Views
3 years ago

2004-13

  • Text
  • Schip
  • Juni
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Pagina
  • Schepen
  • Binnenvaart
  • Onze
  • Vaart

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 20 15 JUNI 2004 THERMO-PROFILE Condenswerend, thermisch geïsoleerd Gehard dubbelglas uitvoering Leverbaar als: • Vast raam • Schuifraam • Klapraam • Zakkend raam ECHT BETAALBAAR Afwijkende modellen of konstrukties kunnen in overleg vervaardigd worden. POMP... • Groot programma ladingpompen • Voor nieuwbouw en vervanging • Korte levertijden • Aantrekkelijke prijzen • Volledige kwaliteitsrevisie • Garantie + testrapport • Inruil en inkoop gebruikte pompen • Aandrijving, leidingwerk, fundatie Koperijslagerij 10 4651 SK Steenbergen Tel.: +31 (0)167-540970 Fax: +31 (0)167-540965 GSM: +31 (0)6-53 396287 E-mail: info@plasmans-scheepsramen.nl Web: www.scheepsramen.nl KAMPERS POMPSERVICE specialist in HOUTTUIN en BORNEMANN SERVICE!!! • 24 uurs noodservice, ook op locatie • Snel, betrouwbaar en vakkundig • Aanlegsteiger met kraan • Blauwe kegel service (bij uitzondering) • Nood- en ruilpompen • Vrijwel alle onderdelen op voorraad • Advies en begeleiding bij schade • Overige reparaties Telefoon: +31-(0)78-6763811 Oosthavenzijde 5 / Postbus 5606 NL-3297 ZG Puttershoek Fax: +31-(0)78-6764853 E-mail: pompservice@kampers.nl Vraag naar Gerbert (verkoop), Pim (service & reparatie) of Anouk (info & administratie) Uw partner op alle Duitse binnenwateren • Scheepselectro • Elektronica • Reparatieservice Navigatie / Communicatie / Aggregaten / Omvormers enz D-47119 Duisburg-Ruhrort Neumarkt 2 Tel.: +49 (0)203 - 82650 + 8 50 54 Fax:+49 (0)203 - 81626 D-57051 Ludwigshafen Im Zollhof, Werfthalle 1 Tel.: +49 (0)621 - 5207607 Fax: +49 (0)621 - 5207609 Web: www.naval-marine.de 24 uur storings dienst Postbus 232, 3230 AE Brielle Tel. +31(0)181-474599 Fax +31(0)181-474679 E-mail: Info@luchtArchitecten.nl Internetsite: www.luchtArchitecten.nl AIRCONDITIONING Wand/ plafondmodellen Schitterende geluidsarme modellen voor lage prijzen RJW-18 (Wand/plafond unit) Fuji Electric Airconditioning - 5.4 kW - 0.0 kW € 2.088,- RJW-18R warmtepomp (Wand/plafond unit) Fuji Electric Airconditioning - 5.3 kW - 5.6 kW € 2.422,- RJW-24 (Wand/plafond unit) Fuji Electric Airconditioning - 7.0 kW - 0.0 kW € 2.671,- RJW-24R warmtepomp (Wand/plafond unit) Fuji Electric Airconditioning - 6.8 kW - 7.8 kW € 2.655,- * Prijzen excl. BTW en montage kosten * Prijswijzigingen voorbehouden KB|RCD Noordeinde 176 3341 LW H.I. Ambacht Postbus 11 3340 AA H.I. Ambacht Tel 078 684 14 00 Fax 078 684 14 09 T. Bijkerk 0611 00 02 37 E-Mail info@kbrcd.nl • administratieve dienstverlening • fiscale dienstverlening • startersbegeleiding Voor een grenzeloos & waterdicht advies

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 21 Nieuw telefoonnummer De Scheepvaartcontrole in Gent heeft een nieuw telefoonnummer. De dienst, gevestigd aan de Motorstraat 109, is voortaan te bereiken via (0032) 09 343 85 09. Het faxnummer is (0032) 09 343 85 08. Nautinvest Vlaanderen De Vlaamse regering richt Nautinvest Vlaanderen op, een dochtervennootschap van de Participatiemaatschappij Vlaanderen (PMV). Nautinvest Vlaanderen zal voor de Administratie Waterwegen en Zeewezen instaan om de contractering en samenwerking met derden bij nautische en watergebonden investerings-projecten en PPS-projecten te vergemakkelijken. Het Vlaams Gewest verwerft 49 procent van deze vennootschap, de PMV 51 procent. Er wordt aan een voorstel gewerkt voor kandidaatbestuurders van de nieuwe vennootschap. Nieuw bezoekerscentrum Hellend Vlak Bij het Hellend Vlak van Ronquières zijn enkele weken geleden nieuwe kantoor- en bezoekersruimten geopend. Daar werken de medewerkers van de technische en nautische generaal directoraten van het Waalse Ministerie van Transport. Maar de ruimten zijn ook toegankelijk voor het publiek. In het verleden konden er op het Hellend Vlak van Ronquières uitsluitend kleine groepjes worden rondgeleid. Om de regio beter te onsluiten voor toeristen, is er flink geïnvesteerd door de provincie Henegouwen en de Waalse regering. Bezoekers kunnen er nu met twee panoramaliften naar boven vanwaar ze een prachtig uitzicht hebben op de scheepvaart op het kanaal Charleroi- Brussel. Ze krijgen ook uitgebreid informatie over de bouw en de functie van het Hellend Vlak. Dat werd geconstrueerd tussen 1962 en 1968 in het kader van de modernisering van het kanaal voor schepen tot 1350 ton. Groot logistiek park Lommel Op de grens tussen Lommel en Balen is de realisatie gepland van een vierhonderd hectare groot Europees distributiepark. Daarvoor ondertekenden de stad Lommel, Umicore, Recticel, Euro lmmo Star van de NMBS, Participatiemaatschappij Vlaanderen, de Limburgse Reconversiemaatschappij en de Gewestelijke Ontwikkelingsmaatschappij Limburg onlangs een samenwerkingsovereenkomst. Het park moet worden uitgebouwd tot een trans-Europese binnenlandse terminal. Bedrijven zouden het als een soort achterhaven voor Antwerpen kunnen gebruiken en er hun distributiecentra vestigen. Het gaat hier om één van de grootste industriegebieden die op dit ogenblik in België ontwikkeld worden. Eerst moet er nog een economische haalbaarheidsstudie worden uitgevoerd. Als die positief uitvalt, kan het terrein in 2006 ontwikkeld worden. Het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen wil meewerken aan de ontwikkeling van de terminal. Daarbij zal het adviserend en coördinerend optreden. De kosten zullen door de eigenaars van de grond worden gedragen. De goederen van en naar het park moeten kunnen worden vervoerd via de weg, het spoor en de binnenvaart. Nieuwe speeltoestellen De Schroef dankzij giften In Wielsbeke aan de Leie is de River Terminal officieel van start gegaan. De overslagactiviteiten begonnen al in april. De terminal heeft een oppervlakte van 18.000 vierkante meter en een potentieel van 40.000 containers op jaarbasis. Voor de E17 betekent dat een flinke vermindering van het aantal vrachtwagens De Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek (VITO) heeft in opdracht van Promotie Binnenvaart Vlaanderen (PBV) een studie uitgewerkt over het milieuvriendelijke karakter van de binnenvaart. Ze vormt de basis voor een campagne rond het groene imago van de sector. De Vlaamse minister van Mobiliteit Gilbert Bossuyt toont zich verheugd over de conclusies in het VITO-rapport. De wetenschappers toonden onder meer aan dat het brandstofverbruik van binnenschepen (en dus ook de CO2-uitstoot) beduidend lager ligt dan in het wegvervoer. ‘Ik ben er van overtuigd dat steeds meer bedrijven het voorbeeld van hun collega’s zullen volgen De nieuwe mama zoekt varende moeders Ook eens zin in een ander gezin? Op tv kan dat tegenwoordig allemaal. Met De nieuwe mama lanceerde de Vlaamse Televisie Maatschappij (VTM) in januari een programma waarbij twee moeders tien dagen lang elkaars plaats innemen. Daarbij gaat hun professionele carrière gewoon door, maar ’s avonds zoeken ze in plaats van hun vertrouwde stek simpelweg het nieuwe gezin op. Bizar is dat wel voor die mama’s, die eensklaps in een vreemde omgeving belanden. Wat immers te denken van die andere kinderen? Of nog erger: de nieuwe man? VTM volgt hoe de moeders daarmee omgaan en organiseert na afloop van de tiendaagse een bijeenkomst voor de twee families. Het idee voor deze uitzending komt uit Groot-Brittannië waar Wife Swap vorig jaar razend populair was. Het werd uitgewerkt voor de Vlaamse markt door het productiehuis Eyeworks. Voor opnames in de maanden juli en augustus zijn de makers van De nieuwe mama nu op zoek naar enthousiaste varende moeders die ook eens graag een nieuw gezin zouden willen runnen. Daarbij kan men zich in principe veel voorstellen: van het ene op het andere schip of een uitwisseling tussen schip en wal. Alleszins zou dat laatste wel een zéér bijzondere uitdaging zijn, vindt programmamaakster Marleen van Cleemput. ‘Want om te varen heb je immers ook een hoop diploma’s nodig, nietwaar?’ Extra spannend dus! Misschien zijn de binnenvaartmama’s daadwerkelijk nog de grootse en op hun beurt zullen ontdekken dat de binnenvaart een alternatief biedt,’ aldus Bossuyt in reactie op de studie. Hij onderstreept ook dat de verschuiving van goederenstromen van de weg naar het water in Vlaanderen realiteit is. Vergeleken met vijf jaar geleden is het aantal tonkilometers op de Vlaamse vaarwegen met veertig procent gestegen. Daar heeft volgens de minister vooral het kaaimurenprogramma van de Vlaamse regering een belangrijke rol in gespeeld. Uit dat programma zijn inmiddels 38 kaaimuren voortgekomen. De honderdste aanvraag werd onlangs ingediend door Tessenderlo Chemie, dat zijn bestaande kaaimuur (advertentie) SCHEEPSWERF 15 JUNI 2004 De kleuters van De Schroef, juf Linda en juf Chris danken de bemanning van de Navira en alle andere gulle schenkers voor hun sympathieke gebaar. Met de opbrengst van de inzameling kocht de Antwerpse kleuterklas voor schipperskinderen zeven driewielers, een glijbaan, een speelhuisje, een klimtoren, een picknicktafel en een digitale camera. De bedoeling is nog een tuinhuis te kopen dat als berging kan dienen. (foto’s De Schroef) Inlandterminal Wielsbeke officieel van start tussen West-Vlaanderen en Antwerpen. Met het oog op de werkzaamheden op de ring van Antwerpen komt de opening van de terminal op een goed moment. De investeerders in het project zijn Katoen Natie (KTN) en de textielgroep Ideal Invest. Daarvoor werd een joint venture opgericht waarvan KTN 51 procent van de aandelen in handen heeft en Ideal 49 procent. De bouw van de kaden en de terminal kostten 2,5 miljoen euro. Daarvan heeft het Vlaams Gewest tachtig procent gefinancierd. Daarnaast hebben KTN en Ideal nog eens twee miljoen in de opbouw van de terminal, de uitrusting en installaties gestoken. De binnenvaart verzorgt verzorgd naar de havens van Antwerpen, Rotterdam, Terneuzen en Vlissingen. Tessenderlo Chemie dient honderdste kaaimuuraanvraag in managers van allemaal. Want zij sturen familie en zij sturen een bedrijf en zij sturen heel terloops ook nog eens het schip. Interesse om mee te doen? Dan speel jij misschien de hoofdrol op tv in een uitzending die dit najaar wordt uitgezonden. De enige echte voorwaarde: spreek Nederlands voor al uw nieuwe Vlaamse en Hollandse kindjes en mannen aan de wal of op een ander schip. Marleen van Cleemput vertelt er graag meer over. Zij is te bereiken via (0032) (0) 486 88 79 27 of per e-mail marleen.van.cleemput@ eyeworks.tv. Voor varende mannen en kinderen: wees op uw hoede, want hoe groot de kans is dat ze voorgoed ontsnapt, werd niet meegedeeld! langs het Albertkanaal wil uitbreiden. Op jaarbasis zou hierdoor extra 110.000 ton worden geladen en 80.000 ton gelost. Ondanks de gehaalde resultaten staat het succesverhaal binnenvaart eigenlijk nog maar aan het begin, aldus de minister verder: ‘Het potentieel van de waterweg is dermate groot dat steeds meer bedrijven deze milieuvriendelijke, veilige en fileloze transportweg zullen verkiezen.’ Daarbij is vooral het containertransport een groeimarkt voor de sector. Steeds meer bedrijven uit de regio Antwerpen laten hun containers, die bestemd zijn voor behandeling in de Antwerpse haven naar meer landinwaarts gelegen terminals brengen. Historische sluizen gerestaureerd De vijf historische sluizen op het kanaal Leuven-Dijle zijn allemaal gerestaureerd. Om dat te vieren organiseerden NV Zeekanaal en Watergebonden Grondbeheer Vlaanderen en aannemingsbedrijf P. Roegiers & Co op maandag 7 juni een boottocht over de vaart. De renovatie van de sluizen maakt deel uit van de algemene herwaardering van het kanaal tussen Leuven en Mechelen. Deze werken werden voorbereid sinds 1998. Omdat de sluizen als monumenten erkend zijn, moest er nauw worden samengewerkt met de afdeling Monumenten en Landschappen van het Vlaamse Gewest. Voor de renovatie van sluismuren en gedeeltelijk ook sluisdeuren werden veelal de aanwezige materialen gebruikt. Waar nieuwe materialen moesten worden ingezet, lijken die sterk op de oorspronkelijke. Het project heeft in totaal 3,1 miljoen euro gekost. Tegen het einde van het jaar zal ook de centrale verkeerspost bij de sluis van Kampenhout klaar zijn. Van daaruit kunnen in de toekomst de bruggen en sluizen op het kanaal worden bediend. Herbekestraat 71 • 2620 Hemiksem • België T. +32(0)3-8707680 • F. +32(0)3-8870135 E. info@casco-hemiksem.be dwarshelling 145m, aan Schelde nabij Antwerpen

Binnenvaartkrant