Binnenvaartkrant
Views
6 years ago

2004-10

  • Text
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Schip
  • Twee
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Rotterdam
  • Pagina
  • Adverteren
  • Schepen

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 40 Voor alle reparaties & verbouwingen staan we direct voor u klaar hét adres voor: • denverhogingen • stalen vloeren • kalfdekken • boegschroeven • hermotoriseringen • alle reparaties boven de waterlijn 4 MEI 2004 MARITIME BOOSTER KETELBINKIE De COMPACTE OLIEGESTOOKTE CV (COMBI) - KETEL VOOR MARITIEME DOELEINDEN Holland Warmte Jan v/d Heijdenstraat 1 Tel. +31 (0) 186 652599 3281 NE Numansdorp Fax. +31 (0) 186 655070 www.maritimebooster.nl Scheepsreparatiebedrijf De Gerlien - Van Tiem bv, Waalbandijk 129 - 6651 KB Druten Tel.: +31 487 - 515 544 - Fax : +31 487 - 517 088, e-mail: info@gerlienvantiem.com - Internet : http://www.gerlienvantiem.com EIGEN REPARATIEKADE, 3 STEVENDOKKEN, 2 WERKPONTONS, 5 TORENKRANEN v a k k u n d i g - v o o r d e l i g - s n e l MOTOREN INBOUWEN DEUTZ CUMMINS WÄRTSILÄ EN ANDERE MERKEN CUMMINS WÄRTSILÄ DEALER ● een goed produkt ● een goede service verlenen ● konkurrerend zijn in prijs ● revisie van alle merken dieselmotoren maar veelal een kwestie van vertrouwen ^ ^ Scheepswerf Decin -Tsjechie Alle scheepsreparaties en verbouwingen Tel/fax: 00420 475 500814 Mobiel: 00420 724 008584 e-mail: troutnar.cl@tiscali.cz Wij zijn er voor U! Wij zijn MULTI DIESEL Wij werken met all round monteurs Wij kunnen leveren: onderdelen voor alle merken dieselmotoren, zowel nieuw als gebruikt alle benodigdheden voor dek- en machinekamer MULTI DIESEL BV Zinkstraat 1F - 2984 AL - Ridderkerk Tel.: 0180 - 432790 - Fax: 0180 - 432834 Mobiele tel.: 0653 387 660 BIJ MARKERINK IN LOBITH BENT U AAN HET JUISTE ADRES! Bel voor informatie tel. &'() * +,(&,(- .a0 +,1,') Verkoop privé tel. &'() * +,(2&3 o. +,'23) o.a. Krohne, Brooks en Heinrichs Reigersingel 10 2922 GP Krimpen a/d IJssel Telefoon 0180 - 51 33 33 Autotelefoon : 06 - 53164125 Werkplaats 0180 - 55 17 31 of : 06 - 53561008 Fax 0180 - 51 55 33 3M tm Novec 1230 tm Halonblusinstallatie vervangen? Het is 5 voor 12! Beslis voor 1 juli 2004... • Eenvoudige en veilige oplossing, goedgekeurd door Nederlands Scheepvaart Instituut (NSI) • Meest milieuvriendelijk van de huidige beschikbare alternatieven • Snel te realiseren en weinig tijdverlies bij omwisseling • Novec 1230 ‘beste keus voor lange termijn oplossing’ • Bel nu met Tyco, tel.: 0348 - 494 245 Novec 1230, voor de beste oplossing van uw halonvervanging! Bel Tyco! Tyco Integrated Systems B.V. Vestiging Woerden Trasmolenlaan 5, 3447 GZ Woerden Postbus 283, 3440 AG Woerden Tel. 0348 - 494 294 Fax 0348 - 431 318 Website: www.tycois.nl AL ONZE PRIJZEN EX BTW WASPOEDER 25 KG AKTIE € 37,50 2x10L SUPER-X à 17,33 10L Palrein GRATIS 2x10L BOENWAX à 15,86 10L Palrein GRATIS MAKITA, METABO SPECK HYDROFOOR 24V H.D. REINIGER 200 BAR ANTENNE ROTOR Nieuw model GEDORE GEREEDSCHAP NIEUW Schoen wat out 40,61 euro Pirelli Python dekwasslang RUIMVERF ALU of R/B 20L 49,92 €+cert. WRIJFHOUTTOUW 16 mm, 220 m. = 63,80 €. WHITE SPIRIT 5L = 4,54 € Servomotor voor blauwbord 24 Volt, 500 kg. 177 € DOGA RUITENWISSER KOMPL. LEVIS LUX 4L WIT 29,95 GELDIG TOT 1 JUNI 2004 ZOEKLICHT 250W - 24V DEMO IN WINKEL GASOLIE POMP Z.A. 65,80 F.E.M.M. SCHEEPSUITRUSTING MAASKADE 132 3071 NK ROTTERDAM TEL 010-214.08.47 FAX 010-411.47.38 GSM 06-20704009 E-MAIL info@femm.nl ZOLANG DE VOORRAAD STREKT CLINOMETERS-INTERCOM ALLES VERKRIJGBAAR RONDSTROP AUTOHIJSBAND 1 TON 2M - 2,5 - 3M, VANAF 11,35 Zinkfosfaat primer 5kg zandpomp RVS 15 ton € 216,50 SIMER 220 V DOMPELPOMP €111,18 Grofvuilpomp 220V 15 TON vanaf € 170,20 LEVIS LUX 1L - 2,5L - 4L HYDROFOOR 220 V RVS NAV. LAMPEN 28 Volt 3,06 AUTOFOCUS KIJKER 7X50 24 LTR €199,- DE ENIGE ECHTE TRICOFLEX 1” 1,81 p.m. NIEUW SECUMAR AUT. REDDINGSVEST 90 € POETSLAPPEN 10 KG BONT, 1 e KWALITEIT- KATOEN = 9,05 DEKZEIL 3x4 tot 10x12 € 0,40 p/m 2 GRONDVERF EIGEN MERK 1Ltr en 2 1/2 Ltr Hercules touw 24MM - 28MM vanaf 40m ogen gratis PROFESSIONELE DRIJFJAS € 99,- REDDINGSBOEI LICHT € 13,-

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 41 4 MEI 2004 Onderzoek naar consequenties antiterrorismemaatregelen Binnenvaart ontkomt niet aan gevolgen War Against Terrorism Wereldwijde logistieke systemen vormen een kwetsbaar doelwit voor terroristische acties en kunnen bovendien dienen als middel om acties voor te bereiden. Daarvan is iedereen zich in Amerika en Europa pijnlijk bewust. Om aanslagen in die sector te voorkomen en mogelijke distributie van wapens te verhinderen, zijn er diverse maatregelen van kracht. De War Against Terrorism is in de haven merkbaar. En de binnenvaart ontkomt er dus ook niet aan. 99.211 (advertentie) GOED DOOR DE BOCHT MET EEN VETH KOPROER www.veth-motoren.com POSTBUS 53 - 3350 AB PAPENDRECHT TEL. (078) 615 22 66 - FAX (078) 641 11 69 Er lag bij het CBRB al een vraag van de leden – met name in tankvaart en containervaart – over wat aangekondigde terrorismemaatregelen in de havens voor effect hebben op de binnenvaart. Toen kwam een verzoek van het Havenbedrijf Rotterdam (HbR) om van gedachten te wisselen en te komen tot bilaterale afspraken over hoe omgegaan dient te worden met onder meer de ISPS-code (International Ship and Port Facility Security). Een vraag die het HbR aan alle schakels in de keten heeft gesteld. De binnenvaartorganisaties CBRB, Kantoor Binnenvaart en Koninklijke Schuttevaer besloten tot een inventarisatie van de wereldwijd aangekondigde en soms al gerealiseerde maatregelen ter bestrijding van terrorisme. Vervolgens zou worden onderzocht welke impact die maatregelen hebben op de binnenvaart. Maira van Helvoirt, secretaris van het CBRB: ‘We zochten studenten die dit als stageopdracht konden uitvoeren.’ Boudewijn Versluijs (22) en Jacob Schot (24) zijn studenten Logistiek en Technische Vervoerskunde aan de Hogeschool Rotterdam en zochten een onderwerp voor hun afstudeerscriptie. Boudewijn Versluijs: ‘We hadden nog geen idee waarover dat moest gaan, toen we twee weken in Frankrijk Summer University volgden met als onderwerpen safety, security & maritime pollution.’ Dat laatste betrof onder andere de grote rampen met de Erika en de Prestige, maar het Europese project Port Security kwam ook aan de orde. Jacob Schot: ‘In die richting wilden we een afstudeerscriptie. Precies op het goede moment kwamen we in contact met het CBRB.’ In kaart De wereldwijde regelingen werden in kaart gebracht. Op 1 juli wordt verplicht in Europese zeehavens de ISPS-code ingevoerd. Terminals die deel uitmaken van internationale verbindingen, dienen aan strenge voorschriften te voldoen. ISPS komt – op aandringen van de Amerikaanse overheid – van de International Maritime Organization (IMO) en werd verder aangescherpt door de Europese Commissie. De Amerikaanse douane heeft wereldwijd de C-TPAT ingevoerd: Custom-Trade Partnership Against Terrorism. Een overigens niet verplichte certificatie van de handelspartners in grote zeehavens. Boudewijn Versluijs: ‘Niet verplicht, maar het vertraagt wel je handel als je het niet hebt, want je voorkomt met certificatie dat er een onderzoek wordt ingesteld.’ Het CSI (Container Security Initiative) is een derde regeling, het pre-screenen van containers met ‘gevaarlijke of verdachte lading’. Een soort controlepoortje in de grote havens, opgezet door de overheden en de douane. Van tevoren wordt de informatie over containers gecheckt en indien er verdenkingen zijn of onduidelijkheden, dan worden de containers gescand. Versluijs: ‘Alle containers scannen is zo goed als onmogelijk. In Rotterdam gaat het om twee procent van de containers. Informatie over een container dient 24 uur voor vertrek van het zeeschip aanwezig te zijn bij de Amerikaanse douane.’ De EU heeft ook eigen initiatieven genomen, zoals de richtlijnen voor Port Security en ketenbeveiliging. Port Security gaat verder dan ISPS, want niet alleen de internationale terminals vallen hieronder, maar de hele zeehaven. Geen binnenhavens, dat zijn terminals die vallen onder de ketenbeveiliging. Met name bij de ketenbeveiliging is de binnenvaart in beeld als prominent onderdeel van de keten. De richtlijn Port Security ligt reeds klaar, datum van inwerkingtreding is op dit moment nog niet bekend. In het najaar van 2004 wordt het concept van de richtlijn ketenbeveiliging verwacht. Een eerste aanzet daartoe is, in de vorm van een ‘consultation paper’, al verschenen in december 2003. De studenten werken bij het CBRB nu aan de aanbevelingen, ter afsluiting van het onderzoek. De scriptie moet op 27 mei worden ingeleverd en op 15 juni studeren ze af. Maira van Helvoirt: ‘Goede timing, want 1 juli gaat ISPS in. Voor de Port Security richtlijn kan de studie bovendien dienen als input namens de binnenvaart.’ De betrokkenheid van de branche is groot. De eerste twee bijeenkomsten van de De twee studenten en hun begeleiders. (Vlnr) Boudewijn Versluijs, Jacob Schot en Maira van Helvoirt. Achter hen Koen van Dijk. (foto MGR) klankbordgroepen werden druk bezocht. Één groep van vertegenwoordigers uit de sector en één van beleidsmakers op regionaal, nationaal en internationaal niveau, verladers, cargadoors, expediteurs en stuwadoors Het HbR heeft een concept opgesteld om te komen tot genoemde bilaterale afspraken met de binnenvaart. Uit de klankbordgroep is veel relevante feedback op dit concept gekomen, die verwerkt is in de reactie van de sector op het HbR-concept. Op 11 mei is de laatste klankbordgroep – Versluijs: ‘onze achterban’ – waarna het rapport wordt voltooid. Voordelen Jacob Schot: ‘Als de binnenvaart goed anticipeert op de regelingen – vooral de ketenbeveiliging – kan het voordelen voor de binnenvaart opleveren.’ Versluijs: ‘Een binnenschip is makkelijker traceerbaar en dus ook beter te beveiligen dan een truck.’ Die redenering klopt voor zover het de identificatie van opvarenden betreft, want er is per 200 of 300 containers maar vijf man aan boord, tegenover één of twee per truck met één of twee containers. De omvang van een schip kan echter ook de kwetsbaarheid verhogen. Jacob Schot: ‘Het schip zelf kan doel zijn van terroristische acties, bijvoorbeeld een passagiersschip. Of een schip met gevaarlijke stoffen, dat als wapen wordt ingezet en ergens tegenaan vaart. Bovendien kan een schip als vervoersmiddel van wapens dienen’. Maira van Helvoirt: ‘Deze regelingen worden de binnenvaart opgelegd, dat staat als een paal boven water. Maar zie het niet als een bedreiging, maar als een kans om je te onderscheiden.’ De EU streeft er overigens naar dat geen c o n c u r r e n t i e v e r v a l s i n g optreedt als gevolg van de beveiliging tegen terrorisme. Versluijs: ‘Ondanks de te verwachten kansen hebben bepaalde regelingen praktische bezwaren voor de binnenvaart. Bijvoorbeeld bij de C-TPAT is voorgesteld om alle zegelnummers van de containers te controleren. Dat zou in de binnenvaart een probleem worden. De kapitein kan moeilijk van honderden containers de verzegeling controleren. Bovendien staan de containers te dicht tegen elkaar in het ruim, waardoor onderweg toch niemand in de container kan. Alleen de voorste rij zou eventueel kunnen worden gecontroleerd. In samenwerking met de terminals moet hiervoor een oplossing gezocht worden.’ Met de ISPS-regeling heeft de binnenvaart raakvlakken, omdat de binnenschepen in de zeehavens ook de internationale terminals – ‘veilige gebieden’ volgens de ISPS-code – aandoen. Versluijs: ‘ISPS volgens de EU laat ruimte voor eigen interpretatie per lidstaat. Als voorzitter van de Europese Unie in de tweede helft van dit jaar kan Nederland een voortrekkersrol spelen om die verschillen in interpretatie niet teveel te laten oplopen.’ De binnenvaart krijgt in de zeehavens te maken met het beveiligingsplan van de terminal. Wil een binnenschip een ‘veilig gebied’ zijn of worden, dan zal consequent ieder moment bij de ‘shipsecurity officer’ (de schipper) aantoonbaar bekend moeten zijn wie er aan boord zijn en wat hun functie is. Hangt er een dreiging van bureaucratische handelingen boven de binnenvaart? Van Helvoirt: ‘Het streven is aan te haken op de bestaande systemen. Of de persoonsgegevens van de opvarenden gemeld moeten worden bij havenautoriteiten is medeafhankelijk van het securitylevel. Ons voorstel is om één keer te melden en dan een elektronisch meld- en volgsysteem toe te passen.’ Volgens Versluijs is zelfs dat lang niet altijd noodzakelijk. ‘Het gaat om een lijst die alleen aan boord hoeft te zijn. Als het laagste securitylevel van kracht is, hoeven die gegevens niet te worden overgedragen.’ Jacob Schot: ‘En zo’n opvarendenlijst moet gestandaardiseerd worden. Niet dat er straks vijf lijsten in omloop zijn.’ Een lijst met alleen namen en geboortedatum, geen (paspoort)nummers erachter. Versluijs: ‘Vraagt iemand op de terminal ‘Schipper hoort die man bij jou?’ Dan moet de schipper een naam kunnen noemen en de man moet zich kunnen legitimeren.’ Dat zal overigens ook moeten gaan gelden voor mensen, bijvoorbeeld terminalmedewerkers, die vanaf de terminal aan boord van het binnenschip willen. Maira van Helvoirt: ‘Het gaat om de bewustwording. Beveiliging door controle en identificatie van personeel en bezoekers aan boord.’ Onlangs werd nog aangetoond dat het grootste deel van de binnenvaart bestaat uit gezinsbedrijven. Dus ook vrouw en kinderen vallen op de terminals onder de identificatieplicht. Jacob Schot begrijpt als schipperszoon hoe dat werkt: ‘Dus ook de vriendjes die aan boord komen spelen, zullen moeten worden gemeld aan de Portfacility security officer.’ Versluijs, geruststellend: ‘In de praktijk blijkt dat veel schippers vaak bij dezelfde terminals laden en ze zullen dus als ‘known-skipper’ bekend staan.’ Dan hoeven niet telkens opnieuw dezelfde procedures te worden gevolgd. Ook aan boord van binnenvaartschepen zullen security officers moeten worden aangesteld, indien het schip gevaarlijke stoffen vervoert. Dat staat althans in een toegevoegd hoofdstuk bij het ADNR, de regelgeving voor vervoer van gevaarlijke stoffen over water. In dat hoofdstuk wordt melding gemaakt van securitytrainingen die noodzakelijk zijn voor bemanningen. Een eis die aansluit op de eisen van ISPS. Koen van Dijk, secretaris Milieu en Veiligheid bij het CBRB: ‘Één security officer aan boord is natuurlijk genoeg. In mijn ogen is dat gewoon de schipper of anders de al verplichte veiligheidsadviseur.’ Maar er wordt in de Centrale Rijnvaartcommissie (CCR) nog gediscussieerd over de vraag of deze typische securityregels wel in het ADNR thuishoren. Zouden ze niet voor de hele binnenvaart van kracht moeten zijn? In de Europese regelgeving voor het vervoer van gevaarlijke stoffen (het ADN) staan deze regels wel al. Het ADN is naar verwachting vanaf 2007 ook in de binnenvaart van kracht. 21156 (advertentie) BALLAST POMP MET 7,5 KW MEER DAN 1000 KUUB / UUR VERPOMPEN! www.veth-motoren.com POSTBUS 53 - 3350 AB PAPENDRECHT TEL. (078) 615 22 66 - FAX (078) 641 11 69

Copied successfully!

Binnenvaartkrant