Tweewekelijks medium voor Rijn- en binnenvaart www.binnenvaartkrant.nl Telefoon: (010) 414 00 60 Telefax: (010) 414 02 12 In deze Binnenvaartkrant: Pagina 21 Wallonië zet in op binnenvaart Pagina 27 Binnenvaart krijgt eigen bordspel Pagina 55 In Joechjachen: Symboliek op Noordereiland Deutsche Beilage Seite 35 Kombiterminal im Industriepark Höchst 2 JUNI 2004 8e jaargang 12 Binnenvaart behoudt milieuvoorsprong Het lijdt geen twijfel dat de binnenvaart ook in de toekomst de schoonste vervoerder zal blijven. Het rapport Binnenvaart voortdurend duurzaam van Royal Haskoning toont dit aan. Dit rapport is het antwoord van de binnenvaart op het eerder verschenen rapport To shift or not to shift van het Rijksinstituut Volksgezondheid en Milieu (RIVM), waarin werd gesteld dat het wegvervoer z’n milieuachterstand met rasse schreden inloopt. In het nieuwe rapport wordt aangetoond dat de binnenvaart een ‘milieuvoorsprong’ heeft en die in de toekomst ook zal behouden. Royal Haskoning verrichtte dit onderzoek naar de milieuperformance van de binnenvaart in opdracht van CBRB en Koninklijke Schuttevaer. Het werd dinsdag 25 mei door de voorzitters van de binnenvaartorganisaties, Hubert Jan van der Wyck en Jan Terlouw, overhandigd aan staatssecretaris Pieter van Geel van Milieu en aan toekomstig Europarlementariër Corien Wortmann. Dat gebeurde in het Haagse perscentrum Nieuwspoort. Op hetzelfde moment overhandigde algemeen secretaris Resi Hacksteiner van de Europese Binnenvaart Unie (EBU) het rapport in Brussel aan Gonzalez Finat, directeur Nieuwe Energie van het directoraat-generaal Transport en Energie (TREN) van de Europese Commissie. Het rapport omvat een aantal cases waarin de emissies van de verschillende modaliteiten worden vergeleken per tonkilometer. Daarmee wordt aangetoond dat de binnenvaart schoner is dan het wegvervoer, ook bij een relatief beperkte afstand van het natransport per truck. Als containers worden vervoerd van Rotterdam naar Nijmegen, dan is met dertig kilometer natransport per truck de milieudruk even groot als bij direct wegvervoer. Is de afstand korter, dan is vervoer per schip minder belastend voor het milieu. Voor het ertsvervoer naar het Ruhrgebied ligt het omslagpunt van het natransport zelfs op 162 kilometer, dankzij de enorme schaal waarop het transport plaatsvindt met 4- baksduwvaart. Vaart een 1.350- tonstanker van Wenen naar Antwerpen, dan is dat vervoer inclusief een natransport van maximaal 62 kilometer minder belastend voor het milieu dan direct vervoer over de weg. (Lees verder op pagina 3) Water halen bij Bermuda (advertenties) www.vlootschouw.nl victron energy OMVORMERS, ACCULADERS Tel. 0182 - 38 75 22 Her motor iseren? INBOUW 24-uurs storingsdienst binnenkalkhaven 17 3311 JC Dordrecht telefoon 078-6138277 fax 078-6144887 info@dolderman.nl www.dolderman.nl (advertenties) DIESEL ENGINES Hendrik Ido Ambacht Tel. 078 - 6813127 Fax 6812025 Opgetuigd met (namaak) koningspinguïns op de luiken, de roef en op het achterdek en vrolijk met watergolfjes beschilderd vaart de Haai Baai door de Rotterdamse haven. Deze gedaantewisseling voor de wateraanvoer van het enorme zeeaquarium Oceanium in Blijdorp valt samen met de nieuwe constructie waarin dit schip vaart. De ‘Oceaniumboot’ is eigendom van een nieuwe stichting en wordt geheel belangeloos in de vaart gehouden door Maaskade Bevrachters uit Hendrik Ido Ambacht, het Rotterdams Havenbedrijf, P&O Nedlloyd en Diergaarde Blijdorp zelf. Op de foto vaart het schip in de nieuwe gedaante voor het eerst in de Missourihaven, waar bij ECT rechts op de foto een containerschip van P&O Nedlloyd zojuist binnen is gekomen, met in de ballasttanks water dat is ingenomen op de Atlantische Oceaan nabij Bermuda. Meer over de Oceaniumboot op pagina 5. (foto MGR) Kansen voor 3-laagscontainervaart op Main-Donau-verbinding Om de containerbinnenvaart meer kans te bieden op de Main- Donauverbinding, moeten de schepen met drie lagen kunnen varen. Een eerste stap is de al geplande verdieping van de Boven-Main. Daarnaast zijn technische maatregelen nodig op het Main-Donaukanaal. Dat staat in een studie die het Europäische Entwicklungszentrum für die Binnen- und Küstenschifffahrt in Duisburg (VBD) heeft uitgevoerd in opdracht van het Beierse Ministerie van Verkeer en het Havenbedrijf Rotterdam. Door vaarwegbeperkingen op de corridor Rijn-Main-Donau wordt de laadcapaciteit nu nog beperkt. ‘Daardoor is de containerbinnenvaart niet concurrerend genoeg ten opzichte van de andere modaliteiten,’ aldus het Rotterdams Havenbedrijf. ‘De uitbreiding van de EU, met sterk toenemende goederenstromen als gevolg, maakt opheffing van beperkingen noodzakelijker en actueler dan ooit. De regering van Beieren en de Rotterdamse haven werken daartoe samen.’ Van de monding van de Main tot aan Würzburg is 3-laagscontainervaart al het gehele jaar mogelijk (door te ballasten). Op (advertenties) middellange termijn moet dat, dankzij de al geplande verdieping van de vaarweg, ook op de Boven-Main mogelijk worden. Er werd altijd gedacht dat voor het Main-Donaukanaal de bruggen de obstakels zijn. Het echte probleem zijn de golven en kolken van de sluizen, zo is uit de studie gebleken. Die zijn echter met technische maatregelen beheersbaar te maken, stellen de initiatiefnemers. Het onderzoek wees volgens hen overigens uit dat grotere motorschepen al bij 2-laagscontainervaart goedkoper kunnen zijn dan het wegvervoer. • vermogens van 5 tot 60 kVA op voorraad • snelle service • lage inbouwprijzen • levering van alle onderdelen VOOR NEDERLAND EN BELGIË BARTH AGGREGATEN 's-GRAVENDEEL TEL. 078-673 37 99 (NA 18.00 UUR 078-673 48 00) AGGREGATEN - reparaties/aanpassingen - leveringen (nieuw/gebruikt) - straalbuizen Tel. 078-6133831 Dieselbedrijf Hardinxveld B.V. Cummins – Detroit Diesel Isuzu – Twin Disc - Allison Tel 0184 – 613066 Fax 0184 – 618002 www.dbh-bv.nl info@dbh-bv.nl Official dealer De Haas Diesel Motoren BV onderhoud en service van keerkoppelingen TwinDisc Dealer Tel.010-5912611 www.dehaasdiesel.nl
DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 53 2 JUN
DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 55 2 JUN
Loading...
Loading...
Loading...
De Binnenvaartkrant is hét vakblad met het grootste bereik in Rijn- & binnenvaart, passagiersvaart, recreatievaart, visserij en dredging. De oplage van 23.000 exemplaren ligt op circa 650 plaatsen in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk binnen het bereik van opvarenden van binnenvaartschepen.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl