melk in de wolken klotste. Wolkenlaag op wolkenlaag vulde zich met venijn, stapelde tot een berg onheil, onder toeziend oog van eilandbewoners en feestgangers. O ja, sorry dat had ik nog niet verteld natuurlijk, hè. We zitten op Terschelling, op de laatste dag van het Oerol-festival. Op het Groene Strand om precies te zijn, om te kunnen getuigen van Oerols slotactiviteiten, een feestje met klassiek orkest samengesteld uit professionele musici, Oerol-gangers en eilandbewoners. Meeuwen dansen hoog boven op de muziek van Carmen en Carmina Burana; op de huppelende klanken van West Side Story en nog iets anders. En toen was het dat de hemel opeens vettige wolken watten werd; van een olie doordrenkt die wind naar storm moest geleiden. En er zat nog een staartje aan ook! Een wormvormig aanhangsel dat verdomd veel op die windhoos leek die op Texel (of Vlieland, dat weet ik niet precies meer) een aantal jaren geleden had huisgehouden (acht of dertig jaar geleden, wat maakt dat nou uit?). Maar het bleek een storm in een glas water, gelukkig. Oerol kon blijven lachen (en sommige eilandbewoners ook, want die waren blij morgen weer van ons verlost te zijn; hun eigen eiland zou dan weer helemaal van hun eigen zijn). Alhoewel, helemaal over is het zware weer niet. Want er hangt een bui van te weinig subsidie boven Terschelling volgend jaar. En dit jaar was het al behelpen. Dat kon je wel zien ook aan het slotfeestje met een vuurwerk waaraan een gifgele windhoos zich niet groen en geel kan ergeren. Wie zich wel een beetje zal ergeren dan, is ons aller Oerolgangeropperhoofd Joop, de Grote Initiator van het festival, zíjn droom. Ik vraag u: help Joop. Help Joops troetelkind Oerol naar Proef met transport lege containers bewijst marktpotentie De initiator en regisseur van het project, Incodelta, wist 24 inlandterminals voor SIKZNEB te interesseren. Medefinanciers waren de Belgische Dienst voor de Scheepvaart, de NV Zeekanaal en de Europese Unie. Uiteindelijk deden vijftien inlandterminals mee aan de proef, waaronder ook samenwerkingsverbanden als HTS uit Oisterwijk en de terminals in Tilburg, Den Bosch en Nijmegen. Van juli 2003 tot en maart 2004 stond het efficiënter transport van lege containers per binnenschip en een betere benutting van schepen en lijndiensten centraal. Vooraf werd gemikt op vijfduizend TEU. Uiteindelijk werden meer achttienduizend TEU’s vervoerd. Winst voor het milieu omdat de lege containers nu niet per truck hoefden én een financiële besparing van minstens 700.000 euro. Voor de start van het project verliep het transport van lege containers uiterst inefficiënt. Terminals zaten soms te springen om containers, terwijl een collega even verderop een overschot had. Dat wisten de terminals niet van elkaar, zodat het kon gebeuren dat een lege container de ene dag van Tilburg naar Rotterdam ging en de volgende dag van Rotterdam naar Den Bosch, gaf projectleider Aad Orgelist als voorbeeld. Het doel van SIKZNEB was in zo’n geval via een centrale regisseur met behulp van logistieke software de terminals in Tilburg en Den Bosch rechtstreeks met elkaar in te contact brengen. Objectieve regisseur Dat is nog niet zo eenvoudig te regelen. Het succes van een centrale unit met een planner, staat of valt met het vertrouwen dat de terminals erin hebben dat hun klant- en bedrijfsgegevens vertrouwelijk blijven. Inzage in elkaars gegevens moet uitgesloten zijn – per slot van rekening zijn de terminals elkaars concurrenten. Daarom zette Incodelta ook een objectieve regisseur in. Omdat tachtig procent van de terminals al de software van Modality benutte, werd dat bedrijf gevraagd om een systeem te maken. Tot slot moesten er schepen zijn. SIKZNEB huurde er alles bij elkaar zo’n dertig in naast het eigen SIKZNEB-schip. Het SIKZNEB-project is meer dan geslaagd. Het SIKZNEBschip wordt steeds populairder; terminals gaan nauwer samenwerken en benutten elkaars schepen. De haven van Antwerpen neemt het SIKZNEBproject over. Nu zijn de terminals aan zet. De betrokken partijen hebben er alle vertrouwen in dat marktpartijen het SIKZNEBprincipe zullen voortzetten en uitbouwen. Bij de terminals die betrokken waren bij het project ging ruim anderhalf miljoen TEU om. Een substantiële groei van het efficiënt vervoeren van lege containers zou dus toekomst moeten hebben. een verwachtingsvol 2005. Zodat we allemaal weer lekker van muziek & straat- locatieaandoenlijk treiter & shock- en slecht theater kunnen genieten. Van clowns en protsenmakers en feestgangers 'die met de glimlach van een dolfijn rondlopen, met de hartslag van een schilpad', zoals een kennis van mij het zo treffend Vrije dagen? Het weekend was maar kort geweest, zoals vaker, maar de schippersvrouw heeft er niet zo’n moeite mee want nu komen er enkele rustdagen achter elkaar. Ze verheugt zich hier heel erg op want de kleinkinderen willen graag naar hun grootouders aan boord komen om op de roef met het nieuwe huisje te spelen. Het is deze keer dan ook allemaal perfect uitgekiend. De donderdag is een vrije dag en de vrijdag wordt een overbruggingsdag. Ach, wat wil een mens nog meer, denkt de vrouw terwijl ze aan het roer staat en de schipper buiten bezig is. In gedachten is ze al een boodschappenlijst aan het opstellen waarin lekkere dingen voor de kleinkinderen niet ontbreken. Ook wordt er nagedacht over een ovenschotel of eventueel barbecue. Hoewel koude schotel ook een goede optie is want dan heeft ze zelf de handen vrij! Er is een sluis gestremd wegens werkzaamheden maar dat zal verder geen probleem vormen want het zal allemaal weer precies op tijd in orde zijn zodat ze op dinsdag kunnen varen om woensdag te lossen en de vrije donderdag bijtijds in de thuishaven te liggen. Als ze bij de sluis zijn rekent de schipper snel uit hoeveel schuttingen er liggen en als alles dan volgens plan gaat komt het dik voor elkaar. De schippersvrouw neuriet zacht over al deze voorpret terwijl ze de boel aan kant maakt. Ze breit een flink stuk aan het roze topje voor haar oudste kleindochter. Op het moment dat de sluis weer in gebruik genomen zal worden blijkt er een fout gemaakt te zijn en van schutten is nog helemaal geen sprake. Pas de andere dag kunnen ze verder. Heel even schrikt het schippersechtpaar maar ook dan zal er geen probleem ontstaan, want dan kunnen ze lekker thuis blijven liggen om maandag verder te varen. Dit maakt het weekend nog langer beseft de schippersvrouw verheugd en ze breit nog wat sneller om het topje op tijd af te krijgen. Maar deze blije gedachte duurt niet zo lang want de bevrachter belt en zegt dat het bedrijf dringend om materiaal verlegen zit zodat ze op de overbruggingsdag moeten lossen. De schippersvrouw, die ook wel weet dat er met het varen van alles mis kan gaan en zich normaal wel schikt, is het er deze keer echter helemaal niet mee eens en dat zegt ze ook. 29 JUNI 2004 uitdrukte in het Terschellings Wrakken Museum. En bootjes. Veel bootjes rond het eiland natuurlijk, wrak of niet. Daarom: word Vriend van Oerol, opdat het festival blijft drijven. Al bijna vijfduizend sponsors gingen u vooraf, beste Oerol-vriend. Wacht, ik geef u een hint: www.oerol.nl/vrienden. Er zijn plannen gemaakt voor het lange weekend. De kleintjes zullen blijven slapen en ze hebben nu eens echt de tijd om ontspannen hun opa en oma rol te spelen. Nee, deze keer kan ze geen begrip opbrengen voor de veranderingen en ze spreekt haar ongenoegen luid en duidelijk uit. Maar scheepvaart is een gek ding en de bevrachter belt weer en ook de ontvanger meldt zich. Doordat de sluis te lang buiten gebruik was is deze vervelende situatie ontstaan zodat het bedrijf zonder materiaal komt te zitten. Daar kunnen het bedrijf en de bevrachter niets aan doen want zelfs de kraanmachinist had liever een vrije dag gehad en is er ook niet zo happig op om in de kraan te gaan zitten. Dus eigenlijk zal het schip gewoon moeten varen, of men nu wil of niet. Zo wild is het momenteel niet in de vaart, overlegt de man met zijn vrouw. Voor een onwillige schipper vindt men snel een ander en ergens bevalt hun dit werk wel. En de gedachte aan het financiële plaatje geeft uiteindelijk de doorslag. En zo… ja … zo zijn ze op de vrije dag niet in hun eigen dorp maar onderweg. Het regent zelfs om het allemaal nog troostelozer te laten lijken. Nadat ze gelost hebben varen ze terug naar huis waar ze dan de vrijdagavond eindelijk aankomen en op zondagmiddag al weer verder moeten. Oma maakt het voor haar dochter en de kleintjes gezellig. Dat wel. Want die kunnen er ook niets aan doen en daarom wil ze geen spelbreker zijn, maar diep in haar hart voelt ze zich genomen omdat het varen altijd en altijd voorrang krijgt. Vooral als de kennissen bellen die hen het huisje gegeven hebben en ze moet vertellen dat het fijne lange weekend totaal in het water gevallen is. ‘Volgend weekend heeft ook een extra vrije dag. Misschien komt alles dan nog goed uit,’ zegt de kennis om de vrouw wat op te beuren. ‘Misschien. Ja, hopelijk wel,’ zegt de schippersvrouw en ze zucht eens diep. Het breiwerk pakt ze niet op. Ze heeft er helemaal geen zin meer in. (wordt vervolgd)

Binnenvaartkrant