Views
2 years ago

2004-10

  • Text
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Schip
  • Twee
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Rotterdam
  • Pagina
  • Adverteren
  • Schepen

Tweewekelijks medium voor Rijn- en binnenvaart www.binnenvaartkrant.nl Telefoon: (010) 414 00 60 Telefax: (010) 414 02 12 In deze Binnenvaartkrant: Pagina 5 Aqua Kids Toernooi: nieuwe naam voor voetbalfestijn internaten Pagina 41 Ook binnenvaart ontkomt niet aan gevolgen terrorisme - - - Deutsche Beilage Seite 31 Massengutumschlag Hamburger Hafen im Aufwind (advertenties) www.vlootschouw.nl victron energy OMVORMERS, ACCULADERS Tel. 0182 - 38 75 22 Alles draait om kwaliteit! SERVICE AAN: TANDWIELKASTEN KEERKOPPELINGEN ‘We zullen creatieve oplossingen moeten bedenken’ De wereldstaalprijs is het afgelopen half jaar met meer dan dertig procent gestegen. De verwachting is dat die stijging nog verder door zal zetten. Ook scheepscasco’s worden daardoor duurder. Door de overweldigende groei van de Chinese economie verbruikt China dertig procent van het wereldaanbod van staal. Volgens directeur F. Geurts van Staalfederatie Nederland (de organisatie van staalhandelaren) wordt die hoge prijs echter mede kunstmatig opgeschroefd door de handelaren, die voorraden achterhouden in afwachting van nog hogere prijzen. Binnenvaartondernemers die schepen in bestelling hebben, worden mogelijk geconfronteerd met de stijgende staalprijzen. Die staalprijs maakt ongeveer vijftig procent uit van de kiloprijs voor een casco. Op zijn beurt is de cascoprijs ongeveer een derde deel van de nieuwprijs van een binnenschip. De stijging van de wereldstaalprijs van het afgelopen half jaar doet de prijzen van binnenschepen uiteindelijk met vijftien procent stijgen, rekent makelaar Frank Galle voor. Hij is al 25 jaar actief in de handel van schepen en voorziet een groot probleem door de verhoging van de staalprijs, maar verwacht niet dat de handel stilvalt. ‘Werven hebben een brutomarge op een schip van tien, vijftien procent vóór afschrijvingen. Met de huidige staalprijzen zijn ze met verlies aan het bouwen, tenzij ze grote voorraden staal hebben ingekocht, wat ik niet zo waarschijnlijk acht.’ Galle merkt op dat in andere sectoren de paniek toeslaat. ‘Je ziet dat autofabrikanten zich al in gaan dekken, terwijl DIESEL ENGINES Hendrik Ido Ambacht Tel. 078 - 6813127 Fax 6812025 Op 26 april kwam het Chinese vrachtschip Taixing met twee binnenvaartcasco’s aan dek in Rotterdam aan, de Tyda Kyra en de Venezia, beide gebouwd in opdracht van Scheepvaartbedrijf Rensen in Zwijndrecht. Minder dan een maand had de tocht vanaf Dalian aan de Chinese oostkust geduurd. De casco’s 4 MEI 2004 8e jaargang 10 Stijging staalprijzen bedreigt nieuwbouwmarkt (advertenties) Snelle overtocht zijn gebouwd bij Dalian Shipyards. Het 110 meter casco voor het containerschip Venezia wordt op de foto in de Rotterdamse Waalhaven bij C. Steinweg Handelsveem met twee Matador bokken getakeld van het zeeschip Taixing uit Hong Kong en zal worden afgebouwd in Druten op de Schippers enthousiast over draadloos internetten Het Bureau Telematica Binnenvaart ontving van deelnemende schippers ‘enthousiaste tot zeer enthousiaste’ reacties op het gebruik van WiFi in de binnenvaart. Op de Kreekraksluis en op de sluis bij Hansweert werden afgelopen zaterdag 1 mei de proeven met dit systeem van draadloos internetten beëindigd. Dit ondanks een verzoek van de deelnemers nog twee maanden langer hiermee door te gaan, ter compensatie van de startproblemen met de installaties aan boord van de schepen. Organisator Rijkswaterstaat meldt dat ‘alle testdoelstellingen zijn gehaald, ook al hebben we minder intensief kunnen testen.’ De twee proefplaatsen dienden als zogenaamde hotspots, plaatsen waaromheen een gebied bereikbaar is voor een draadloze data-uitwisseling, vergelijkbaar met een kabelverbinding. Er zijn ‘aan wal’’ al meer hotspots. In principe kan de scheepvaart daar ook gebruik van maken, maar dan moet (advertenties) staal maar twee procent uitmaakt van de prijs van een auto.’ Voor de scheepvaart ziet hij het niet zo somber in. ‘We hebben wel meer problemen gehad. De euro heeft ook heel laag gestaan en de oorlog in Kosovo veranderde ook veel. That’s all in the game.’ ‘We zullen creatieve oplossingen moeten bedenken, maar dat zijn we wel gewend,’ zegt George Rensen van Scheepvaartbedrijf Rensen. ‘We proberen te vermijden dat de kopers duurder uitkomen. Komt het toch zo ver, dan zullen we een faire regeling voorstellen. We hebben voor hetere vuren gestaan.’ (Lees verder op pagina 3) werf De Gerlien Van Tiem. Het is bestemd voor de Vlaamse familie Christoph en Samantha De Smedt. In het ruim van de Venezia stond een duwbakje voor Koen Heyman van de onderneming Heyman-De Roeck Waterbouwwerken in het Vlaamse Beveren. (foto MGR) wegens de beweging van het schip telkens opnieuw worden ingebeld, terwijl de meeste hotspots openbaar zijn en er voor wel beveiligde hotspots betaald moet worden voor de toegang. Dat zijn problemen waar de binnenvaart van gevrijwaard moet blijven. Bureau Telematica hoopt op een commerciële introductie van WiFi voor de binnenvaart deze zomer. Schippers kunnen melden als zij een geschikte locatie weten voor een hotspot: www.binnenvaart.org/BTB. • vermogens van 5 tot 60 kVA op voorraad • snelle service • lage inbouwprijzen • levering van alle onderdelen VOOR NEDERLAND EN BELGIË BARTH AGGREGATEN 's-GRAVENDEEL TEL. 078-673 37 99 (NA 18.00 UUR 078-673 48 00) AGGREGATEN - reparaties/aanpassingen - leveringen (nieuw/gebruikt) - straalbuizen Tel. 078-6133831 De Haas Diesel Motoren BV Uitgebreid magazijn met originele onderdelen, direct uit voorraad leverbaar. Tel. 010-5913511 www.dehaasdiesel.nl

De Binnenvaartkrant