Views
2 years ago

2004-11

  • Text
  • Schip
  • Jaar
  • Rotterdam
  • Binnenvaart
  • Pagina
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Vaart
  • Behouden
  • Twee

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 16 DCS SAT va € 3.150,- D.C.S. international b.v. Marchantstraat 10 3332 CL Zwijndrecht Tel 078-6192003 Fax 078-6191539 Mob. 06-53688226 Email: info@dcsint.nl Website: http://www.dcsint.nl UIT VOORRAAD LEVERBAAR De DCS Sat is een automatisch volgsysteem, speciaal ontwikkeld voor de Nederlandse TV en Radio kanalen op de Astra Satelliet. Het systeem in ondergebracht in een dome (behuizing) en meet slechts 50 cm in diameter en 58 cm hoog. Het systeem wordt compleet geleverd met een voedingsunit voor 220 Volt AC, 50 Hz, en is tevens standaard voorzien van een 4-voudige switch unit. (hierdoor kunnen 4 satelliet ontvangers, onafhankelijk van elkaar worden aangesloten) Het systeem is uitgerust met een computergestuurde sensor welke de schotel nauwkeurig op de satelliet laat volgen. Er zijn slechts 2 coaxkabels nodig tussen dome en switchbox. TE KOOP als nieuw OOC.DSL.GENE- RATORSETS 700-1650 KVA DEUTZ.PIELSTICK.MTU 0032-496 84 76 00 peter.marcy@ marcyinternational.be TE KOOP eengezins-hoekwoning met moderne keuken. Aantal kamers:4 met open zolder. Tel.010-5018637 of mobiel: 06-24809800 GEVRAAGD stuurman op een duwboot, vaargebied Noorden des lands. Tel. 0653-857070 TE KOOP vml. direktievaartuig, ca 19.75x4.1x1.2m, Deutsche Werke 90 pk, prachtige techniek, boeg- en hekschroef, radar, vr.pr 130.000 (ref 2231) Scheepsmakelaardij Fikkers 050-3111404 www.fikkers.nl TE KOOP spits MINI bj 1961 Dedemsv., 212 pk Scania rev '04, koppl. '99, boegschr 2000 Balleg., 120 pk DAF, schuifl, radar, 3 slpk, nieuwe SI. 0653-921506 Dek. 12849 TE KOOP Luxe Motor EUR 38.000,- www.mausi-ahoi.info PRACHTIG UITZICHT TE KOOP over de Maas. 3-k app. met ruime woonk, terras, luxe badk., keuken met app. en 2 slaapk. Op de b.g. gelegen direct aan de Nieuwe Maas. Werfkade 24 Ridderkerk. Vr.pr. EUR 199.000,- k.k. Info: Ooms Makelaars 0180-626500 18 MEI 2004 VENTURA.v.o.f. DIENSTVERLENING OP & ONDER WATER ONDERHOUD EN REPARATIE OP LOCATIE MET WERKSCHIP 06.54.95.66.92 Voor het complete Mastervolt programma bent u het beste uit bij de Energy Shop Scheepvaart partner. Neem bijvoorbeeld de Mass Sine Sinusomvormer, het meest toegepast in de binnenvaart voor noodstroom of als “stille” 230V energievoorziening. Zie voor uitgebreide informatie: www.energy-shop.info of www.mastervolt.nl. VEBEG Bundeseigene Treuhandgesellschaft Verkauft im Ausschreibungsverfahren: Hohlplatten-Brückengeräte 20 Hohlplatten-Pontonsätze best. aus: je 3 End-, 2 Mittelpontons, Ankerwinde, Klippanker, Schwallbleche, Kupplungsgabeln und -bügeln, u.a. unverbindl. Transportgewicht: ca. 244 t Die Pontonsätze können unvollständig sein! Vermessungsschiff "WITTESAND" 43,76 x 7,96 x 2,40 m (LxBxTiefgang) Polizei-Streifenboot "sPB 4" 15,00 x 4,05 x 1,0 m (LxBxTiefgang) Schub- und Schleppboot "SAALE" 14,35 x 3,46 x 1,09 m (LxBxTiefgang) sowie verschiedene Prahme Interessenten erhalten ausführliche Ausschreibungsunterlagen mit Abbildungen unter www.vebeg.de oder durch: VEBEG GmbH Postfach 11 19 53 • D-60054 Frankfurt/Main Tel.: +49 (0) 69 7 58 97 - 311 • Fax: +49 (0) 69 7 58 97 479 www.vebeg.de • mail@vebeg.de AANKONDIGING EXECUTORIALE VERKOOP MOTORTANKSCHIP ten overstaan van mr J.B. van Nieuwland, notaris te Rotterdam, Haagseveer 34, tel. 010-4330355, fax: 010-4149216, op dinsdag 8 juni 2004 om 14.00 uur ten kantore van genoemde notaris mr J.B. van Nieuwland, van: het Duitse motortankschip genaamd "Ute S.", ingeschreven in het scheepsregister Würzburg (Duitsland) onder nummer 1408, gebouwd bij Schiffswerft Schulte & Bruns, 1963, Emden, met een motorvermogen van 589 kW en een tonnenmaat van 1.462,409 ton. De omschrijving luidt overeenkomstig de omschrijving in het scheepsregister Würzburg en wordt gegeven zonder verantwoordelijkheid voor eventuele vergissingen of onvolledigheden. De executie geschiedt op verzoek van de vennootschap: ING Bank N.V., gevestigd te Amsterdam, domicilie gekozen hebbende ten kantore van notaris mr J.B. van Nieuwland, ingevolge Tweede Boek, Vierde Titel, Eerste Afdeling Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering, waartoe betrekkelijk zijn de akten van schuldbekentenis en scheepshypotheek, verleden op 5 december 1991 en 20 september 1994 voor notaris Becherer respectievelijk notaris Haiduk, luidende jegens de heer Hubert Speckter, wonende te Mehring (Schweich, Duitsland), wettelijk woonplaats hebbende bij "Insolvenzverwalterin" G. Frosch te Trier, en geschiedt tot verhaal van het aan executante verschuldigde, groot € 534.277,11 Het schip is gelegen in Rotterdam, Waalhaven, Ophemertstraat 60, bij Van Brink Shipyard B.V. Bezichtiging in overleg met notaris mr J.B van Nieuwland. DELFZIJL, Centurion Noord Nederland, Tel. 0596 613285 DEN OEVER, Sandfirden, Tel. 0227-513613 GORINCHEM, Strago Electro Instal. BV, Tel. 0183 632955 HATTEM, El-Tec, Tel. 038 4445200 MAASBRACHT, Vissers & Van Dijk B.V., Tel. 0475 464667 NIJMEGEN, Alewijnse Marine Systems, Tel. 024 3716301 RIDDERKERK, GOVA, Tel. 0180 463011 ROTTERDAM, Oechies, Tel. 010 2973999 TERNEUZEN, Navimar, Tel. 0115 616329 WERKENDAM, Van Vugt Elektrotechniek B.V., Tel. 0183 501917 ZWIJNDRECHT, Electric Marine Support B.V., Tel. 078 6177299 ANTWERPEN - BELGIE, Cada NV, Tel. 0032 (0) 33267090 BERLIN, Mohrs + Hoppe GmbH, Tel. 00-49-(0)30 / 2934690 DUISBURG, Naval Marine, Tel. 00-49-(0)203 82650 DUISBURG, Kadlec & Brödlin GmbH, Tel. 00-49-203 4799546 GRÜNDAU-ROTHENBERGEN, Bordtechnik Gräser, Tel. 00-49-(0)6051 / 887477 HAMBURG, Baur & Quidas, Tel. 00-49-(0)40 75666823 LUDWIGSHAFEN, Naval Marine, Tel. 00-49-621520 76 07 TRABEN-TRARBACH, Boote Polch KG, Tel. 00-49-(0)6541 / 2010 NIEDERKASSEL-MOHNDORF, Lux Werft und Schifffahrt GmbH, Tel. 00-49-(0)228 / 971280 WEDEL, Marine Elektronik Benkert & Jorczik GmbH, Tel. 00-49-(0)4103 93700

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 17 18 MEI 2004 Waalse binnenvaart zit in de lift Carrières Lemay wint prijs voor de binnenvaart Het Waalse Carrières Lemay heeft de jaarlijkse binnenvaarttrofee van Office de Promotion des Voies Navigables (OPNV) gewonnen. Transportminister José Daras overhandigde de prijs tijdens de binnenvaartdag van het Waalse promotiebureau op 23 april in Bergen. Carrières Lemay maakt deel uit van de cementgroep CBR en heeft haar binnenvaarttransporten in het afgelopen jaar met maar liefst 75 procent kunnen doen stijgen. Het bedrijf exporteert stenen naar Frankrijk en Nederland maar bedient ook de regionale markt. Het transport per binnenschip bedraagt momenteel 137.408 ton tegenover 29.000 ton in 2000. Het is voor deze opmerkelijke stijging van de binnenvaarttransporten dat directeur Michel Lemay Le prix de l’OPVN in ontvangst mocht nemen. Hij gaf daarbij aan zich te willen blijven inspannen voor versterkt vervoer via de waterwegen. Strépy-Thieu Überhaupt wordt in Wallonië de komende jaren veel van de binnenvaart verwacht. Vorig jaar transporteerden binnenschepen bijna 43 miljoen ton van, naar en door het zuiden van België. Dat was meer dan het jaar daarvoor en het steekt ook af tegen de binnenvaartcijfers in Frankrijk en Duitsland, die juist omlaag gingen. Veertig procent van de lading betrof importgoederen en 31 procent export. Onder andere door de nieuwe scheepslift in Strépy-Thieu is het binnenvaarttransport veel aantrekkelijker geworden, gaf OPVNdirecteur Léon Orban aan. Sinds de opening van de lift in september 2002 is daar al 1,25 miljoen ton goederen gepasseerd. Van de geplande nieuwe vaarweg naar Parijs (Seine-Nord) zal de hele Waalse regio zeker profiteren, aldus Orban verder. Temeer omdat tot 2020 een forse stijging van de importen, exporten en het transitverkeer door België wordt verwacht. Lagere vaartrechten Met het oog op een verbetering van de goederenstromen heeft de Waalse regering verschillende studies laten uitvoeren. Eén daarvan brengt de containerstromen in de komende jaren in beeld. Daarbij wordt de nadruk gelegd op De hoeveelheid containertransporten van en naar Luik kan nog sterk stijgen. (foto OPVN) Groot windpark in Antwerpse haven De Vlaamse minister van Ruimtelijke Ordening, Dirk Van Mechelen, en de Antwerpse Havenschepen Leo Delwaide hebben het officiële startschot gegeven voor de bouw van de eerste twee windmolens in het Antwerpse havengebied. In juni 2003 ondertekenden Vleemo en het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen een akkoord voor de ontwikkeling van een windmolenpark met een potentieel van minimaal 38 windmolens, goed voor negentig megaWatt. Met het project is een totale investering gemoeid van honderd miljoen euro. Vleemo, de Vlaamse Ecologie-, Energie- en MilieuOnderneming, realiseert dit windproject samen met Nuon Belgium. Het windmolenpark in het Antwerps havengebied zal het grootste op land in België zijn. Het windproject is een grootschalig project dat maatschappelijk verantwoord is, want het is opgesteld in industriegebied en in een windrijk gebied, wat het project volgens de partners energetisch en economisch rendabel maakt. Indien het totale project uitgevoerd wordt zoals nu gepland is, verdrievoudigt het daarmee het opgestelde windvermogen in Vlaanderen. De investering in het Antwerpse windmolenpark zal de doelstellingen van de Vlaamse en Belgische overheden op het gebied van schone energie zodoende in belangrijke mate ondersteunen. Vlaanderen heeft als doelstelling dat in 2010 zes procent van het totale energieverbruik groene energie moet zijn. Uitgedrukt in aantal gezinnen stelt Vlaanderen opwekking van groene elektriciteit voor 200.000 huishoudens als doel. Het windpark zal bij volledige invulling elektriciteit leveren aan 74.000 gezinnen. Verder realiseert het windpark een primaire energiebesparing van 44.000 ton kolen en 22.000.000 kuub aardgas. Inmiddels is gestart met de bouw van de eerste twee windmolens. De vergunningen voor de volgende acht zijn ook aangevraagd. De indienstname van die acht molens is voorzien voor september 2005. Het volledige project kan eind 2007 gerealiseerd zijn mits de benodigde vergunningen worden verkregen. de verdere uitbouw van de haven van Luik tot een multimodaal centrum van Europees formaat. De achterliggende gedachte is het dreigende capaciteitstekort in de haven van Antwerpen. In een tweede studie werd een logistiek schema voor de provincie Henegouwen uitgewerkt. Ook daar wordt een toename van Europese distributiecentra verwacht. Tenslotte heeft de Waalse regering 21 concrete maatregelen uitgewerkt die het transport over water moeten bevorderen. Het betreft onder andere de verlaging van de vaartrechten, het ontsluiten van bedrijfsterreinen langs het (advertentie) water en het baggeren van kanalen. Léon Orban is zeker: ‘De binnenvaart staan nog mooie dagen te wachten. Alle spelers in deze markt en in het bijzonder de schippers zelf moeten de plaats krijgen die ze verdienen. Als OPVN doen we er alles aan om de rol die de binnenvaart nu al heeft vast te houden en verder uit te bouwen. Want iedere lading die vaart, betekent immers minder vrachtwagens op de weg en dus ook ruimte voor andere weggebruikers.’ In de volgende editie meer over de ontwikkelingen in Wallonië. Historische beroepsschepen in Lanklaar Van vrijdag 2 tot maandag 5 juli vindt in Lanklaar aan de Zuid-Willemsvaart onder de naam Het Maasland voor L’Anker een groot treffen plaats van historische vrachtschepen. Het programma wordt omlijst door diverse attracties voor jong en oud. De organisatie is in handen van de VVV Dilsen- Stokkem in samenwerking met de Maaslandse Watersportvereniging. De organisatie verwacht tienduizend bezoekers. De bezoekers kunnen genieten van een zestigtal historische vrachtschepen zoals opduwers, beurtvaarders, stoomsleepboten, klipperaken, tjalken, bolschepen, luxe motors en spitsen. Samen geven ze een overzicht van meer dan een eeuw vrachtvaart op de binnenwateren. Een dergelijke collectie van historische, voormalige beroepsschepen is volgens de organisatoren nog nooit vertoond in Vlaanderen. Het evenement speelt zich af op het Tivoli-eiland, dat wordt gevormd door de oude en de Toestemming voor subsidie afvalvervoer De Europese Commissie verleent toestemming voor een Vlaamse regeling om het vervoer te bevorderen van huishoudelijk afval over de binnenwateren. Met de subsidie worden de extra kosten gecompenseerd van het vervoer per binnenschip ten opzichte van vrachtwagens. nieuwe kanaalarm van de Zuid-Willemsvaart, en aan de kade van Bekaert, waar de schepen worden afgemeerd. Tivoli biedt naast prachtig natuurschoon de bekende dorpsgezichten Hotel Beau- Séjour, het oude brugwachtershuisje en diverse woningen in Engelse stijl. Gelijktijdig met Het Maasland voor is er een tentoonstelling over de voortstuwing van vrachtschepen (van zeil- tot motorschip) en krijgen bezoekers uitleg over verschillende scheepstypes. Er kunnen ook gratis rondvaarten worden gemaakt op een historisch schip. Het uitgebreide (voorlopige) programma omvat onder andere ook zang van The Old Rukkers en de Ierse folkgroep Botswing, demonstraties (zoals het tuigen van een zeilschip), vuurwerk, een krachtproef door sleepboten en een waterskishow. De schepen arriveren vrijdagochtend 2 juli en vertrekken weer maandagmiddag 5 juli. In Vlaanderen hebben de gemeenten de wettelijke verplichting om het huishoudelijk afval op hun grondgebied te verzamelen en te verwijderen. Momenteel vervoeren alle gemeenten in Vlaanderen het huishoudelijk afval over de weg. Het vervoer van huishoudelijk afval over de binnenwateren in plaats van over de weg zou leiden tot extra kosten. Dat komt hoofdzakelijk door de noodzakelijke overslaginstallaties. SCHEEPSWERF Herbekestraat 71 • 2620 Hemiksem • België T. +32(0)3-8707680 • F. +32(0)3-8870135 E. info@casco-hemiksem.be dwarshelling 145m, aan Schelde nabij Antwerpen

Binnenvaartkrant