Views
3 years ago

2004-11

  • Text
  • Schip
  • Jaar
  • Rotterdam
  • Binnenvaart
  • Pagina
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Vaart
  • Behouden
  • Twee

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 4 18 MEI 2004 FAMILIEBERICHTEN PERSONEEL GEVRAAGD Op 11 mei 2004 is overleden Gerard Cornelis Faasse Als mede-oprichter van S.A.V. Ahoy was hij 40 jaar lang onze voorzitter. Wij wensen de familie en vrienden veel sterkte toe bij het verwerken van dit verlies. Waalbandijk 123 6651 KB Druten Bestuur S.A.V. Ahoy ADBEMAR UITZENDBUREAU b.v. MATROZEN / STUURLIEDEN I.b.v. een dienstboekje I.b.v. Rijnpatent en / of Groot Vaarbewijs Voor informatie: Ringdijk 466 C, 3331 LK Zwijndrecht, the Netherlands Radarpatentkurs 12-14 Juni 2004 15 Juni 2004 Prüfung ATLAS Schiffahrt 0049-203/873054 In verband met enige nieuwbouwprojecten bij Wijgula, waarvoor wij reeds in gesprek zijn met particulieren die al jaren bij onze groep zijn aangesloten, zijn wij op zoek naar JONGE (ECHT)PAREN I.B.V. RIJNPATENT, RADAR- EN ADNR-BASISCERTIFICAAT die de huidige schepen van onze particulieren willen overnemen. Aangezien Wijgula daarbij een meerjarencontract biedt, zijn wij van mening dat hierdoor uitstekende mogelijkheden geboden worden aan serieuze (startende) kandidaten die een zelfstandige toekomst in de binnentankvaart willen realiseren. Begeleiding bij onderzoek naar het zelfstandig ondernemerschap wordt door ons geboden. Uw reactie graag aan: Wijnhoff & Van Gulpen & Larsen B.V. T.a.v. mevrouw A.C.W. van de Pol Postbus 24 6650 AA DRUTEN Telefoon: 0487-587651 www.wijgula.nl Op zoek naar een nieuwe uitdaging in de Binnenvaart? Wij hebben diverse mogelijkheden voor u, afloswerk maar ook vaste dienstverbanden. Per direct zoeken wij: Telefoon : 078-619 4342 Fax : 078-619 4866 E-mail: uitzendbureau@mercurius-group.nl Gevraagd op autoschip Ingona 2e Kapitein / Stuurman i.b.v. patent. Vrije-tijdsregeling 14/14 Tel. 06-53 684871 Joh. BOELE b.v. !p korte termijn zoeken wij voor 00n van onze koppelverbanden een: !"#$%%&'( 67 dagen op9 67 dagen a: met minimaal Rijnpatent tot Mann=eim >?@R en radarpatent en een )*+',,! met dienstboekje Rijnvaart -,#.(/,&0&(/1 Bostbus DE669 DFGE >> Hrimpen aan de Iek JelK: ELMN7KONKNDK6G PQK van ValkenburgS Gevraagd stuurman/matroos op ms Mondeo, 2 op 2 af loon n.o.t.k. 0653112387/00491718068861 Zoekt voor één van haar modern toegeruste koppelverbanden enthousiaste medewerker in de navolgende functie: Kapitein (met Rijnpatent) Naast het Rijnpatent dient u te beschikken over een radarpatent en/of ADNR certificaat, (bij voorkeur met container ervaring). Vaargebied van Antw. en R'dam naar Basel. (vise/versa) Vrijetijdsregeling 14/14 of 10/10 en NL vw Danser Container Line b.v. +31 (0)184-495069 (A.J.A. Schroot) of Ad.Schroot@dansercontainerline.com www.dansercontainerline.com Gevraagd zo spoedig mogelijk voor nieuw schip: Een stuurman/2e kapitein met C-certificaat en Rijnpatent tot Mannheim. Wij bieden voor de toekomst doorgroeimogelijkheden. Er wordt systeem 14 op 14 af gevaren. Bij interesse kunt u contact opnemen met een van de volgende nummers: 0031-610028342 of 0049-1749368906. Gevraagd matroos op mcs Navitas vaartraject Rotterdam - Basel loon n.o.t.k., vrije tijd 10/10 O Tel. 06-51 838 726 OOSSE Maritiem b.v. Lauwers 40 3332 TB Zwijndrecht Bemiddeling in aan-en verkoop van schepen Tel. 078-6191040 Fax 078-6193508 Autotel. 06 - 53104705 W.F.H. Molegraaf Tel. 078-6399357 - Fax 078-6399358 Autotel. 06-53136771 TE KOOP NIEUWBOUW CASCO afm.135x11.45x4.25m, Orsova september 2005 afm.110x11.45x3.65m, Orsova augustus 2005 afm.110x11.45x3.65m, Begej mei 2005 afm.110x11.45x3.65m, China januari 2005 NIEUWBOUW CASCO DUBBELWANDIGE TANKER afm.125x11.45x3.65/5.30m,11/12 ladingtanks ca. 4180 cub.m ca. 3200 ton,sept.2005 afm.110x11.45x4.05/5.85m, 11 ladingtanks, 4180 cub.m ca.3300 ton,China febr.2005 afm.110x11.45x3.80/5.60m, 10 ladingtanks, 3800 cub.m ca.3000 ton,Orsova juni 2005 MCS 3548 ton, bj. 1994,afm. 125x12.05x3.45m 2x1230 pk CAT,kopschroef 810 pk Cat Verhaar, 360 teu MVS 2394 ton, bj.1989,afm. 105x10.50x3.20m 1750 pk ABC, containerstuurhut,alu.luiken,kopschroef MVS 2101 ton, bj.1971/middenschip bj.1995 afm.108x9.50x3.04m,11.60 pk SKL bj.1971, rev.2000 containerstuurhut,alu.luiken,kopschroef MVS 1782 ton, bj.1997,afm.85x9.50x3.22m 900 pk ABC, ruimlengte 62m,containerstuurhut,alu.luiken,kopschroef MVS 1394 ton, bj. 1962, afm. 80x9.50x2.75m 800 pk MWM,alu.luiken,kopschroef MVS 1324 ton, bj. 1979, afm.85x8.20x2.81m 905 pk BAM Deutz , bj.1989, alu.luiken,kopschroef MVS 1118 ton, bj.1957, afm.80x8.20x2.52m 950 pk Mitsubishi bj. dec.2002,alu.luiken,kopschroef MVS 1081 ton, bj.1961, afm. 76x8.20x2.66m 800 pk Deutz,rev.1993,alu.friesekap,kopschroef MVS 1022 ton, bj.1962,afm.73x8.20x2.74m 2x300 pk GM bj.1992,alu.luiken,kopschroef MVS 741 ton, bj.1963,afm.62x7.50x2.52m 600 pk GM bj.1995,alu.friesekap,kopschroef MVS 573 ton, bj 1965, afm.55x6.60x2.60m 330 pk Industrie bj.1965,alu.luiken,kopschroef CONTAINERDUWBAK 2680 ton, bj.1987 afm.85.5x11.40x3.50m, 4 containers breed, 180 teus kopschroef 350 pk Scania, voorzien van ADNR Bij diverse schepen is inruil mogelijk. Meerdere schepen op aanvraag in ons bestand aanwezig. Tevens hebben wij mogelijkheden voor jonge starters om zelfstandig te worden. Dringend gezocht: Dubbelwandig bunkerschip +/- 3000 T. Specificaties+prijs idee; brief onder nummer 20041101 naar het buro v/d blad. GEVRAAGD: SCHIPPER OP KV "ENTERPRISE" Evtl. met partner. Systeem 14/14. Min. patent tot Mannheim, radarpatent en ADNR-certificaat. Voor info: Marcel van Gent, tel. 010-4208901, mobiel 0653-104232-verkort 20662 Cambio Scheepvaart Vraagt op chemietanker - Matrozen - Stuurman met patent int. vaart, systeem vaart, loon n.o.t.k. Tel. 06-53 972985 n n n Optimale verzekeringsconcepten voor de binnenvaart Aantrekkelijke premies Probleemloze en snelle schadeafwikkeling MEER DAN ”GOED VERZEKERD!“ Voor een offerte of verdergaande informatie: Trostbrücke 4 · D-20457 Hamburg Tel. +49 (0)40 376 00 40 · Fax +49 (0)40 37 27 87 E-Mail: info@georg-duncker.com www.georg-duncker.com

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 5 18 MEI 2004 Drugsboot Arnhem zinkt vlak voor ingebruikname ’Natte’ opvang drugsverslaafden Varen met de drugsboot was niet eens de bedoeling, maar hij moest wel blijven drijven. Dat lukte niet. Op 7 mei, enkele dagen voor hij feestelijk in gebruik zou worden genomen, zonk de gloednieuwe drugsaccommodatie in de Rijn aan de Nieuwe Kade in Arnhem. Het twaalf meter hoge gevaarte zonk niet helemaal, en drie dagen later dreef alles wel weer, maar de schade bleek aanzienlijk en de ingebruikname zal nog maanden op zich laten wachten. De oorzaak is waarschijnlijk een aaneenschakeling van factoren. Volgens onbevestigde berichten werd onterecht het brandalarm aangezet, waardoor de brandbluspompen werden geactiveerd. Doordat een afsluiter open stond, kwamen niet de brandslangen onder waterdruk te staan, maar stroomde het water naar de vuilwatertanks. Op de tankalarmering en het bilgealarm is vervolgens niet gereageerd. Jan Smittenberg, die namens Scheepswerf Grave de bouw van de drijvende drugsaccommodatie begeleidde, wilde niet reageren op de berichten over de mogelijke oorzaak. Hij was maandag 10 mei bij het leegpompen van de volgelopen ruimten aan boord: ‘Dek 1 heeft voor meer dan een halve meter onder water gelegen en alle apparatuur en accommodatie kan van dat dek worden gesloopt, om te worden vervangen of nagekeken en schoongemaakt. Het dek zelf zal ook moeten worden opgeknapt, want er is nauwelijks nog iets recht van de bodemplaten. Het lijkt hier wel berg en dal.’ Ook de machines zullen uit de drijvers van de catamaran moeten worden verwijderd en schoongemaakt. Daar zal waarschijnlijk nog maanden werk aan zijn. De nieuwe drugsaccommodatie ligt kort boven de David Frost Brug over de Rijn. Het is een opmerkelijk vaartuig. Het oogt als een te hoog passagiersschip zonder stuurhut, maar met enkele herkenbare vormen van een zeeschip. Het is voor en achter afgemeerd aan twee flinke spudpalen en telt drie verbindingen met de Nieuwe Kade in Arnhem. Het is een opvangboot voor drugsverslaafden, in de volksmond ‘drugsboot’ of zelfs als spottend ‘speedboat’ genoemd. Catamaran De basis vormen de twee drijvers van een catamaran die nooit werd afgebouwd. De 11,40 meter breedte volstond; het schip moest alleen worden verlengd naar 110 meter. Omdat het om drie flinke dekken gaat, waarvan de bovenste meer dan vier meter hoog werd, werd het schip afgebouwd aan de Nieuwe Kade in Arnhem. In z’n geheel kan het gevaarte niet meer worden verplaatst wegens de veel te hoge kruiplijn. MTU neemt MDB- Roodenburg over MTU Friedrichshafen heeft MDB-Roodenburg overgenomen. Op 5 mei werd de aandelenoverdracht van de in Dordrecht gevestigde importeur en distributeur van MTU en Detroit Diesel afgerond. Onder de nieuwe naam, MTU Detroit Diesel Benelux, maakt het bedrijf vanaf nu deel uit van de wereldwijde Daimler- Chrysler Off-Highway organisatie. Het is voortaan verantwoordelijk voor alle distributie-activiteiten van die organisatie in Nederland, Bel- Gerard Faasse overleden Op 11 mei is Gerard Cornelis Faasse op 83-jarige leeftijd overleden. De markante ondernemer heeft in diverse functies een belangrijke rol gespeeld in de binnenvaart. Hij is gisteren (maandag 17 mei) in Terneuzen begraven. Gerard Faasse was jarenlang bevrachter bij de NPRC. Daarnaast had hij samen met Frans Dirkse een assurantiekantoor in Rotterdam. gië en Luxemburg. Voor de laatste twee landen wordt samengewerkt met MDB-Verswijver in Antwerpen. Aan het leveringsprogramma verandert niets; dat blijft gericht op de scheepvaart en de industrie. Directeur J. Roodenburg is 5 mei teruggetreden. G. J. van Erkel heeft zijn functie overgenomen. Hij voert nu samen met R. Sweers de directie over MTU Detroit Diesel Benelux. Het Detroit Diesel Distribution Center in Ridderkerk blijft geleid worden door J. Raats. Zij richtten Dirkse & Faasse (nu: D & F) in 1956 op. Het kantoor had (en heeft) veel klanten uit de scheepvaart. Faasse was ook op sociaal vlak actief. Zo was hij een van de oprichters van de scheepvaart amusementsvereniging Ahoy. Van die club was hij ook veertig jaar voorzitter. In 1991 schreef hij een boek met anekdotes uit zijn veelzijdige leven: Een glaasje vloedwater. Verhalen vanaf de loopplank Het schip kost zeven miljoen euro. Het onderhoud kost – inclusief artsen, begeleiders, bewakers –tussen de drie en vier miljoen euro per jaar. Arnhem is de vijfde stad van Nederland op de ranglijst van drugsoverlast, vlak achter de vier grote steden. Deels is dat het gevolg van de ligging De drugsopvang vóór het zinken. (foto MGR) nabij de Duitse grens, deels van het jarenlange tolerante beleid van de gemeentelijke overheid. De overlast van verslaafden in de binnenstad is enorm. Er is al jaren een dagopvang voor verslaafden, maar de gemeente zocht in de tweede helft van (advertentie) de negentiger jaren naar een meer structurele oplossing. Met name ’s nachts bezorgden de ernstig verslaafden de binnenstad veel problemen. Het onderste van de drie dekken – het deel dat vorige week dus onder water stond, biedt plaats voor de nachtopvang van 35 ernstig verslaafden. De meerwaarde van een goed beleid en goede voorlichting 254 MILJOEN TON 2000 203 MILJOEN TON 1989 vervoerd gewicht internationale binnenvaart 3,1 MILJOEN TEU 2001 250 DUIZEND TEU 1990 aantal containers per binnenvaart De binnenvaart mag zich verheugen in een toenemende belangstelling van overheid en bedrijfsleven. De groei zit er overduidelijk in, zoals u afleest aan de behaalde resultaten. Steeds meer klanten vinden de weg naar het water. Begrippen als ROC en modal shift zijn niet meer weg te denken. Mede dankzij de inspanningen van het ruim twaalf jaar bestaande Bureau Voorlichting Binnenvaart (BVB) is het imago van de binnenvaart verbeterd. De afgelopen jaren zijn zo'n achthonderd binnenvaartondernemers de belangrijkste sponsors van het BVB. Daarnaast worden we ondersteund door het Ministerie van Verkeer en Waterstaat, het 23 BINNENVAART TERMINALS 2001 0 BINNENVAART TERMINALS 1980 binnenvaart terminals TOEKOMST- GERICHT / INNOVATIEF 2002 OUDERWETS/ ONBEKEND 1989 imago binnenvaart Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam en Amsterdam, Weekblad Schuttevaer e.a. Ook onze A-sponsors zijn we zeer erkentelijk. We hebben met elkaar al veel bereikt. Maar we zijn er nog niet. Met de steun van álle binnenvaartondernemers kunnen we in de komende jaren nog véél verder komen. Daarom nodigen wij u uit om kennis te nemen van onze projecten en plannen om ook in de toekomst actief te blijven met het onder de aandacht brengen van de binnenvaart als milieuvriendelijke en filevrije vervoerstak. Weet u overigens dat u al voor € 0,14 per ton een gewaardeerd BVB-sponsor bent?! Bel voor meer informatie: 010 - 41 29 151. Vasteland 12 e , 3011 BL Rotterdam, Postbus 23005, 3001 KA Rotterdam E-mail bvb@inlandshipping.com, Internet www.inlandshipping.com 67 NIEUWE SCHEPEN 2000 30 NIEUWE SCHEPEN 1999 5 NIEUWE SCHEPEN 1990 nieuwbouw binnenvaart Nederlandse vlag

Binnenvaartkrant