Views
2 years ago

2004-11

  • Text
  • Schip
  • Jaar
  • Rotterdam
  • Binnenvaart
  • Pagina
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Vaart
  • Behouden
  • Twee

Tweewekelijks medium voor Rijn- en binnenvaart www.binnenvaartkrant.nl Telefoon: (010) 414 00 60 Telefax: (010) 414 02 12 In deze Binnenvaartkrant: Pagina 23 Minder last van wind met nieuw systeem om te koppelen Pagina 27 Aqua Kids Toernooi was één groot feest Deutsche Beilage Seite 35 Fruchtumschlag is unverzichtbare Säule für Hamburg (advertenties) www.vlootschouw.nl victron energy OMVORMERS, ACCULADERS Tel. 0182 - 38 75 22 Altijd stroom mee! GENERATORSETS binnenkalkhaven 17 3311 JC Dordrecht telefoon 078-6138277 fax 078-6144887 info@dolderman.nl www.dolderman.nl Drie sluizen in Zuid-Willemsvaart staan op instorten Het vervoer over water in Zuidoost-Brabant kan veel meer betekenen voor die regio. Vooral de vaarweg vanaf de Maas via Den Bosch tot aan Son ten noorden van Eindhoven heeft grote potentie voor het vervoer van containers, pallets en zand en grind. Maar juist die route wordt bedreigd door het op instorten staan van de sluizen 4, 5 en 6 van de Zuid-Willemsvaart. Kiest de minister van Verkeer & Waterstaat voor de optie om die sluizen alleen nog voor de waterhuishouding te gebruiken, dan zal de scheepvaart geen gebruik meer kunnen maken van die route. Het Brabantse bedrijfsleven en lokale overheden hebben samen met Rijkswaterstaat directie Noord-Brabant een rapport opgesteld dat er niet om liegt: het is wel degelijk rendabel om die drie sluizen op korte termijn op te knappen. DIESEL ENGINES Hendrik Ido Ambacht Tel. 078 - 6813127 Fax 6812025 18 MEI 2004 8e jaargang 11 Bedrijven en overheden luiden noodklok over Brabantse kanalen (advertenties) Het onderzoek dat aan het rapport over de drie vaarwegen in Zuidoost-Brabant voorafging, werd geïnitieerd door de gemeenten Best, Eindhoven, Helmond, Laarbeek, Son en Breugel en Veghel, de Kamer van Koophandel Oost Brabant, NV REDE, de Provincie Noord-Brabant, het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven (SRE) en Rijkswaterstaat, directie Noord-Brabant. Via KvK, REDE en SRE is het bedrijfsleven vertegenwoordigd. Deze eendrachtige samenwerking kreeg vorm in BERZOB (Verkenning Bereikbaarheid van Zuidoost Brabant over water). De vaarwegen en sluizen in Zuidoost-Brabant hebben van oudsher klasse II, met beperkingen in diepgang. Er zijn al enkele nieuwe sluizen en delen van vaarwegen met een hogere klasse, soms tot klasse IV. Bloemen en zoenen kreeg minister Karla Peijs van voorzitter Jan Terlouw van Koninklijke Schuttevaer donderdag 13 mei op het jaarcongres van de vereniging. Maar ook een verlanglijst met infrastructurele projecten die de nautisch-technische organisatie – versneld – gerealiseerd zou willen zien. ‘Het onderhoudsbudget dient voor 2005 tenminste met vijftig procent te stijgen,’ claimde Terlouw ter compensatie van de verlaging waartoe het kabinet vorig jaar besloot om het begrotingstekort onder de EMU-norm van drie procent te krijgen. ‘We vertrouwen erop dat de minister in staat zal zijn iets extra’s te Op termijn wordt door BERZOB aanbevolen te komen tot een klasse IV-vaarweg tussen de Maas enerzijds en het Wilhelminakanaal (bij Son) en de Zuid-Willemsvaart (bij Helmond) anderzijds. (Lees verder op pagina 3) Bloemen, zoenen én verlanglijst voor minister ‘Dramatisch verslechterde’ afhandeling op terminals doen’, aldus de voorzitter, die zich rechtstreeks tot Peijs richtte: ‘U mag gaan staan en “hoera” roepen.’ Zij reageerde daarop gevat met: ‘Ik ga straks met de pet rond.’ En later, tijdens haar speech, als reactie op de wensenlijst van Koninklijke Schuttevaer: ‘Ik heb een brede rug; stapel het daar maar op.’ (foto MGR) Vertraging dwingt containerrederijen tot toeslagen De containeroperators in de binnenvaart zijn gedwongen de kosten als gevolg van vertragingen op de terminals in Rotterdam en Antwerpen door te belasten aan hun opdrachtgevers. Dat heeft het CBRB 7 mei bekend gemaakt in een brief aan de directies van de containerterminals in de beide havens. De vereniging dringt aan op meer laad- en loscapaciteit die specifiek voor de binnenvaart beschikbaar is. Op sommige trajecten kan de toeslag resulteren in een verdubbeling van de kosten, voorspelt het CBRB. De organisatie komt op korte termijn met een vertragingsindex, waarmee de individuele leden eventuele toeslagen kunnen vaststellen. ‘Wij hopen dat deze maatregel zal (advertenties) leiden tot structurele verbetering bij de terminals.’ De afhandeling van binnenschepen door de terminals in beide havens is volgens de organisatie de laatste tijd ‘dramatisch verslechterd. Wachttijden van meer dan 48 uur voor behandeling van de lichters zijn helaas geen uitzondering meer.’ (Lees verder op pagina 3) 21156 BALLAST POMP MET 7,5 KW MEER DAN 1000 KUUB / UUR VERPOMPEN! www.veth-motoren.com POSTBUS 53 - 3350 AB PAPENDRECHT TEL. (078) 615 22 66 - FAX (078) 641 11 69 • vermogens van 5 tot 60 kVA op voorraad • snelle service • lage inbouwprijzen • levering van alle onderdelen VOOR NEDERLAND EN BELGIË BARTH AGGREGATEN 's-GRAVENDEEL TEL. 078-673 37 99 (NA 18.00 UUR 078-673 48 00) AGGREGATEN www.mfolthof.nl Dieselbedrijf Hardinxveld B.V. Cummins – Detroit Diesel Isuzu – Twin Disc - Allison Tel 0184 – 613066 Fax 0184 – 618002 www.dbh-bv.nl info@dbh-bv.nl Official dealer De Haas Diesel Motoren BV Verkoop Inbouw Onderhoud Reparatie Revisie Tel. 010-5912611 www.dehaasdiesel.nl

De Binnenvaartkrant