Views
3 years ago

2004-13

  • Text
  • Schip
  • Juni
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Pagina
  • Schepen
  • Binnenvaart
  • Onze
  • Vaart

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 22 15 JUNI 2004 Gebr. Sluyter koersbepalend in verzekeringen Vans Bunkers BVBA veel succes en behouden vaart met bunkervaartuig Bill Beurs-World Trade Center, Beursplein 37 Postbus 30101, 3001 DC Rotterdam Receptie 17e verdieping Telefoon 010-405 20 00, Telefax 010-405 52 52 Officieel vertegenwoordiger van “The Standard P. & I. Association Ltd.” te Londen. Wie leverden op het bunkervaartuig Bill Scheepswerf Made B.V. Bouw casco Werf DE HOOP (Schiedam) bv Ontwerp casco en complete afbouw Gebr. Sluyter B.V. Verzekering Sandfirden Technics bv SCANIA hoofdmotor type DI-9 60M samengebouwd met een TWIN DISC keerkoppeling type MG-5091 Ketting IJmuiden BV Compressoren Kortman Isolatie Isolatie uitlaatgassystemen Euro Marine Controls BV Kobelt mechanische motorbediening Dolderman B.V. John Deere boegschroefmotor, type 6068T, 156 pk bij 2100 rpm en een John Deere generatorset 45 kVa Promarin Propeller und Marinetechnik GmbH 5 blads schroef cunial, diameter 950 mm Machinefabriek - Scheepstechniek DE WAAL bv Schroefasafdichting (De Waalseals) Kalkman Scheepstechniek B.V. Boegschroef type Gamma 150 Blokland Non Ferro bv Beunkoelers Van Wijk Stuurhuizen BV Alu. bovenbouw stuurhuis Machinefabriek en scheepsreparatiebedrijf Van Wijk B.V. Bunkerkraan, gieklengte 12 mtr. A. van der Velden B.V. Besturingssysteem type SP2000 en roeraandrijving type 1 AK 2000 Habeco Hydrauliek Hydrauliek Wero Electro Barendrecht Complete electrische installatie Dial Alpeco Benelux b.v. Gasolie afgifte meetsysteem, smeerolie afgifte meetsysteem en alle slangenhaspels Hoogendoorn Maritieme betimmeringen Betimmering en keuken Unisol isolatietechniek bv Isolatie woning York Inham Machine- en ruimventilatoren Vlaardingen Oost Anker en Kettingfabriek Ankers en kettingen DE REK & HORSMA bv, Lierenfabriek Ankerlieren DBR Pumps & Parts Pompen Kampers Pompservice B.V. Lading pompen Mobistar Telecommunicatie Econosto Nederland BV Afsluiters Den Breejen & Zn. Schilderwerken bv Stralen en conservering wenst Vans Bunkers BVBA een behouden vaart Prins Hendrikkade 12e • 3071 KB • Rotterdam Postbus 24202 • 3007 DE • Rotterdam Telefoon: 010 - 414 00 60 • Fax: 010 - 414 02 12 Internet: http://www.binnnenvaartkrant.nl • Email: advertentie@binnenvaartkrant.nl D.+.R. Pumps Parts Nijverheidsstraat 10 - 3371 XE Hardinxveld Postbus 9 - 3370 AA Hardinxveld Tel. 0184-676730 Fax 0184-621130 Wij verzorgden de bouw en afbouw van het bunkervaartuig Bill en wensen schip en bemanning een behouden vaart. Professionele partners in scheeps-nieuwbouw en reparatie! VANS BILL Schiekade 36 3125 KJ Schiedam/Holland Tel.: (0)10-208 8070 Telefax: (0)10-208 8090 Officieel SCANIA-dealer Dwarshelling Lengte 63 meter Breedte 8 meter Diepgang 1,75 meter afhankelijk van vorm schip Overdekte hellingloods met langshelling en loopkraan (3 ton) Lengte 30 meter Breedte 5 meter Diepgang 1,90 meter Hoogte ca. 6 meter Dok Lengte 35 meter Breedte 8 meter Diepgang 2,10 meter Hefvermogen ca. 140 ton

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 23 15 JUNI 2004 Belgen kiezen voor afbouw Bill voor Schiedamse specialist Werf De Hoop Nieuwe bunkerboot voor Vans Bunkers Deze maand is de Bill in gebruik genomen. Het nieuwe bunkervaartuig is gebouwd in opdracht van Vans Bunkers uit Antwerpen. De afbouw vond plaats bij Werf De Hoop Schiedam, die ook het casco ontwierp. Kapitein op de Bill is Johnny Hosten. Hij werkt sinds 1993 bij Vans Bunkers. Voordat hij overstapte naar de Bill, voer hij op de Pennsylvania II. Dat schip heeft een laadvermogen van 109 ton. Met de Bill heeft Hosten bijna het drievoudige aan boord: driehonderd ton. De lading is verdeeld over twaalf tanks: vier voor gasolie en acht voor smeerolie. Vans Bunkers is onderdeel van de Van Stappen Bedrijvengroep. Die groep, zetelend in Antwerpen, bestaat verder uit Van Stappen Bunkering Services en Elveba Bunkering en begin dit jaar nam de groep Scheepsuitrusting François over. De Van Stappen Bedrijvengroep is gevestigd aan de Vosseschijnstraat. In het complex van Kaai 140 (op Kaai 140 ook) beschikt het familiebedrijf (van de familie Van Stappen) over een modern kantoor en idem magazijn. De basis voor de groep werd in 1966 gelegd door Jean Van Stappen, die in dat jaar het bunkerbedrijf van Karel Willemen voortzette, waar hij daarvóór in dienst was. In de beginjaren stond Jean zelf aan het roer van de Pennsylvania, een schip met een capaciteit van 20.000 liter gasolie. Zijn echtgenote regelde de administratie. Tegenwoordig werken er diverse Van Stappens binnen de onderneming – en uiteraard nog meer mensen die geen familie zijn. Letterlijk dan tenminste, want in de praktijk vormen alle medewerkers van de Van Stappen Groep één grote familie. Werf De Hoop Vans Bunkers heeft een groot werkgebied. Drie bunkerboten (in totaal bestaat de vloot uit zeven schepen) zijn actief De bunkerboot is afgebouwd door De Hoop Schiedam aan de Schie. Op de achtergrond is de kerk van Overschie zichtbaar. (foto MGR) in de havens van Antwerpen, Gent, Zelzate, Sas van Gent, Sluiskil en Terneuzen. Het bedrijf levert Total-gasolie. Ook voor smeerolie van dat merk – evenals voor smeerolie van diverse andere merken – kan men er terecht. Vans Bunkers is de klok rond beschikbaar voor leveringen aan de binnenvaart. Daarnaast levert Van Bunkers alle denkbare scheepsmaterialen. Sinds de overname van Scheepsuitrusting François is het aanbod op dat vlak verder uitgebreid. Dat het Belgische bunkerbedrijf voor Werf De Hoop koos, is niet vreemd. Die heeft een naam hoog te houden op het gebied van de (af)bouw van bunkerboten. De Schiedamse werf, idyllisch gelegen aan de Schie, bouwt en verbouwt schepen tot maximaal zeventig meter lang en acht meter breed. Die afmetingen hebben alles te maken met de Schie en de Overschiesebrug. Op de eigen dwarshelling kunnen schepen tot 65 meter worden drooggezet. Bunkervaartuigen vormen een specialisme van Werf De Hoop. Daarnaast bouwt, verbouwt onderhoudt en repareert het meer dan honderd jaar oude bedrijf (tegenwoordig onderdeel van de Damen-groep) diverse andere type schepen. Zoals meetvaartuigen, veerboten, duw- en sleepboten en patrouillevaartuigen. Maar ook pontons en secties. Pompen De ladingpompen zijn geleverd door Kampers Pompservice. DBR Pumps & Parts leverde de hydrofoorinstallatie en de algemene-dienstpomp. Die laatste is van het merk Johnson en levert een capaciteit van twintig kuub (bij drie Bar). De algemene-dienstpomp wordt ook gebruikt voor de brandblusinstallatie. Vans Bunkers was al klant bij DBR. Ook op andere schepen van het Antwerpse bunkerbedrijf leverde de onderneming uit Hardinxveld-Giessendam pompen, vertelt Jan Blokland. DBR heeft volgens hem een redelijk gevulde orderportefeuille. ‘We hebben voor de komende tijd opdrachten bij onder andere Smits en Breko voor diverse tankers.’ Naast pompen en hydrofoorinstallaties levert het bedrijf onder meer generatorsets, dieselmotoren, aandrijfcomponenten, hydraulische startsystemen en dubbelwandige leidingen. De haspels voor de bunkerslangen. (foto de Binnenvaartkrant) Johnny Hosten, kapitein van de Bill, nog druk bezig met de laatste klusjes aan boord voor het definitieve vertrek van de werf. (foto MGR) De draadankerlier op het achterschip is afkomstig van lierenfabriek Rek & Horsman. (foto de Binnenvaartkrant)

Binnenvaartkrant