Views
2 years ago

2004-11

  • Text
  • Schip
  • Jaar
  • Rotterdam
  • Binnenvaart
  • Pagina
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Vaart
  • Behouden
  • Twee

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 44 18 MEI 2004 SS Rotterdam krijgt plek bij Maashaven Het stoomschip Rotterdam krijgt een vaste ligplaats bij de ingang van de Maashaven. Dat hebben burgemeester en wethouders van Rotterdam begin deze maand besloten. Het cruiseschip, dat vorig jaar werd aangekocht door de Rotterdamse Droogdok Maatschappij, keert definitief naar zijn thuishaven terug. Het wordt omgebouwd tot een uitgaanscentrum. Er komen hotelen horecafaciliteiten aan boord en er zijn ook plannen voor een congrescentrum en een casino. De Rotterdam ligt nu nog in Freeport op de Bahama’s. Het is nog niet bekend wanneer het schip naar de Maasstad komt. Rotterdamse studenten bouwen containerstad In de Rotterdamse Waalhaven verrijst op Pier 4 een tijdelijke containerstad. Het is een project van het Rotterdamsch Studenten Corps, dat met Container City Rotterdam 2004 zijn achttiende lustrum viert. De stad wordt een festivalterrein van één hectare waar de studentenvereniging van 8 tot en met 21 juli haar lustrum viert. Diverse activiteiten en optredens zijn ook door buitenstaander te bezoeken. De studenten krijgen steun van het Havenbedrijf Rotterdam en verschillende bedrijven. Zoals de zeerederijen Evergreen en Cosco, die containers beschikbaar stellen. Ook Gevelco stak de helpende hand toe. Dat bedrijf stelde een schip beschikbaar voor het transport van de 147 containers (103 20-voeters en 44 40- voeters). Dat schip was de Cornelia van de familie Waalboer. Die verzamelde de in totaal 191 TEU op meerdere locaties in het Rotterdamse havengebied. Voor de vorig jaar gebouwde Frontrunner betekende dat meteen een primeur. Oorspronkelijk is de laadcapaciteit namelijk 172 TEU. Dat is echter als de containers op vier lagen worden geladen. Nu voer de Cornelia met vijf lagen. ‘En dan hoefde niet eens de stuurhut omhoog,’ zei schipper/medeeigenaar Erik Waalboer lachend. De Forntrunner heeft de stuurhut immers voorop. ’Gescheiden vaarroutes op Westerschelde’ Waar mogelijk worden de vaarroutes voor de binnenvaart en de zeevaart op de Westerschelde gescheiden. Minister Peijs van Verkeer en Waterstaat heeft dit laten weten aan de Tweede Kamer. Peijs komt daarmee tegemoet aan een klacht van de ASV. Die trok eerder dit jaar in Den Haag aan de bel over gevaarlijke situaties voor binnenschippers door snelvarende zeeschepen. Het Zeeuwse VVD-Kamerlid J. Geluk vroeg de minister in de Vaste Kamercommissie voor Verkeer en Waterstaat wat ze daaraan ging doen. Na raadpleging van de Permanente Commissie voor Toezicht op de Scheldevaart (de Vlaams- Nederlandse toezichthouder op de Westerschelde) stelde Peijs dat aan maatregelen wordt gewerkt in het kader van het programma Nautische Veiligheid Westerschelde. De scheiding van de vaarroutes zou daar deel van uit moeten maken. De oplossing van de puzzel van het vorige nummer is: - SERVICEPAGINA KSCC Agenda MAASBRACHT Openingstijden maandag t/m vrijdag:Bibliotheek 9.00 - 12.00 uur Ligplaatsschool voor varende kleuters 9.00 - 14.30 uur (tussen de middag blijven de kleuters over); woensdag 9.00 - 12.00 uur ('s middags hebben de kinderen vrij) Sociaal raadsliedenwerk: elke werkdag van 9.00 - 12.00 uur en na afspraak dinsdag 20.00 uur Klaverjassen in café 'De Scheepvaart' donderdag 20.00 uur Kienen in 'de Spil' Overige activiteiten: zie publicatiebord MAASTRICHT vr.28 mei 14.00 uur Kaarten en spelletjes vr. 11 jun. 14.00 uur Kaarten en spelletjes vr. 18 jun. 14.00 uur Kaarten en spelletjes za. 19 jun. 11.00 uur Wandeling en barbecue bij het zaaltje op St Pieter vr. 03 sep. 14.00 uur Kaarten en spelletjes za. 04 sep. Opening van het seizoen vr. 17 sep. 14.00 uur Kaarten en spelletjes AMVV Agenda ZWARTE ZWAAN iedere maandag t/m donderdag peuteropvang van 09.00 tot 12.00 uur voor kinderen van 2 t/m 3,5 jaar. iedere dinsdagavond klaverjassen aanvang 19.30 uur. iedere donderdag conditietraining voor vrouwen aanvang 20.00 uur. De kantine is geopend van 08.00-18.00 uur van maandag tm vrijdag en op zaterdag van 09.00-18.00 uur. adressen Landelijk bureau AMVV Amsterdam, tel 020-6869656 Zwarte Zwaan Rotterdam, tel 010-4842973 PUZZEL vr. 01 okt. 14.00 uur Kaarten en spelletjes vr. 15 okt. 14.00 uur Kaarten en spelletjes vr. 29 okt. 14.00 uur Kaarten en spelletjes za. 30 okt. 11.00 uur Allerzielenviering H mis daarna rondgang op het kerkhof, wandeling en warm eten vr. 12 nov. 14.00 uur Kaarten en spelletjes vr. 26 nov. 14.00 uur Kaarten en spelletjes za. 04 dec. 14.00 uur St. Nicolaasviering in het zaaltje vr. 10 dec. 14.00 uur Kaarten en spelletjes wo. 15 dec. Kerstboot met de rederij Stiphout NIJMEGEN Zondag 11.00 uur H.Mis, aansluitend spreekuur directeur/aalmoezenier Maandag 10.30 uur stafvergadering 19.30 uur repetitie KSCC zangkoor Dinsdag 10.00 uur cursus Gymnastiek 14.00 uur creatieve- soosmiddag 19.30 uur cursus vaarbewijs Donderdag 14.00 uur cursus Engels 15.30 uur werkzaamheden bulletin 19.30 uur cursus vaarbewijs Vrijdag RECEPTENRUBRIEK PASTA MET TOMATEN- DOPERWTENSAUS Hoofdgerecht voor 2 personen 1 pot Heinz Pastasauce Sundired Tomatoes 200 g Honig pasta Farfalle 1/2 eetlepel olijfolie traditioneel 100 g kipfilet, in kleine stukjes 1 teentje knoflook, gesnipperd 1/2 rode paprika, in kleine stukjes 1 pot Hak doperwten extra fijn à 180 g zout 4 eetlepels geraspte parmezaanse kaas 09.30 uur bloemschikken Maandag t/m vrijdag 09.00/10.00 uur spreekuur directeur/aalmoezenier ROTTERDAM do 20 mei 11.00 uur Hemelvaart - H.Mis zo 30 mei 11.00 uur Pinksteren - H.Mis HET ZUIDEN Zondag 10.30 uur H. Mis, aansluitend koffiedrinken. Na de H. mis is de aalmoezenier en een bestuurslid aanwezig. Bibliotheek geopend. Woensdag 14.00 uur Handwerken- kaarten- bibliotheek geopend. Extra Do 20 mei Hemelvaart: H.Mis 10.30 uur Zo 23 mei Woord- Communiedienst 10.30 uur Do 27 mei Pergamano 13.30 uur, vergadering Bezoekersdienst 14.30 uur Ma 31 mei 2e Pinksterdag. H. Mis 10.30 uur. Fietstocht, na afloop brunch G' berg. Do 03 juni Pergamano 13.30 uur Do 10 juni Pergamano 13.30 uur Zo 20 juni Woord- Communiedienst 10.30 uur Bak de kip in de hete olie mooi lichtbruin. Voeg de knoflook en de paprika toe en bak ze al omscheppend op een laag vuur 3 minuten mee. Voeg de Pastasauce en de uitgelekte doperwtjes toe. Spoel de sauspot met 1/2 dl water, voeg dit ook toe en warm alles goed door. Kook gelijktijdig de pasta in ruim water met zout volgens de aanwijzingen op de verpakking beetgaar. Verdeel de saus over de pasta en garneer met de parmezaanse kaas. Lekker met een rucolasalade met rode uiringen. Variatietip Voeg eventueel 50 g grof gehakte zwarte olijven toe. De winnaar van de puzzel van het vorige nummer is geworden: DOOR EEN FOUT IN DE VORIGE KRANT IS ER GEEN WINNAAR 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 HORIZONTAAL 1 gepeperd, 3 lagere deel van een land, 6 baas, 9 rode bordeauxwijn, 11 grote groep mensen, 13 afwijking, 15 werktuig, 16 waarschuwing, 17 zangvogeltje, 18 keukengerei, 20 soort onderwijs, 22 platina (scheik.), 23 dameskledingstuk, 24 deel van een machine, 26 overdreven, 28 verstand, 29 vogelroep, 30 ontkennend voorvoegsel, 31 uitroep van pijn, 33 volledig, 34 verbindingswoord, 35 kilohertz, 38 omroepvereniging, 40 Frans persbureau, 43 paling, 45 gestold vleesnat, 47 plaats in Japan, 48 biddende vrouwenfiguur, 49 taille, 52 indiaan uit Brazilië, 53 rendier, 54 winkelhaak van de timmerman. VERTICAAL 1 grof stuk brood, 2 korte verhandeling, 3 lidwoord, 4 vrouw van Braga, 5 lonium, 7 spoed, 8 afbeelding, 9 tekengerei, 10 klein vertrek, 12 sluis, 14 klein kamertje, 17 onaangename geur, 18 zuurgraad, 19 volgend op, 21 trottoir, 22 op de hand van, 23 bont, 25 mislukking, 27 lidwoord, 32 oeroude stad, 33 voegwoord, 36 spoed, 37 verpakking, 39 uniform, 40 voorkomen, 41 ongezouten, 42 berg (Russ.), 44 vernis, 45 onvast, 46 wijnsoort, 50 bijwoord, 51 noot. 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 12 6 36 50 27 22 17 25 14 1 38 48 34 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 Zo vindt u de oplossing Wanneer u de puzzel goed hebt opgelost, brengt u de letters uit de genummerde vakjes over naar de oplossingsbalk. Daar leest u dan het prijswoord van deze week. Schrijf de gevonden oplossing op een briefkaart en stuur die voor 26 mei a.s. naar: De Binnenvaartkrant, Postbus 24202, 3007 DE ROTTERDAM of kijk op www.binnenvaartkrant.nl Onder de inzenders van de juiste oplossing wordt een VVV-bon van 10,00 Euro verloot.

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 45 18 MEI 2004 Corien Wortmann (CDA) is kandidaat voor het Europees Parlement ‘Veel aandacht nodig voor goede regelgeving en uitvoerbaar milieubeleid’ Op 10 juni zijn de verkiezingen voor het Europees Parlement. Met de wetenschap dat ook de binnenvaart steeds belangrijker wordt binnen Europees verband is het een essentiële zaak dat de belangen voor deze bedrijfstak in Brussel goed behartigd worden. Corien Wortmann-Kool is door het CDA kandidaat gesteld, staat op een verkiesbare plaats en het moet dus wel raar lopen wil ze straks geen Europarlementariër worden. Ze krijgt vervoer in haar portefeuille en zal zich dus ook met de binnenvaart bezighouden. Corien Wortmann is geboren en getogen in Oud-Alblas. Ze is getrouwd en heeft twee kinderen. Ze deed de opleiding HBO Verpleegkunde, maar ging vanwege haar politieke interesse aansluitend naar de Vrije Universiteit in Amsterdam om politicologie te studeren. ‘Zowel mijn ouders als mijn schoonouders hadden een familiebedrijf,’ vertelt ze. ‘Tot voor zeven jaar was ik werkzaam in het bedrijf van mijn man. Maar omdat ik ook wel van afwisseling hield, zocht ik op een gegeven moment een andere werkkring en zo kwam ik bij het Ministerie van Verkeer en Waterstaat terecht. Ik ging daar naartoe, omdat ik ook graag van doen had met het maken van beleid. Bij het ministerie werkte ik aanvankelijk bij de centrale staf en daar hield ik me vooral bezig met decentralisatie en verzelfstandiging van bijvoorbeeld het commerciële deel van het KNMI. En daardoor kreeg ik weer te maken met kleine ondernemingen.’ Nu is Wortmann plaatsvervangend directeur van Transport en Infrastructuur bij het Directoraat voor het Goederenvervoer. ‘Daardoor heb ik ook de binnenvaart onder mijn beheer. Die hem ik steeds beter leren kennen en het is een bedrijfstak die mijn interesse heeft. Dat zal ook wel komen doordat ik zelf uit een familie kom waar het gezinsbedrijf centraal stond. Het was voor mij dan ook een groot genoegen dat ik twee maanden geleden namens de minister het eerste exemplaar van het rapport Continuïteit en Ambitie, een onderzoek naar de toekomst van het gezinsbedrijf in de binnenvaart, in ontvangst mocht nemen.’ Politiek ‘Ik kom uit een echt christendemocratisch nest,’ vervolgt Wortmann. ‘Al vrij jong, op 19- jarige leeftijd, werd ik lid van de CHU-jongerenorganisatie en later van het CDA. Ik ben landelijk bestuurslid geweest van de jongerenafdeling van het CDA en in de periode dat Ruud Lubbers minister-president was, was ik lid van het dagelijks bestuur van het CDA.’ ‘Die politieke interesse kreeg ik als het ware van huis uit mee, want mijn vader was heel lang wethouder in onze woonplaats en toen ik later Corien Wortmann: ‘Als de financiering van de internationale infrastructuur een probleem is, moeten we kijken of de Europese Unie een groter deel voor haar rekening kan nemen.’ (foto Harrie van Eeuwijk) getrouwd was en in Zeist woonde, kwam ik daar zelf in de gemeenteraad en was ik tevens fractievoorzitter van het CDA.’ Na vijf jaar moest ze daar mee stoppen, omdat de gemeentepolitiek niet meer te combineren was met haar andere werkzaamheden en gezin. Enige tijd geleden werd ze benaderd met het verzoek of zij zich kandidaat wilde stellen voor het Europees Parlement. Ze kwam op een verkiesbare plaats terecht. ‘Ik werd ervoor benaderd vanwege mijn wortels in de partij en vanwege mijn ervaring met het internationaal transportbeleid, omdat het CDA dat ook voor Nederland heel belangrijk vindt. Als ik straks gekozen word, is dat een voortzetting van mijn huidige werk, maar dan op Europees niveau. Ik ga daar dan dus weer terug in de politiek, maar met de ervaring rijker die ik in mijn huidige werk heb opgedaan. In het transportbeleid wordt de regelgeving nu al voor tachtig procent in Brussel gemaakt.’ ‘Ik ga in ieder geval transport doen,’ vertelt de Europarlementariër in spé. ‘Ik kom dan in de Transportcommissie en daar zitten alle modaliteiten in; dus zeker ook de binnenvaart. Daarnaast zal ik nog een andere commissie gaan doen. Voorts wil ik me persoonlijk inzetten voor onderwijs en aidsbestrijding in ontwikkelingslanden. Er is daar niet alleen geld voor nodig, maar er moeten ook mensen zijn die zich daar persoonlijk achter stellen.’ ‘Op binnenvaartgebied speelt er natuurlijk veel in CCR-verband, maar er komen nu ook steeds meer binnenvaartzaken op de Europese agenda. Ik denk daarbij aan de arbeidstijdenwetgeving en de milieuwetgeving en we moeten toch ook gaan proberen om het Rijnvaartregime verder in Europa geldig te krijgen.’ Transport moet schoner, vindt Wortmann. Ook de binnenvaart. ‘Alle vormen van vervoer moeten schoner worden. Maar het moet wel haalbaar zijn. We moeten wat binnenvaart betreft bijvoorbeeld naar motoren toe die schoner zijn. Maar dan dient er wel een termijn te zijn van voldoende lengte om daar op in te spelen. Men moet daar dan adequate maatregelen voor nemen, wanneer zo’n motor toch gereviseerd of vernieuwd wordt. Het moet niet allemaal holderdebolder gebeuren. Ja, goede regelgeving en een uitvoerbaar milieubeleid dienen veel aandacht te krijgen. En ik hoop daarin goed met de CCR samen te kunnen gaan werken.’ Sloopregeling Natuurlijk is er een aantal zaken in de binnenvaart die in de toekomst binnen Europa de nodige aandacht vragen. Ook daar denkt Corien Wortmann nu al over na. Zo zullen de vaarwegen in de nieuwe lidstaten volgens haar aangepakt dienen te worden. ‘Ik hoop dat de EU ertoe bijdraagt om de vaarwegen in de Oost- Europese landen beter te gaan ontsluiten. Om ze zo beter te kunnen benutten voor de binnenvaart. Er zal immers meer binnenvaart uit die landen naar hier komen.’ ‘Maar die Oost-Europese binnenvaart moet wel voldoen aan de standaard van de binnenvaart hier. Dan is er voor hen ook hier een plaats onder de zon. Het brengt voor hen veel voordelen, doch hun bedrijfsleven moet wel gaan voldoen aan de Europese standaard. Want anders krijg je oneigenlijke concurrentie en dat kunnen we onze eigen branche niet aan doen.’ Verder is Wortmann van mening dat er niet alleen nieuwe regels gemaakt moeten worden, maar dat er vervolgens ook op toegezien wordt dat die nageleefd worden. ‘Er is nog te veel ongelijkheid in Europa. Het Rijnvaartregime is een mooi regime en ik vind dat we moeten trachten dat dit ook het standaardregime wordt voor de Donaulanden en voor de andere Europese landen. Het streven moet zijn dat het Rijnregime en het Donauregime in elkaar overvloeien en dat het uiteindelijk één geheel wordt. En dan liefst niet allemaal nieuwe regels, maar gewoon de geldende regels in elkaar vlechten. Als we regels tegenkomen die we af kunnen schaffen, graag.’ Over het geld van de sloopregeling zegt zij: ‘Dat moeten de organisaties van de binnenvaart zelf regelen. Maar ik heb begrepen dat ze het onder elkaar niet eens zijn en dat is jammer. Doch daar moet het Europees Parlement geen zeggenschap over krijgen. Dat moet de branche zelf kunnen beslissen.’ Papieren netwerk De promotie van vervoer over water vindt Wortmann een zaak van algemeen maatschappelijk belang. ‘Milieu, congestie, enzovoort zijn factoren die daarbij een grote rol spelen en die Europees gezien niet uit het oog verloren mogen worden. Maar dat is ook al gedaan in het Europese Witboek. Er komt een nieuw Witboek voor Transport en daar wordt een verdubbeling van het goederenvervoer in voorzien tot 2020. Wil je dat op een goede manier afwikkelen, dan heb je daar de binnenvaart en het spoor maximaal voor nodig. Daar waar bestemmingen via water te bereiken zijn, dient de binnenvaart ingezet te worden. Daarom moet er veel aandacht zijn voor de diverse geplande nieuwe verbindingen over het water. Dan kun je het hele internationale netwerk ook beter bevaren. Dat brengt dan tevens weer vracht naar de binnenvaart.’ Wortmann vindt dat elk land in eerste instantie zijn eigen verantwoordelijkheid heeft voor speciale voorzieningen als goede ligplaatsen en autoafzetplaatsen. ‘Maar er is wel een taak voor Europa als het gaat om een internationaal netwerk van verbindingen,’ merkt ze op. ‘Over het tot stand komen van dat netwerk wordt binnenkort besloten en daar zijn we het allemaal over eens. Maar het Europees Parlement moet er dan ook op toezien dat het er echt komt, dat het niet een papieren netwerk blijft. Als blijkt dat de financiën daarbij een probleem vormen, wil ik me ervoor hard maken dat we dan toch in Europa gaan kijken of we niet een groter aandeel in de financiering moeten nemen van dat infrastructurele netwerk. Want het moet er komen. Het is natuurlijk voor heel Europa, maar Nederland heeft er het grootste belang bij, omdat Nederland nu eenmaal de grootste vloot heeft.’

Binnenvaartkrant