Views
3 years ago

2004-13

  • Text
  • Schip
  • Juni
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Pagina
  • Schepen
  • Binnenvaart
  • Onze
  • Vaart

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 34 15 JUNI 2004 Wij danken Markerink BV en familie Kleine voor de prettige samenwerking en het in ons gestelde vertrouwen. Wij wensen ms "Rehoboth" en haar bemanning veel succes en een behouden vaart. Wij leverden de volgende pompen: 2x APH VICTOR S80G31T 4kW 400V 3" : ballastpomp 2x APH VICTOR S83G31T 7,5kW 400V 3" : algemene dienstpomp 1x APH E.l30/50T-200CL, 0,88 kW 400V : hydrofoor 200l tank 2x APH VICTOR S40G31T 1,1kW 400V 1 1/2" : versnijdende zwartwater pomp 2x APH MAN 250/2/G65V-EXD 1,8 kW 400V : lenspomp ruim Complete pakket trillingsdempers, compensatoren en afsluiters ALL PUMPS HOLLAND B.V. Postbus 50 Tel. (0317) 62 00 95 3910 AB Rhenen Fax (0317) 62 01 94 Perfect in pompen CDEE! Accountants en belastingadviseurs !rinsenstraat 45 82.1 01 Kampen Tel: 038-3315422 Fa

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 35 Al vele jaren vormt de familie Kleine een bekend schippersgeslacht. Zover de geschiedenis teruggaat, varen zij met een schip dat de naam Rehoboth draagt. Nu gaat Wim Kleine, de achterkleinzoon van degene die honderd jaar geleden de eerste Rehoboth liet bouwen, eerdaags met een nieuw schip varen, dat afgebouwd werd bij Markerink, Reparatie- en Installatiebedrijf voor scheepsmotoren in Lobith-Tolkamer. En ook dat schip kreeg natuurlijk weer dezelfde naam. Door Harrie van Eeuwijk Met gepaste trots vertelt Wim Kleine, de eigenaar van dit nieuwe schip, over zijn voorvaderen, hoe die steeds trouw bleven aan de naam en welke betekenis daaraan verbonden is. ‘De naam Rehoboth betekent “ruim” en die naam komt uit de bijbel.’ Aanvankelijk voer Wim Kleine bij zijn ouders aan boord. In 1991 gingen zijn ouders aan de wal wonen en hij nam het toenmalige schip van hen over. In 2001 kocht Wim Kleine een ander schip, dat eerder de naam Klasarina droeg en na de koop uiteraard werd omgedoopt tot Rehoboth. ‘In dat schip had ik door Markerink een nieuwe motor laten inbouwen,’ vervolgt Kleine. ‘Dat was de eerste keer dat ik contact had met deze firma. De contacten met Markerink waren tijdens de inbouw van die motor en daarna zo goed dat ik besloot, toen ik een geheel nieuw schip wilde bouwen, dat ook in Lobith-Tolkamer te laten doen. In de loop van de tijd was ik nogal eens bij Markerink voor diverse garantiepuntjes aan die motor en daar was nooit discussie over. Ook toen de beunkoeling niet helemaal in orde bleek, heeft men honderd procent service geboden. Dat kostte me helemaal niets. Al die dingen bij elkaar hebben er toe geleid, dat ik na diverse overwegingen en gesprekken besloot om mijn nieuwe schip hier te laten afbouwen.’ De motor die Kleine in zijn vorig schip liet zetten, was een Deutz. Omdat die heel goed beviel, wilde hij in zijn nieuwe schip ook weer motoren hebben van dat merk. De vorige Rehoboth van Kleine, een drogeladingschip van 110 bij 11,40 meter, waar hij altijd internationaal mee voer, werd verkocht en vaart nu onder de naam IJsselstad. ‘We waren over ons vorige schip, wat luxe betreft, toch wel goed tevreden, maar op een gegeven moment wilden we er het een en ander aan gaan veranderen. Na veel vijven en zessen bleek toen dat nieuwbouw niet veel duurder zou zijn dan al die nieuwe voorzieningen realiseren.’ Overal waar vracht te vervoeren is en waar het schip kan komen, kan men de familie Kleine aantreffen. ‘We varen van alles, van zand tot suiker,’ merkt Wims moeder op, die toevallig aan boord is. Kleine en zijn vrouw hebben vier kinderen, waarvan de oudst elf jaar is en waarvan er drie op het schippersinternaat in Zwolle zitten. Het echtpaar vaart samen met een stuurman en een matroos. ‘We kunnen op dit nieuwe schip ook weer met dezelfde bemanning varen,’ aldus Kleine, ‘maar we kunnen wel meer vracht meenemen, omdat het groter is.’ Spudpalen De nieuwe Rehoboth is een drogeladingschip met een lengte van 135 meter, een breedte van 11,45 meter en een diepgang van 3,50 meter. Het casco kwam uit China van de werf Nantong Yahua Shipyard. ‘Vorig jaar ben ik samen met de makelaar van Concordia Shipyard vijf dagen naar China geweest,’ vertelt Kleine. ‘Toen heb ik het casco gezien en gekocht.’ Met de afbouw in Lobith-Tolkamer werd eind februari begonnen. Begin juni was het schip klaar. Voorop is een matrozenwoning en een machinekamer voor de twee boegschroeven. ‘Eén ervan werd geleverd door De Gerlien van Tiem en de andere komt van de firma Veth,’ vertelt Fred Roos, adjunct-directeur van Markerink. ‘Het schip heeft één ruim, met een lengte van 105 meter. Achterop heeft de schipper een mooie woning. In die woning is er ook een ruimte voor de loods die eventueel mee moet varen of voor een aflosser.’ Het schip heeft twee hoofdmotoren van het type Deutz TBD 620 V8 met een vermogen van 15 JUNI 2004 Vierde generatie Kleine brengt nieuwe Rehoboth in de vaart ‘Een schip met een eigen aanlegsteiger’ Voor de open dag op 4 juni lag de Rehoboth afgemeerd aan de Europakade in Tolkamer. (foto’s Harrie van Eeuwijk) Wij wensen familie Kleine met het ms Rehoboth een behouden vaart Op het ms Rehoboth leverden wij: • 29 Aluminium scheepsluiken type FRK 10.100/3670/2.5 patent Stokerijstraat 35 2110 Wijnegem Telefoon 03 / 353.26.89 Telefax 03 / 353.35.90 Bezoek ons op onze website: www.sme-maritiem.nl MS REHOBOTH 1183 pk bij 1650 toeren. Verder beschikt het over twee ZF Masson keerkoppelingen van het type ZFW 5200 met een vertraging van 5,458. Zowel voorop als achterop treft men een generator aan van 60 kVA. Ook die hebben Deutz-motoren (type BF 4M 1013). ‘Verder heeft men een schroefasgenerator, die hydraulisch aangedreven wordt,’ licht Roos verder toe over de uitrusting van het schip. (Lees verder op pagina 37) Wie leverden op het ms Rehoboth Concordia Shipyards BV Levering casco Markerink B.V. complete afbouw, 2 x Deutz TBD 620 V8 1183 pk/1650 tpm, ZF Masson k.k. type ZF W 5200 reductie 5,48:1, 2 generatoren Deutz BF 4M 1013ER van 60 kVa, 2 Cummins boegschroefmotoren type N14 G2 van 535 pk / 1800 tpm ABN AMRO Kampen / Zwolle Financiering Noord-Brabant b.v. Rotterdam Bevrachting EFM onderlinge schepenverzekering u.a. Verzekering Post b.v. Compressoren Isolatiebedrijf Franssen B.V. uitlaatgassensysteem met afneembare matrassen, ingang machinekamer voorzien van geluidsisolatie, het maken van geluidskast om de generatorset Rubber Design B.V. Flexibele opstelling motor ADS van Stigt ZF Marine k.k. type ZF W 5200 ,reductie 5,458:1, PTO type O, tbv de directe montage van de stuurwerkpomp, ZF Mathers bedieningssysteem, type Micro- Commander Wärtsilä Propulsion Netherlands BV Cunial bronzen rechts- + linksdraaiende 5-blad schroef met een diameter van 1750mm,, Lips HR straalbuis met een RVS ring, binnendiameter 1760mm Sepers BV Schroefasinstallatie IHC Lagersmit 2 stel SUPREME LD Schroefaskokerafdichtingen 200 Veth Motoren BV Veth-Jet boegschroefinstallatie, type 4-K-1200, 535 pk bij 1800 toeren + 1 stuurrooster van 500 pk Scheepsreparatiebedrijf De Gerlien van Tiem bv Boegschroefinstallatie type MK 1200 met 535 pk vermogen Cummins Diesel Sales & Service BV 2 x N14G2 - 535 bhp - 1800 opm - boegschroef NFR BV Beunkoelers Wessels GmbH Complete betimmering inclusief lessenaar stuurhuis, deuren, sanitair en isolatie werkzaamheden, alu. stuurhuis met hefkolom, radarmasten en stuurhuistrap Scheepwerf L.J. Boer Sliedrecht B.V. Stuurmachine, roeren en hydrauliek Alphatron Marine B.V. Nautische apparatuur Tresco CVBA Tresco Inland Ecdis Viewer OECHIES ELEKTROTECHNIEK complete elektrotechnische installatie met Oechies tweedraads plc systeem en touchscreen bediening, 2 JRC Rivierradars JMA 608, Alphanav, Alphaturn, Alpharudder, Alphacall, Alphawind, 3 marifoons RT2048, 3 camera systemen Alphatron, Computerinstallatie met Tresco kaartsysteem en TFT scherm, en Nufatron tachograaf Cumarine Scheepsmeetsystemen Hoogte stuurhuis, mast en voormast en ladingmeter RAFA bv Scheepsramen onder keur van o.a. GL, Lloyds, BSI, DNV e.a Loggers Rubbertechniek Dordrecht Flexibele opstelling woning Hans te Wildt Keuken Unisol isolatietechniek bv Isolatie woning Speedheat Rotterdam Vloerverwarming keuken, badkamers, stuurhuis en hal Airconomics B.V. Airconditioning - Overdrukinstallatie Novetec B.V. machinekamerventilatie, SI goedgekeurde RVS afsluitbare roosters / brandkleppen Tyco Integrated Systems BV Novec 1230 blusgasinstallaties geleverd in de machinekamer en boegschroefruimte Machine- & Lierenfabriek C. Kraaijeveld BV Ankerlieren Dyvler Materiaal BV Koppellieren Büter Hebetechniek GmbH Autokraan 18 meter / 2000 kg hefvermogen Blommaert BVBA 29 aluminium scheepsluiken type FRK 10.100/3670/2.5 patent Instalho BV Luikenwagen All Pumps Holland BV 4kW 400V 3" : ballastpomp, 2x 7,5kW 400V 3" algemene dienstpomp, 0,88 kW 400V : hydrofoor 200l tank, 2x 1,1kW 400V 1 1/2": versnijdende zwartwater pomp, 2x 1,8 kW 400V : lenspomp ruim Leeuwestein Scheepsinstallaties b.v. Hydro schroefasinstallatie van 60 kVa, ballastpomp type 14" H 1250m3/uur en 2 x telescopische spudpaal installaties zakbaar tot +/- 8,5 en 10,5 meter BP Lubricants Nederland bv BP smeermiddelen Bunkerstation Heijmen B.V. BP smeermiddelen, gasolie en scheepsbenodigdheden Tamek Groep Kampen Accountancy Dekatel Nederland B.V. Telecommunicatie Habeco Hydrauliek Hydrauliek t.b.v de spudpalen Snijder Filtertechniek Waterzuiveringsinstallatie Discom B.V. 45dB(A) dempers met vonkenvanger t.b.v. de 2 hoofdmotoren, 2 boegschroefmotoren en 2 generatorsets en flexibele ophanging voor alle 6 uitlaatsystemen

Binnenvaartkrant