Views
3 years ago

2004-13

  • Text
  • Schip
  • Juni
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Pagina
  • Schepen
  • Binnenvaart
  • Onze
  • Vaart

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 2 COLOFON De Binnenvaartkrant is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 30.000 exemplaren, verspreid in Nederland, België, Duitsland en Oostenrijk, op plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Verantwoordelijke uitgever: Riomar BV Adres redactie en acquisitie: Bezoekadres: Pr. Hendrikkade 12e, 3071 KB Rotterdam Postadres: Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam T 010-4140060 F 010-4140212 service@binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartkrant.nl Acquisitie: Tineke Leeuwestein Fokko van der Werf Danielle van den Broeke Secretariaat: Karin Hell Marie-Louise Hell Redactie: Martin Dekker (hoofd -/eindredacteur) M 06-50645515 emdee@tiscali.nl Michèl Gonlag (verv. hoofd -/eindredacteur) M 06-53244445 michel@gonlag.nl Eckhard-Herbert Arndt (Noord– en Oost-Duitsland) T +49-4173512170 F +49-41735009070 arndt.redaktionsbuero@t-online.de Jo Bindels (Limburg) T 0475-468246 F 0475-468247 jobindels@home.nl Harry van Eeuwijk (Oost-Nederland) T 024-3584468 F 024-3584468 h.eeuwijk@hetnet.nl Dorothé van Geemert (Noord-Holland) T 020-4215917 d.vangeemert@wanadoo.nl Jan Johan ten Have (Noord-Nederland) T 0599-331445 F 0599-331534 info@tenhavetekst.nl Willem den Heijer (Visserij) T 070-3597465 wdenheijervis@freeler.nl Jan Hoek (Brabant en Drechtsteden) T 0162-521303 F 0162-521779 janhoek@12move.nl Sarah de Preter (Duitsland en België) T 010-2097050 spreter@chello.nl Cor Spek (Rotterdam en Drechtsteden) T 0184-425245 F 0184-425246 binnenvaartkrant@tekstatelier.nl Lay-out: Bitfactory, Rotterdam Danny Gruteke danny@bitfactory.nl Druk: PCM Grafische Bedrijven, Amsterdam Abonnement: Nederland: € 20,50 (incl. 6% btw) per jaar Europa: € 60,00 (incl. 6% btw) per jaar 26 nummers Abonnementen worden automatisch verlengd. Opzeggen dient schriftelijk en uiterlijk twee maanden voor het aflopen van het jaarabonnement. Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de K.v.K. te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. WASMACHINE DEFECT V-Service 0180-412271 servicegebied groot Rotterdam e.o. Tel 0620-492 155 MR M.A. VAN ROTTERDAM Poststraat 32 4301 AD Zierikzee Tel.: 0111-450445 Fax.: 0111-450446 Specialist vervoersrecht GEVRAAGD Postzegels mbt afbeeldingen v/d binnenvaart (ook van buitenlandse afbeeldingen), aanbiedingen naar buro van dit blad onder nr.200004 Let op! Superkleine "DRAADLOZE TELEFOON" voor op het schip, loods, wal enz. div. mod., bereik 500m tot wel 5 km! Info: 0622-416888 of 0164-241707 Ook 's avonds en in het weekend! TE KOOP GEVRAAGD dieselaggregaten, defect geen probleem, contante betaling. Aanbiedingen: 0654-203350 Handels-ond. Eggo Verwer in Vollenhove. TE KOOP 2 v/h 3 kmr app. op 14e etage a/d Maas, evt gemeub. Vraagpr € 219.500, gemeub + 15.000. Inruil mog schip (woon) Tel. 0622-448198 TE KOOP compl alum box 4x6m 06-53173320 TE KOOP draadankerlieren 380 Volt, 4kW E-motor met vrije val- en vanginrichting, incl. 48m taaldraad+attest prijs €2.450,- Tel. 0475-461959 GESUCHT 2 Junge Matrose suchen Job (0049)-(0)1627429665 (0031)-(0)612510050 MS TALING VRAAGT matroos ibv dienstboek, systeem 2 wkn op/1w wk af, loon CAO, binnenvaart, zondags niet varen. Tel. 0654-796718 GEVRAAGD matroos voor MVS, int. vaart tel. 0653-66 53 95 TE KOOP DAF 615, 138 pk met nieuwe k.k., € 6000,- Tel. 0651-433 163 0589aa ACCU’S VARTA 230 Amp. 96801 pr. op aanvr. DAVECO 120 Amp. € 67 150 Amp. € 85 200 Amp. € 103 230 Amp. € 125 Excl. BTW - 2 jaar garantie TRAKTIEBATTERIJEN 490 Amp. • 24V € 1025 590 Amp. • 24V € 1155 690 Amp. • 24V € 1370 790 Amp. • 24V € 1555 890 Amp. • 24V € 1750 exclusief BTW 4 jaar garantie Bezorging door geheel Nederland en in Antwerpen DAVECO Leeghwaterstraat 19 4251 LM Werkendam Tel. 0183-501016 www.daveco.nl TE KOOP wegens omstandigheden tegen elk aannemlijk bod; duw,-sleepboot Pascal 2, 710 pk GM, 2 mans exploitatie; 1- mans bediening. Tel. 0181-610 907 Mob. 06-53412 244 TE KOOP Kraanschip 44x7, 370 T kraan PLM 40, spudpalen 12 mtr. Rijn attest Tel. 0180 511 003 TE KOOP m/s Con-Dios, 1233 ton, 80x8.20, 1964 Rupelmonde, 730 CAT, 2000 4000 draaiuren, 2xHATZ 18/27 KVA, woning nieuw 1996, hoogte 5.10, overzakbare stuurhut. Tel. (0032)-(0)475-389 347 TE KOOP als nieuw OOC.DSL.GENE- RATORSETS 700-1650 KVA DEUTZ.PIELSTICK.MTU 0032-496 84 76 00 peter.marcy@ marcyinternational.be TE KOOP eengezins-hoekwoning met moderne keuken. Aantal kamers:4 met open zolder. Tel.010-5018637 of mobiel: 06-24809800 T.O.A.B. Partij & Rondvaartbedr West Brabant, top locatie. 0165-348104 GEVRAAGD medewerker op melassetanker Vincent voor de functie matroos. Tel. 0653-173087 (verkort 16087) Aon Hudig Makelaars in Assurantiën Risico-Adviseurs TE KOOP spits MINI bj 1961 Dedemsv., 212 pk Scania rev '04, koppl. '99, boegschr 2000 Balleg., 120 pk DAF, schuifl, radar, 3 slpk, nieuwe SI. 0653-921506 Dek. 12849 TE KOOP Luxe Motor EUR 38.000,- www.mausi-ahoi.info TE KOOP kopschroef, hydraulische Schottel met 200 pk Scania, draaiend te bezichtigen. Tel.0610-990928 of 0049-151-14248356 PRACHTIG UITZICHT TE KOOP over de Maas. 3-k app. met ruime woonk, terras, luxe badk., keuken met app. en 2 slaapk. Op de b.g. gelegen direct aan de Nieuwe Maas. Werfkade 24 Ridderkerk. Vr.pr. EUR 199.000,- k.k. Info: Ooms Makelaars 0180-626500 TE KOOP boegschroeven vanaf € 750,-, electrisch takel 2 ton € 450,- BMC 50 pk € 500,-, Valvet k.k. 1:3 € 900,-, Reintjes k.k. 1:2 150 pk/ 1000 omw/min € 500,-. Tevens te koop div scheepsmaterialen o.a. navigatie-lantaarns, draadbakken en pompen. Tel. 0651-433163 TE KOOP mvs ca 700 ton bj '62, zeer compleet, evt ouder schip of sloopobject inruil mog. Tel. 0626-192081 (verkort 15853) GEVRAAGD stuurman op duwboot Cetus, loon en vrije tijd n.o.t.k. Tel. 0032-475 36 44 75 WIE WIL ... een startende ondernemer helpen een schip te kopen of over te nemen. Reacties: brief onder nr. 20041102 naar het buro v/d blad TE KOOP MBS"JOSETTE" 86x9x3,54 1866t 1ruim 1084/1263m3, 32/48teu bj.'63 middenschip'03 2x360 GM 32 DAFv.Tiem Woning a:'98 vvn.:'03 gen.set.45kva'03,cert 12-07,inruil mogelijk 0653596795 0653901480 kantoor Rotterdam mw. J.A. Blacquière tel: 010 448 75 94 dhr. J.J. de Pooter tel: 010 448 76 53 kantoor Groningen tel: 050 521 55 42 Uw contactpersonen op gebied van binnenvaartverzekeringen TE KOOP vet koel gaaf schip, hij is 80m kort en 8.20 smal, 5.30 laag. ZB DE GM=710 pk met buis. Alu luiken, stalen vloer. Kom maar kijken, je vindt het vast wel stoer. Wil je meer over de Tine-B weten? Dan moet je dit nr niet vergeten: 0653-681395 DL:+49 171 633 51 77 TE KOOP rubber fenders voor duwbt., achterlier+anker circa 300 kg + ketting, Petter 6 pk, generatorset 20 kva (motor stuk)- compresr. Tel. 0032-475936505 TE KOOP ms Euronavi bj 1956, 1834 ton, 100x9.50x2.80, 1200 pk CAT, evt met vast werk Tel.+32475235457/+31610 560867 TE KOOP een rubber duwsteven 24x24x1.65cm €190,- Tel. 0622-441903 TE KOOP 25 deklaststeunen+schotten Tel.+31655195110/ +491722497713 15 JUNI 2004 AL 70 JAAR HET BETROUWBARE ADRES VOOR DE SCHEEPVAART DUITS TOPFABRIKAAT TRACTIE TYPE Ah (20 uur) AFM L-B-H NETTOPRIJS PZS - 5400 540 63x420x460 € 1335 PZS - 6480 630 76x420x460 € 1580 PZS - 7560 730 86x420x460 € 1716 PZS - 8640 830 97x420x460 € 1835 PZS - 9720 940 1045x420x460 € 2090 PZS - 10800 1050 1154x420x460 € 2250 Prijzen inclusief container en transport exclusief BTW. Garantie 72 maanden pro rata waarvan de eerste 24 volledig. Levering in Nederland + Belgie + Duitsland * Volautomatische tractieladers * 80 Ah 24V € 680 * 100 Ah 24 V € 770 Start- en tractiebatterijen, laders en omvormers - + Nieuwe Havenweg 15b - 6827 BA - Arnhem P. Montens afd. Scheepvaart Tel.: 026-3614810 - fax 026-3612585 - www.komeet-accu.nl Wilt u een kleine advertentie plaatsen met hierin een verzoek, aanbod of mededeling? Maak dan gebruik van onze 'Kickers'! Zowel voor particulieren als bedrijven een ideale manier om de binnenvaart te bereiken. Wanneer wordt uw kicker geplaatst? Als u voor de vrijdag in de even weken om 12:00 uur uw advertentie opgeeft, dan zal deze in de daarop volgende dinsdag (oneven week) in onze krant staan. Hoe vult u het Kicker-formulier in? G E B R U I K V O O R I E D E R E L E T T E R , L E E S T E K E N E N S P A T I E E E N H O K J E . H O U D T U S S E N I E D E R W O O R D E E N H O K J E L E E G . Bij het plaatsen van 3 kickers aaneensluitend betaalt men (totaal) 1x € 8,00 ➙ 3x € 20,00 € 13,00 € 30,00 € 18,00 € 40,00 € 22,00 € 50,00 € 27,00 € 60,00 € 32,00 € 70,00 € 37,00 € 80,00 Wanneer u graag een 'brief onder nummer' wilt, houdt u dan rekening met € 2,- (buiten Ned. € 3,- ) extra administratiekosten. Bij buitenlandse kickers berekenen we € 2,50 extra bovenop de hierboven aangegeven tarieven __________________________________________________________________ Naam Aantal plaatsingen? Adres __________________________________________________________________ Telefoonnummer Postcode __________________________________________________________________ Email __________________________________________________________________ Woonplaats BTW nr: ❍ Ja, ik wil dat mijn kicker ook op de website geplaatst wordt voor slechts € 5,- extra per drie plaatsingen (alleen mogelijk vanaf 3 plaatsingen) ❍ Ik machtig 'de Binnenvaartkrant' de kosten van de bovenvermelde kickeradvertentie automatisch van de hieronder genoemde rekening af te schrijven. (Post)bankrekeningnummer: _____________________________________ Te naam stelling rekeninghouder: _________________________________ Na afschrijving heeft de ondergetekende 30 dagen de mogelijkheid zijn bank of Postbank opdracht te geven het geïncasseerde bedrag terug te boeken. Datum: _______________ GEVRAAGD deksman op MVS Threant, loon volgens CAO Tel. 0653-232598 TE KOOP prachtige motortjalk, goed onderhouden, 1912 v.d. Werf-Sneek. Verbouwd 1970 Kempers, 2x2pers. slaaph, salon, w.c., douche, boegschr, casco gestr in Epoxey, beunkoeling, Peug 92 pk, vraagprijs € 110.000,= Tel. 010-4195095, 0655-968434 Kickers TE KOOP mbs Wiljopa, 805 ton, 63.5x7.35x2.65, 485 m 3 , met werk Tel. 06-51549132 DEKSMAN IN OPLEIDING .... voor matroos zoekt werk en wil ervaring opdoen. Interesse? Bel: 06-46163484 TE KOOP motorkastje 32x6m, 120 pk Industrie, grote roef + hut, leeg ruim, izgst., gekeurd 2004, vp € 45.000 Tel. 0032-486642334 Handtekening: ______________________ ❍ Ik stuur mijn ingevulde kicker - formulier samen met een bank/giro/betaalkaart naar Riomar bv - De Binnenvaartkrant, Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam. Faxen kan natuurlijk ook! Ons faxnummer is 010 - 414 02 12

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 3 Door betaling van één sluis verplicht Provincie Brabant het ministerie meer geld te investeren Tilburg en Den Bosch ‘mogen‘ vóórfinancieren De week voorafgaande aan het bezoek van minister Peijs aan de Provincie Brabant was in de regionale pers breed uitgemeten dat Tilburg en Den Bosch beide vonden dat hun eigen vaarwegprojecten prioriteit hadden moeten krijgen ten opzichte van die van de ander. Daar mocht de minister niets van merken, want een verdeelde provincie krijgt helemaal geen geld. Dus wezen alle neuzen van de provincie en de gemeenten op 1 juni dezelfde kant op. Als de minister het tandenknarsen al hoorde, dan liet ze dat niet merken. Het gaat voor Tilburg om de verruiming van het Wilhelminakanaal en de aanpassing van de sluizen. Daar wordt al 35 jaar met smart op gewacht, en het succes van de containerterminal in Loven zou toch het bewijs moeten zijn dat het de moeite waard is om te investeren in die vaarweg. Den Bosch is de doorkruising van de binnenstad door de Zuid-Willemsvaart beu en vindt dat zo langzamerhand de jarenoude toezegging dat de Zuid-Willemsvaart zou worden omgelegd, wel eens verzilverd mag worden. Beide stadsbesturen mogen van het ministerie wel aan de slag, maar vóór 2010 is er helemaal geen geld. Dus moeten ze het zelf voorfinancieren. Bovendien is aan Tilburg en Den Bosch gevraagd door de Provincie om de eigen plannen nog eens door te lichten of er niet wat geld bespaard kan worden. Dan blijft er wellicht geld over voor het project dat wellicht nog veel dringender is, namelijk de (overigens versimpelde) nieuwbouw van de sluizen 4, 5 en 6 in de Zuid- Willemsvaart. Die oude sluizen staan op instorten, en volgens de projectgroep BERZOB (Bereikbaarheid Zuidoost Brabant) van bedrijfsleven en overheid is ingrijpen vóór 2010 onontbeerlijk – anders kan er straks geen schip meer door. Elke sluis kost ruim dertig miljoen euro. De Provincie heeft al dertig miljoen ter beschikking gesteld. Verwacht wordt min of meer dat het bedrijfsleven en wellicht gemeentelijke overheden de bouw van de tweede sluis financieren. Het geld voor de derde sluis zal waarschijnlijk wel van de Rijksoverheid komen. ‘Kom maar terug op mijn verjaardag,’ grapte Karla Peijs tijdens de presentatie. Later voegde ze daar ‘in september’ aan toe, waarmee ze doelt op de begroting van deze regering. De bijeenkomst aan boord van de Bossche Draak, waar wethouders van Tilburg en Den Bosch, Commissaris van de Koningin Hanja Maij-Weggen, gedeputeerde Jansse-De Jonge en minister Karla Peijs, de plannen voor Brabant presenteerden. Linksachter wethouder Jetty Eugster van Den Bosch. ✂ Vul in en stuur de bon in een open envelop zonder postzegel naar: De Binnnenvaartkrant Antwoordnr. 70133 3070 VB Rotterdam * Buitenland op aanvraag * Uw abonnement dient 2 maanden van te voren schriftelijk opgezegd te worden (advertentie) Afgezien van dit mogelijke budget bracht de minister dus alleen de mededeling mee dat er géén geld is en dat er vóór 2010 ook niets zal zijn. Daarna weer wel, beloofde ze, maar omdat we dan alweer twee kabinetten verder zijn, is het bijna onmogelijk dat Tilburg en Den Bosch echt gelukkig waren met deze mededelingen. De twee gemeenten kregen ook nog eens twee maanden ‘zelfonderzoek’ in de maag gesplitst, waarbij ze in hun eigen projecten nog geld moeten zien te besparen, zodat het provinciebestuur nog vóór 1 augustus met een voorstel kan komen voor een integraal infrastructuurplan: een Duurzame Visie Brabantse Vaarwegen 2050. ’Geen show’ Wethouder Jetty Eugster van Ruimtelijke Ordening in Den Bosch houdt dapper vol dat ze blij is met wat de minister te zeggen had. ‘Dit was geen show,’ deelt ze desgevraagd mee na de presentatie van plannen voor de vaarwegen in Brabant. ‘Alle neuzen wijzen echt dezelfde kant op. In B5-verband (de vijf steden in Brabant, Tilburg, Breda, Den Bosch, Eindhoven en Helmond – red.) Het is duidelijk dat we moeten wachten tot er meer garen op de klos (Vervolg van pagina 1) Ook andere inlandterminals hebben last van de lange wachttijden van de schepen op de terminals in Rotterdam. Zoals de in maart gestarte Container Terminal Oost-Gelderland in Zutphen. Directeur Henk Bakker van aandeelhouder Van Uden: ‘We hebben .. ik wil graag dat 'de Binnenvaartkrant' voor mij blijft schrijven! .. ik word tot wederopzegging en voor ten minste 1 jaar abonnee (evt.)Bedrijfsnaam: T.a.v. Naam: Adres: Postcode/Plaats: Telefoonnummer: BTW nummer: Email: ❍ Ik machtig 'de Binnenvaartkrant' de abonnementskosten van € 19,- (incl. 6% btw) automatisch één maal per jaar van mijn rekening af te schrijven (Post)bankrekeningnummer: Te naam stelling rekeninghouder: Na afschrijving heeft de ondergetekende 30 dagen de mogelijkheid zijn bank of Postbank opdracht te geven het geïncasseerde bedrag terug te boeken. Datum: Hantekening: ❍ Ik betaal de verzendkosten van € 20,50 incl. 6% btw met de acceptgirokaarten die mij worden toegezonden. Het is bijna onmogelijk met deze opgeruimde minister (Karla Peijs, rechts) niet vrolijk te zijn. Commissaris van de Koningin Hanja Maij-Weggen vermaakte zich in de verkeerscentrale bij de sluis van Schijndel dan ook prima. (foto’s MGR) Noodklok zit. Ik ben blij met de duidelijkheid. Hier kunnen we wat mee. Al jaren weten we bij bepaalde projecten niet wat er gaat gebeuren met de Zuid-Willemsvaart in Den Bosch. We weten nu dat die omlegging er komt, maar dat de financiering ervan moet wachten tot na 2010.’ Dat deze minister tegen die tijd dan allang geen minister meer is, betekent volgens Jetty Eugster niet zoveel. ‘Een woord een woord. Wij kunnen de regering van 2010 echt wel aanspreken op de toezeggingen van deze minister. Bovendien is mijn ervaring dat de voorbereiding van infrastructurele werken altijd veel tijd vergt. Nee echt, het was geen show.’ Even later opende minister Peijs de twee nieuwe sluizen in de zuidelijke Zuid-Willemsvaart, de sluizen 11 en 13, tussen Nederweert en Helmond. Deze sluizen zijn vernieuwd zoals ook voor de sluizen 4, 5 en 6 is voorzien. geen problemen met de klandizie, maar de congestie in de Rotterdamse haven breekt ons wel op. Daardoor zijn de kosten van het vervoer hoger dan voorzien.’ CTOG heeft de bestelling van de kraan voorlopig geannuleerd. ‘Niemand die voor die kosten wil betalen. Je gaat dan toch weer aan andere oplossingen denken, bijvoorbeeld aan trucks, desnoods 3-TEU-trucks.’ Het CBRB luidde begin mei al de noodklok. In een brief aan de directies van de containerterminals in Rotterdam en Antwerpen drong de organisatie aan op meer laad- en loscapaciteit specifiek voor de binnenvaart. De containeroperators in de binnenvaart zijn volgens het CBRB gedwongen de kosten door te belasten aan hun opdrachtgevers. Op sommige trajecten zou die toeslag kunnen leiden tot een verdubbeling van de vervoersprijs. De vereniging kondigde aan met een vertragingsindex te komen, waarmee de rederijen eventuele toeslagen kunnen vaststellen. In de volgende editie meer over het Rabobank-onderzoek naar de toekomst van de containerbinnenvaart. 15 JUNI 2004 Voortschrijdend inzicht Eerst een boodschap aan alle mensen die ik in mijn leven heb geïnterviewd en nog zal interviewen en die vroegen en vragen om het stukje van tevoren in te zien. Autoriseren heet dat en het betekent dat je samen verantwoordelijk bent voor de publicatie. Daar is niks mis mee. Je hebt in interviews zenders en ontvangers en bij beiden kan wel eens een storing optreden. Nalezen is voor beiden soms een leermoment (‘Heb ik dat echt zo gezegd?’ Nou nee, maar ik snap ook niet dat ik het echt zo heb opgeschreven!). Is de tekst eenmaal geautoriseerd – soms na wikken en wegen - dan is één ding onmogelijk geworden: er afstand van nemen. Tenminste, tot vorige week. Gelukkig, de wereld verandert steeds, en dat houdt ons wakker. Politici spreken dan van voortschrijdend inzicht. De door de VVD gedumpte chauffeur- en secretaressehaatster (jammer eigenlijk dat die werknemers geen allochtonen waren, anders had Hans Dijkstal meteen z’n gram kunnen halen) Annette Nijs distantieerde zich van een door haar geautoriseerd interview. Het kan dus wèl. Het inzicht van politici schrijdt maar voort. Zo beginnen steeds meer van die jongelui in Den Haag en Brussel het maatschappelijk belang van binnenvaart in te zien. Vooruit dan maar, we vergeven ze dat ze met zo’n Ei-van-Columbusblik in hun ogen rondlopen als ze met dat al vijftien jaar oude adagium aankomen: De binnenvaart is duurzaam vervoer. En net op het ogenblik dat tot politiek en samenleving doordringt hoe vervoer over water kan bijdragen aan…nee kan leiden tot een duurzame samenleving, verandert de lading van de term duurzaam ondernemen. Zelfs milieu beperkt zich niet langer tot het (kunstmatig) in leven houden van bloemetjes en bijtjes. Ik heb vorige week op een schamel bezocht symposium Duurzaam Ondernemen geleerd dat het milieu amper nog een issue is, en dat duurzaam ondernemen te maken heeft met maatschappelijk verantwoord bezig zijn. De geitenwollen sokken en slobbertruien zijn vervangen door driedelige krijtgrijze kostuums. Vertegenwoordigers van de KPMG’s en de Shell’s van deze wereld zitten een halve dag per week allochtone jongetjes en meisjes (daar heb je ze weer, Hans!) les te geven op de moeilijke basisscholen in Rotterdam. Dat vinden die kinderen prachtig en onze mensen lopen de hele dag rond met een brede glimlach op hun gezicht, vertelde Jan Boer, voorzitter van het Platform Maatschappelijk Ondernemen Rotterdam. Dus binnenvaart, schrijd voort, laat je niet afremmen door je milieuvoorsprong, de nieuwe uitdaging is daar: kom af en toe eens achter dat roer vandaan en ga maatschappelijk ondernemen. Glimlach eens om iets anders dan om gevallen politici. www.gonlag.nl

Binnenvaartkrant