Views
3 years ago

2004-11

  • Text
  • Schip
  • Jaar
  • Rotterdam
  • Binnenvaart
  • Pagina
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Vaart
  • Behouden
  • Twee

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 2 COLOFON De Binnenvaartkrant is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 30.000 exemplaren, verspreid in Nederland, België, Duitsland en Oostenrijk, op plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Verantwoordelijke uitgever: Riomar BV Adres redactie en acquisitie: Bezoekadres: Pr. Hendrikkade 12e, 3071 KB Rotterdam Postadres: Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam T 010-4140060 F 010-4140212 service@binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartkrant.nl Acquisitie: Tineke Leeuwestein Fokko van der Werf Danielle van den Broeke Secretariaat: Karin Hell Marie-Louise Hell Redactie: Martin Dekker (hoofd -/eindredacteur) M 06-50645515 emdee@tiscali.nl Michèl Gonlag (verv. hoofd -/eindredacteur) M 06-53244445 michel@gonlag.nl Eckhard-Herbert Arndt (Noord– en Oost-Duitsland) T +49-4173512170 F +49-41735009070 arndt.redaktionsbuero@t-online.de Jo Bindels (Limburg) T 0475-468246 F 0475-468247 jobindels@home.nl Harry van Eeuwijk (Oost-Nederland) T 024-3584468 F 024-3584468 h.eeuwijk@hetnet.nl Dorothé van Geemert (Noord-Holland) T 020-4215917 d.vangeemert@wanadoo.nl Jan Johan ten Have (Noord-Nederland) T 0599-331445 F 0599-331534 info@tenhavetekst.nl Willem den Heijer (Visserij) T 070-3597465 wdenheijervis@freeler.nl Jan Hoek (Brabant en Drechtsteden) T 0162-521303 F 0162-521779 janhoek@12move.nl Sarah de Preter (Duitsland en België) T 010-2097050 spreter@chello.nl Cor Spek (Rotterdam en Drechtsteden) T 0184-425245 F 0184-425246 binnenvaartkrant@tekstatelier.nl Lay-out: Bitfactory, Rotterdam Danny Gruteke danny@bitfactory.nl Druk: PCM Grafische Bedrijven, Amsterdam Abonnement: Nederland: € 20,50 (incl. 6% btw) per jaar Europa: € 60,00 (incl. 6% btw) per jaar 26 nummers Abonnementen worden automatisch verlengd. Opzeggen dient schriftelijk en uiterlijk twee maanden voor het aflopen van het jaarabonnement. Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de K.v.K. te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. WASMACHINE DEFECT V-Service 0180-412271 servicegebied groot Rotterdam e.o. Tel 0620-492 155 MR M.A. VAN ROTTERDAM Poststraat 32 4301 AD Zierikzee Tel.: 0111-450445 Fax.: 0111-450446 Specialist vervoersrecht GEVRAAGD Postzegels mbt afbeeldingen v/d binnenvaart (ook van buitenlandse afbeeldingen), aanbiedingen naar buro van dit blad onder nr.200004 Let op! Superkleine "DRAADLOZE TELEFOON" voor op het schip, loods, wal enz. div. mod., bereik 500m tot wel 5 km! Info: 0622-416888 of 0164-241707 Ook 's avonds en in het weekend! TE KOOP GEVRAAGD dieselaggregaten, defect geen probleem, contante betaling. Aanbiedingen: 0654-203350 Handels-ond. Eggo Verwer in Vollenhove. GEVRAAGD stuurman m/v met voorkeur patent op mts 'Cynthia' 1290 ton. Systeem 14/7 0651-485760 / 0049-1716354533 TE KOOP 2 v/h 3 kmr app. op 14e etage a/d Maas, evt gemeub. Vraagpr € 219.500, gemeub + € 15.000. Inruil mog schip (woon) Tel. 0622-448198 HEEFT U VEEL VERFWERK. Ervaren scheepsschilder voor binnen en buiten werk op alle schepen. Allround medewerker voor nieuwbouw projecten. 078-6106798/0653-135007 OOK VERF LEVERANTIES TEGEN INTERESSANTE PRIJZEN. GEVRAAGD kapiteins, stuurlieden en L.matrozen. Div. systemen. E-mail: christa.int@pt.lu MS TALING VRAAGT matroos ibv dienstboek, systeem 2 wkn op/1w wk af, loon CAO, binnenvaart, zondags niet varen. Tel. 0654-796718 VOF MANDEMAKER MOLENGRAAF vraagt op mts Servus volmatroos, loon+vrije tijd n.o.t.k. Tel. 0651-415 409 GEVRAAGD deksman voor mts 500 ton, vrije tijd n.o.t.k. Tel. 06-51969177 ACCU’S VARTA 230 Amp. 96801 pr. op aanvr. DAVECO 120 Amp. € 67 150 Amp. € 85 200 Amp. € 103 230 Amp. € 125 Excl. BTW - 2 jaar garantie TRAKTIEBATTERIJEN 490 Amp. • 24V € 1025 590 Amp. • 24V € 1155 690 Amp. • 24V € 1370 790 Amp. • 24V € 1555 890 Amp. • 24V € 1750 exclusief BTW 4 jaar garantie Bezorging door geheel Nederland en in Antwerpen DAVECO Leeghwaterstraat 19 4251 LM Werkendam Tel. 0183-501016 www.daveco.nl GEVRAAGD matroos op mvs La Primavera, 1068 ton, loon en vrije tijd n.o.t.k., int.vaart. Tel.0622-370926 0049-17149368953 BRIL NODIG ! Ook voor kleurlenzen. Bril info: Krabbendijkestr 79 R'dam 010-4800514 TE KOOP BV, geen schuld. tel. 0628-271702 na 19.00 U TE KOOP zelfvarend schip 50x8.20m, met transportband 29x0.80m, lost over SB+BB, incl 2 spudpalen +/- 14m. Reacties tel. 078-6151286 WOLTHEUS CRUISES IS OP ZOEK naar een enthousiaste fulltime kapitein voor het luxe salonschip "Kennemerland" in bezit van GVB+radarpatent. Omgeving Noord-Holland. Vragen naar Fred/Irma tel. 072-511 48 40 TE KOOP mvs Destiny, bj 1962, 786 ton, 62.55x7.52x2.67, 680 pk Cat, 220 pk DAF SI 2008, volledig ADNR. Tel +31620250070 +491754388253 GEVRAAGD matroos voor De Hendrika - S ibv dienstboekje, CAO loon Tel.0653-681290 00491716329535 TE KOOP half-vrijstaande woning, Wilhelminalaan 18 Maasbracht, prijs op aanvraag. Inl. tel. 0610943948 TE KOOP Cementspits 1964, met vast werk, mot. GM V6 200 pk, nautisch compleet. € 80.000. 0032-477507190 TE KOOP OF TE HUUR GEVRAAGD ligplaats met loods voor werkschip info: 0654-956692 BENT U SERIEUS GEINTERESSEERD uw gewicht te beheersen? Bel: 078-6104454 www.slankenfit.nu (code HPLN) GESUCHT Job als Bootman-Matrose, Erfahrung TMS +48-607 633 196 TE KOOP originele Amsterdamse sleepboot (stadsreiniging) 14.63x3.66 DAF DK 1160, SI 2008, Vrpr. EUR 67.500 ex BTW. Tel. 06-55848263 TE KOOP Mvs 330 ton, 39x6.60, 225 pk DAF, boegschr 180 pk, 220/380, 12 kva + 3kva, schuifkap, piloot, autokraan. 0653-688263 dek 12579 GEVRAAGD KAPITEIN op koppelverband varende Rijn en Donau, systeem 14/14, vrije kost en reizen, in bezit van alle papieren, Rijnpatent minimaal Mannheim, loon notk. Inl. tel. 010-2152525 of 0647-192240 email:lemarna@chello.nl RIJN- EN KANAALVAART REEDERIJ, Bordeauxstr.8,2000 Antwerpen, zoekt voor directe indiensttreding: kapitein in bezit van Rijnpatent tot min. Mannheim. Reacties graag op: 0032-32.22.42.28 TE KOOP Kraanschip 44x7, 370 T kraan PLM 40, spudpalen 12 mtr. Rijn attest Tel. 0180 511 003 GEVRAAGD matroos op MVS 1100 ton, vaargebied vNL Z-DL, loon en vrije tijd notk. 0653-287011 DL +49-1716057718 OPROEP schippers die tegen betaling een passagier mee willen nemen voor een trip van één of enkele dagen. Reacties naar A.J. Steenbergen, Paul van Kempenstraat 26, 7558 HA Hengelo, telefoon: 06-21893057, e-mail: ajsmc@wxs.nl GESUCHT 2 Jungen suchen JOB. Vollmatros und Decksmann. +491719157877 +40742193041 TE KOOP Cat D 379. 565 pk @1250 rpm.+ Reintjes WAV 461 keerkoppeling. 3,5:1. +/- 2000 dr uren na revisie. Tel 06 54936843 TE KOOP container-duwbak bj 1993, 90mx11.40m, met 400 pk boegschroef, nieuwe SI en ADNR, in goede staat. Tel.+32-476591220 of +32-3-6445981 SASSEN SHIPPING BV zoekt gemotiveerde deksman/matroos en matr-motordrijver met ervaring, voor 1 van onze passagiersschepen. 0622-399442 MEEVAREN Ik ga net met pensioen en wil graag meevaren op de Rijn en de Donau van half aug. tot eind sept. tvoors@aol.com TE KOOP m/s Con-Dios, 1233 ton, 80x8.20, 1964 Rupelmonde, 730 CAT, 2000 4000 draaiuren, 2xHATZ 18/27 KVA, woning nieuw 1996, hoogte 5.10, overzakbare stuurhut. Tel. (0032)-(0)475-389 347 18 MEI 2004 AL 70 JAAR HET BETROUWBARE ADRES VOOR DE SCHEEPVAART DUITS TOPFABRIKAAT TRACTIE TYPE Ah (20 uur) AFM L-B-H NETTOPRIJS PZS - 5400 540 63x420x460 € 1335 PZS - 6480 630 76x420x460 € 1580 PZS - 7560 730 86x420x460 € 1716 PZS - 8640 830 97x420x460 € 1835 PZS - 9720 940 1045x420x460 € 2090 PZS - 10800 1050 1154x420x460 € 2250 Prijzen inclusief container en transport exclusief BTW. Garantie 72 maanden pro rata waarvan de eerste 24 volledig. Levering in Nederland + Belgie + Duitsland * Volautomatische tractieladers * 80 Ah 24V € 680 * 100 Ah 24 V € 770 Start- en tractiebatterijen, laders en omvormers - + Nieuwe Havenweg 15b - 6827 BA - Arnhem P. Montens afd. Scheepvaart Tel.: 026-3614810 - fax 026-3612585 - www.komeet-accu.nl Wilt u een kleine advertentie plaatsen met hierin een verzoek, aanbod of mededeling? Maak dan gebruik van onze 'Kickers'! Zowel voor particulieren als bedrijven een ideale manier om de binnenvaart te bereiken. Wanneer wordt uw kicker geplaatst? Als u voor de vrijdag in de even weken om 12:00 uur uw advertentie opgeeft, dan zal deze in de daarop volgende dinsdag (oneven week) in onze krant staan. Hoe vult u het Kicker-formulier in? G E B R U I K V O O R I E D E R E L E T T E R , L E E S T E K E N E N S P A T I E E E N H O K J E . H O U D T U S S E N I E D E R W O O R D E E N H O K J E L E E G . Bij het plaatsen van 3 kickers aaneensluitend betaalt men (totaal) 1x € 8,00 ➙ 3x € 20,00 € 13,00 € 30,00 € 18,00 € 40,00 € 22,00 € 50,00 € 27,00 € 60,00 € 32,00 € 70,00 € 37,00 € 80,00 Wanneer u graag een 'brief onder nummer' wilt, houdt u dan rekening met € 2,- (buiten Ned. € 3,- ) extra administratiekosten. Bij buitenlandse kickers berekenen we € 2,50 extra bovenop de hierboven aangegeven tarieven __________________________________________________________________ Naam Aantal plaatsingen? Adres __________________________________________________________________ Telefoonnummer Postcode __________________________________________________________________ Email __________________________________________________________________ Woonplaats BTW nr: ❍ Ja, ik wil dat mijn kicker ook op de website geplaatst wordt voor slechts € 5,- extra per drie plaatsingen (alleen mogelijk vanaf 3 plaatsingen) ❍ Ik machtig 'de Binnenvaartkrant' de kosten van de bovenvermelde kickeradvertentie automatisch van de hieronder genoemde rekening af te schrijven. (Post)bankrekeningnummer: _____________________________________ Te naam stelling rekeninghouder: _________________________________ Na afschrijving heeft de ondergetekende 30 dagen de mogelijkheid zijn bank of Postbank opdracht te geven het geïncasseerde bedrag terug te boeken. Datum: _______________ TE KOOP woning sluis Heumen € 209.000,- Tel. 024-3582356 TE KOOP kopschroef Bosch unit met hor schroef en stuurrooster hyd. met cardanas tot 300 pk, goede staat. Tel.06-21201130 verkort 20316, 0049-15114248229 TE KOOP DAF 615, 138 pk met nieuwe k.k., € 6000,- Tel. 0651-433 163 Kickers TE KOOP in Maasbracht 1/2 vrijstaande goed onderhouden hoekwoning, tegenover park. Tel. 0475-466106 TE KOOP Tjalk 14.2x3.3x0.6m, Perkins 50 pk, opnieuw getuigd schip, zeilplan (Hoek) 10 slpl., nog werk aan binnenzijde vlak, verlaagde prijs € 40.000 (ref 1555) Scheepsmakelaardij Fikkers 050-311404 www.fikkers.nl Handtekening: ______________________ ❍ Ik stuur mijn ingevulde kicker - formulier samen met een bank/giro/betaalkaart naar Riomar bv - De Binnenvaartkrant, Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam. Faxen kan natuurlijk ook! Ons faxnummer is 010 - 414 02 12

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 3 Peijs geeft toe: ‘Het is erg gesteld met onderhoud’ Minister Peijs was te gast bij het jaarcongres in Alphen aan de Rijn, dat werd georganiseerd door de afdeling Rijnstreek, die haar 100-jarig bestaan vierde. (foto MGR) Minister Peijs erkende op het jaarcongres van Koninklijke Schuttevaer dat de overheid de afgelopen jaren tekortgeschoten is in het onderhoud aan de vaarwegen. In Alphen aan de Rijn (Avifauna) zei ze afgelopen donderdag (13 mei) te moeten ‘toegeven dat het erg gesteld is met het onderhoud van de vaarwegen’. Daarom heeft ze vorig jaar ook zevenhonderd miljoen euro extra uitgetrokken voor de aanpak van achterstallig onderhoud. Een bedrag dat overigens is uitgesmeerd tot 2010. ‘Maar het is meer dan voor het achterstallig onderhoud van de wegen.’ Dat ze het geld kon vrijmaken, was te danken aan het Kwartje van Kok, aldus Peijs. Voorzitter Jan Terlouw van Koninklijke Schuttevaer noemde Karla Peijs een minister met ‘kennis van en hart voor de zaak’. De vereniging is volgens hem dankbaar dat op de begroting voor 2004 35 miljoen euro extra is uitgetrokken om te voorkomen dat de ‘Beatrix-, de Bernhard- of de Volkeraksluizen vastlopen, om het baggeren op de Waal en de Maas te hervatten, om de twee gestremde sluiskolken van Sambeek en Belfeld weer open te stellen en om de vaargeul in het IJmeer te baggeren’. Hij plaatste ook een kritische noot: ‘Daar hebben we wel hard voor moeten knokken en ✂ Vul in en stuur de bon in een open envelop zonder postzegel naar: De Binnnenvaartkrant Antwoordnr. 70133 3070 VB Rotterdam * Buitenland op aanvraag * Uw abonnement dient 2 maanden van te voren schriftelijk opgezegd te worden (Vervolg van pagina 1) De vertragingen worden volgens het CBRB veroorzaakt door de enorme drukte aan zeeschepen, waardoor er onvoldoende capaciteit beschikbaar is voor de binnenvaart. ‘Voorzien wordt dat de drukte aan zeeschepen de komende tijd alleen nog maar zal toenemen, met als te verwachten gevolg dat ook de capaciteitsproblemen voor de binnenvaartafhandeling, en .. ik wil graag dat 'de Binnenvaartkrant' voor mij blijft schrijven! .. ik word tot wederopzegging en voor ten minste 1 jaar abonnee (evt.)Bedrijfsnaam: T.a.v. Naam: Adres: Postcode/Plaats: Telefoonnummer: BTW nummer: Email: ❍ Ik machtig 'de Binnenvaartkrant' de abonnementskosten van € 19,- (incl. 6% btw) automatisch één maal per jaar van mijn rekening af te schrijven (Post)bankrekeningnummer: Te naam stelling rekeninghouder: Na afschrijving heeft de ondergetekende 30 dagen de mogelijkheid zijn bank of Postbank opdracht te geven het geïncasseerde bedrag terug te boeken. Datum: voor Sambeek en Belfeld hebben we zelfs een juridische procedure moeten voeren om Rijkswaterstaat tot onderhoud te dwingen. Minister, ook al waarderen we uw inzet zeer, als het nodig is schuwen we de weg naar de rechter niet,’ waarschuwde Terlouw. Peijs zei dat de lobby van de binnenvaart in Den Haag sterker moet. ‘Als ik mijn collega’s van Financiën en Economische Zaken moet uitleggen hoe belangrijk de binnenvaart is, en dat het iets ander is dan recreatie op de Waal en de Rijn, dan is er iets fout. We varen voor ons brood.’ Peijs noemde de binnenvaart belangrijk voor de toekomst van de Nederlandse economie. ‘Tot 2020 verdubbelt het goederenvervoer. Denk je eens in: kijk naar de files op de weg en dat dan maal twee. U hebt nog ruimte om te groeien op het water.’ In de Nota Mobiliteit, die na de zomer verschijnt, wordt aangesloten bij de onlangs gepresenteerde Nota Ruimte. ‘Met ruimte voor economische ontwikkeling,’ aldus de minister. ‘Dat is nieuw voor Verkeer & Waterstaat. Vroeger keken we overal naar bij infrastructuur, maar niet naar de economische ontwikkeling. Nu wel, en de binnenvaart speelt daarin een belangrijke rol omdat het lagere vervoerskosten en lagere externe kosten (milieuschade, ongelukken) mogelijk maakt.’ Hantekening: (Vervolg van pagina 1) Daarbij wordt ervan uitgegaan dat binnen afzienbare tijd de reeds voorgenomen omlegging van de Zuid-Willemsvaart bij Den Bosch een feit is en dat de kosten daarvan niet hoeven te worden meegewogen. Daarmee zou een klasse IV-vaarweg van de Maas tot aan Veghel gereedkomen. Voorbij Veghel gaat het echter mis. De sluizen 4, 5 en 6 in de Zuid-Willemsvaart zijn veel te klein en staan op instorten. De laatste jaren heeft Rijkswaterstaat geïmproviseerde maatregelen moeten treffen om verder verval van deze sluizen tegen te gaan. Als ‘4, 5 en 6’ niet vóór 2010 worden vervangen, is op dat deel van de vaarweg geen scheepvaart meer mogelijk. De funderingen zijn slecht en de sluishoofden storten in. Onderdelen van de sluizen kunnen eruit vallen of inzakken en er kan grond uitspoelen. Dit staat in de Verkenning BERZOB. Een aantal opties is op een rij gezet, met als goedkoopste mogelijkheid om de sluizen alleen nog voor uitwatering te gebruiken. Toch nog een optie die geld kost: zo’n twaalf miljoen euro. Het kost meer – er wordt een bedrag genoemd van tegen de honderd miljoen euro – om alledrie de sluizen meteen gereed te maken voor klasse IV, maar dat verschil wordt ruimschoots gecompenseerd door de potentie van deze vaarweg voor het bedrijfsleven in de regio. Om die potentie in kaart te brengen is een werkgroep gevormd van deskundigen, die toekomstige goederenstromen in kaart hebben gebracht. Natuurlijk spelen goederen als containers en pallets daarin een rol, maar ook de ❍ Ik betaal de verzendkosten van € 20,50 incl. 6% btw met de acceptgirokaarten die mij worden toegezonden. Hogere kosten verruiming worden gecompenseerd door rendement bouwstoffen zullen in de toekomst veel meer dan nu het geval is via deze route worden aangevoerd. Immers, de afgraving van zand en grind in Limburg nadert het einde en behalve uit zee zullen bouwstoffen vooral vanuit Duitsland via de Rijn worden aangevoerd. Menens BERZOB komt met het advies om stap voor stap de vaarweg naar Zuidoost-Brabant te verbeteren. V&W moet op korte termijn de sluizen 4, 5 en 6 in de Zuid-Willemsvaart vernieuwen. Met enkele aanvullende werkzaamheden aan het traject zou de overheid aan het bedrijfsleven laten zien dat het haar menens is met de toekomst van de vaarwegen. Het mes snijdt aan twee kanten: er is namelijk ook meteen meer en grootschaliger scheepvaart mogelijk. Vervolgens kan de overheid eens rustig kijken hoe vanuit de markt wordt gereageerd. Op basis van economische en logistieke ontwikkelingen kan een vervolg in de verruiming van de kanalen worden gepland. Op termijn moet dit leiden tot een klasse IV-vaarweg van de Maas tot aan Son en Helmond. Het werk aan de sluizen 10 en 12 in de Zuid-Willemsvaart moet worden voortgezet, luidt het advies. Voor het Beatrixkanaal en het Wilhelminakanaal ten westen van Son worden geen infrastructurele aanpassingen voorgesteld. Wel dient het achterstallig onderhoud te worden ingelopen en de bediening van de kunstwerken moet voldoen aan de eisen van moderne scheepvaart. ‘Volstrekt onacceptabel’ daarmee de wachttijden, verder dreigen toe te nemen,’ aldus directeur Ton Roos in de brief. ‘Dergelijke wachttijden zijn volstrekt onacceptabel voor de binnenvaartsector. Lichters raken uit hun schedules, containers missen hun closings, er dient extra scheepsruimte ingehuurd te worden waarmee per saldo minder containers vervoerd worden en de kostprijs drastisch wordt beïnvloed.’ De betrouwbaarheid van de containerbinnenvaart wordt op die manier teniet gedaan, zonder dat zij daar zelf iets aan kan doen. Roos vervolgt in de brief: ‘Wij zijn van mening dat de problemen met de binnenvaartafhandeling inmiddels een zodanige omvang gekregen hebben dat een structurele oplossing vereist is. De capaciteit voor de binnenvaart is structureel te weinig en deze zal dan ook structureel verbeterd moeten worden. Helaas valt op korte termijn geen verbetering van de infrastructuur te verwachten.’ Integendeel. De CBRB-directeur wijst op gepland onderhoud aan kades en kranen op diverse terminals. ‘Bovendien staan de zomermaanden voor de deur waardoor, zoals in het verleden regelmatig is ervaren, vaker ploegentekorten te verwachten zijn.’ 18 MEI 2004 Resultaten uit het verleden Er zijn in het eerste kwartaal maar tienduizend mensen bijgekomen. Het geboortecijfer daalt. ‘We’ verwekken minder kinderen als het slecht gaat (ja, als het tegenzit, heb je echt nèrgens zin in). Tienduizend mensen is toch meer dan een vol Ahoy’ Sportpaleis. Een Nederlandse film is blij met ze in het openingsweekend. Nederland wordt steeds voller. Maar goed, ik zie geen paniek om mij heen en het gezeur dat er teveel buitenlanders zijn, is ook alweer verstomd. Kennelijk is ons land helemaal niet vol. Het kan nog elk kwartaal een groei absorberen. Je zou zeggen: ergens ligt een kritische grens; dan zijn we met teveel. Maar die grens is oprekbaar. We bouwen werkplekken en woonplaatsen gewoon de hoogte in, snoepen nog wat af van het groen en gaan vroeg of laat gewoon een soort hobbitholen graven in de Utrechtse Heuvelrug of nog waarschijnlijker: we leggen ondergrondse snelwegen, spoorlijnen en wie weet vaarwaters aan. Het komt dus wel goed met die groei van de bevolking. Agroslimbo’s vinden voor ons uit hoe je gewassen genetisch voedzamer kunt maken en de mediwonderboys (and –girls) regelen onze lijven zo dat we minder nodig hebben en langer leven. Gezocht wordt nog naar een pil om ons gelukkig te maken. Die kunnen ze in de binnentankvaart op dit ogenblik wel gebruiken. Misschien een nostalgiepil, waardoor je je lekker kunt voelen door de in het verleden behaalde resultaten, zelfs zonder garantie voor de toekomst. Bosjes tankers werden tegen de kant gegooid. Er dreigt paniek uit te breken. De grens van de marktomvang lijkt bereikt en zelfs al overschreden. Is die grens ook oprekbaar? Jazeker; een jaar geleden werden er nog hoeravrachten betaald. Minder vrolijk word je van de invloed die de varende ondernemer op die grens heeft. Zat er nou maar een grote mengkraan bij Konstanz, zodat je de Rijn vol kan laten lopen als het zo eens uitkomt. Of een doseerknop in Pernis zodat de lading komt als je beschikbaar bent. Ik ben nooit bij het afsluiten van een contract met de bank geweest als weer een nieuwbouwtanker wordt besteld. Wat telt dan als garantie voor de toekomst? Een meerjarencontract van een bevrachter? Of kun je toch beter het lange termijn weerbericht van Zuid Duitsland inkijken? Of de peilingen voor de presidentsverkiezingen in de USA? Protesteert zo’n ondernemer dan niet dat hij in feite teveel geld kan lenen voor dit roulettespel? Nou, als het meezit, houdt hij zijn mond wel. En als het tegenzit, heb je toch nèrgens zin in. www.gonlag.nl

Binnenvaartkrant