Views
3 years ago

2004-13

  • Text
  • Schip
  • Juni
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Pagina
  • Schepen
  • Binnenvaart
  • Onze
  • Vaart

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 60 Wij wensen familie Vergauwen Op het ms Alsvin leverden wij: • 22 Aluminium scheepsluiken type FRK 10.100/3670/2.5 patent • Hydraulische luikenwagen type HLW10/6000 inschuifbaar op de luiken met het ms Alsvin een behouden vaart Stokerijstraat 35 2110 Wijnegem Telefoon 03 / 353.26.89 Telefax 03 / 353.35.90 Bezoek ons op onze website: www.sme-maritiem.nl VAN VOORDEN-PROMAC VAN VOORDEN GIETERIJ B.V. • Scheepsschroeven • HODI Superior ® straalbuizen • Industrieel gietwerk • Olie-, water- en vetgesmeerde schroefassystemen VAN VOORDEN REPARATIE B.V. • Schroefreparatie • Occasion schroeven • Zinkanoden • Slijtsloffen • Droogsystemen voor werkkleding PROMAC B.V. • Stuurmachines • Roeren • Verstelbare schroeven met reductiekasten • Boegschroeven • Speed-up kasten • Hydraulische dekkranen • Reddingsboten en davitsystemen • Koel-, vries-, en scherfijsinstallaties • Bilgewaterreinigers • R.O.-installaties • Zeewaterpompen • Verdampers Wij feliciteren familie Vergauwen en wensen schip en bemanning een goede vaart EEN VOORSPRONG IN KWALITEIT EN TECHNIEK VAN VOORDEN PROMAC Tel. +31(0)418-571200 Fax +31(0)418-515790 Web www.vanvoorden.nl E-mail info@vanvoorden.nl Tel. +31(0)418-683333 Fax +31(0)418-683355 Web www.promac.nl E-mail info@promac.nl 15 JUNI 2004 SCHEEPSELECTRO DE BACKER NV VERZEKERINGSMAKELAARS Wij verzekeren het ms Alsvin en wensen familie Vergauwen een behouden vaart... en gaat er iets mis... wij staan voor U paraat Doo#n%&#aa& 92+ 9940 - /ve#2e3 4el: 097253.;4.60 - =ax: 097253.;5.22 ELECTRISCHE INSTALLATIES HERSTELLINGEN-RENOVATIE-NIEUWBOUW Verdeler van: Mastervolt - Hatz - Camerabewaking Tresco - John Deere - Nautische apparatuur Voorraad allerlei elektrische componenten voor op uw schip. De ?e#la@AeBaai 20 D-2000 En&we#Gen 1 Ie@A& ove# JKL/MD/NEEO 13D 4el.: 4&P0032QP0Q37247.5;.11 =ax: P0032QP0Q3724;.33.19 /3ail: inlandXbel2ibo.be Dinnenvaa#& Saul van den Ebbeele P0032QP0Q475725.19.17 Mu@ van den /Wnde P0032QP0Q479797.;3.75 Die%bo%@Awe2 5 4el. 016; - 4;4555 4926 JY Ma2e Zwaluwe =ax. 016; - 4;4224 www.eb#-bv.nl Wij verzorgden de afbouw van ms Alsvin Wij leverden het stuurhuis met overzakbare bovenbouw en hefkolom en wensen de familie Vergauwen veel succes en een behouden vaart met het ms Alsvin. Wij feliciteren familie Vergauwen met hun ms Alsvin en wensen familie Vergauwen veel succes en een behouden vaart gordijnen • tapijt • vinyl banken • herstoffering DEGO B.V. Dijkje 1 Nieuwendijk (N.Br.) Tel. 0183 - 401933 Fax 0183 - 403837 Scheepswerf Jac. den Breejen b.v. Havenstraat 7, Postbus 528, 3370 BA Hardinxveld-Giessendam telefoon: 0184-676140, fax: 0184-676160 email: info@breejen-shipyard.nl

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 61 15 JUNI 2004 MS Alsvin: multifunctioneel schip voor Antwerpse familie Vergauwen In de Noorse mythologie betekent Alsvin onder andere snelle loper. Of het onlangs bij scheepswerf Den Breejen in Hardinxveld-Giessendam afgebouwde, circa 2650 ton metende schip van Marcel en Jeannine Vergauwen een snelle loper is weten de eigenaren nog niet. Gezien de ervaringen op hun vorige schip heeft het Antwerpse schippersechtpaar echter alle vertrouwen in de geplaatste Caterpillar-motor (1700 pk bij 1600 toeren). Door Jan Hoek Het casco van 110 x 11,45 meter komt uit het Roemeense Constanza. In Hardinxveld is een compleet, multifunctioneel schip afgebouwd; er kunnen zowel droge lading als vier lagen containers mee vervoerd worden. Er zijn vier beunen ingericht om te ballasten. Het is mogelijk om op de heenreis kolen of erts te vervoeren, terwijl voor de terugreis zonder tijdverlies graan geladen kan worden. Marcel en Jeannine Vergauwen verkochten acht maanden geleden hun vorige schip, de Met de scheepsluiken en de luikenwagen leverde Blommaert de helft van de Belgische inbreng. Diaz van 105 x 10,50 meter. Laatstgenoemde zegt daarover: ‘Al die tijd aan wal is lang genoeg geweest en we zijn dan ook blij weer te kunnen gaan varen. We zien de toekomst in de binnenvaart best positief in, maar we maken ons wel zorgen dat het allemaal steeds sneller moet; we vinden het belangrijk dat het leefbaar blijft. Onze zoon Christian (26) vaart ook mee en met drie personen met een patent aan boord kunnen we af en toe wat makkelijker van boord.’ ‘Bij de keuze voor nieuwbouw heeft het een belangrijke rol gespeeld dat Christian ons later wil opvolgen,’ gaat Jeannine verder. ‘Zonder die wetenschap hadden we zeker geen nieuw schip laten bouwen. Dat is van onze kinderen overigens de enige potentiële opvolger, want zoon Olivier (22) studeert journalistiek, terwijl dochter Lucia (19) de studie biomedische wetenschappen volgt.’ Belgische inbreng De 56-jarige Marcel Vergauwen begon zijn loopbaan in de binnenvaart ruim 35 jaar geleden aan boord van de Fatima, het schip van zijn ouders. In 1977 trouwde Vergauwen met Jeannine (meisjesnaam: Heeren) en het echtpaar ging varen op de Lydia (73 x 8,20 meter) en vervolgens op de Fatima van 100 x 9,50 meter. ‘In 1997 kochten we uit de vaart het motorschip Diaz. Eigenlijk wilden we een nieuwbouwschip, maar door problemen met de levering van het casco ging dat niet door. Een nieuwbouwschip is echter altijd een wens gebleven.’ ‘Bij Kamar uit Capelle aan den IJssel hebben we dit casco gekocht. Met de Diaz hadden we op het gebied van onderhoud en reparaties goede ervaringen met de mensen van scheepswerf Den Breejen, zodat we hebben besloten ons schip daar af te laten bouwen. Bovendien ligt deze werf goed in ons vaargebied.’ ‘De medewerkers van Den Breejen hebben ons niet teleurgesteld. Het zijn prettige mensen om mee samen te werken en de afbouw is naar wens verlopen. In België worden niet veel schepen afgebouwd en we vonden het daarom een te groot avontuur om het schip in ons geboorteland te laten afbouwen. De meeste toeleveranciers komen ook uit Nederland en eigenlijk zorgen alleen Blommaert met de scheepsluiken en Scheepselektro De Backer voor de Belgische inbreng,’ aldus Marcel Vergauwen. Kruiplijn De Backer heeft de volledige elektrische installatie verzorgd, waaronder de nautische apparatuur, PLC en camera’s. Met de camera’s wordt ook gebruik gemaakt van het beeldscherm van de pc. Zoon Christian heeft volgens Jeannine Vergauwen een positieve rol bij de afbouw van de Alsvin gespeeld. ‘Zo is hij druk aan het rekenen geweest om een zo laag mogelijke kruiplijn te krijgen.’ En dan lachend: ‘Met 5,80 meter is er eigenlijk een compromis uitgerold; we kunnen nu makkelijk ballasten om onder bruggen door te komen en er is rekening gehouden met de lengte van 1,91 meter van Christian. Ook is er, met extra dempers en dergelijke, de nodige aandacht besteed aan geluidsoverlast.’ (foto’s de Binnenvaartkrant) De Alsvin werd 5 juni gedoopt op het Albertkanaal, beneden de sluis van Wijnegem. ‘Meestal varen we van Rotterdam, Terneuzen of Antwerpen over de Moezel richting Thionville. We varen de laatste jaren voor Gommers uit Zwijndrecht. Met die bevrachter hebben we een prettige samenwerking, die we zonder twijfel met de Alsvin zullen continueren. De laatste drie jaar hebben we via Gommers overigens voor firma Transest gevaren.’ De afbouw van het drogeladingschip is voor scheepswerf Den Breejen op dit moment bijzonder te noemen. Het zijn met name tankers die momenteel bij de scheepswerf in Hardinxveld-Giessendam worden afgebouwd. Ilona Kamsteeg-den Breejen zegt daarover: ‘Dat de hausse in de tankvaart nog voortduurt, blijkt onder andere uit de nieuwbouwschepen die bij ons langs de kade liggen. De afbouw van motortankschip Primera (135 x 16,75 meter) voor de Brabantse Tanktransporten vordert gestaag. De verwachting is dat dit schip op 9 juli aan gebroeders Gerrit en Jan de Jong zal worden overgedragen. Er is hier sprake van een bijzonder schip met zeer veel mogelijkheden; zo is het zelfreinigend en het water kan hergebruikt worden. Het casco van mts Proteus voor de Antwerpse rederij Ringoot is begin mei vanuit Roemenië op de werf gearriveerd. Hiervan worden in het komend half jaar nog een aantal zusterschepen verwacht, zodat de afbouwportefeuille bij Den Breejen voorlopig goed gevuld is.’ Wie leverden op het ms Alsvin Konstanza /Roemenie Bouw casco Scheepswerf Jac. den Breejen Complete afbouw Ethias Bank Financiering Kamar b.v. Ontwerp en levering casco Transest S.A. Bevrachting Belgibo Verzekeringsmakelaars Verzekering Geveke motoren bv 1x Caterpillar scheepsdieselmotor voor voortstuwing, type 3512(B) DI-TA High Displacement, met een vermogen van 1698 pk bij 1600 omw./min. Amco Compressoren BV Compressoren Unisol Isolatietechniek bv Isolatie uitlaatgassystemen en woning Rubber Design B.V. Flexibele opstelling/ophanging motor SKB Scheepsafbouw- en Konstruktiebedrijf B.V. Alu machinekamervloerplaten voor en achter Mostert Pijpleidingen BV Machinekamer leidingen en pijpen Dolderman bv Motorbediening AMW Antwerpse Motorenwerke N.V. Reintjes keerkoppeling Veth Motoren B.V. Veth-Jet boegschroefinstallatie, type 4-K-1200, 535 pk bij 1800 toeren + 1 stuurrooster van 500 pk, Veth-Jet boegschroefinstallatie, type 4-K-1300 met een Scania DI 16 boegschroefmotor, van 630 pk bij , 2 stuks 75 kVA, 50 Hz, SisuDiesel generatorsets, type 420 DSRG, Veth ballastpomp, type VP14 Van Voorden-Promac Hodi Superior R schroef diam. 1750 en een Van Voorden straalbuis diam. 1770 IHC Lagersmit 1 stel Supreme LD schroefaskokerafdichtingen 200 met bijbehorende witmetaal gevoerde schroefaslagerbussen Veth Motoren B.V. Veth-Jet boegschroefinstallatie, type 4-K-1300 met een Scania DI 16 boegschroefmotor, van 630 pk bij 1800 toeren, 2 stuks 75 kVA, 50 Hz, SisuDiesel generatorsets, type 420 DSRG, Veth ballastpomp, type VP14 Blokland Non Ferro bv Beunkoelers EBR b.v. Stuurhuis met overzakbare bovenbouw en hefkolom Handelsonderneming Beerens BV 4 deuren, stuurhuistrap, achtermast type Brixon, alu. roeftrap, 2 x loopplank, zwierbomen, ADNR frame, rvs spiegelsteunen, camerasteun, alu. geuzenmast, boordlichtbakken met kast/armen Van der Velden Marine Systems Besturingssysteem HP5500, roeraandrijving 2 DWK 6080/65, roeren 2 x hydrodynamische profielroeren HD 240 Alphatron Marine B.V. Nautische apparatuur Tresco CVBA Tresco Inland ECDIS viewer Scheepselectro De Backer NV Electrische installatie SYGO bv Hoogte- en ladingmeter RAFA bv Scheepsramen onder keur van o.a. GL, Lloyds, BSI, DNV e.a. Loggers Rubbertechniek Dordrecht Flexibele opstelling woning Willemsen Scheepsbetimmering b.v. Betimmering Raab Karcher Nijmegen Keuken Tegelzetbedrijf A&G Tegelwerk Speedheat Rotterdam Vloerverwarming stuurhuis, woning en 3 badkamers Dego B.V. Stoffering Van Oord Installatietechniek Werkendam Sanitaire installatie, airconditioning en overdrukinstallatie Novetec B.V. Geluidgedempte machinekamerventilatie, SI goedgekeurde RVS afsluitbare roosters/brandkleppen en flexibele ophanging uitlaatgassenleiding Tyco Integrated Systems BV Novec 1230 blusgasinstallaties geleverd in de machinekamer en boegschroefruimte Machine- & Lierenfabriek C. Kraaijeveld BV Ankerlieren, ankers en kettingen Lagendijk B.V. Autokraan hydraulisch uitschuifbaar tot 18 mtr. / 2000 kg Tinnemans Scheepvaart & Handelsmaatschappij BV Voormast Francois Scheepsuitrusting Roeiboot type Funyak 390 Blommaert BVBA 22 aluminium scheepsluiken type FRK 10.100/3670/2.5 patent en een hydraulische luikenwagen type HLW10/6000 inschuifbaar op de luiken Zwets Pompen Werkendam 2 x ZW 15 kW algemene dienstpompen, 3 x ZW 0,55 kW smeeroliepompen incl. olieafgifte pistool en olieslanghaspel + 15 mtr. slang, 2 x ZW 1,1 kW fecalienpompen, 1 x ZW o,5 kW gasoliepomp, 2 x ZW Ecomacs 300t 2,2 kW Eex-d klokpompen Mostert Pijpleidingen BV Pijpen Shell Marine Products Shell smeermiddelen Agaat nv Leverancier van gasolie en Shell smeermiddelen PS Marine Coatings BV Coating de Vré Merksem Accountantskantoor

Binnenvaartkrant