Views
3 years ago

2004-13

  • Text
  • Schip
  • Juni
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Pagina
  • Schepen
  • Binnenvaart
  • Onze
  • Vaart

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 54 15 JUNI 2004 MaxSea ® TIMMERT AAN DE WEG SPECIALISTEN IN SCHEEPVAARTVERZEKERINGEN Kom naar onze camper bij.. ..Fransbergen. NIEUWE RIVER VERSIE 8.3 • River ECDIS voorbereid • Automatisch meeste zicht vooruit • Diepte gegevens beschikbaar FLEET FOLLOWING • Volgen op detail • Rivier kaart op kantoor GEBOUW “WILHELMINATOREN” WILHELMINAPLEIN 12, 3072 DE ROTTERDAM TEL.: 010-411 95 95, FAX: 010-413 97 74, EMAIL: MAIL@OVERVLIET.NL, WWW.OVERVLIET.NL DREDGING • Betaalbaar diepte peilen • 2D en 3D diepte informatie • Wereldwijd diepte gegevens • Flexibel en snel inzetbaar Holland Nautic Beroepsvaart bv Bijdorp west 77 2992 LC Barendrecht SHIPPING • Betaalbaar navigeren • Radar overlay • Wereldwijde kaart data base • Real time stroming display • Real time weather display Apparatuur voor Navigatie en Communicatie Telefoon: (0180) 620 720 Fax: (0180) 611 600 Mobiel Haiko de Groot: 0653-590872 beroepsvaart@hollandnautic.nl www.hollandnautic.nl Geveke Motoren bv en St Antonius Houben gezamenlijk op de Maasbrachter Havendagen 2004 ST. ANTONIUS / HOUBEN Havenstraat 7 6051 CR Maasbracht / Holland Tel. (+31)475 - 463131 Fax (+31)475 - 465454 Tinnemans BV S. Houbenweg 2, 6051 DX Maasbracht Tel. 0475 - 461833, fax 0475 - 464426 Meer dan 25 JAAR RVS UITSCHUIFBARE RADARMASTEN tot 6 meter slag, geleverd als bouwpakket of compleet geplaatst ervaring Fabricage van alle soorten scheepsluiken Levering van alle soorten werk- en bijboten in aluminium en staal COMPLETE ALUMINIUM STUURHUIZEN eventueel met hefkolom en stuurhuistrap(pen) Scheepsreparatie: stalen buikdenningen, denneboom aanpassen, zijden dichtmaken, ruimschotten • draadanker-, autokraan- en spudpaallieren • alu schuif- en frieschekap luiken, luikenwagens, alu loopplanken, etc. • Verkoop van staal: knippen, branden, zetten, lassen

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 55 15 JUNI 2004 Veerhaven leidt Europarlementariër rond Duwvaartstudie Europarlementariër Herman Vermeer (VVD) kreeg woensdag 2 juni aanschouwelijk onderwijs over de duwvaart. Op uitnodiging van directeur Peter Hoogwout van duwvaartrederij Veerhaven voer hij mee met een duwkonvooi van Dordrecht naar de laadplaats in de Dintelhaven in Rotterdam. Vermeer is de transportspecialist voor de VVD-fractie in het parlement. (Maar hij werd net niet herkozen.) Vermeer besprak met Hoogwout in het stuurhuis van de boot Nijlpaard ofwel Veerhaven VIII (uitkijkend over de vier lege bakken) alle denkbare aspecten van de duwvaart. De Veerhaven-directeur schonk de Europarlementariër op de eerste plaats duidelijkheid over de bedoelingen van de grotere duwbakken, waarmee Veerhaven wil gaan varen. De huidige tonnage van een standaard duwbak bij Veerhaven bedraagt circa 2.835 ton. Momenteel wordt door diverse partijen gewerkt aan wijzigingen in de binnenvaartwetgeving om die overgang minder praktisch, omdat de waterdruk onder het schip verandert door de vorm van de bakken. Dat kost ook meer energie. Vandaar die brandstofbesparing.’ De nieuwe, grote bakken krijgen een boegschroef, een ‘pumpjet’ zoals Veth Motoren uit Papendrecht die levert. Dat is nodig om het manoeuvreren veilig te houden. ‘Natuurlijk hebben alleen de twee voorste bakken dat nodig, maar alle bakken worden ermee uitgerust, want anders wordt de logistiek verstoord als maar de helft van de bakken is voorzien van boegschroeven. Aan de boten zelf hoeft niets te veranderen.’ Diepgang De diepgang is sinds vorig jaar zomer Peter Hoogwout een doorn in het oog. ‘Veerhaven heeft 1,7 miljoen euro verloren door niet tijdig baggeren op de Waal. Maar Zalm betaalt natuurlijk een derde mee van die 1,7 miljoen. Laag water mag geen probleem zijn. De contractprijs is afgestemd op de maximale diepgang in de Twee duwkonvooien passeren elkaar op de Oude Maas. (foto’s MGR) baggeren op de Waal krijgt een aanbesteding in september 2004. Als er dan drie weken later wordt begonnen, dan is 2004 alweer gestorven.’ Het baggerbudget voor de vaarwegen lijdt onder de Herman Vermeer toont zich zeer geïnteresseerd in de duwvaartproblematiek, maakt voortdurend aantekeningen. Hij is betrokken, zelf is hij boer in Flevoland. ‘Of het nu om schippers gaat, om boeren, eigenrijders of vissers. Het gaat om de levenshouding, de bezieling – het bezorgt me steeds weer kippenvel. Daarom blijft een schip ook netjes. Ik hoor dat hier ook van het personeel, dat alles schildert als er gelegenheid voor is. Deze drive is nodig om de zaak aan de gang te houden.’ De discussie in de duwboot gaat over heffingen op infrastructuur, de besteding ervan absurd. Intussen is het afvalstoffenverdrag nog steeds niet ingevoerd, zullen er nooit zegeltjes moeten worden aangekocht, maar blijft de Veerhaven-directeur faliekant tegen de heffing op de prijs van de gasolie. ‘Er moet een systeem worden opgetuigd om die kosten eerlijker te verdelen.’ Hoogwout stoort zich aan het principe dat kennelijk de mate waarin een schip vervuilt afhankelijk is van de hoeveelheid gasolie die het verbruikt. Per jaar verbruikt Veerhaven 40 miljoen liter gasolie. ‘Deze grootgebruiker gaat B. Boneschansker, manager nautische en technische dienst bij Veerhaven, geeft Herman Vermeer uitleg in de machinekamer van de Veerhaven VIII, waar drie MAK diesels staan te draaien. mogelijk te maken. Is het eenmaal mogelijk, dan wordt gestart met een set van vier grote bakken, waarmee op proef wordt gevaren. Op zijn vroegst zal die start in mei 2005 zijn. Slaagt de proef, dan zal Veerhaven ruim zestig van dergelijke bakken laten bouwen in een tijdbestek van vijf jaar. Daarmee zou de zesbaks duwvaart bij de rederij tot het verleden behoren. Peter Hoogwout: ‘Met vier grote bakken kan een groter tonnage – maximaal 18.000 – tegelijk worden vervoerd dan met zes van de huidige bakken, waarmee maximaal 17.000 ton wordt vervoerd. Het grote voordeel is dat het hele jaar door vierbaks duwvaart mogelijk is, terwijl zesbaks duwvaart beperkt wordt door onder andere de diepgang op de Waal.’ Met de overgang wordt dus een schaalvoordeel beoogd. Bovendien, zo legde Peter Hoogwout uit aan de Europarlementariër, is het waarschijnlijk dat ten opzichte van de zesbaks duwvaart het vervoer van vier grote bakken een brandstofbesparing oplevert van meer dan twintig procent. ‘Zesbaks duwvaart bleek Ruhrorter Pegel, terwijl moet worden geladen op de maximale diepgang op de Waal. Bij hoog water komen er sedimenten mee, die benedenstrooms worden afgezet. Die heuveltjes moeten door Rijkswaterstaat worden opgeruimd.’ Er is toegezegd dat het wegbaggeren van deze heuveltjes weer wordt opgepikt door de rijksoverheid, maar dat gaat niet snel genoeg voor de Veerhaven-directeur. ‘Het enorme bedragen die naar HSL en Betuwelijn gaan. Hoogwout: ‘Laat de Waal maar eens een prestigeproject zijn. Het is niet alleen de duwvaart, ook de containervaart en Vopak heb ik erover gehoord.’ Afvalstoffen Directeur Hoogwout geeft uitleg in het stuurhuis van de boot Nijlpaard. Herman Vermeer bestudeert de handelingen van de boten in de Dintelhaven. en de (on)eerlijke verhouding tussen de modaliteiten. Over het onderhoud van de vaarwegen. Komt er een infraheffing, worden alle externe kosten toegerekend aan de verschillende modaliteiten? Vermeer: ‘Eerst maar eens het spoor verder liberaliseren. Pas dan kunnen de modaliteiten met elkaar worden vergeleken. De Betuwelijn bleek achteraf ook te kort door de bocht.’ De boot Nijlpaard werd in 1997 gebouwd. Bij de tewaterlating bij De Biesbosch in Dordrecht, hield Peter Hoogwout zijn intussen bijna historische betoog tegen het zegeltjessysteem ter (indirecte) financiering van de oliehoudende scheepsafvalstoffen. De enorme hoeveelheid zegels die Veerhaven zou moeten verzamelen teneinde gasolie te kunnen bunkeren, leken dus te veel betalen in dit systeem. Bovendien: er moet een stimulans vanuit gaan om de efficiency van de inname te bevorderen, want dat systeem moet door ons betaald worden en daar hebben we geen invloed op.’s Eerlijker zou natuurlijk directe betaling bij de afgifte zijn, maar daar werd tien jaar geleden van afgestapt, omdat het de scheepvaart een slechte naam bezorgt als schippers worden verleid tot het illegaal lozen van oliehoudende afvalstoffen. Dat directe financiering leidt tot het ‘zomaar lozen’ van bilgewater, gelooft Hoogwout echter niet. Zo kreeg Herman Vermeer in een drie uur durende tocht met een duwkonvooi inzicht in wat er zoal speelt in de duwvaart en feitelijk ook in de hele binnenvaart.

Binnenvaartkrant