Views
4 years ago

2004-08

  • Text
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • April
  • Schip
  • Pagina
  • Rotterdam
  • Vaart
  • Adverteren
  • Nederland

PAGINA 8 6 APRIL

PAGINA 8 6 APRIL 2004 Rabobank Altena-Biesbosch zoekt een (senior) Bedrijvenadviseur binnenvaart m/v Rabobank Altena-Biesbosch is een bank met een werkgebied gelegen aan de Merwede. Naast uitstekende marktaandelen in het MKB/HID heeft de bank tevens een fors aandeel in de binnenvaart. De bank behoort tot 1 van de grotere banken in de binnenvaartsector. In deze sector zijn nog voldoende mogelijkheden tot versterking van het huidige marktaandeel. Het werkgebied kenmerkt zich door bedrijven die verbonden zijn aan de binnenvaartsector, bouwnijverheid, transport en metaalverwerkende bedrijven. Om de forse groei van onze bancaire dienstverlening voort te kunnen zetten, willen wij graag een (senior) bedrijvenadviseur binnenvaart aantrekken. Het huidige team dat binnenvaartrelaties bedient bestaat uit 4 bedrijvenadviseurs en 4 assistent bedrijvenadviseurs. Als (senior) bedrijvenadviseur binnenvaart bedien je een eigen klantenportefeuille die zal bestaan uit onze klanten werkzaam in de binnenvaart alsmede bedrijven die hieraan zijn gerelateerd. Denk hierbij bijvoorbeeld aan bevrachters, rederijen, scheepsbouw etc. De grotere binnenvaartondernemers hebben over het algemeen behoefte aan op maat gesneden financiële diensten en aan een ervaren gesprekspartner op wie ze kunnen rekenen. Je onderhoudt de contacten, knoopt nieuwe relaties aan en geeft integraal advies. Basis daarvoor zijn de uitgebreide contacten in de binnenvaartbranche, onder meer via deelname aan een aantal netwerken. Je bent een volwaardige gesprekspartner van de cliënt op bancair, fiscaal en juridisch terrein en hebt een sterke affiniteit met acquisitie. Macro-economische ontwikkelingen vertaal je in de gevolgen voor de binnenvaart- branche. Op basis van die kennis geef je een overtuigend advies. In de marktbeweging dien je ondernemend en creatief te zijn, waarbij je nauw samenwerkt met de overige bedrijvenadviseurs. Functie-eisen De (senior) bedrijvenadviseur binnenvaart die wij zoeken, moet in staat zijn om bestaande contacten te onderhouden en nieuwe relaties voor de bank te vinden. Je werkt nauw samen met de verschillende vakspecialisten binnen onze organisatie. De activiteiten worden afgestemd met de manager Bedrijven. Je hebt een HBO-opleidings-, denk- en werkniveau aangevuld met vaktechnische opleidingen en minimaal 5 jaar aantoonbare ervaring als bedrijvenadviseur met sterke voorkeur in de binnenvaart. Een actieve, flexibele en ambitieuze persoonlijkheid, een resultaatgerichte houding en goed ontwikkelde sociale, commerciële en communicatieve vaardigheden. Tevens heb je een grote affiniteit met de binnenvaartsector, een goed bedrijfseconomisch inzicht, een actieve klantgerichte houding en ben je representatief, initiatiefrijk en enthousiast. Salarisindicatie Rabobank Altena-Biesbosch hanteert gunstige primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden (waaronder bijvoorbeeld een dertiende maand en korting op diverse financiële producten). Het salaris is afhankelijk van opleiding en ervaring. Informatie en sollicitatie Voor meer informatie kun je contact opnemen met Marco van Beek, manager Bedrijven, bereikbaar onder telefoonnummer 0183-507573. Je schriftelijke sollicitatie kun je binnen 14 dagen richten aan het directiesecretariaat van de bank, Postbus 6, 4250 DA Werkendam. Bij de Rabobank Altena-Biesbosch geef je je ambitie toekomst! TE KOOP Ponton met RIJBRUG ex-leger, met aluminium rijdek, lengte 16m, breedte ca. 3.66m, eigen gewicht 13 ton, ponton U-vormig, ca 9x18x9m en 1m hol en 3m breed. Brug hangt flexibel in steunen. Prijs af Rotterdam EUR 14.500,00 excl BTW in één koop. Tel. 010-483 48 88, Fax 010-482 23 25 GEVRAAGD matroos op ms, loon volgens CAO. Tel. 0650-292080 TE KOOP vml. directievaartuig, ca 19.75x4.1x1.2m, Deutsche Werke 90 pk, prachtige techniek, boeg- en hekschroef, radar, vr.pr € 150.000 (ref 2231). Scheepsmakelaardij Fikkers 050-3111404 www.fikkers.nl Onze opdrachtgever, BP, is één van de grootste oliemaatschappijen ter wereld. In Nederland houdt BP zich voornamelijk bezig met de raffinage en marketing van brandstoffen en smeermiddelen en de productie en opslag van gas. Daarnaast is het bedrijf actief op het vlak van de marketing van gas en elektriciteit en binnen het segment duurzame energie, met name zonne- en windenergie (gas, power & renewables). Vanuit Rotterdam verzorgt BP de verkoop en distributie van gasolie en smeermiddelen aan klanten en wederverkopers in de binnenvaartsector. De sterke positie van de BP Groep in deze Europese markt biedt ruimte aan uitbreiding van het team. Om de verkoopkracht te versterken zijn wij op zoek naar een resultaatgerichte accountmanager in de sector Binnenvaart. Accountmanager Binnenvaart Benelux Uw functie U bent direct verantwoordelijk voor het beheer van bestaande relaties en de ontwikkeling van nieuwe relaties in de binnenvaartsector in de Benelux. U signaleert trends en ontwikkelingen in de binnenvaartmarkt. Door uw inzet en creativiteit vergroot u het BP marktaandeel en de commerciële resultaten in de binnenvaartsector. Er is een nauwe samenwerking met de collega’s van de binnendienst. Uw profiel U bent zelfstandig, communicatief en commercieel. Opleiding en affiniteit liggen op het raakvlak van techniek Te koop beunbak en duwboot, 1117 cub, 76x11x3.10 meter, boegschroef 320 pk, 4 elektrische pompen, 2 aggregaten, duwboot 720 pk Cat., bj 1998 Te bevragen: Tel. 0653-334268 een resultaatgerichte relatiebouwer en commercie. U heeft enige jaren relevante werkervaring, bij voorkeur in een commercieel/technische functie in de binnenvaartmarkt en een aantoonbare affiniteit met de sector. U bent bekend met de moderne communicatietoepassingen en beheerst de Nederlandse, Engelse en Duitse taal. Woonplaats ligt bij voorkeur in de regio Rotterdam. Gevraagd op ms Alexandra Vaste containervaart Rotterdam01ntwer3en04ermesheim Stuurman met patent 2 weken o30 2weken af of notk Tel. 0=51-45 =4 =4 of 0049-173-923 1= 35 Gezocht Matroos / Motordrijver i.b.v. Grootvaarbewijs + marifoon cert. voor patrouillevaartuig in Zuid Holland Tel. 078-6191290 SCHEEPSMAKELAAR Te koop: Ms 600 ton, 50.00x6.60x2.50m, bj 1961, 2x220 pk CAT Ms 650 ton, 55.00x6.63x2.61m, bj 1961, 2x240 pk GM (mooi schip, evt inruil spits) Ms 716 ton, 64.00x7.10x2.50m, bj 1939, 586 pk DEUTZ Mbs 997 ton, 67.02x8.15x2.93m, bj 1965, 480 pk GM (scherpe prijs, evt inruil) Ms 1.167 ton, 81.90x8.20x2.54m, bj 1958, 615 pk CAT (veel vernieuwd, evt inruil) Ms 1.170 ton, 80.00x8.20x2.60m, bj 1957, 1.200 pk DEUTZ Ms 1.543 ton, 80.00x9.45x2.92m, bj 1929, 2x370 pk GM (veel vernieuwd, evt inruil) Ms 1.693 ton, 90.00x9.57x2.81m, bj 1977, 1.050 pk CAT (2001) Ms 2.794 ton, 109.00x10.50x3.48m, bj 1988, 1.460 pk GM Ms 3.151 ton, 108.40x11.40x3.47m, bj 1973, 1.320 pk SKL (revisie 2004) Tms 2.500 ton, 110.00x10.50x3.16m, bj 1992, 1.500 pk ABC (inruil mogelijk) DUWBOOT 14.46x5.60x2.00m, bj 1972, 2x450 pk Deutz DUWBOOT 19.00x4.70x2.00m, bj 1921, 370 pk GM (nieuwe papieren) DUWBAK 1.477 ton, 70.00x10.40x2.50m, bj 1980 Te koop gevraagd motorschepen, tankers, duw,- sleepboten en duwbakken. Op diverse schepen is inruil mogelijk. Financiering mogelijk voor starters. Plantinkaai 13, B-2000 Antwerpen Tel. 00-32-3-226 66 80 Fax 00-32-3-226 67 77 Mobiel Th. Moons 00-32-475-499448 Mobiel J.P. Ooms 00-32-473-735548 BP biedt Een dynamische internationale organisatie met een gezonde financiële basis en een sterke marktpositie. De organisatie geeft u de ruimte om mee te denken en verantwoordelijkheden naar u toe te trekken. BP hecht waarde aan mensen die betrouwbaar, verantwoordelijk en respectvol te werk gaan. Training en coaching maken een logisch onderdeel uit van de bedrijfsvoering, evenals opleidings- en ontwikkelingsmogelijkheden. Een uitdagende commerciële functie, waarin u met eigen initiatief en zelfstandigheid uw klantennetwerk beheert en vergroot. Een uitstekend pakket primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden. Is uw interesse gewekt? Schrijf dan een brief met c.v. onder vermelding van ref.nr. 239.40508-Bvk aan Mercuri Urval B.V., Westblaak 132, 3012 KM Rotterdam of per e-mail sol-rot.nl@mercuriurval.com. Zie ook: www.mercuriurval.com Te koop CASCO LUXE MOTOR 23x4.04x1m, nieuw opgebouwde luxe motor, technisch vaarklaar, geschilderd en voorzien van tanks en alu ramen. Perfekt voor Frankrijk. € 109.000,- Gratis folder. De Haan & Broese 0517 - 433332 www.dehaanenbroese.nl TE KOOP AFMEERSTEIGER aan open vaarwater Rott. met 2345 m2 (huur) water EUR 16.000,= excl. BTW Tel: 010-483 48 88 E-mail: bozagro@hetnet.nl TE KOOP MVS bj 1964, 55x7.20, 700T, 1050m3, 600 pk Cummins, nette woning, geschikt voor alleenvaart. Leverb: 1 mei tel. 06-41103566 NOZ SCHIPPERSECHTPAAR ZOEKT WERK op droge lading schip (zand/grind/veevoer, enz). Nationaal. Aan boord wonen. Zondags niet varen. Per 3-5-04. Tel. 06-24808086 TE KOOP sleepvlet, Damen '63, 212 pk Scania, 13x3.60x1.40/1.60, SI 2007, vr.pr. € 62.500,- Tel. 06-15106566 GEVRAAGD stuurman per 1-6-04 op m/s FIDIUS, int. vaart, i.b.v. dienstboekje, CAO loon, vrije tijd n.o.t.k. 0651-415361 GEVRAAGD matroos op ms Passant 2400 ton, weekend vrij, loon volgens CAO. Tel.06-53 438175 of 0049-173 9228966 TE KOOP in Zwijndrecht, verrassend ruime gezins-woning met 22 mtr tuin, ruime living met nivo verschil, 5 slpkmrs, 2 bdk, grote kelder. € 287.000,- K.K. Garage los te koop. www.OZP-Makelaars.nl Tel. 078-6351753 GEVRAAGD matroos en kapitein, patent min tot Mannheim voor mcs Pride of Faial. Tel. 0653-667789 GEVRAAGD matroos met duwervaring, int.v., loon CAO en vrije tijd notk. Tel. +31653422601 GEVRAAGD LL matroos/deksman ibv dienstboekje, geregelde vrije tijd. Tel. 0620-250 000 MS TALING VRAAGT matroos ibv dienstboek, systeem 2 wkn op/1w wk af, loon CAO, binnenvaart, zondags niet varen. Tel. 0654-796718 GEVRAAGD matroos CAO-loon Tel. 06-53173320

Big Fish Laatst heb ik het toch maar eens gedaan. Ik had er al een tijd lang tegenaan zitten hikken, maar er was geen ontkomen aan. Ik moest het gewoon doen - of ik er nou zin in had of niet - het was een belangrijke stap voor mijn schrijverscarrière. Ik kan er eigenlijk nog steeds niet aan wennen, aan dat woord, 'schrijver'. Schrijver ben je eigenlijk pas, als je een boek schrijft waarop je je hoofd te rusten kan leggen. Zo'n kussen heb ik tot nu toe nog niet uitgeklopt. Bovendien kun je tegenwoordig geen deur meer opentrekken, of er komt wel iemand uitwandelen die zich schrijver noemt. Maar goed, dat even tussendoor. Ik wist het zeker: ik moest het doen, het is nu of nooit. Ik moest mijn computer opschonen, mijn verzameling verhalen doorstruinen en het kaf van het koren scheiden. En dat allemaal door één film. Kom op man, schouders er tegenaan, koffie zetten en huppakee, een nachtlang grasduinen. Goeiemorgen! Was me dat schrikken, wat heb ik in het verleden soms een glurf geschreven zeg. En ik heb het ooit nog gepubliceerd ook. En hier dan! Tsjongejonge, heb ik jullie daar mee lastig gevallen? Dat ik niet ben uitgesloten van het schrijversgilde. En dat allemaal door die ene film. Tot aan het ochtendgloren heb ik door losse aantekeningen zitten vlooien - deze geordend - hele verhalen weggegooid; mijn computer van een last verlost. Gelukkig hield ik ook nog wel wat goede verhaaltjes over. Maar er zijn heel wat centen voor nodig om een gulden te worden. Want een goeie vertelling is een kunst, een kunst op zich; overdrijven een vak. Daar kwam ik achter na het bekijken van de nieuwste film van regisseur Tim Burton: Big Fish. Een prachtig relaas over een sterkeverhalenverteller, Eddie Bloom geheten, wiens leven van één bloeiende fantasie aan elkaar hangt. Hij teert er gewoon op, maar dat heeft zijn zoon nooit kunnen verteren. Want welke man schuilt er achter dat bloemrijke voorstellingsvermogen - een facade in zijn zoons ogen - wie was zijn vader eigenlijk? De speelfilm begint met een prachtige shot van een ontwakende rivier, waarin een jonge Eddie staat te vissen op een legendarische meerval. Het is een prachtige grote vis, welks reputatie mythische vormen aangenomen heeft. En vanaf dat punt begint de legende van Eddie Bloom, inwoner van Alabama. Zoonlief ergert zich een leven lang groen en geel aan zijn vader. Zelfs op zijn sterfbed weet Big Fish Eddie Eind vorig jaar kreeg wethouder Vincent van den Berg van Werkendam te horen dat de subsidie voor de revitalisering van de Werkendamse haven 730.138 euro zou bedragen. Een behoorlijke streep door de rekening, want Werkendam had gerekend op een bedrag dat aanzienlijk dichter bij één miljoen euro zou liggen. Dat is De vertellende rivier. van geen ophouden. Een rol die met glans vertolkt wordt door de niet minder legendarische Britse acteur Albert Finney, die zich voor deze rol een fantastisch southern accent aangemeten heeft. De ontknoping van de film is ontroerend en spectaculair. Big Fish wordt van zijn last op het droge verlost. Tim Burtons film verduidelijkt dat het ras van verhalenvertellers een uitstervend ras is. Verhalenvertellers hebben namelijk tijd nodig om hun verhalen te vertellen. Maar een onstuitbaar sneller geworden wereld gunt hen die tijd niet. Techniek en mondiale ontsluiting hebben mensen verder van elkaar verwijderd dan ooit. Ik moest harder mijn best doen. Ik moest mijn archief uitmesten; ik moest, ik moest, ik moest. Neem de tijd, neem rustig de tijd, je komt er wel. Ooit komen bekende schrijvers nog wel eens bij jou op bezoek. Zoals de Rolling Stones in het begin van hun carrière op bezoek gingen bij Muddy Waters om de kneepjes van het vak te leren. Tot hun PAGINA 9 6 APRIL 2004 teleurstelling stond de blueslegende de muren van zijn huis te schilderen. Ontroerd door Big Fish liepen mijn lief en ik richting de Nijmeegse Waalkade. Leek ons zeer gepast om na het zien van de film nog even aan het water te snuffelen, voordat we gingen slapen. Nachtdiesels pruttelden vredig voorbij, Mercurius stond als een glanzende knikker naast de maan. De Waalbrug leek hoger dan ooit boven de rivier uit te reuzen. Big Bridge. Plots moest ik aan mijn eerste opstel ooit denken. Mijn allereerste verhaaltje dat ik - uit het hoofd - op de Willem Alexander School voor de klas moest opdragen. Ik ben nooit verder dan een stotterend 'Oberhausen' gekomen. En ik wilde mijn klasgenootjes nog wel zo graag van de binnenvaart vertellen. Ze vonden mij toch al zo'n rare vis op het droge. Ik keek in het mompelende water van de Waal. Ik ruik niet best, zegt de rivier. Er is heel wat rotte vis voor nodig om een gezonde vis te worden. Hoofdprijs voor Werkendam namelijk het bedrag waar de raadsleden in een eerder stadium mee akkoord waren gegaan als gemeentelijke bijdrage voor het opknappen en uitbreiden van de Biesboschhaven. Het bedrijfsleven blijft daarbij duidelijk niet achter, want dat steekt 2,8 miljoen in de revitalisering van de Beatrixhaven. ‘We kunnen alle havenplannen die we voor ogen hebben, uiteindelijk toch ten uitvoer brengen,’ zegt Van den Berg nu. Van Onno Hoes, gedeputeerde van de provincie Noord-Brabant, kreeg hij namelijk onlangs in het aan de Biesboschhaven-Zuid gevestigde café Havenzicht van Trees van der Wiel een cheque van 904.000 euro. Vereniging Noord Nederland In de vorige krant berichtten we over de oplevering van het motorschip Ligato van de familie Hovestadt. In de leverancierslijst bij het artikel Ze zijn aan de reis om op zaterdag te laden. De schippersvrouw is er niet blij mee en de schipper eigenlijk ook niet. Maar omdat ze het weekend daarop zeker vrij moeten hebben besluiten ze deze keer maar een veer te laten. Als ze best laat op vrijdag op de laadplaats aankomen geeft ook nog de kopschroef het op. En dat met de harde wind deze dag! Maar de schipper kent zijn vak goed en na tot in de heel late uurtjes gewerkt te hebben doet het ding het weer en kan de schippersvrouw ook weer opgelucht ademhalen. Op zaterdag blijkt dat ze helemaal niet moeten laden en gaan ze snel naar huis. Het is wel jammer dat ze op zondag weer naar boord moeten, maar dan komt het in ieder geval het weekend daarop goed uit! De auto wordt er meteen die avond opgezet en ze gaan maar niet al te laat naar bed. Maar de andere ochtend schijnt het laden pas rond de middag te gaan beginnen en de schippersvrouw vindt het nu heel erg jammer niet thuis geslapen te hebben! Ze had nog een vers broodje kunnen halen en een tijdschrift en nog van alles en nog wat. Maar ze moet toegeven dat het dat helemaal niet is waar het om draait. Ze had gewoon nog thuis willen zijn bij de kat en haar zoon en haar lekkere tuin en dat wat voor haar ‘thuis’ is. Maar omdat het toch niet anders is varen ze langszij de hoge kademuur. Na het warme eten blijkt de planning echter alweer veranderd te zijn! Er moet een ander schip eerst laden en dan pas zijn zij aan de beurt. Mogelijk niet eens vandaag dus. Het miezert buiten en dat geeft perfect de stemming van de schippersvrouw weer. Hun zoon volgt een zware studie en zijn meisje heeft het pas uitgemaakt. En vooral dat laatste maakt hem niet echt vrolijk. De jongen vindt het prettig als er voor hem gekookt wordt en de schippersvrouw probeert dit dan ook zo vaak mogelijk te doen zodat het thuis gezellig is voor de jongen! En vandaag had dat dus eigenlijk heel erg goed gekund! Want ze liggen niet ver van huis en dan geeft het er niet kunnen zijn, altijd een heel dubbel gevoel. Als ze verder weg liggen heeft ze er nooit zoveel moeite mee. Binnenin de schippersvrouw voelt dit alsof er iets op slot gaat. Iets wat stond de naam van de maatschappij waarbij het schip verzekerd is verkeerd. Dat had moeten zijn: Vereniging Noord Nederland U.A. Nog steeds niet geladen! op haar hart lijkt, want anders zou het te pijnlijk zijn! Als iemand haar er naar zou vragen zou ze het gevoel niet eens kunnen benoemen. Vooral als ze er bij stilstaat dat hoe later in de week ze geladen zijn, ook de planning voor het komende weekend in gevaar gaat komen. Hoewel de schipper daar heel duidelijk over is: ze hebben een afspraak lopen en die wordt nagekomen. Hoe dan ook. Als men zich bij het laden niet aan een afspraak kan houden en de hele planning daardoor dan in duigen valt dan is dat verder niet meer zijn probleem. Om een uur of acht belt de schippersvrouw haar zoon op en zegt dat ze er nog steeds liggen en dat ze net zo goed thuis had kunnen blijven. Even is het stil aan de telefoon maar schipperszonen kennen het vak van hun ouders. Het heeft geen enkel nut om daar lange verhalen over te gaan houden. Het is nu eenmaal zo en dat wordt een schipperskind al heel jong ingeprent. Daar legt men zich bij neer want het hoort bij het vak. Of dat nu leuk is of niet. Maar bij de schippersvrouw van binnen is het oorlog. Vooral als ze ook de andere dag nog tegen de hoge kaaimuur aan liggen en ze pas heel laat in de avond geladen zijn. Om niet zelf aan die oorlog binnen in haar ten onder te gaan, sluit ze de deur naar haar hart even iets verder af, want hoe moet ze anders verder? ‘Stel dat we het weekend toch moeten lossen,’ zegt ze tegen de schipper als ze wegvaren want dan zal ze het bombardement niet meer uit stellen. ‘Wij gaan vrijdag naar huis, wat er ook gebeurt. Ik heb mij aan mijn afspraak gehouden en daarmee uit,’ is het ijzige antwoord van de schipper. En zijn vrouw rekent uit: nog twee nachten slapen, en dan zijn ze weer thuis. Ze probeert de frustratie van de afgelopen dagen te vergeten hoewel haar dit niet zo goed lukt. Steeds meer begint het haar immers te storen dat ze met hun eigen planning zo verschrikkelijk afhankelijk zijn van de tijden waarop men hun schip verkiest te laden en te lossen! Maar omdat ze daar ook niet ver mee komt zet ze haar woede in de ijskast en begint zich op het komende weekend te verheugen.

Binnenvaartkrant