Views
3 years ago

2004-13

  • Text
  • Schip
  • Juni
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Pagina
  • Schepen
  • Binnenvaart
  • Onze
  • Vaart

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 30 15 JUNI 2004 Marine Coating SYGO BV Scheepsladingmeter Hoogtemeter Diepgangmeter Scheepstimmerbedrijf IJtama b.v. CENTA Nederland B.V. elastische koppelingen aandrijfassen Assurantiekantoor Vermeij BV HamworthyKSE Wij feliciteren familie Den Herder van harte met de Scelveringhe Marine BV PIJPLEIDINGEN BV

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 31 Daewoo is vooral bekend van de auto’s. Het Koreaanse concern is echter op veel meer markten actief. Zo fabriceert Daewoo Heavy Industries dieselmotoren. Ook voor de scheepvaart. Op de Nederlandse en de Belgische markt wordt Daewoo vertegenwoordigd door Brinkmann & Niemeijer Motoren uit Twello en diens dochteronderneming Machine & Motorenfabriek De Maas uit Rotterdam. Clemens van der Logt en Willem Verheij – respectievelijk namens Brinkmann & Niemeijer en De Maas verantwoordelijk voor de verkoop van Daewoo – voorspellen een revolutie in de motorenmarkt. Daewoo kan volgens hem marktleider in de binnenvaart worden. Brinkmann & Niemeijer is al sinds 1999 importeur van Daewoo. Samen met de elf jaar geleden overgenomen dochteronderneming De Maas bewerkte het bedrijf zich de eerste jaren op de industriële markt. Toen de CCR-eisen eenmaal bekend waren, konden Clemens van der Logt en Willem Verheij zich ook helemaal op de binnenvaart richten. ‘We zijn in maart 2003 met mensen van TNO naar Korea gegaan om daar tests te doen,’ vertelt Van der Logt. ‘Het was gemakkelijker om dat daar te doen, omdat we dan de moderne proefopstelling en meetapparatuur van de fabriek konden gebruiken. Toen we eenmaal de papieren hadden, konden we echt los in de binnenvaart.’ De motoren vanaf 360 pk (200 kVA, bij toepassing in een generatorset) zijn CCRgecertificeerd. Onderdelen Daewoo Heavy Industries produceert onder andere graafmachines en trucks. De dieselmotoren daarin komen uit de eigen fabriek. Het concern begon in 1958 met de productie van scheepsmotoren. De huidige diesels van de Koreanen zijn gebaseerd op ontwerpen van MAN (grotere vermogens) en Isuzu (kleine vermogens). ‘Het zijn dus originele scheepsmotoren, speciaal voor de scheepvaart ontwikkeld,’ vertelt Van der Logt. ‘Lijnmotoren en V-motoren.’ Als voortstuwingsmotor zijn er elf typen, in vermogen oplopend van zeventig tot 720 pk. Er zijn ook Daewoo-motoren voor de aandrijving van boegschroeven, generatorsets en waterpompen. De Maas heeft de onderdelenvoorraad afgestemd op de eisen van de binnenvaartmarkt. Verheij: ‘Een scheepseigenaar kan niet op onderdelen wachten. We hebben hier alle gebruiksartikelen liggen en in principe ook alle motoren op voorraad. En de levertijden zijn kort. Als het moet, hebben we binnen een week wat we bij de fabriek bestellen. We merken dat de Koreanen er alles aan doen om er een succes van te maken. Wij zijn er trots op daaraan te mogen meewerken. Zij hebben ons echt niet nodig, maar ze doen toch alles om het mogelijk te maken de binnenvaartmarkt te veroveren.’ De Maas heeft al voor diverse schepen nieuwe Daewoomotoren geleverd. De duw- /sleepboot Kievit werd voorzien van een V8-motor van het type V158LE (met een continuvermogen van 480 pk bij 1800 toeren). De bunkerboot Vrolijk werd bij een hermotorisering voorzien van een Daewoo type L126TI van 360 pk. Ook het nieuwbouwschip Lambada is voorzien van Daewoo’s: een hoofdmotor van 720 pk en een boegschroefmotor van 360 pk. Ook voor de aandrijving van waterpompen en generatorsets zijn inmiddels meerdere motoren geleverd. Alles inclusief Er varen nu ruim zestig schepen met één of meer Daewoo’s aan boord. Levering gebeurt via scheepswerven en motoreninbouwers. ‘We zijn bezig met het opzetten van een dealernetwerk,’ aldus Van der Logt. ‘We bouwen niet zelf in. In principe leveren we ook niet rechtstreeks aan schippers, maar we laten nooit wat lopen. Dat zeggen we ook eerlijk tegen werven.’ Verheij en Van der Logt zijn ervan overtuigd dat Daewoo gaat scoren in de binnenvaart. De eerste: ‘We hebben nu ervaring met de inbouw en de reacties zijn positief. Verder hebben de motoren een gunstige prijs. En: alles zit erbij. Een schipper krijgt twee kisten geleverd: één met de motor en één met alle toebehoren. Zoals het dashboard, uitlaatdempers, reserve-onderdelen, een gereedschapsset en een overall. Dat is allemaal inclusief.’ ‘Alles is voorhanden om met Daewoo een belangrijke speler te worden op het gebied van mariene motoren,’ zegt Van der Logt. ‘Ik denk dat we over drie jaar in het rijtje bekende motorenfabrikanten staan.’ Verheij voegt daaraan toe: ‘We willen 15 JUNI 2004 Brinkmann & Niemeijer en De Maas voorspellen revolutie in motorenmarkt: ’We willen marktleider worden met Daewoo’ (Vervolg van pagina 29) Shipyard K. Damen is bepaald geen traditionele bouwer van baggerschepen, maar wist met de Scelveringhe een fraai product te bouwen. ‘In een eerder stadium hebben we twee baggerschepen voor Nigeria gebouwd en met de bouw van de zandzuiger voor gebroeders Den Herder hopen we ook andere baggermaatschappijen wakker te schudden. Met de bouw van deze sleephopperzuiger hebben we nu een varend bewijs dat we ook voor die branche kwaliteit kunnen leveren.’ Spoelwatersysteem Clemens van der Logt (links) en Willem Verheij willen met Daewoo binnen drie jaar in het rijtje bekende motorfabrikanten staan. (foto MGR) Zandzuiger Scelveringhe Adriaan den Herder is goed te spreken over de werkzaamheden van Shipyard K. Damen. ‘De bouw van een schip is een vertrouwenskwestie en dat hebben ze in Hardinxveld beslist niet beschaamd. We hebben bewust een zwaar en sterk schip laten bouwen, zodat de Scelveringhe onder alle weersomstandigheden ingezet kan worden.’ ‘Het schip zal voornamelijk actief zijn in het zuidelijke gedeelte van de Noordzee. Naast de Scelveringhe bestaat onze vloot verder uit de zandzuigers Saeftinghe en Swalinghe. Onze schepen zijn genoemd naar Zeeuwse wateren; bij de Scelveringhe gaat het om een inmiddels verdwenen riviertje nabij Burgh- Haamstede en Renesse.’ Over de vorm van het schip zegt Den Herder: ‘Tegenwoordig zie je heel veel van die containerschepen. Zo’n blokkendoos wilden we niet en daarom was ons uitdrukkelijke verzoek een schip te bouwen met het ietwat ouderwetse uiterlijk van een kotter.’ De Scelveringhe is uitgerust met een MAK-voortstuwingsmotor (type 9M32C) met een vermogen van 4320 kW en voorzien van een Lips verstelbare schroef met een diameter van 3,60 meter. Voor het aandrijven van de baggerpomp zorgt een MAK-motor (type 6M25) met een vermogen van 1800 kW. De zandzuiger is uitgerust met zeef waardoor zand gescheiden kan worden van grind. Om niet af te hoeven meren aan een kade is het schip voorzien van twee telescopische spudpalen, één voor en één achter, elk met een lengte van veertien meter onder de kiel. Droog zand kan aan de wal gelost worden door middel van een 47 meter lange zwenkband. Een drainagesysteem zorgt ervoor dat het natte zand ontwaterd kan worden. Verder beschikt de Scelveringhe over een spoelwatersysteem waardoor het zoutgehalte van het zand aanzienlijk teruggebracht wordt. Bouwpakketten De ontwerp- en de productieafdeling van Shipyard K. Damen zijn na de afbouw van de Scelveringhe in fors tempo doorgegaan met de werkzaamheden. Blom: ‘We hebben een opdracht in portefeuille voor de bouw van een dertig meter lange zeehavensleper voor Rederij Bugsier in Hamburg. Eind mei kon worden gestart met de bouw van het casco. Daarnaast fabriceren we voor een opdrachtgever bouwpakketten voor twee marktleider worden in de binnenvaart en Daewoo zal ons daar op alle mogelijke manieren bij helpen. Het is belangrijk een goede organisatie achter je te hebben staan.’ mooring launches en een pilotboat, met een lengte van veertien meter elk. Wij zorgen voor het ontwerp en het materiaal, waarna de boten in Egypte onder onze regie in elkaar worden gezet. Voor onze werf in Servië hebben we een aantal casco’s voor drogeladingschepen en binnenvaarttankers in opdracht. Een aanzienlijk project is het compleet overhalen van 32 schepen uit Nigeria. Ruim anderhalf jaar geleden zijn we daarmee begonnen en we verwachten deze klus eind augustus te kunnen afronden.’ We concentreren ons meer en meer op de afbouw van schepen in Hardinxveld-Giessendam. Cascobouw in Nederland is niet meer lonend en de concurrentie dwingt je dit werk uit te besteden. Dat is een tendens die steeds verder doorzet; de casco’s komen bovendien steeds completer naar ons land en in de voormalige Oostbloklanden worden ze steeds kundiger.’ Niettemin ziet Blom de toekomst voor de werf zonder meer positief in. ‘We beschikken over bijzonder trouw personeel, waarvan een groot deel meer dan 25 jaar bij ons in dienst is; daardoor blijft de aanwezige vakkennis behouden voor ons bedrijf. Het bouwen van schepen op maat, de zogenoemde custom-built vessels, ooit de filosofie van onze oprichters, blijft hoog in het vaandel van Shipyard K. Damen staan. Flexibiliteit en diversiteit blijven dan ook de sleutelwoorden voor de toekomst. Met de bouw van de Scelveringhe hebben we wederom bewezen geen uitdaging uit de weg te gaan.’ De inhoud van het ruim bedraagt 3.880 m 3 en het schip is voorzien van een eigen droog-/losinstallatie. (foto de Binnenvaartkrant)

Binnenvaartkrant