Views
2 years ago

2004-11

  • Text
  • Schip
  • Jaar
  • Rotterdam
  • Binnenvaart
  • Pagina
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Vaart
  • Behouden
  • Twee

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 22 Hét adres voor elke schipper! Op het mts Gemini leverden wij de boegschroef type 1000-MKIC Wij wensen V.O.F. Gemini veel succes en een behouden vaart. Proficiat! 18 MEI 2004 H E T B E T E R E W E R K Scheepsreparatiebedrijf De Gerlien - Van Tiem bv, Waalbandijk 129, 6651 KB Druten Telefoon: 0487 - 515544 b.g.g.: 0487 - 593786 of 591896. Telefax: 0487 - 517088 Wij wensen de ”V.O.F. Gemini” en de bemanning van het mts Gemini een behouden vaart en een goed resultaat met dit nieuwe schip. Aan onze motor zal het niet liggen. De Wärtsilä 8L20 hoofdmotor is krachtig en betrouwbaar. Biesboschweg 5 Tel. 0168 - 484555 4926 SJ Lage Zwaluwe Fax. 0168 - 484224 www.ebr-bv.nl Wij leverden het stuurhuis met overzakbare bovenbouw en hefkolom en wensen V.O.F. Gemini veel succes en een behouden vaart met het mts Gemini Wärtsilä staat voor jarenlange ervaring in het ontwikkelen en produceren van motoren en bijbehorende systemen en haar wereldwijde service. Wij zijn uw partner en sleutel tot succesvol ondernemen op de maritieme markt. Wärtsilä Nederland B.V. Postbus 10608 8000 GB Zwolle Tel. (Ship Power): 038 425 32 53 Wärtsilä Service Benelux BV Havenstraat 18-24 3115 HD Schiedam Tel.: 010 427 71 00 Rabobank Shipping Wij wensen V.O.F. Gemini een behouden vaart met het mts Gemini Postbus 10017 3004 AA Rotterdam Tel: +31(0)10-4003700 Fax: +31(0)10-4003730 www.rabobankshipping.nl E-mail: rabobankshipping@rotterdam.rabobank.nl Rabobank Shipping feliciteert Wij leveren Heat Tracing en electronische regelsystemen voor o.a.: • Laad- en losleidingen • Stoomleidingen • Brandblusleidingen • Gas retourleidingen • Stripleidingen • Brandstofleidingen • Tanks • Overige dekleidingen V.O.F. Gemini met het mts Gemini en wenst schip en bemanning een behouden vaart Thermon Benelux B.V. Tel: +31-(0)153696741 Fax: +31(0)153697045 E-mail: benelux@thermon-europe.com

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 23 Wind is mooi. Storm is prachtig. Minder wordt het als je door die omstandigheden niet meer kunt varen. Koppelverbanden en duwkonvooien hebben op open water veel last van harde wind en hoge golven. Een nieuw, flexibel koppelsysteem biedt die situaties het hoofd. Zelfs bij een harde wind van zes tot zeven Beaufort is het systeem effectief. Vanuit de markt lag de vraag al langer op tafel. Gekoppelde schepen zouden in extreme weersomstandigheden net zo lang en net zo veilig moeten kunnen varen als enkelvoudige schepen. Met dat voor ogen ontwikkelde Van der Velden Marine Systems de achterliggende twee jaar, in samenwerking met TNO en Alkyon, een nieuw koppelsysteem. Door Cor Spek Aan boord van het mps Contessa werd het nieuwe systeem woensdag 12 mei gepresenteerd. Technisch directeur Edwin van Buren van Van der Velden Marine Sytems verwelkomde de gasten in Rotterdam: ‘Het was een behoorlijke klus daar een goede oplossing voor te vinden. Maar onlangs sloten we een succesvolle proefvaart af.’ Ondertussen vertrok De Contessa van de Rotterdamse Admiraliteitskade naar het ms Janny, afgemeerd in Capelle aan den IJssel. Binnenvaartondernemer Martin Mannak heeft het koppelsysteem aan boord en informeerde het gezelschap over de nieuwe vinding. Het systeem bestaat uit twee hydraulische armen die onder druk worden gehouden door een accumulator. Voordeel daarvan is dat er tijdens de vaart geen krachtbron nodig is. Chris Maat, projectleider Research en Development bij Van der Velden Marine Systems, stelde de projectgroep voor. Alkyon bracht expertise in voor het ontwikkelen van rekenmodellen die laten zien hoe twee gekoppelde vaartuigen zich ten opzichte van elkaar houden. AMCA bracht hydraulische kennis in. CCG- DGF begeleidde het project en schreef de rapporten. Daarnaast regelde het de subsidiegelden. (Het project werd onder meer gesteund door het Havenbedrijf Rotterdam, Rijkswaterstaat en Economische zaken.) TNO voerde diverse metingen uit en gaf de nodige technische input. Rederij Zwaga stelde twee duwbakken ter beschikking, waarmee de proeven werden uitgevoerd. Het project was erop gericht een rekenmodel te ontwikkelen dat het varen met twee gekoppelde schepen kon simuleren. Daarbij moest de feitelijke koppeling bedacht en uitgewerkt worden. Maat: ‘We hebben goed geluisterd naar de eindgebruikers, de rederijen en schippers die varen met koppelverbanden of duwstel. We hebben hun adviezen ter harte genomen.’ Bij nacht en ontij Het systeem werd uitvoerig getest. Belangrijke punten hierbij waren onder meer de zig-zagproef, de gierhoek en het rondgaan op de plaats. Alle driedimensionale bewegingen en rotaties werden nauwkeurig geregistreerd. Het model is in staat het gedrag van de schepen door golven, stroming en passerende schepen te berekenen. Tijdens de proeven bleek de simulatie uitstekend te sporen met de werkelijkheid. De koppelproef op het IJsselmeer op 15 december, werd letterlijk bij nacht en ontij uitgevoerd. Maat: ‘Het weer was slecht genoeg.’ Onder die barre omstandigheden bleek de proefopstelling zich uitstekend te houden. Maat: ‘Tussen de schepen zitten twee rubber blokken die dienen als een soort veer die flexibiliteit geeft om grote golven op te vangen. De blokken zijn bovendien bedoeld om de schepen onderling de nodige vrijheid te geven; anders zouden ze elkaar onderin kunnen raken. Via een trekstang en een hefboom drukt een cilinder de schepen naar elkaar. Elke cilinder is verbonden met een hydraulische accu. Op die manier wordt er altijd een constante druk bereikt en wordt er door de hefboom een constante kracht uitgeoefend.’ Op de proefinstallatie bedroeg die zo’n 75 ton. ‘Dat zijn 75 personenauto’s waarmee de bakken tegen elkaar worden gedrukt. In de proef ging het dan nog maar om bakken van veertig meter.’ Het koppelen zelf is kinderlijk eenvoudig, meende Maat. ‘Ik ben geen ervaren matroos en het koppelen duurde zeker niet lang.’ Koppeltijden van één á twee minuten zijn mogelijk. ‘Het systeem biedt meerdere voordelen.’ De projectleider noemde onder meer een grotere belasting en standaardisatie, die binnenvaartoverstijgend is. Alles wat draden en bolders heeft, is koppelbaar: bruggen, pontons, enzovoort. Afhankelijk van het schip of de bak (bestaand of nieuwbouw) zijn er wel aanpassingen nodig. Maat wees zijn gehoor ook op de bedrijfszekerheid en de veiligheid. ‘Als de koppeling met draden bezwijkt, weet je dat pas als het gebeurt. Dit systeem signaleert de overbelasting.’ Tot slot zag hij mogelijkheden voor uitbreiding van vaargebieden en een vermindering van verlette tijd. ‘Het systeem loopt ook op de regelgeving vooruit. De SI en het CCR eisen een minimale houdkracht. We gaan daar dik overheen. Het omgekeerde is juist het geval. Zijn de eisen van de 18 MEI 2004 Flexibel koppelsysteem biedt veel voordelen Binnenvaartondernemer Martin Mannak (midden) geeft uitleg bij één van de twee koppelingen. (foto’s T2oP) Het projectteam: (vlnr) Hans Veldman (Alkyon), Edwin van Buren (Van der Velden Marine Sytems), Gerard Koerts (AMCA), Mariëlle Voorkamp ( CCG-DGF), Gerard Janssen (TNO), Chris Maat (Van der Velden Marine Sytems), Gerald-Jan Ellen (TNO) en Herold Helsloot (CCG-DGF). SI wel zwaar genoeg voor deze condities,’ vroeg hij zich hardop af. Vaargedrag Aan boord van de Janny heeft schipper Martin Mannak alle vertrouwen in het nieuwe systeem: ‘Je kunt vooral op groter water, zoals het IJsselmeer en de Westerschelde, veiliger varen. Bijkomend voordeel is dat je sneller kunt koppelen. We kwamen gisteren van de werf in Meppel en zijn met windkracht vijf over het IJsselmeer gekomen. Het vaargedrag is beter. De schepen worden zo hard tegen elkaar getrokken dat ze dezelfde beweging maken. Als je met draden koppelt, kan het zijn dat er torsiebewegingen ontstaan. Dan komen er ontzettende krachten vrij die je moet opvangen. Die krijgen nu de ruimte niet.’ Over het opvangen van hoogteverschillen tussen gekoppelde schepen: ‘Met een volle en een lege bak kan je niet koppelen. De hoogte kan onderling hooguit veertig centimeter verschillen.’ Bij Mannak is dat geen probleem. Voor andere situaties zijn voor die situatie oplossingen voorhanden. | Forward | Engineering Papendrecht B.V. Noordhoek 37 3351 LD Papendrecht Tel.: +31 (0)78 615 92 85 Fax: +31 (0)78 641 14 96 E-mail: info@forwardengineering.nl Op het mts Gemini leverden wij de roeren, stuurwerk en straalbuis. Wij wensen schip en bemanning een behouden vaart Wij verzorgden de isolatie van de uitlaatgassensystemen en wensen V.O.F. Gemini een behouden vaart met het mts Gemini Nieuwestraat 87a - 3291 AP Strijen Postbus 5764 - 3290 AB Strijen Tel. 078-6742124 Fax 078-6744990

Binnenvaartkrant