Views
3 years ago

2004-13

  • Text
  • Schip
  • Juni
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Pagina
  • Schepen
  • Binnenvaart
  • Onze
  • Vaart

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 4 15 JUNI 2004 FAMILIEBERICHTEN Heden overleed na een liefdevolle verzorging van 32 jaar in Zorgcentrum 'Rehoboth' onze geliefde moeder, schoonmoeder, oma, omaatje en tante Janna Wagenaar-Noels sinds 16 mei 1967 weduwe van Jan Wagenaar in de leeftijd van 102 jaar en 1 dag Goes: L. Steenbakker-Wagenaar A. Steenbakker (in herinnering) Yerseke: A. Wagenaar S. Wagenaar-Weststrate Krabbendijke: G. Kaan-Wagenaar J. Kaan Zoetermeer: P. Wagenaar B.H. Wagenaar-Jansen Goes: J.D. Wagenaar W.M. Wagenaar-Cevaal De overweldigende belangstelling tijdens het ziek zijn en uw deelneming na het overlijden van mijn lieve man, onze lieve vader en schoonvader en mijn trotse opa Sierd Visserman hebben wij zeer gewaardeerd. Het doet ons goed te zien dat velen hem oprecht genegen waren. Dit alles troost en bemoedigt ons. Nieuwegein, juni 2004 klein- en achterkleinkinderen neven en nichten Goes, 31 mei 2004 Zorgcentrum 'Rehoboth' (afdeling 'De Zwaluw', kamer 3) Correspondentieadres: Marnixflat 32, 4461 WX Goes De begrafenis heeft reeds plaatsgevonden op 5 juni jl. Hoewel het bericht niet onverwacht kwam, zijn wij toch geschokt door het overlijden van onze gewaardeerde voorzitter !A#O L'N)'N Gedurende ruim 25 jaar heeft hij met hart en ziel het belang van =zijn onderlinge= gediend> aanvankelijk als bestuurslid en vervolgens als voorzitter van Compact ADe EendrachtA, na de fusie tot Schepen Onderlinge Nederland eerst als vice-voorzitter en de laatste jaren als voorzitter van het bestuur. Iij hebben diep respect voor zijn wijze van inzet, ook tijdens perioden van ziekte, voor onze maatschappij en de binnenvaartsector in het algemeen. Met hem gaat een integer en zeer bewogen mens verloren en wij kunnen zijn gezin, familie en verdere naasten alleen maar heel veel sterkte wensen bij het verwerken van dit grote verdriet. Bestuur, raad van toezicht, directie, medewerkers en leden Schepen Onderlinge Nederland u.a. Diny Visserman - Kemper Sierd en Heleen, Daniëlle Jetty Thea en Roland Cambio Scheepvaart Vraagt op chemietanker - Matrozen - Stuurman met patent int. vaart, systeem vaart, loon n.o.t.k. Tel. 06-53 972985 GEVRAAGD Kapitein i.b.v. alle papieren 14 dgn op / 14 dgn af Tel. 06-51 954490 of 0049-1716052263 UITNODIGING De Vereniging Toerbeurt Noord-Zuid nodigt u uit voor haar ALGEMENE LEDENVERGADERING op ZATERDAG 26 juni 2004 op de ZWARTE ZWAAN, Maashaven O.Z. te Rotterdam AANVANG 10.30 UUR Op de agenda staat o.a.: jaarverslag, financieel verslag, bestuursverkiezing en beleid komend jaar. Het Bestuur GEVRAAGD 2e kapitein / stuurman met patent voor m/s Initia, loon notk, vrije tijd 14/14 of 10/10. Voor inlichtingen Scheepvaartbedrijf Initia VOF Tel. 0653-955438 of 0180-557609 of 0654-937494 of 0049-1712494713 GEVRAAGD Matroos op ms Celeste int vaart, vrijetijdsregeling Tel. 06-53 683172 of 0049-171-6008617 Voor onze motortankschepen, "Dissidentia", "Gemini" en "Va Banque" zijn wij op zoek naar stuurlieden en matrozen. Wij bieden een goed salaris, de mogelijkheid om een op het werk gerichte studie te volgen, deelname aan een spaarloonregeling, reiskostenvergoeding, een leuke woning en een goede werksfeer. Spreekt het je aan? Bel dan naar: J.R. de Jonge, 020-645 07 86 of 06-53 810 328 De salonboot Prins van Oranje (53 mtr) zoekt fulltime representative jonge kapitein m/v en een schilderhulp voor de zomermaanden, omgeving A'dam. Sollicitatiebrief met CV naar N.A.P. bv, Sumatrakade 1301, 1019 RM A'dam, t.a.v. Hr. G. Franse. Gevraagd op autoschip Ingona 2e Kapitein / Stuurman i.b.v. patent. Vrije-tijdsregeling 14/14 Tel. 06-53 684871 IRC vraagt voor haar motorpassagiersschip een nette matroos (i.b.v. dienstboekje) Int. vaart, alleen Nederlands sprekende Crew aan boord Tel. 06-10 028583 / 0049-174-9368956 M.Elbers Beheer BV vraagt: voor kleine en grote containerschepen: Kapiteins / Schippers en Matrozen. Bezit vereist van alle papieren. Salaris en secundaire arbeidsvoorwaarden marktconform. Weekenden vrij Dhr. Elbers 0651416606 / fax 024-6843357 email majs01@xs4all.nl PERSONEEL GEVRAAGD Gegarandeerd voordeliger SIRIUS 15W-40 Hardloper voor snellopers ✓ ✓ ✓ ✓ ✓ ✓ ✓ BENT U TOE AAN EEN NIEUWE UITDAGING? DAN BENT U BIJ ONS AAN HET JUISTE ADRES Wij zoeken: Eén olie voor bijna alle snellopende 4-takt dieselmotoren Lage onderhoudskosten Lage operationele kosten Geschikt in combinatie met zwavelarme gasolie Oók geschikt in oudere motoren Internationaal verkrijgbaar Lagere kosten, hogere prestaties Meer weten? Bel of kijk op www.shellmarineproducts.com Shell Marine Products ENTHOUSIASTE BINNENVAARTONDERNEMERS voor de exploitatie van "kleine" binnenvaartschepen in de container- en palletvaart binnen Nederland en België Wij bieden: - uniek en compleet vervoersconcept; - lange termijncontracten met een gegarandeerde jaaromzet; - organisatorische en administratieve ondersteuning; - 5 daagse werkweek. Wij vragen: - gemotiveerde kandidaten met ondernemersgeest, visie en betrokkenheid; - de kandidaten dienen minimaal te beschikken over een groot vaarbewijs, radarpatent, zo mogelijk ADNR. Is uw interesse gewekt? Neem dan vrijblijvend contact op met River Hopper B.V., de heer A.C.W. Barto, bereikbaar op telefoonnummer (direct) 078-6253676/ 06-53114420 of de heer D. Lenting, bereikbaar op telefoonnummer 078-6201283/ 06-13738517. U kunt ons ook schriftelijk benaderen, adres: Postbus 147, 3330 AC Zwijndrecht, e-mail a.barto@riverhopper.nl, d.lenting@mercurius-group.nl, website www.riverhopper.nl of www.mercurius-group.nl STEUERMANN, grosses Rheinpatent sucht job auf MTS/MCS. 0049-1752816727 0048-692805730 GEVRAAGD stuurman op ms Vrido, loon CAO, vrije tijd n.o.t.k. Tel.0653654365 00491718790810 Electrotechniek P.J. van Rikxoort VOF Voorstraat 124 2941 EW Lekkerkerk Tel: 0180-662204 Fax: 0180-661634 Controle vloeibaar gasinstallatie met IVW certificaat Tanker type C, bouwjr. 2003, 2000 ton zoekt per direct een stuurman / 2e kapitein met patent Internationale vaart Vaarsysteem: 14/14 Reiskosten en voeding vrij Goede doorgroeimogelijkheden Voor meer informatie kunt u bellen met de heer Montfrooij: 06-10990958 of 0049-174-9414282 of de heer Lenting: 078-6201283

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 5 15 JUNI 2004 ‘Ook al is de angel eruit, de uitdaging blijft’ NPRC draait weer goed De aanpak van de nieuwe directeur lijkt aan te slaan bij de NPRC. Over het boekjaar 1 april 2002-31 maart 2003 is een bescheiden winst geboekt, na jaren van verlies. In het volgende boekjaar is meer winst behaald maar voordat weer over wordt gegaan tot een uitkering aan de aangeslotenen zal eerst het eigen vermogen moeten groeien. Het bestuur heeft het laatste woord. Directeur Wytse van der Meulen is optimistisch. ‘De winst over het laatste boekjaar zal vijf nullen tellen.’ Van der Meulen laat zich niet van de wijs brengen door de bijzondere omstandigheden die zich tijdens dat boekjaar voordeden in de binnenvaart. Het extreem lage water kende voor de NPRC twee gezichten. Zestig procent van de NPRCopdrachten is contractwerk. Contractvoorwaarden voorzien niet in extremen. ‘In de periode dat Kaub onder de 80 centimeter kwam, was de prijs ook volgens de contracten vrij. Toen in oktober vorig jaar de waterstand daar langdurig boven bleef hangen, waren we genoodzaakt ruimte duur in te huren om aan onze verplichtingen te voldoen. De kolencentrales hadden de bevoorrading uitgesteld in afwachting van meer water. Toen later het vervoer naar de kolencentrales plotseling wel ging lopen en het nog steeds laag water was, was dat ook voor ons een probleem. Sommige verladers zagen uit zichzelf in dat dit voor ons niet haalbaar was, maar anderen niet. Het najaar was uitdagend, maar moeilijk.’ Eén van de belangrijkste veranderingen van de afgelopen jaren is dat de aangeslotenen een dagvracht betaald krijgen zoals die op de vrije markt geldt. Er wordt dus alleen nog bij bepaald contractwerk gevaren voor een vast tarief. ‘Men maakt zelf de keuze.’ Opbrengst Er heeft bij de NPRC een efficiencyslag plaatsgevonden. Externe medewerkers worden minder snel ingehuurd. ‘De kosten worden strak gehou- Interim-baas reorganiseert IVW Gert Loomeijer (1951) is benoemd tot interim directeur-hoofdinspecteur bij de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW), divisie Scheepvaart. Hij neemt de leiding over van Henk ten Hoopen, die onlangs met vervroegd pensioen is gegaan. Loomeijer is tijdelijk aangesteld om de divisie Scheepvaart om te vormen tot een organisatie met afzonderlijke toezichtseenheden: ’Koopvaardij/Visserij en Binnenvaart. Die moeten dan beter in staat zijn om in te spelen op de verschillende bedrijfssectoren. Loomeijer is verbonden aan Boertien Consulting. In die hoedanigheid is hij op dit moment directeur van het opleidings- en trainingsinstituut NCATB en verricht hij advieswerk voor de IVW. Hij heeft als (interim-)directeur in diverse branches en instellingen gewerkt. Loomeijer begint in zijn nieuwe functie officieel op 9 augustus. Gezellige opening Vlot (advertentie) De meerwaarde van een goed beleid en goede voorlichting 254 MILJOEN TON 2000 203 MILJOEN TON 1989 den.’ De inkomstenkant liep goed, het afgelopen jaar. ‘De vervoerde tonnage van 5,5 miljoen ton is gelijk gebleven. De omzet was vorig jaar hoger. Voorspellen hoe het verder gaat is moeilijk, want conjunctuur, weer en waterstanden zijn nu eenmaal niet te voorspellen. Als je de statistieken van de laatste decennia ziet, zie je geen herkenbare structuur.’ De kantoren in Antwerpen, Duisburg, Mannheim en Würzburg worden gehandhaafd en elk op hun merites beschouwd. Sinds vorig jaar zijn ze financieel zelf verantwoordelijk voor de resultaten. ‘De andere aanpak is gemengd ontvangen. Je moet mensen de tijd gunnen en we hebben niet alles in één keer bij hen gedumpt. Op lange termijn zal blijken of dit de goede werkwijze is geweest. Het proces loopt nog. Ik heb inzicht in wat daar gebeurt en elke twee maanden komen we bij elkaar. En mocht één van de kantoren minder goed draaien, dan nog wordt er eerst gekeken of er nog op een andere wijze een toegevoegde waarde wordt geleverd aan de NPRC.’ Dat is nu niet aan de orde. ‘Een kantoor is zo gesloten, maar het duurt jaren om er één op te bouwen, met het lokale netwerk van de medewerkers daar. Je moet ook naar de lange termijn kijken. Een kantoor als Würzburg kan steeds belangrijker worden naarmate de vaart naar Oost-Europa toeneemt.’ Het aantal aangeslotenen is licht toegenomen. ‘Er was sprake van vergrijzing bij de NPRC en enkele aangeslotenen zijn gestopt. Een aantal heeft het schip verkocht en investeerde in de tankvaart. We zoeken nog nieuwe leden zoals we ook altijd zoeken naar nieuwe opdrachten.’ Dé aangeslotene bestaat niet. Het beeld van de aangeslotenen is zeer gedifferentieerd. Het zijn allemaal individuen met hun eigen specifieke situatie. ‘Sommigen hebben een hoge hypotheek, sommigen hebben kinderen op het internaat, een kleiner of een groter schip. De NPRC is geen eenheidsworst. We willen graag jonge leden aantrekken. Die hebben we veel te bieden. Het gaat op de eerste plaats om keiharde euro’s. De prijs moet goed voor ze zijn, de betalingstermijn gunstig, voldoende gevarieerd ladingpakket en we werken volgens het principe afspraak is afspraak.’ De NPRC is niet klaar met de veranderingen. Zo kan er bijvoorbeeld praktischer worden gewerkt als het hele kantoor op één etage kan worden geherbergd. Dat is de voornaamste reden om naar andere locaties te kijken. ‘We laten 3,1 MILJOEN TEU 2001 250 DUIZEND TEU 1990 23 BINNENVAART TERMINALS 2001 0 BINNENVAART TERMINALS 1980 TOEKOMST- GERICHT / INNOVATIEF 2002 OUDERWETS/ ONBEKEND 1989 bij een verhuizing niets aan het toeval over,’ zegt de NPRCdirecteur die verwacht dat binnen een jaar de beslissing zal vallen over een nieuwe plek voor de NPRC. ‘We hebben nu andere prioriteiten. Eerst het eigen vermogen opkrikken. Het bedrijf moet staan als een huis.’ In de Raad van Bestuur van de NPRC is J. Megens als voorzitter Gert Gort opgevolgd. Megens heeft veel ervaring met coöperaties. Hij is ouddirecteur van de Rabobank en oud-topman van aardappelmeelproducent Avebe, waar hij met coöperaties van boeren moest onderhandelen. ‘De goede man op het juiste moment,’ aldus Wytse van der Meulen, die erop wijst dat een functie voor het algemeen binnenvaartbelang nog steeds bij de NPRC hoort. ‘Dat is er nog wel, maar het is minder prominent. Eerst het eigen huis op orde.’ Van der Meulen is sinds 1 mei 2003 directeur van de NPRC. Hij werd op 20 december 2002 door het bestuur aangesteld als ad interim-directeur omdat het niet goed ging met de Rijnvaartcentrale. Het ergste leed lijkt geleden bij de NPRC. Kijkt hij alweer uit naar een nieuwe uitdaging? ‘Mijn uitdaging is de NPRC verder te leiden, meer acquisitie te plegen en het niveau dan vast te houden. Ook al is de angel eruit, de uitdaging blijft.’ 67 NIEUWE SCHEPEN 2000 30 NIEUWE SCHEPEN 1999 5 NIEUWE SCHEPEN 1990 vervoerd gewicht internationale binnenvaart aantal containers per binnenvaart binnenvaart terminals imago binnenvaart nieuwbouw binnenvaart Nederlandse vlag Afgelopen vrijdag (11 juni) is het nieuwe pand van de Teus Vlot Groep officieel geopend. Dat gebeurde door de onthulling van een plakkaat dat Teus’ dochtertje Joséanne had geschreven. De opening werd verricht door de vaders van Teus Vlot en Teun van Ballegooijen. Dat was daarmee meteen een eerbetoon aan de laatste, met wie Vlot het bedrijf leidde tot Van Ballegooijen in 2001 overleed. Op vrijdag en zaterdag hield de Teus Vlot Groep open huis voor klanten, vrienden, familieleden en andere relaties. In de werkplaatsen en het magazijn stonden motoren en andere producten uitgestald die de bedrijven uit de groep leveren, repareren en onderhouden. De informatie werd gecombineerd met gezelligheid. De vele gasten werden rondgeleid door het gebouw en konden volop eten en drinken. (foto MGR) De binnenvaart mag zich verheugen in een toenemende belangstelling van overheid en bedrijfsleven. De groei zit er overduidelijk in, zoals u afleest aan de behaalde resultaten. Steeds meer klanten vinden de weg naar het water. Begrippen als ROC en modal shift zijn niet meer weg te denken. Mede dankzij de inspanningen van het ruim twaalf jaar bestaande Bureau Voorlichting Binnenvaart (BVB) is het imago van de binnenvaart verbeterd. De afgelopen jaren zijn zo'n achthonderd binnenvaartondernemers de belangrijkste sponsors van het BVB. Daarnaast worden we ondersteund door het Ministerie van Verkeer en Waterstaat, het Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam en Amsterdam, Weekblad Schuttevaer e.a. Ook onze A-sponsors zijn we zeer erkentelijk. We hebben met elkaar al veel bereikt. Maar we zijn er nog niet. Met de steun van álle binnenvaartondernemers kunnen we in de komende jaren nog véél verder komen. Daarom nodigen wij u uit om kennis te nemen van onze projecten en plannen om ook in de toekomst actief te blijven met het onder de aandacht brengen van de binnenvaart als milieuvriendelijke en filevrije vervoerstak. Weet u overigens dat u al voor € 0,14 per ton een gewaardeerd BVB-sponsor bent?! Bel voor meer informatie: 010 - 41 29 151. Vasteland 12 e , 3011 BL Rotterdam, Postbus 23005, 3001 KA Rotterdam E-mail bvb@inlandshipping.com, Internet www.inlandshipping.com

Binnenvaartkrant