Binnenvaartkrant
Views
6 years ago

2004-10

  • Text
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Schip
  • Twee
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Rotterdam
  • Pagina
  • Adverteren
  • Schepen

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 24 4 MEI 2004

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 25 Meer aandacht voor engineering bespaart scheepseigenaar uiteindelijk tijd en geld Anders kijken naar laad-/lossysteem Er wordt in de tankvaart te gemakkelijk gedacht over laad-/lossystemen. De effectieve capaciteit stelt tankereigenaren nogal eens teleur. Er wordt over het algemeen te weinig aandacht geschonken aan het ontwerp, stelt technisch directeur Dick van Dijk van Bezemer Engineering uit Dordrecht. ’De pompinstallatie doet bijvoorbeeld niet wat de schipper voor ogen stond,’ vertelt hij. ‘Met een laadvermogen van vijfduizend kuub en twee pompen van vijfhonderd kuub per uur, verwacht hij na vijf uur weer weg te kunnen zijn van de lossteiger. In de praktijk valt dat vaak tegen.’ Doordat de opgegeven capaciteit van de pompen de maximale capaciteit is. Maar de uiteindelijke pompsnelheid is afhankelijk van het totale systeem. Bezemer Engineering gebruikt speciale software om computerberekeningen te maken van de pompcapaciteit aan boord. Ook de invloed van de dampretourleidingen wordt daarin meegewogen. Naast de persdruk en de stroomsnelheid is de NPSHwaarde heel belangrijk. ‘NPSH staat voor Net Positive Suction Head of gewoon in het Nederlands: de vereiste toeloopdruk aan de zuigzijde van de pomp. De beschikbare toeloopdruk wordt altijd minder naarmate het niveau in de tanks daalt. Om schadevrij – zonder cavitatie – te pompen, is het belangrijk dat hier in het ontwerpstadium terdege rekening mee wordt gehouden.’ Van Dijk raadt scheepseigenaren aan bij nieuwbouw vooraf energie en geld te steken in de engineering. Daarmee preekt hij weliswaar voor eigen parochie, maar de rederij of schipper kan er uiteindelijk veel geld mee besparen, is zijn argument. Als de laad- en loscapaciteit niet hoog genoeg is, kost dat tijd, en dus geld. ‘Je kunt een systeem dat op de ene tanker goed functioneert niet zomaar kopiëren naar een andere tanker. Dat is ook een beetje het nadeel van de seriematige bouw. Daarbij worden twintig pompen in één keer besteld, want dat is goedkoper. Maar die schepen gaan met verschillende ladingsoorten varen. Met de schaalvergroting die de binnentankvaart doormaakt, moet je :: ADVERTORIAL :: helemaal op een ander niveau naar de installatie kijken.’ Bezemer Engineering Bezemer Engineering is een onafhankelijk advies- en constructiebureau, dat zich bezighoudt met het ontwerpen, berekenen en tekenen van werktuigbouwkundige installaties. Scheepsbouw en offshore zijn daarbij belangrijke specialisaties. Het bedrijf is onderdeel van de Bezemer Group, dat ook een Rabobank Binnenvaartbanken - meer dan financieren alleen Geld lenen. Makkelijk zat. Dat kan overal. Financieren. Da’s wat anders. Totaalfinancieren is beter. Dat is completer dan compleet. Dat weten we bij de Rabobank Binnenvaartbanken als geen ander. Als binnenvaartondernemer moet u dat aanspreken. Met verstand van zaken zaken regelen. Dat doen wij ook. Met een fors aandeel in de markt hebben we immers een reputatie hoog te houden. Totaal is finaal compleet Bankieren is meer dan alleen geld verstrekken. Als het om totaalfinancieren gaat zijn de Rabobanken Werkendam, Hardinxveld-Giessendam, Krimpen aan den IJssel en Sliedrecht uw beste keuze. Al tientallen jaren lang zijn deze banken toonaangevend. Ze kennen de markt door en door. Vanuit een enorme kennis van zaken spreken ze uw taal. Voorzien ze wat komen gaat. Begrijpen ze wat u beweegt. Dat komt niet alleen doordat verscheidene adviseurs zélf uit de schipperij komen. De Rabobank Binnenvaartbanken zijn totaalbetrokken, weten als geen ander wat samenwerken is. Met visie en daadkracht steunt de Rabobank niet alleen bedrijven, maar ook het verenigingsleven, sport en cultuur. Dat is wat je noemt totaalbetrokken. Technisch directeur Dick van Dijk: Vroegtijdig nadenken over de installatie voorkomt irritatie en bespaart geld. (foto MGR) U ziet het: totaal is bij de Binnenvaartbanken dus écht finaal compleet. Een vertrouwde brug tussen ondernemer en financiën. De Rabobank Binnenvaartbanken zijn daarom uw beste keuze. Totaal en vertrouwd. Dat samen maakt compleet. Als u ook niet van half houdt, maar voor het volle pond wilt gaan, moet u aanmeren bij de Rabobank Binnenvaartbanken. Voor totale oplossingen, voor een totaalaanpak, alleen voor u. Ruim zevenhonderd aangesloten binnenvaartondernemers gingen u voor. Wat let u nog? Het wordt tijd voor de Rabobank! handelsbureau heeft. Dat verkoopt en verhuurt voornamelijk producten voor de offshore en baggerindustrie. Onder andere lieren (tot zeshonderd ton!). De historie van de Bezemer Group gaat terug tot eind jaren ’40, toen de opa van de huidige eigenaar-directeur Ad Bezemer begon met een machinefabriek. Die werd later omgevormd tot een handelsonderneming, waar begin jaren ’70 een tekenbureau aan werd toegevoegd, dat modificaties uitwerkt voor lieren om ze aan te passen aan de wens van de klant. Het tekenbureau groeide uit tot een ook zelfstandig voor derden opererend advies- en constructiebureau. Bezemer Engineering werkt veel voor werven, rederijen, particuliere scheepseigenaren en installateurs van pijpleidingsystemen. Het gaat vooral om tankers. Het bedrijf berekent en ontwerpt onder andere laad-/lossystemen, dekleidingplannen en de inrichting van machinekamers. Binnenvaartrederijen die klant zijn, zijn bijvoorbeeld Vopak, Gefo, Verenigde Tankrederij en Chemgas Shipping. ‘Met Chemgas werken we volgend jaar 25 jaar samen. Daar zijn we van onze kant hartstikke trots op,’ zegt Van Dijk. Ook aan de twee nieuwste schepen van Chemgas Shipping, de Embata en de Emwatis, werkte Bezemer mee. ‘Onze kracht ligt in het meedenken met de rederij of scheepseigenaar. Vaak wordt bij nieuwbouw een langetermijn-charter afgesloten. Op basis van onze ervaring en de kennis van de eisen van de Inspectie Verkeer en Waterstaat en de classificatiebureaus kunnen we zorgen dat het laad-/lossysteem volledig voldoet aan de wensen van de verlader.’ Lagelonenlanden 4 MEI 2004 Van Dijk ziet de teruggang van de Nederlandse scheepsbouw met lede ogen aan. Bezemer Engineering werkte vroeger voor grote scheepswerven als Verolme, toen daar nog mammoettankers werden gebouwd. Nu ligt de nadruk meer op binnenvaart en kustvaart. Schepen waarvoor de casco’s meestal in lagelonenlanden worden gebouwd. Van Dijk verwacht dat de afbouw op termijn ook naar die landen verplaatst wordt. ‘Voor ons maakt het overigens niet uit waar het casco vandaan komt. En wat betreft de afbouw: we werken het liefst met de buurman samen, maar als dat niet meer kan, dan doen we de engineering maar voor een werf in Roemenië.’ Totaaloplossingen In onze dienstverlening gaan we dan ook verder dan u wellicht denkt. Hypotheekzaken regelen we als vanzelfsprekend. Zakelijk zowel als privé. Daarnaast zijn we ook thuis in personele zaken, verzekeringen, oudedagsreserves en meer. Onze vier Binnenvaart-banken bieden u totaaloplossingen. Dat heet ‘van alle markten thuis zijn’. Dat is méér dan waar. De Rabobank Binnenvaartbanken beperken zich namelijk niet tot één marktsegment. Niet alleen maar tankvaart bijvoorbeeld. Onze kennis strekt zich uit over álle segmenten. Van klein tot groot. Daar hebben we óók kaas van gegeten. De Rabobank Binnenvaartbanken Hardinxveld-Giessendam (0184) 62 04 47 Krimpen a/d IJssel (0180) 66 61 60 Sliedrecht (0184) 43 03 50 Werkendam (0183) 50 75 81 rabobinnenvaart@xs4all.nl (foto Bezemer Engineering) ● Importeur ● Sales ● Parts & Service (advertentie) Tel. 078-6395777, e-mail: post@mdb-roodenburg.nl

Copied successfully!

Binnenvaartkrant