Views
3 years ago

2004-13

  • Text
  • Schip
  • Juni
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Pagina
  • Schepen
  • Binnenvaart
  • Onze
  • Vaart

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 10 15 JUNI 2004 Nieuwbouw & Bemiddeling van drijvende materialen Vissersdijk 1a , -ostbus 68 , 4250 D9 , :erkendam ” RUYVEN” SCHEEPSMAKELAAR Tel. 0183,505745 Dhr. 9. Venema tel. 0653,535060 Fax 0183,505714 Dhr. E.9. EuFtenberg tel. 0620,136791 Iail: r.ruFtenbergKplanet.nl Dhr. E. EuFtenberg tel. 0653,157161 Iail: maritimeKmaritime.nl 2021) m/s afm 95x9.5x2.99m, bj 1965, 1808 ton, 1360 pk Cat van 2002, 2 ruimen met luiken en wagen. 2500 m3, boegschroef met 320 pk, gen 20 en 50 kva, alu stuurhuis. Mooie woning en glad schip. 2034) m/s afm 86x9.5x2.95m, bj 1967, 1613 ton, 900 pk Deutz 545, 2 ruimen met FRK luiken, 2300 m3, boegschroef met 270 pk, 40 en 2x 15 kva gen. Mooie grote woning met ingang binnen door stuurhut. 2063) m/s afm 78x8.2x2.62m, 1109 ton, bj 1957, 680 pk Cat van 1999, 2 ruimen met compriluiken met wagen, 1550 m3, nautisch compleet, nette woning met 3 slpk, interessante prijs, inruil mogelijk. 2014) m/s afm 80x9.1x2.67m, 1312 ton, bj 1963, er wordt een nieuwe motor geplaatst van 720 pk, 2 ruimen met Fr kap met kar van Blommaert. 1800 m3, boegschroef met een nieuw te plaatsen 200 pk. Net glad schip. 2007) m/s afm 55x7.2x2.61m, 687 ton, bj 1958, 540 pk Cat, 2 ruimen, 900 m3 met Friese kap. Boegschroef met 200 pk, alu stuurhuis met nette woning. Nautisch compleet. Direct te leveren, t.e.a.b. 2139) containerduwbak afm 90x11.45x4m, bj '99, 480 pk boegschroef fab v. Wijk, 146 teu. Op 3 lagen. Voor meer info: www.ruytenberg.nl Tevens kunnen wij nieuwbouw duwbakken van 76.5/90/110m en midden- voorschepen aanbieden. Ook kunnen wij snel en voordelig nieuwbouw- pontons, splijtbakken of ander materiaal aanleveren tegen scherpe prijzen. Ringdijk 538 2987 VZ Ridderkerk Tel.: 0180-463606 Fax: 0180-463540 TE KOOP AANGEBODEN: Beëdigd scheepsmakelaar voor Rijn- en Binnenvaart Bemiddeling bij aan- en verkoop van schepen en financieringen Party / rondvaartboot "AMELAND", 800 passagiers, bwj 1967, afm 50x9.40x1.30 mtr, grote salon en een kleine salon, 2 grote bars, complete keuken, invalide toilets, complete navigatie app., 2x 320 pk kopschroef Claussen, 3x 220/380 volt 30/140/170 kva. Schip is zeer geschikt voor EXPOSITIE met grote deuren en laadluik op het bovendek met kraan. Met SI tot juli 2005, te leveren direct. VRAAGPRIJS EUR 650.000,- HOTELSCHIP "FORTRA", bwj 1964, afm 70x12.40x7 mtr, gerenoveerd 1992, 65 kamers 2 persoons alle met douche en toilet, eetzaal/restaurant en keuken, direct leverbaar, VRAAGPRIJS EUR 350.000,- RONDVAARTBEDRIJF V/H "DE BRANDING" te Drimmelen, met vergunningen en eigen ligplaats, 2 schepen te weten "DELFSHAVEN en "REGINA JACOBA". Alles onder keuring SCHEEPVAART INSPECTIE, levering direct inclusief boekingen 2004. VRAAGPRIJS EUR 375.000,- Bij bovenstaande schepen of bedrijven is INRUIL BESPREEKBAAR, voor nadere informatie kunt u vrijblijvend contact met ons opnemen. Speciale aanbieding TE KOOP: Duwboot-Bouwjaar 1979 Afm 12.40x8.60x1.50 Motoren 2x 270 PK + straalbuis Kijkhoogte 6 mtr Prijs EUR 69.000,-- Direct leverbaar, inspectie Nederland Tel. 010-284 78 48 / Fax 010-284 78 39 GEVRAAGD op kvb Aquila, stuurman (zonder patent) met kvbervaring, 2 mnd op/1 mnd af, loon CAO. Tel. 06-54 375484 TE KOOP motorkastje, afm 43.50x6.36x1.70 mtr, Cat 240 pk 1953, rev '97, met kraan Fucx 118. Tel. 0180-683323 GEVRAAGD matroos/stuurman Rijn- en binnenvaart op mvs Jura. I.b.v. dienstboekje, vrije tijd n.o.t.k. Loon volgens CAO. Tel. 06-53159394 GEVRAAGD matroos op mvs 1068 ton, loon en vrije tijd n.o.t.k., int. vaart Tel. 0622-370926 0049- 17149368953 VOF DONATA VRAAGT stuurman/2e kapitein, vaste vrt R'dam- Germersheim 14/14 Tel. 0620-250582 of 0049-171-8321697 J.MAN ZOEKT BAAN ... binnen- of kustvaart, geen ervaring, wel VBI+II MARGMDSS Info: 0620-190946 0111-416033 Zierikzee TE KOOP 2 mast topzeilschoener, afm o.a. 39x5.2x3m, bj 1904 Alesund Noorwegen, verbouw Olivier F. van Meer, Mitsubishi 360 pk, nieuwe teakdekken/hoofdmotor/ generatoren/hydr boegschroef/nav apparatuur, zeer fraai zeegaand schip gereed voor (wereld)reizen. vrpr € 850.000 (ref 1304) Scheepsmakelaardij Fikkers 050-3111404 www.fikkers.nl HEEFT U VEEL VERFWERK. Ervaren scheepsschilder voor binnen en buiten werk op alle schepen. Allround medewerker voor nieuwbouw projecten. 078-6106798/0653-135007 OOK VERF LEVERANTIES TEGEN INTERESSANTE PRIJZEN. HANDEL IN, AAN- EN VERKOOP VAN SCHEPEN- EN NIEUWBOUW CASCO’S 9erenicestraat 23, 6916 9O Tolkamer PL Tel.: R0031S 0316,541201 -ostbus 4, 6915 TU Tolkamer PL Fax: R0031S 0316,541448 Iobiel: 06,51 346969 V,mail: rijndecKworldonline.nl Rijndec bv is een bedrijf gespeciliseerd in alle nieuwbouw objecten. Nieuwbouw tot max 110 mtr lang. Goede kwaliteit en mooie modellen. Referentielijst op aanvraag. Inlichtingen: Theo Wennekes mob. 0651-346969 Te koop: Motorvrachtschip, 2.794 ton, 109 x 10.52 x 3.48 m. Bj. 1988, 3.900 m 3 , 12 mm. ruimvloer (1995), Aluminium stapelluiken, Containerstuurhut, 1.460 pk GM (rev. 2000), kopschroef Veth 320 pk. 1998 stuurhut nieuw betimmerd, goed onderhouden en vaarklaar. Plantinkaai 13, B-2000 Antwerpen Tel. 00-32-3-226 66 80 Fax 00-32-3-226 67 77 Mobiel Th. Moons 00-32-475-499448 Mobiel J.P. Ooms 00-32-473-735548 Verkoop en afbouw van nieuwbouwschepen. Bemiddeling bij aan- en verkoop van schepen De volgende schepen kunnen wij u vrijblijvend te koop aanbieden: Koppelverband: Lindos 1+2 Lindos 1: Bj 1994, 108.50x11.40x3.42, 2980 ton, 2x1800 pk ABC, 450 pk Verhaar boegschr, sterk in prijs verlaagd Lindos 2: Bj 1969, 76.50x11.40x3.48, 2413 ton, 400 pk Van Tiem boegschroef. Lage prijs of eventueel met verhuurcontract M/s Sayonara Bj 1974 Trier, 110x10.50x3.19, 2596 ton, 1200 pk MAK rev 2004, 1 ruim kanaalgangig M/s Bosco Bj 1997 Kozzle, 86x9.50x3.22, 1782 ton, 900 pk ABC, 10 containers lengtes M/s Hic et Ubique Bj 1970, 80x9.35x2.50, 1221 ton, 800 pk Cummins, mooie woning 2000, in prijs verl. M/s Corona Bj 1972, 85x9x2.80, 1425 ton, 1000 pk Deutz gereviseerd, alu rolluiken zeer net o.h. M/s Calanda Bj 1963 Duivendijk, 70x7.48x2.76, 1000 ton, 565 pk Cat, 1350 m 3 MBS Rianne Bj 1929, 70x7.76x3.90, 988 ton, 476 pk Cat bj 1992 rev 2001, direct leverbaar M/s bj 1965 Buys 63x7.20x2.81, 865 ton, 481 pk Cat bj 2000, rolluiken grote woning M/s Transient Bj 1964 Roodevaart, 55x6.60x2.46, 558 ton, 980 m 3 , Cat 487 pk, 220 pk kopschroef Casco 86(105/110)x9.50x3.20 nov 2004 Biesboschhaven.N.16 Werkendam Tel. 0183-600391, Fax. 0183-600192, GSM-0653688772 (Dekatel 2628) www. concordiashipyards.nl -ostbus 386, PL 4460 XT Uoes 9iesboschhaven Poord 3c 4251 PL :erkendam Telefoon 00 31 183 507040 Fax 00 31 183 500637 Vmail: galleKeuromaritime.com Nieuwbouw motortankschip als casco of compleet afgebouwd, afm 135x15x5.80m, 5600 ton, 6870 m 3 Nieuwbouw motortankschip als casco of compleet afgebouwd, afm 110x11.40x5.90/4.00, 3000 ton, 4000 m 3 (ook leverbaar als 135m) Nieuwbouw motortankschip als casco of compleet afgebouwd, afm 110x13.50x 5.30/3.80m, 3500 ton, 4180 m 3 (ook leverbaar als 135m) Nieuwbouw motorvrachtschip, type "Marina", als casco of compleet afgebouwd, afm 110x11.45x3.65m, 3000 ton, 3440 m 3 Nieuwbouw motorvrachtschip, type "Avelingen", als casco of compleet afgebouwd, afm 86x9.50x3.20m, 1700 ton, 2250 m 3 . "Laguna" 2305 ton, 1995, 105x10.5x3.17m, 2850 m 3 , alu Fr kapluiken met luikenwagen, kopschroef Caterpillar 500 pk, alu overzakbaar containerstuurhuis met brug, 144 teu, hydraulische autokraan 17.50m, Caterpillar 1465 pk bij 1800 omw/m bj 1995 ms 1925 ton, 2003, 86x9.50x3.34m, 2200 m 3 , 90 teu, kopschroef Daf 420 pk, containerstuurhuis, Caterpillar 1014 pk bj 2003 "Antigone", 1989 ton, 1979, 100x9.50x2.94m, alu Fr kapluiken met hydr luikenwagen, kopschroef Daf 320 pk, nieuw container stuurhuis bj 2002, elektrisch+nautisch compleet vernieuwd in 2002, Caterpillar 1521 pk bj 1999 Ons nieuwe nummer 0183 - 507040 "Egbert Sr", 1872 ton, 1995, 86x10.5x3.26m, 2400 m 3 , stalen vloer, alu Fr kap, alu overzakbaar container stuurhuis, kopschroef Scania 400 pk, autokraan 11.50m, Caterpillar 1380 pk bj 1995, thans 12.000 uur. "Edison", 1722 ton, 1982, 85x9.5x3.15m, 2250 m 3 , alu schuifluiken, groot teakhouten stuurhuis, kopschroef Daf 320 pk, autokraan 13.50m, GM 1280 pk + keerkoppeling bj 1999 "Tolerant", 1701 ton, 1980, 86x9.53x3.02m, 2250 m 3 , alu Fr kapluiken met luikenwagen bj 2004, kopschroef Scania 240 pk, Deutz 940 pk 1986 rev 2003 volledig "Rival", 1508 ton, 1993, 80x9.03x3.07m, 1950 m 3 , alu Fr kapluiken met luikenwagen, kopschroef Daf 320 pk, GM 825 pk bj 1993 rev 1999 "Hanna" 1397 ton, 1930, 80x9.19x2.80m, 2000 m 3 , kopschroef Daf 440 pk, teakhouten stuurhuis, autokraan 9m, Deutz 750 pk bj 1965, rev 1996 "Niala", 1370 ton, 1979, 90x8.6x2.70m, 2100 m 3 , alu schuifluiken, alu overzaakbaar stuurhuis bj 2002, kopschroef DAF 380 pk 360 graden draaibaar, autokraan 14m, Caterpillar 1200 pk + keerkoppeling bj 1992 "Delta", 1254 ton, 1966, 80.14x8.20x2.81m, 1800 m 3 , alu schuifluiken, kopschroef Daf 220 pk, alu overzakbaar stuurhuis bj 2004, autokraan 6m hydr+staander vernieuwd in 2002 geschikt voor giek 15m, Caterpillar 3412 730 pk bij 1800 omw/m "Roode Vaart 2", 1145 ton, 1962, 79x8.2x2.65m, 1250 m 3 , alu luiken met elektr wagen, kopschroef Scania 230 pk, autokraan 12m, Mitsubishi 1197 pk bij 1600 omw/m bj 1994 "Anna", 1097 ton, 1960, 80x8.26x2.50m, 1150 m 3 , alu wegwaailuiken, kopschroef Daf 220 pk, 32 teu, Mitsubishi 954 pk bij 1940 omw/m bj 2000 "Liberte", 1008 ton, 1954, 67.18x8.22x2.76m, stalen schuifluiken, kopschroef Scania 110 pk, aluminium overzakbaar stuurhuis, autokraan 7m, Caterpillar 600 pk bj 1999 Ons nieuwe adres Biesboschhaven Noord 3c, 4251 NL Werkendam "Alfra", 713 ton, 1952, 60x6.6x2.62m, 1050 m 3 , alu Fr kap, alu overzakbaar stuurhuis, kopschroef 220 pk, autokraan 7m, Cummins 525 pk bj 1989, revisie 1998 "Crescendo", 707 ton, 1965, 62x6.60x2.63m, 1100 m 3 , alu schuifluiken, kopschroef Daf 100 pk, autokraan 7m op het voorschip, Volvo Penta 550 pk bj 1992 rev 2002 Deze aangeboden schepen zijn een kleine greep uit ons verkoopbestand, mocht U interesse hebben voor deze of één van de andere schepen uit ons bestand, bel ons dan gerust eens op voor verdere informatie. Tevens vullen wij ons verkoopbestand graag aan met nieuwe verkoopaanbiedingen. Wilt u uw schip voor de verkoop aanbieden dan komen wij graag vrijblijvend een keer bij u langs. NIEUWBOUW zowel casco als compleet schip Te koop MBS Juntos, 750 ton, 60x7.20x2.83 mtr, nieuwe SI, met vast werk, tel. 0653-534573

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 11 Er moet een landelijk Verenfonds komen, naar het voorbeeld van de aanpak in Gelderland. Alleen bij voldoende steun en dekking van de exploitatiekosten kunnen de veerdiensten over de waterwegen in stand worden gehouden. Het maatschappelijke belang van de veerdiensten is namelijk verrassend groot. Een tekst uit het liedje ‘Veerpont’ van Drs. P. Even grappig als onvermijdelijk om dit aan te halen tijdens een congres over veerponten, zoals dat vrijdag 4 juni was georganiseerd door Marriette Oostinjen en het CBRB. Drs. Oostinjen is afgestudeerd op dit onderwerp met haar studie economie en het was haar begeleider professor dr. Hugo Roos, die bovenstaande dichtregels aanhaalde op zijn gebruikelijke olijke wijze, die een reclame zullen zijn voor zijn colleges aan de Erasmus Universiteit. Opdrachtgever van het onderzoek was het CBRB. De aanleiding is dat de 197 veerdiensten in Nederland – niet zijnde de Waddenveren – dreigen tussen de wal en het schip terecht te komen. Nadat het beheer ervan in de eerste helft van de jaren negentig door de Rijksoverheid is afgestoten naar de provincies en de gemeenten, blijken die andere overheden het niet echt serieus op te pikken. De steun voor de veerdiensten laat te wensen over. De diensten zijn niet of nauwelijks rendabel te maken, en al helemaal niet als er ook nog eens vervangingsinvesteringen moeten worden gedaan. Niet dat de veiligheid op korte termijn in het geding is, maar op de lange termijn lopen veel veerdiensten het risico niet langer bedrijfszeker te kunnen zijn. Letterlijk miljoenen scholieren en werknemers van bedrijven ‘aan de overkant’ kunnen bij uitval van de ponten vaak kilometers om gaan rijden met de fiets, met de auto of met het openbaar vervoer. En met de auto zou het zomaar meer files, meer slijtage van de wegen en meer kans op ongelukken opleveren. Hoewel op de bijeenkomst door menigeen – iets te voor de hand liggend en op deze bijeenkomst misplaatst – de nadruk werd gelegd op de meer romantische aspecten van de overtocht, is voor de pure noodzaak om ponten te steunen en in de vaart te houden geen toeristisch maar een economisch/maatschappelijk argument aanwezig. Hugo Roos deed verslag van de onderzoeksresultaten en gaf onomwonden aan dat zonder de ponten Nederland een maatschappelijk verlies zou lijden van 231 miljoen euro per jaar. Namelijk: 46 miljoen door het extra reizen en 185 miljoen euro als gevolg van de extra reistijd voor de betrokkenen. Van de veerdiensten maken meer dan 37 miljoen mensen gebruik. Het aantal mensen dat werkt in deze sector bedraagt 1.048 FTE. In het statistisch jaarboek van het CBS komen de veerdiensten helemaal niet voor. Wel in de financiële paragraaf van de Provincies, waar een jaarlijks tekort van één miljoen euro wordt gesignaleerd op een totale omzet van veertig miljoen. Bij de gemeenten ligt die verhouding anders: een tekort van zeven miljoen euro tegenover een omzet van veertien miljoen. Hugo Roos: ‘Er mogen wel wat misverstanden uit de wereld worden geholpen: dat ponten uit de tijd zijn, onbetrouwbaar en dat ze alleen geld kosten.’ Dat laatste wordt dus door de berekeningen ondervangen. De onbetrouwbaarheid heeft te maken met de berichtgeving over veerdiensten. ‘De veerdienst Kruiningen-Perkpolder (wegens de vaste oeververbinding opgeheven veerdienst tussen Zuid-Beveland en Zeeuws-Vlaanderen – red.) kwam alleen in het nieuws als de boot niet voer. Nooit als hij wel voer.’ Het anachronistische misverstand – ‘niet van deze tijd’ – is een complex waar de hele scheepvaart mee kampt. Dat wordt bij de veerboten nog eens benadrukt door de leeftijd van het materieel, dat gemiddeld ouder is dan 25 jaar en waarvan 45 procent zelfs ouder is dan dertig jaar. Hugo Roos sloot dit hoofdstuk af met een understatement: ‘Er is een relatief geringe investeringsbereidheid.’ Fonds Maar wie moet er betalen voor de veerman? Het ondergewaardeerde maatschappelijk belang duidt op een verantwoordelijkheid van de (Rijks?)overheid. De reiziger zelf is helaas niet bereid tot het betalen van forse tariefsverhogingen. Bij een voetveer bleken scholieren na een verhoging van twee kwartjes bereid vele kilometers om te gaan fietsen. Het Rijk wil niet, dus blijven over de provincie en de gemeenten. Van alle provincies heeft alleen Gelderland serieus werk gemaakt van de relatief nieuwe verantwoordelijkheid. Gedeputeerde Marijke van Haaren van Gelderland was op de bijeenkomst om uit te leggen hoe haar provincie dit aanpakt. ‘Gelderland heeft een Verenfonds. De provincie vangt op wat het Rijk heeft laten vallen. In 1993 toen de Wet uitvoering wegenvervanging veranderde in de Wet herverdeling wegenbeheer beseften we dat we niet zonder de veren konden in het waterrijke Gelderland, met 37 veren waarvan 21 autoveerdiensten en zestien voet/fietsveren. Acht miljoen gúlden werd er vastgezet en de rente daarvan was bestemd voor het onderhouden van de veren. Het werd ondergebracht in een stichting van de provincie samen met VNG (Vereniging Nederlandse Gemeenten – red.) en VEEON (Vereniging van Eigenaren en Exploitanten van Overzetveren in Nederland – red.). Exploitatietekorten van veerdiensten worden hiermee aangevuld. Bij voet/fietsveren komt er 35 procent van de provincie en 65 procent van de betrokken gemeenten, bij autoveren is die verhouding tachtig/twintig. Naast de rente stort de provincie jaarlijks 150.000 euro in dit Verenfonds. Door de lage rentestanden van de laatste jaren loopt het fonds leeg.’ De gedeputeerde – zelf voorzitter van het Verenfonds – voegde daar nog aan toe dat slechts dertig procent van de veren kampen met exploitatietekorten. ‘Of een veer kostendekkend kan zijn, hangt samen met de afstand tot de eerstvolgende brug. De overige zeventig procent heeft dus geen exploitatietekorten. Maar het is mij niet bekend of hierin wel de afschrijvingen zijn verwerkt.’ En dat is juist het probleem waar de hele sector mee kampt, want als er geen afschrijvingen worden berekend, is er geen kapitaal voor handen om te investeren in nieuwe, vervangende schepen. Jhr. Hubert-Jan van der Wyck, voorzitter van het CBRB, merkte op dat gezocht moet worden naar vergaande standaardisatie van de ponten, zodat ze goedkoper kunnen worden gebouwd op werven die toch 15 JUNI 2004 Huidig beheer door overheden van veerdiensten leidt spoedig tot verlies bedrijfszekerheid De pont moet wel heen en weer blijven gaan En als de pont zo lang was als de breedte van de stroom Dan kon hij blijven liggen, zei me laatst een econoom Maar dat zou dan weer lastig zijn voor het rivierverkeer Zodoende is de pont dus kort en gaat hij heen en weer Aandacht voor het verhaal over veerboten. Het Slikkerveertje Op de bijeenkomst van het CBRB over de veerdiensten was ook PvdA-Raadslid Paulien Beumer van de gemeente Nederlek, één van de vijf gemeenten in de Krimpenerwaard, kortweg de K5 genoemd. Zij was daar om op te komen voor het voortbestaan van het Slikkerveertje, de fiets/voetveer tussen Ridderkerk, Krimpen aan de lek en Slikkerveer. Paulien Beumer zet zich in voor het behoud van die veerdienst, die als er niets gebeurt, vanaf volgend jaar 1 januari niet meer zal varen. ‘Het wordt wel voor recreatiedoeleinden gebruikt, maar het zijn toch voornamelijk scholieren en werknemers die na 1 januari niet meer naar de overkant kunnen,’ aldus het Raadslid. ‘Kinderen uit Alblasserdam zitten op de Geminischool in Lekkerkerk, een grote belangrijke middelbare school. Kunnen ze niet meer met het veerbootje, dan moeten ze eerst met de fast ferry en dan nog vele kilometers fietsen. De provincie moet deze veerdienst eigenlijk bekostigen samen met de betrokken gemeenten. Maar het dringt maar tot niemand door hoe belangrijk dit is.’ Deelnemers, sprekers en forumleden op de bijeenkomst over de veerdiensten in Nederland. Op de voorgrond overhandigt professor Hugo Roos (r) het eindrapport aan Mariette Oostinjen naast hem. Op de foto achter hen van links naar rechts: directeur Ton Roos van het CBRB, gedeputeerde Marijke van Haaren van Gelderland, B. Brouwer van VEEON, Connexxion-directeur P. de Boer, ANWBdirecteur Giel van Woerkom, CDA-Kamerlid Eddy van Hijum en Leny Schuitemaker, voorzitter van de Vrienden van de Voetveren. (foto’s MGR) (advertentie) verlegen zitten om orders. Maar afschrijvingen of niet, Gelderland is zoals het er nu naar uit ziet, in 2012 door z’n geld heen. De overige provincies hebben dergelijke voorzieningen niet, en volgens het rapport heeft dat tot direct gevolg dat de schepen op den duur minder bedrijfszeker worden. Om dit te voorkomen zou in heel Nederland een Verenfonds naar Gelders model moeten worden opgetuigd. Dat moeten onder andere de Rijksoverheid en het parlement maar eens gaan bestuderen. Het rapport van Marriette Oostinjen is helder genoeg. Directeur Ton Roos van het CBRB in aan afsluitende opmerking: ‘Het wachten is op een centrale visie van het Rijk.’ Tenslotte: misschien is het raadzaam voor het Rijk, maar ook voor de gemeenten en provincies die veel oversteekplaatsen hebben, zich te verdiepen in de meedogenloze logica van Drs. P.: We zijn hier aan de oever van een machtige rivier De andere oever is daarginds, en deze hier is hier De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland En dit heet dan de overkant, onthoudt u dat dus goed Want dit is van belang als u oversteken moet SCHEEPSWERF HOOGERWAARD WAA#$A%EN )IE+ 8 +O..E+/A0 020-4290888 /warshellinglengte 90 m.

Binnenvaartkrant