Views
2 years ago

2004-09

  • Text
  • Schip
  • Adverteren
  • Jaar
  • Nieuwe
  • April
  • Binnenvaart
  • Schepen
  • Rotterdam
  • Pagina
  • Vaart

MS Wantij (vervolg van

MS Wantij (vervolg van pagina 15) Tenslotte kwam Fernhout via Van Dijke terecht op een Tsjechische werf waar een Nederlands voorschip gebouwd zou worden. De bouw was al vrij ver gevorderd, toen ook vanaf die werf het bericht kwam dat het geld op was. Fernhout: ‘De tijd begon, na zo’n drie jaar, toch wel een beetje te dringen. We hadden al twee keer uitstel gehad van de SI en een derde uitstel zou er niet komen. 1 december 2003 moest de Wantij definitief uit de vaart.’ ‘Hoewel ik in principe niet aan geld voorschieten doe, wist Huib van Dijke mij over te halen om naar Tsjechië te reizen en daar eens met eigen ogen te zien hoe het achterschip er bij lag. Dat heb ik gedaan en ik was overtuigd. Eind oktober was het achterschip klaar. Toen kregen we te maken met het volgende probleem: de Elbe stond droog.’ Drie hoog naar Hengelo Eind november arriveerde het achterschip in Meppel, alwaar het uit elkaar werd geslepen. Daar is ook het achterschip aangebouwd aan de Wantij. Vervolgens werd het schip overgebracht naar Geertman in Zwartsluis voor de afbouw. Fernhout is bijzonder te spreken over de kwaliteit van het nieuwe achterschip. ‘Daar kan menig Nederlandse werf een puntje aan zuigen. Laat staan de Chinese. ‘t Ziet er heel goed uit. Kijk, het hoeft geen luxe jacht te zijn, maar een beetje strak afgewerkt mag toch wel. Ik hoef geen lasnaden waar ik mijn jas aan kan ophangen. De Nederlandse schipper ziet zijn schip van oudsher toch als iets meer dan alleen maar een stuk ijzer waarmee hij zijn brood verdient. Hoewel, deze instelling verandert de laatste jaren ook.’ De Wantij is na de renovatie een containerlengte groter dan voorheen. Het nu 1653 ton grote schip (was 1543 ton) is voorzien van twee 380 pk sterke MAN-dieselmotoren. Fernhout weet dat dat niet veel lijkt voor een schip van deze omvang. ‘We hebben bewust gekozen voor een vrij laag aantal pk’s. Het rendement per pk ligt zeer hoog door een uitgekiende voortstuwingslijn. Alles is optimaal op elkaar afgestemd, waardoor een maximaal rendement kan worden bereikt.’ De Wantij vaart de laatste twee jaar met containers tussen Duisburg en Dortmund; zes keer per week heen en weer. ‘Vanwege de lage bruggen op de Duitse kanalen zijn wij een van de zeer weinigen die daar kunnen varen,’ vertelt Fernhout. ‘De Wantij is speciaal ontwikkeld om onder lage bruggen door te kunnen. Iedere vierkante centimeter onbenutte ruimte is in gebruik als ballastruimte. Daardoor kan de Wantij met twee lagen high cube-containers onder 4,60 meter door. Ook is de Wantij het eerste schip dat met drie hoog containers naar Hengelo is gevaren. Dat was een proefvaart en niemand geloofde dat het kon. Maar het kon wel. En zo bewijst de Wantij dat je ook op kanalen rendabel met containers kunt varen.’ PAGINA 16 20 APRIL 2004 Het nieuwe achterschip geeft het ms Wantij een recent bouwjaar. (foto de Binnenvaartkrant) van Dijke Project Engineering BV Ship Design - Broker Company Part of the vDPE Group wenst familie Fernhout een behouden vaart Meerkoet 2, 3263 AD Oud Beijerland Tel.: +31 (0)186-621762, Fax: +31 (0)186-621762 Mobiel: +31 (0)6-53 422587 E-mail: huib@vdpe.demon.nl / Web: www.vdpe.demon.nl Wij wensen de familie Fernhout een behouden vaart! Prins Hendrikkade 12e • 3071 KB • Rotterdam Postbus 24202 • 3007 DE • Rotterdam Telefoon: 010 - 414 00 60 • Fax: 010 - 414 02 12 Internet: http://www.binnnenvaartkrant.nl • Email: advertentie@binnenvaartkrant.nl Van T.v.d. Boogaartstraat 20a, 4251 EN Werkendam Postbus 199 4250 DD Werkendam Tel.: 0183-505588 Fax.: 0183-504644 Mob.: 06-53 186642 E-mail:cornetshipping@planet.nl !EFEL%&%TEE()* )e %N! .ank 2wolle .innenvaartcentrum Noord wenst ms Wanti@ een behouden vaart. meer weten Friesewal 1, Zwolle Tel: 038-4292303 Fax: 038-4292310 E-mail: binnenvaartdesk.zwolle@ingbank.nl

PAGINA 17 20 APRIL 2004 Wij wensen de familie Fernhout een behouden vaart met de Wantij van Dijke Project Engineering BV Ship Design - Broker Company Part of the vDPE Group SCHEEPSREPARATIEBEDRIJF ‘MISTI’ O.A. AUTOKRANEN • MOTORINBOUW • ELEKTRA • LASWERK • HYDRAULIEK SCHEEPSKRANENBOUW ARNHEM ISOLATIEBEDRIJF “MERWEDE” BV !"# %&"' Zwolle A. Nobel & Zn. Bunkerservice bv

Binnenvaartkrant