Views
3 years ago

2004-11

  • Text
  • Schip
  • Jaar
  • Rotterdam
  • Binnenvaart
  • Pagina
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Vaart
  • Behouden
  • Twee

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 18 18 MEI 2004 INTERNATIONAL NAVAL ENGINEERING CONSULTANTS B.V. Het ontwerp, tekeningen en berekeningen voor het mts Gemini zijn door ons gemaakt in opdracht van Zanen Mariiem BV. Wij wensen V.O.F. Gemini en zijn bemanning een behouden vaart. INEC BV Albrandswaardseweg 7, 3171 AD Poortugaal Tel: 010-5012215 Fax: 010-5012501 e-mail: inec@worldonline.nl website: www.inec.nl EUROSCHROEF V.O.F. Scheepsschroef reparatiebedrijf Kompasstraat 30C, 2901 AM Capelle a/d IJssel Wij leverden de schroef voor het mts Gemini en wensen V.O.F. Gemini goede vaart Voor: * Reparatie * Spoed aanpassing * Diameteraanpassing * Levering gebruikte schroeven * Indien voorradig: zeer snelle levertijd * Levering nieuwe schroeven BEL: 010-4422858 FAX: 010-4507673 * Levering tipplaatschroeven * Ook voor pleziervaart * Alles tegen zeer concurrerende prijzen * Levering straalbuizen * Levering onder elke keur mogelijk Voor informatie of prijsopgave www.euroschroef.nl GROEP accountants en belastingsadviseurs Buitenkwartier 44-46 8064 AE Zwartsluis Tel: 038-3867618 Fax: 038-3867319 internet: www.tamek.nl E-mail: zwartsluis@tamek.nl !enst kapitein en bemanning een behouden vaart KAMPEN • ZWARTSLUIS • MEPPEL LELYSTAD • URK • GENEMUIDEN Postbus 34 8064 ZG Zwartsluis Wij installeerden op mts Bossuit de gehele ladingtankbewakingsinstallatie en computerapparatuur met o.a. de volgende programma’s: ladingtank-niveaubewaking, druk-, temperatuur- en niveaualarmering en overvulbeveiliging en diepgangmeting Wij feliciteren V.O.F. Gemini met hun mts Gemini !eigersingel 10 2-22 ./ 0ri1pen a45 67ssel Telefoon 0180 - =1 >> >> ?utotelefoon B 06 - =>16412= EerFplaats 0180 - == 17 >1 of B 06 - =>=61008 FaI 0180 - =1 == >> Wij wensen mts ”Gemini” een goede en behouden vaart en... gaat er toch iets mis, dan kunt u op ONS rekenen. V.O.F. Gemini van harte proficiat !! GEBOUW “WILHELMINATOREN” WILHELMINAPLEIN 12, 3072 DE ROTTERDAM TEL.: 010-411 95 95, FAX: 010-413 97 74, EMAIL:MAIL@OVERVLIET.NL, WWW.OVER- VLIET.NL Wij leverden aan het mts Gemini: - Navigatie apparatuur - Automatische piloot - Telecommunicatie - Generatorbewaking - GPS systeem - Komplete electrische installatie - Alarminstallatie - NPC ladingpompbedieningssysteem Dit alles gebaseerd op Netmate (het 2 draadsbesturingssyteem van Navmate) Wij wensen de Gemini een goede en behouden vaart. Oude Beeck 6 - 4251 NP. Tel. 0183-501795, Fax 0183-501784 www.navmate.nl Werkendam email: info@navmate.nl Your on Site Machining partner Kotteren van gaten - Honen van gaten - Uitlijning - Frezen van vlakken - Boren - Langgatboren - Tappen van schroefdraad - Aanbrengen van spiebanen - Afdraaien van astappen - Vlakken van flenzen - Pijpbewerking - Slijpen van assen en vlakken - Bolting - Specials Voor het mts Gemini verzorgden wij het machineren van de schroefas en wensen schip en bemanning een behouden vaart. Worldwide Portable Machining BV Postbus 47 3340 AA Hendrik Ido Ambacht Tel: +31 (0)78-6127009 Fax: +31 (0)78-6127024 E-mail: nvanderest@worldwideportablemachining.com

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 19 18 MEI 2004 Tweeling Feike en Jan Schoemaker bouwt voor het eerst nieuwe tanker Gemini nu ook met chemie De gebroeders Feike en Jan Schoemaker zijn samen met Peter en Jan de Jonge eigenaars van Gemini v.o.f. Peter en Jan zijn geen tweelingbroers, Feike en Jan zijn dat wel. Dat steken ze ook niet onder stoelen of banken, en dat verklaart ook de naam van de onderneming en van de nieuwe type C-tanker, die zij deze week in gebruik nemen. Het mts Gemini is de opvolger van het gelijknamige schip, waarmee Feike en Jan Schoemaker, samen met Geert van Veen en Peter en Jan de Jonge in 1997 zijn begonnen als scheepseigenaars. Dat was toen geen nieuwbouwschip. De eerste Gemini was een enkelwandige tanker. Na verkoop van de oude Gemini is Van Veen uit de firma getreden. Het is gezien de algemene aanscherping van wetgeving natuurlijk geen verrassing dat er nu voor een dubbelwandig schip is gekozen. Feike Schoemaker: ‘Het betekent een uitbreiding van de soorten lading die we kunnen vervoeren, hoewel we minder tonnen mee kunnen nemen. Omdat het schip dubbelwandig is en de afmetingen dezelfde zijn, nemen we nu 2.750 ton mee terwijl we met de oude Gemini zo’n drieduizend ton konden vervoeren.’ De keuze om het schip bij de firma H & U af te bouwen blijkt een schot in de roos te zijn geweest. ‘Wij vinden dat ze met de afbouw een geweldige prestatie geleverd hebben.’ De nieuwe Gemini van 110 bij 11,40 meter zal gaan varen in opdracht van Vopak. In de gecoate tanks kunnen chemicaliën worden vervoerd. Daarvoor hebben de twee broers wel Chemiecertificaten moeten behalen. Zij zullen ieder als kapitein veertien dagen op/veertien dagen af varen, allebei met een driekoppige bemanning omdat het schip volcontinu in bedrijf zal zijn. Leren Vaste leverancier van de Gemini voor gasolie en smeermiddelen is Slurink-Zwaans. Met name in Amsterdam ligt het voor de hand dat het schip de vestiging van de bunkeraar regelmatig aandoet. Daar werkt de al veertien jaar geleden met varen gestopte Henk Schoemaker, hun vader. Hij was bij de technische proefvaart van de Gemini op vrijdag 7 mei ook aanwezig. De familie is over het land verspreid. De tweeling is oorspronkelijk afkomstig uit Zwolle, waar Feike ook nog woont. Jan Schoemaker echter woont in Spijkenisse. De tweeling leert veel van de andere twee eigenaren van de v.o.f. Gemini, de doorgewinterde binnenvaartondernemers Jan en Peter de Jonge. Feike was al geruime tijd actief op de tankers van de gebroeders De Jonge. Jan Schoemaker heeft nog twee jaar op een zand en grind schip gewerkt, maar het bloed stroomt waar het niet gaan kan en de twee broers zijn in 1997 dan ook samen met de onderneming in de tankvaart begonnen. Met deze nieuwbouwtanker gaat een oude droom in vervulling, zo beaamt Feike. ‘Uiteindelijk willen Jan en ik het helemaal zelfstandig gaan doen, maar we leren nu elke dag nog van het werk van Jan en Peter. Vooral wat betreft het verwerven van lading, en al het andere wat qua bedrijfsvoering door hen aan de wal gedaan wordt.’ Met het veertien dagen op/veertien dagen af systeem hebben de broers daar ook alle gelegenheid voor. De nieuwe Gemini werd besteld in een goede tijd waar het de binnentankvaart betreft, maar de vrachtprijzen zijn op dit ogenblik ronduit slecht te noemen. De tweeling laat zich niet van zijn stuk brengen. Feike: ‘We hebben er wel vertrouwen in dat het goed komt. Anders hadden we dit ook niet gedaan. We hebben er wel duidelijk voor gekozen om op dit schip efficiënt in te richten. Alleen die dingen aan te brengen die noodzakelijk zijn.’ Uiteraard is de uitrusting van de chemicaliëntanker wel stateof-the-art. Met name het zeer geavanceerde elektrische netwerk aan boord, geleverd door Navmate uit Werkendam, is baanbrekend, met een hoge graad van bedrijfszekerheid. Wie het dek overziet, valt meteen op dat de centrale leiding niet over het midden van het dek loopt. Daar bevinden zich de trunkhoofden van de in lijn geplaatste tanks. Het mts Gemini heeft negen gecoate ladingtanks met aan dek negen Borneman pompen van het type W6.4zk. Feike: ‘Elke pomp heeft ter plaatse zijn eigen bediening, door middel van een frequentieregeling kan het toerental geregeld worden. Ook is er de mogelijkheid om bij elke pomp, iedere andere pomp te besturen. Door middel van het Navmate netwerk zijn de pompen ook in de stuurhut te regelen. Een stuurhut overigens met een opvallende lessenaar. Feike: ‘We wilden graag in de hele stuurhut de cirkelvorm terug zien komen en dat zie je ook in de lessenaar terug.’ De lessenaar is zelfs in dat deel van het schip waar de vormgeving vaak al bijzonder controversieel is, zeer futuristisch uitgevoerd. De indeling van stuurhut en lessenaar moet het ontwerp Adriaan genoemd worden, naar de ontwerper hiervan. De schipper zit als het ware in een kring van instrumenten, touchscreens en computerschermen. De toekomst is al helemaal begonnen aan boord van de Gemini. Eerste afbouw De Gemini werd afgebouwd bij Technisch Bureau H&U op bedrijventerrein Dintelmond in Fijnaart, gemeente Moerdijk, gelegen aan de Dintel. ‘Net binnen de Manderssluis, een ideale plek om af te bouwen. Het voordeel van deze locatie is dat we binnen veertien weken dit schip kunnen afleveren,’ zegt Geert van Veen, die namens het bureau Zanen Maritiem de afbouw begeleidde van de tanker. ‘Tot eind 2005 zijn we hier permanent actief met nieuwbouwschepen.’ Zanen Maritiem begeleidde niet alleen de afbouw, ook de cascobouw in China gebeurde onder toezicht van het bureau. Van Veen: ‘De v.o.f. Gemini is van de bouw en afbouw zelf de hoofdaannemer.’ Voor H&U was dit de eerste volledige nieuwbouw, en dat is de heren Hasselmeijer en Uphoff goed bevallen. ‘We bouwden wel al motoren in binnenschepen,’ vertelt Wim Hasselmeijer, mede-eigenaar en naamgever van het bedrijf. ‘We zijn hier sinds 1990 gevestigd en leveren hoofdzakelijk aan de binnenvaart.’ Het zal niet de laatste nieuwbouw zijn. De volgende, de 81 meter lange Jana, ligt al klaar om te worden afgebouwd. Jan Hasselmeijer, broer van Wim, verklaart de snelheid waarmee de Gemini werd afgebouwd: ‘We hebben een strakke planning aangehouden. Met deze onderaannemers is ook goed samen te werken. Het is echt een leuk team. Iedereen doet direct wat hij zegt en dan kun je goed op elkaar rekenen. Binnen twee weken na aankomst hier waren alle onderaannemers aan het werk, en we hebben het zo ingepland dat iedereen ook door kon werken, ook toen het schip hier vlakbij in het stevendok van Lugthart uit het water ging zodat al het onderwaterwerk kon worden gedaan.’ Het Technisch Bureau H&U heeft behalve de coördinatie van de andere onderaannemers zelf de installatie van de motor en van de rest van de machinekamer verzorgd. Geert van Veen: ‘De combinatie Zanen Maritiem en H&U heeft uitstekend gewerkt.’ De Gemini was het eerste binnenschip dat volledig werd afgebouwd bij technisch bureau annex machinefabriek H&U. (vlnr) Wim Hasselmeijer, zijn broer Jan en Peter Uphoff. (foto MGR) Feike en Jan Schoemaker in de stuurhut van hun nieuwe chemicaliëntanker. Feike met het lichte jack. ‘Vertrouwen in de toekomst.’ (foto MGR) Wie leverden op het mts Gimini Technisch Buro H & U BV Complete afbouw Rabobank Shipping Financiering Zanen Shipbuilding BV Bouw en levering van het casco en afbouwbegeleiding Vopak Barging Europe B.V. Bevrachting Overvliet Assurantie Makelaars Verzekering Wärtsilä NSD Nederland BV Hoofdmotor type 8L20 Ketting IJmuiden BV Compressoren ICC Insulation & Carpentry Contractor Isolatie uitlaatgassensystemen en gas retourleidingen INEC BV Ontwerp, tekeningen en berekeningen Rubber Design BV Flexibele opstelling motor en woning, ophanging uitlaatgassystemen SKB Scheepsafbouw- en Konstruktiebedrijf B.V. Alu vloerplaten voor en achter machinekamer Parker Hannifin bv Motorbediening MiniSem 1-E/P ADS van Stigt Keerkoppeling type ZF W 18000 C, red. 3,110:1, elektrisch stuurventiel tbv bediening en PTO type O tbv montage stuurwerkpomp Dolderman BV 2 x John Deere generatorsets 1 x 71 kVa en 1 x 125 kVa, 1 x Caterpillar generator voor boegschroef en ladingpompaandrijving van 412 kVa Euroschroef V.O.F. 5 blads nikkel-aluminium-brons straalbuis schroef diam. 1700 mm IHC Lagersmit 1 stel Supreme LD schroefaskokerafdichtingen 240 met witmetaal gevoerde schroefaslagerbussen Scheepsreparatiebedrijf De Gerlien-Van Tiem bv Boegschroef type 1000-MKIC Blokland Non Ferro BV Beunkoelers E.B.R. b.v. Scheepsreparatie- en konstruktiebedrijf Stuurhuis met overzakbare bovenbouw en hefkolom Alubouw de Mooy B.V. Deur, voormast, boordlichtbakken en hekvleugel Handelsonderneming Beerens BV Stuurhuistrap Forward Engineering Papendrecht B.V. Stuurwerk, roeren en straalbuis Navmate Scheepsautomatisering Navigatie apparatuur, automatische piloot, telecommunicatie, generatorbewaking, GPS systeem, komplete electrische installatie, alarminstallatie en NPC ladingpompbedieningssysteem, Nautische apparatuur, NPC ladingpompbedieningssysteem Alphatron Marine bv JMA 608 kleuren TFT radar Tresco Navigation Systems bvba Tresco Inland Ecdis Viewer Worldwide Portable Machining BV Machineren, schroefas Thermon Benelux B.V. Heat Tracing systeem RAFA B.V. Scheepsramen onder keur van o.a. GL, Lloyds, BSI, DNV e.a. Verveer Scheepsbetimmeringen BV Volledige betimmering Keuken-line Keuken Installatiebedrijf LCV bv Sanitair Unisol isolatietechniek bv Isolatie woning Speedheat Rotterdam Vloerverwarming Vlasblom Woninginrichting en Textiel bv Stoffering WindeX Engineering bv Airconditioning + overdrukinstallatie, machinekamerventilatie en RVS klaproosters Hi-Safe Systems BV FM 200 brandblusinstallatie Machine- en Lierenfabriek C. Kraaijeveld BV Ankerlieren, ankers en kettingen Zwets Werkendam BV 1 x ZW Bitting 1,1 kW vuilwaterpomp, 2 x ZW Jetting 15 kW brandblus/dekwaspomp en 2 x ZW Beta 4 kW lens/ballast/algemene dienstpomp EPS European Pump Services BV 9 stuks Bornemann wormpompen type W6.4 ZK-75 inclusief elektromotoren en 9 stuks frequentieregelaars voor boven genoemde pompen Hoveko b.v. Ladingtankbewakingsinstallatie en computerapparatuur met programma's voor ladingtank niveaubewaking, druk-temperatuur en niveaualarmering en overvulbeveiliging en diepgangmeting GTI Seton Pijpleidingen Dekleidingen Shell Marine Products Shell smeermiddelen Slurink-Zwaans bv Gasolie en scheepsbenodigdheden Hempel (The Netherlands)B.V. Coating Mühlhan B.V. Straal- en Schilderbedrijf Stralen en conservering van de ladingtanks en drinkwatertank Tamek Groep Accountants en Belastingadviseurs Patrick Huys BvbA Afvoersystemen in machinekamer, hydrofoors rn boilers Wycomar Waterzuiveringsinstallatie MultAlign Uitlijnen Cleton en Meijer BV Laad- en losslangen Rob Snel bv Dekkisten

Binnenvaartkrant