Views
4 years ago

2004-12

  • Text
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Schip
  • Rotterdam
  • Juni
  • Binnenvaartkrant
  • Pagina
  • Meter
  • Vaart

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 22 2 JUNI 2004 M A C H I N E FA B R I E K - S C H E E P S T E C H N I E K ”Als afbouwer wensen wij het mts Emma een goede en behouden vaart.” Alles waar het bij uw schip om draait! Biesboschhaven Noord 4, 4251 NL Werkendam Tel. 0183-501811 Fax. 0183-501362 E-mail: info@dewaalbv.nl Wij wensen mts ”Emma” een goede en behouden vaart en... gaat er toch iets mis, dan kunt u op ONS rekenen. Roger Janssens van harte proficiat !! GEBOUW “WILHELMINATOREN” WILHELMINAPLEIN 12, 3072 DE ROTTERDAM TEL.: 010-411 95 95, FAX: 010-413 97 74, EMAIL:MAIL@OVERVLIET.NL, WWW.OVERVLIET.NL Hendricks Scheepsmakelaardij b.v. Wij leverden i.s.m. Veka Scheepsbouw het casco van het mts Emma wenst Roger Janssens een behouden vaart Prins Hendrikkade 12e • 3071 KB • Rotterdam Postbus 24202 • 3007 DE • Rotterdam Telefoon: 010 - 414 00 60 • Fax: 010 - 414 02 12 Internet: http://www.binnnenvaartkrant.nl • Email: advertentie@binnenvaartkrant.nl en feliciteren Roger Janssens met het nieuwe schip Wij wensen hen een behouden vaart Wij wensen Roger Janssens veel succes en behouden vaart met het mts Emma KASTEELPLAATS 1, 4207 GP GORINCHEM Tel: 0183-636566, Fax: 0183-636564 E-mail: wilma.hendricks@wolmail.nl Wij wensen het Wij leverden en/of installeerden op het mts Manouk: Complete electrische installatie, tankalarmering, waterzuivering, sanitaire installatie en airco installatie en nautische apparatuur. Wij wensen Roger Janssens veel succes en een behouden vaart Kantoor en werkplaats: Sterrekroos 11 4941 VZ Raamsdonksveer Telefoon (0162) 51 25 36 / 51 78 23 Telefax (0162) 51 76 25 Wij leverden het stuurhuis met overzakbare bovenbouw en hefkolom Oosthavenzijde 5-Puttershoek-Holland Postbus 5606-3297 ZG Puttershoek Telefoon (078) 676 38 11 - Telefax (078) 676 48 53 mts Emma en haar bemanning een behouden vaart.

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 23 In Antwerpen is op 22 mei de tanker Emma overgedragen aan Roger Janssens. Het schip werd afgebouwd bij scheepswerf De Waal in Werkendam en wordt bevracht door Minoltra Bevrachting en Tankvaart. Het zal worden ingezet op de Rijn en in het ARA-gebied. Door Sarah De Preter Roger Janssens heeft in het verleden tientallen schepen gehad. In 1978 vestigde hij zich als zelfstandig ondernemer aan de wal en begon zijn kleine eigen rederij. ‘Ik heb duwbakken gehad, drogeladingschepen maar ook containerschepen en tenslotte tankers. Momenteel heb ik nog één enkelwandige tanker uit 1994 varen, de Arnaud.’ Na de verkoop van de tanker Brigitte, anderhalf jaar geleden, begon hij de bouw van een nieuw schip te plannen. Het casco van de Emma komt uit Orsova in Roemenië en was half december 2003 klaar. Het schip is 110 meter lang, 11,40 meter breed en heeft een diepgang van 3,60 meter. De Emma heeft een enkel leidingsysteem en kan dus één (niet verwarmd) product per reis meenemen. De tien met zinksilicaat gecoate tanks zijn allemaal voorzien van Marflex-deepwellpompen. Het schip wordt voortgestuwd door een ABC-hoofdmotor van 1800 pk en heeft een laadvermogen van 2.997 ton. Aan boord gaan twee ervaren kapiteins volgens een beurtrol varen. Ze beschikken allebei over een eigen woning achterop en voorop is er een matrozenwoning. De eerste reis wil Janssens zelf meevaren; daarna laat hij het over aan zijn personeel. Tarieven Roger Janssens werkt al enkele jaren samen met bevrachtingskantoor Minoltra uit Bergen op Zoom. De directeur van Minoltra, Marc Van de Sompel, heeft voor verschillende andere bevrachters en rederijen gewerkt vóór hij in 1998 zelfstandig begon. ‘De vrachten in de tankvaart waren in dat jaar zeer laag. Maar omdat deze branche altijd al hoogtes en laagtes heeft gehad, ging ik ervan uit dat er ook weer een einde zou komen aan de dalfase. In de afgelopen drie jaar hebben we heel mooie vrachtprijzen gehad. Wij werken ook samen met vaste, betrouwbare partners. Dat is een voordeel.’ Momenteel is het weer minder met de tarieven. ‘Zeker voor wat de gasolie betreft, zitten we in een diep dal. Maar daar geraken we ongetwijfeld ook weer uit, want op de Aziatische en Amerikaanse markten tekent zich inmiddels een lichte opleving af. Het duurt waarschijnlijk nog even voor we dat in Europa zullen voelen, maar ik hoop dat we tegen de eindejaarsperiode zover zijn.’ Minoltra werkt met de meeste tankvaartondernemers op spotbasis samen. In de andere gevallen – ook bij de Emma – lopen vaste contracten. 2 JUNI 2004 Tanker Emma is ‘mooi staaltje van techniek’ De Belgische eigenaar koos voor een ABC-voortstuwingsmotor. (foto de Binnenvaartkrant) Vanuit het niets De eerste proefvaart van de Emma op 18 mei verliep zonder veel problemen. De tanker draaide sierlijk rondjes op de Waal en werd later door de deelnemers als ‘zeer wendbaar’ bestempeld. ‘Een fijn staaltje van techniek,’ aldus Van de Sompel, die vorig jaar ook meeging naar Roemenië om het casco te bekijken. Hij geniet er nu nog van: ‘De bouw van zo’n schip is een erg bijzondere ervaring. Je ziet hoe vanuit het niets één groot geheel vol kleine details ontstaat.’ Gedoopt werd de Emma op 22 mei in Antwerpen. Dat gebeurde door de kleindochter van Roger Janssens: Anouk. Het schip werd vernoemd naar de moeder van Janssens en die naam stond ook op de boeg van zijn ouderlijk schip. Roger Janssens (links) met Marc Van de Sompel. (foto Sarah De Preter) De Emma tijdens de proefvaart voor de werf. (foto Sarah De Preter) De Waal Machinefabriek-Scheepstechniek verzorgde de complete afbouw. (foto de Binnenvaartkrant) V O O R A L U W P I J P E N E N P I J P L E I D I N G I N S TA L L AT I E S Wij wensen mts Emma en haar bemanning een behouden vaart Sinds 1951 verzorgen wij complete pijpleidingsystemen t.b.v.: !"#$$%!&'$(')*++$,)-./0 1*(23(!4*11*43$!0'"#$'$( %,-"####COLUMNCONTENT###'*%%*,*4$()-./0 #62,*.13!"#$'$('%($.5*43!"#$ 3(!4*11*43$! 734+-$,2'3('238$,!$ 5*4$,3**1!--,4$(0'9-*1!: staal, RVS, koper, kopernikkel, aluminium enz. Numeriek gestuurd buigen! ;''!4.

Binnenvaartkrant