Views
4 years ago

2004-08

  • Text
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • April
  • Schip
  • Pagina
  • Rotterdam
  • Vaart
  • Adverteren
  • Nederland

PAGINA 50 6 APRIL

PAGINA 50 6 APRIL 2004 Binnenvaart MTB Team gaat weer voor het podium Het nieuwe wielerseizoen is begonnen. Het Binnenvaart MTB Team gaat wederom gekleed in shirts met daarop de slogan “Binnenvaart de juiste weg”. De ploeg ging goed van start dit seizoen. Door Harrie van Eeuwijk De mountainbikers geven zowel in nationale als internationale wedstrijden acte de presence. Ze worden al enkele jaren gesponsord door een aantal binnenvaartbedrijven. Met succes, want vorig seizoen werden maar liefst 43 podiumplaatsen behaald en renner Bas Peters kwalificeerde zich voor de Olympische Spelen in Athene. Op 11 maart werd het nieuwe team gepresenteerd. Aanwinst Johim Ariesen komt uit bij de nieuwelingen. Afgelopen winter was hij al heel sterk bij het veldrijden. Hij won daar namelijk zeventien van de 24 races bij de nieuwelingen. Met de begeleiding van Diederik Bakker, een van de andere renners van het Binnenvaart MTB team, mag verwacht worden dat hij dit seizoen hoge ogen gooit. Laura Turpijn, die vorig seizoen eveneens vaak van zich liet horen, treed weer aan als lid van het team. Dat geldt ook voor Rob Barel, de bekende oud-triatleet. Rudi Houts, vorig jaar tweede in de eindstand van de topcompetitie, is ook weer van de partij. Het Het Binnenvaart MTB Team dat dit seizoen weer volop meedoet voor de podiumplaatsen. Binnenvaart MTB Team wordt volledig gemaakt met kopman Bas Peters. De begeleiding van het team is ook in 2004 in handen van Marcel van Rossum als mechaniker en Bas Vroemen als teammanager. Op zondag 14 maart vond in Berlicum de opening plaats van de Nederlandse competitie. Daar toonde het Binnenvaart MTB Team al direct zijn ambities. Rob Barel wist in zijn klasse voor de eerste overwinning van de dag te zorgen. Nieuweling Johim Ariesen eiste direct de aandacht op. In de finale wist hij in de laatste meters zijn twee mede-koplopers achter zich te laten en de winst te pakken. Met deze twee eerste plaatsen kende het Binnenvaart MTB Team op een geslaagde opening van het Nederlandse seizoen. Basiskwaliteiten internaten doorgelicht Een extern bureau krijgt de opdracht de basiskwaliteit van de internaten voor schippers-, kermis- en circusjeugd te gaan evalueren. Ook de nieuwe subsidieregeling die op 1 januari 2001 werd ingevoerd, wordt tegen het licht gehouden. Opdrachtgever is het het Ministerie van Volksgezondheid Welzijn en Sport (VWS). Na het rapport van de Commissie-De Jong werd in 2000 het kabinetsstandpunt geformuleerd. Hierin was al sprake van deze evaluatie, die in 2005 moet zijn afgerond. Duidelijk wordt dan ook of de eerder teruggedraaide bezuiniging van tien procent al dan niet doorgaat. De landelijke ouderorganisatie (LOVT) en de internaten liepen vorig jaar november massaal te hoop tegen de voorstellen van minister Hoogervorst. Censis, de centrale stichting voor de internaten, heeft het ministerie nu voorgesteld een stuurgroep in te stellen die de evaluatie moet begeleiden. Vertegenwoordigers van de internaten en VWS dienen die beoordeling ook voor te bereiden. Het Landelijk Oudercontact voor Trekkende Beroepsbevolking heeft inmiddels een eigen denktank. De werkgroep Red het internaat, die vorig jaar de bezuinigingmanifestatie in Den Haag organiseerde, gaat nadenken over de toekomst van de internaten. Op 18 september belegt het LOVT een ledenraad in Nijmegen. Op deze vergadering zullen de eerste resultaten van de denktank gebruikt worden voor de discussie met de oudercommissies. Wir lieferten und installierten die nautische und funktechnische Ausrüstung für die Wyk-9 und wünschen allzeit gute Fahrt ABN-AMRO bank wenst de kotter ‘Simon -Alexander’ een behouden vaart. Horn & Trede Funktechnik GmbH Harmen Grapengeter-Str. 6 25813 Husum Tel. +49 4841 9145 Corporate Clients Zuiderlaan 53 - Zwolle, Tel. 038 - 4984500 Wij leverden de airconditioning installatie op de WYK-9 en wensen schip en bemanning een behouden vaart wenst F.K. Zeeland Muscheln GmbH een behouden vaart Prins Hendrikkade 12e • 3071 KB • Rotterdam Postbus 24202 • 3007 DE • Rotterdam Telefoon: 010 - 414 00 60 • Fax: 010 - 414 02 12 Internet: http://www.binnnenvaartkrant.nl • Email: advertentie@binnenvaartkrant.nl

PAGINA 51 6 APRIL 2004 Koningin Juliana vaart nu met veelplegers Niet opsluiten, maar opvoeden Het visserij-instructievaartuig Koningin Juliana heeft een nieuwe bestemming gekregen. Het schip is nu eigendom van Justitie en is na een verbouwing ingericht voor het huisvesten van veelplegers. Zij krijgen onderricht in het vissen op zee. De visserijopleiding past binnen de opzet van het activiteitenprogramma dat bedoeld is om veelplegers weer op het rechte pad te krijgen. Onder het motto ‘niet opsluiten, maar opvoeden’. De Koningin Juliana heeft in de eerste week van december vorig jaar zijn laatste reis gemaakt met leerlingen uit het visserijonderwijs. Dat was reis nummer 970. De leerlingen uit Stellendam hebben er in die week gebruik van gemaakt. Daarna vertrok het schip naar Hansweert voor een verbouwing. Het koelruim werd gesloopt en de 4- en 6- persoonshutten maakten plaats voor in totaal twintig 1- persoonshutten. Dit aantal houdt rekening met de mogelijkheid om in de toekomst met grotere groepen te werken dan de huidige groepsgrootte van twaalf jongens. Het is de bedoeling dat de vijftig meter lange trawler vanuit IJmuiden blijft opereren. Van De Koningin Juliana zal niet meer met leerlingen uit het visserijonderwijs varen. (foto Willem den Heijer) de vroegere bemanning zijn vijf leden bij de verkoop mee gegaan naar de nieuwe eigenaar: kapitein Arend van Rossum, hoofdwerktuigkundige Nico de Graaf, stuurman Freek Schoordijk en de bootsmannen Jan Kloos en Piet van Rossum. Jarenlang heeft het vaartuig vele leerlingen uit het visserijonderwijs een kans gegeven om de eerste kneepjes van het vissersvak onder de knie te krijgen. Het schip werd in 1975 gebouwd op de Sleephelling Maatschappij Scheveningen. De Katwijker Arend van Rossum heeft het grootste deel van het bestaan van ‘de Juliana’, zoals het schip bij de vissers bekend stond, het bevel gevoerd. De trawler was uitgerust om verschillende vormen van visserij uit te oefenen. Tijdens Visserijdagen in verschillende vissersplaatsen gaf het vaartuig altijd acte de présence zodat het publiek een beeld kon krijgen van het visserijonderwijs in de praktijk. Verder werd de Juliana elk jaar gebruikt bij de persbijeenkomst ter voorbereiding op de aanlanding van de eerste Hollandse Nieuwe. Het is niet bekend of het Nederlands Visbureau nog een beroep zal doen op het voormalige visserij-instructievaartuig. Clipper Stad Amsterdam in New York Na afronding van de Atlantische oversteek vanuit Europa arriveerde de Clipper Stad Amsterdam via Miami, Fort Lauderdale, Jacksonville, Savannah en Annapolis vorige maand in New York. Tijdens de reis langs de Amerikaanse oostkust worden in alle havens die het schip aandoet recepties, diners en presentaties georganiseerd. Ruim vijfduizend gasten, van hoge ambtenaren tot zakenrelaties, zijn reeds aan boord geweest voor de handelsmissie van van Randstad North America en de gemeente Amsterdam. De Amsterdamse wethouder Frits Huffnagel van Economische Zaken en de Nederlandse consul Cora Minderhoud hebben diverse recepties met aansluitend diner aangeboden. Op zaterdag 21 maart kwam de Clipper omstreeks vier uur ’s middags aan in de stad die eens dezelfde naam (Nieuw Amsterdam) droeg. De Stad Amsterdam vertrok een week later, op 27 maart, weer uit New York. Tijdens een open dag op zondag 21 maart bezochten ruim 1400 enthousiaste New Yorkers het schip. Het schip werd in de lokale media – waaronder zes New Yorkse televisiestations – beschreven als ´Hollands Trots´. ‘Een uniek schip in een unieke stad’ vond de bemanning. Dat moest natuurlijk op de gevoelige plaat worden vastgelegd. Deze foto is genomen door Thad Koza, een in de zeilwereld befaamde fotograaf. De bouw van de Clipper is een initiatief van de gemeente Amsterdam en uitzendorganisatie Randstad. Het schip werd in 2000 in gebruik genomen en was het vlaggenschip tijdens SAIL Amsterdam in datzelfde jaar. De Clipper Stad Amsterdam bevaart sindsdien in opdracht van de eigenaren en andere partijen de zeeën in Europa, Noord-Amerika en het Caribische gebied. Padmos neemt Belgische Eurokotter onder handen Het gebeurt niet vaak dat er een viskotter in de haven van Bruinisse afmeert. Het zijn doorgaans mosselkotters, oesterscheepjes en kokkelvaartuigen die het beeld van de haven bepalen. En als er viskotters afmeren, dan gaat het vaak om reparaties en verbouwingen. Onlangs lag de kleine Belgische Eurokotter Z-87 Nele bij machinefabriek Padmos voor de wal. Naast wat reparaties kreeg de vangstverwerkingsinstallatie een behoorlijke opknapbeurt. De Z-87 is in 1987 gebouwd en behoort met zijn lengte van twintig meter tot de categorie kleine Eurokotters. Het schip viste vorig jaar zomer gedurende een paar weken vanuit Scheveningen op garnalen. (foto Willem den Heijer) Afbouw casco TX-19 vordert Op Urk wordt hard gewerkt aan de afbouw van het casco van de TX-19, die bestemd is voor de gebroeders Krijnen uit Oudeschild. De TX-19 wordt 42,50 meter lang en negen meter breed en is daarmee forser dan de UK 64, die begin dit jaar in de vaart kwam. Indien het werk volgens plan verloopt, zal de kotter begin deze maand naar Den Helder verhuizen om bij Teerenstra gestraald te worden. Daarna zullen de laatste puntjes op de i worden gezet. Hoekman Shipbuilding verwacht dat de kotter medio april aan de opdrachtgevers kan worden overgedragen. (foto Marcel de Vries) Imposant casco Eurokotter wacht op afbouw Het forse casco in de haven van Urk. (foto Willem den Heijer) De Clipper arriveert in ‘The Big Apple’ en passeert het Vrijheidsbeeld. (foto Thad Koza) In de haven van Urk ligt al ruim een jaar een indrukwekkend Eurokotter-casco te wachten op de afbouw. Het casco heeft een lengte van 24,90 meter en een breedte van meer dan zeven meter. Opvallend is dat het gesloten achterschip rondom vrijwel doorloopt tot waar de lierkast begint. Bovendien is de opbouw ook nog eens voorzien van een doorlopende verschansing, op de plaats waar de gangbare Eurokotters doorgaans een railing achterop hebben Het stuurhuis voor het vaartuig stond aanvankelijk op de scheepswerf van Metz klaar om geplaatst te worden. De afbouw is echter door onbekende redenen afgeblazen. Het casco was in opdracht van reder J. Korf via bemiddeling van een tussenpersoon bij een Turkse werf gebouwd. Inmiddels staat vast dat deze reder geen gebruik meer wenst te maken van het casco. Het is niet bekend wat er verder mee gaat gebeuren.

Binnenvaartkrant