Views
4 years ago

2004-08

  • Text
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • April
  • Schip
  • Pagina
  • Rotterdam
  • Vaart
  • Adverteren
  • Nederland

PAGINA 48 6 APRIL

PAGINA 48 6 APRIL 2004 Powered by DEUTZ Op de mossel kotter WYK-9 leverden wij het complete pijpleidingsysteem. Wij wensen de eigenaar van de WYK-9 een goede en behouden vaart. RuGo Tech pijpleidingen BV Tel: 0168-407487 Fax: 0168-407495 Email: info@rugotech.nl DEUTZ leverde aan de Wyk-9: De hoofdmotoren en hulpmotoren. GEBR. BEIJE B.V. Deutz wenst de familie Leuschel en haar bemanning veel succes en een behouden vaart. De s%ecialisten in, ! Staalconstructies ! Staal-Snijtechnieken ! Centrale verwarming ! Gas - Water - Sanitair !

PAGINA 49 6 APRIL 2004 Maaskant bouwt schitterende mosselkotter voor Duitse opdrachtgever Hollands vakmanschap op WYK-9 Maaskant Bruinisse doet het goed bij onze oosterburen. De nieuwgebouwde mosselkotter WYK-9 Simon-Alexander, die een dezer dagen officieel het ruime sop zal kiezen, is inmiddels de tweede voor een Duitse opdrachtgever. In 1999 werd de WYK-3 voor Muschelfischereibetrieb Leuschel GmbH gebouwd en nu dus de WYK-9 voor F.K. Zeeland Muscheln GmbH uit Wyk auf Föhr. Daar zal dit jaar nog een derde nieuwbouwer aan toegevoegd worden, want de Bruse bouwers bereiden zich al voor op de WYK-2, die deze zomer nog in de vaart komt. Door Willem den Heijer Eind maart waren de mannen van Maaskant Bruinisse nog druk bezig met het intuigen, het stofferen van het interieur en het aanbrengen van veiligheidsmiddelen. Directeur Marcel van der Zwan is bijzonder trots op de imposante 430 ton metende mosselkotter. ‘Het is de grootste die we tot nu toe gebouwd hebben. De WYK-9 heeft een laadcapaciteit van maar liefst 335 kuub. Voor ingewijden staat dat gelijk aan 2345 mosseltonnen van honderd kilo. Kortom: een machtig schip met optimale faciliteiten.’ Het middelste ruim van 80 kubieke meter is in gebruik als spoelruim, waarin de opgeviste mosselen zoveel als mogelijk is gescheiden worden van het vuil en de modder. In de eerste helft van 2001 nam de opdrachtgever, FK Zeeland Muscheln uit het Duitse Wyk auf Föhr, het besluit voor de nieuwbouw van deze mosselkotter; om de aanvoer en de kwaliteit van de mosselen, afkomstig uit het Duitse Waddengebied, nog beter te optimaliseren. Uiteindelijk duurde het tot september 2002 voordat het contract met Maaskant ondertekend werd. De WYK-9 heeft een lengte van 43,50 meter, een breedte van tien meter en een holte van 3,27 meter. Het casco werd van juni tot oktober 2003 gebouwd op de CRIST-werf in het Poolse Gdansk. Op 20 oktober arriveerde het casco bij hoofdaannemer Maaskant Bruinisse voor de afbouw, waarna op 17 februari 2004 de proefvaart met de officiële instanties plaatsvond. Lieren De accommodatie is ontworpen voor een 4-koppige bemanning met twee 1-persoonshutten met dubbelbed en douche-/toiletruimte en nog eens twee 1-persoonshutten met enkele bedden. Verder zijn er een ruime kombuis en messroom en een separate douche- en toiletruimte voor algemeen gebruik. De hutten en de kombuis/messroom zijn voorzien van een aircosysteem en hebben een luchtverversingsinstallatie. Het stuurhuis van de WYK-9 doet niet onder voor de brug van een grote moderne boomkorkotter. Het biedt rondom een vrij uitzicht en is door de Duitse firma Horn & Trede Funktechnik voorzien van een uitgebreid pakket navigatiemiddelen en communicatiemiddelen. Verder televisie, radio- en blackboxsystemen met satellietontvangers en een AIS-systeem Furuno FA100 windmeetsysteem. De WYK-9 is uitgerust met een 8-trommelige mossellier met luchtbediende fricties en rembanden die, zoals bekend is van de door Maaskant geproduceerde lieren, een eenvoudig en schokvrij visbedrijf mogelijk maken. De op de vislier geplaatste uitkaplier werkt volgens hetzelfde principe en presteert op hetzelfde niveau. De lier wordt aangedreven door een 210 kW (1800 toeren per minuut) Deutz 6-cilinder dieselmotor met reductiekeerkoppeling en wordt bediend vanuit de stuurhut met een Parker electro-pneumatische bediening. Op het voorschip staat een elektrisch aangedreven dubbele ankerlier met twee nestenschijven voor de 22 millimeter ankerdamketting om de beide 495 kilo zware HHP Pool-ankers binnen te halen. Motoren Twee Deutz-dieselmotoren van het type TBD 616 V12 – elk met een vermogen van 595 kW bij 1800 toeren per minuut – zorgen middels een Reintjes WAF 344 reductiekeerkoppeling voor de aandrijving van de met IHC Supreme lagers gelagerde schroefassen. De 5- blads Promarin-schroeven met een diameter van 1200 millimeter draaien in Van de Giessen wing-nozzles en geven het vaartuig een snelheid van ruim 12,8 knopen. Motoren en keerkoppelingen worden vanuit de stuurhut bediend door een Parker Micro Commander elektronische/mechanische afstandsbediening. Zowel de mossellier, de spoelpomp als de 140 kVA-boordnetgenerator worden aangedreven door een Deutz-dieselmotor van het type BF6 M1015 van 210 kW, waarbij de lier- en pompdiesels elektrisch variabel in toerental zijn. Alle drie de motoren drijven aan de vrije krukaszijde een hydrauliekpomp aan; respectievelijk voor de beide boegschroeven en het hydraulisch/mechanische uitzetsysteem van de vier visgieken. In de boegschroefruimte met twee hydraulische Schottelboegschroeven (type STT 060 LK van 150 PK) staat tevens een De nieuwe Duitse mosselkotter beschikt over een opvallend ruim en breed dek. De WYK-9 in de haven van Bruinisse enkele dagen voor voltooiing. (foto’s Willem den Heijer) Het achterschip van de WYK-9 doet niet veel onder voor die van een grote boomkorkotter. radiateurgekoelde hulpgenerator van 97 kVA met een Deutz BF4M 1013 dieselmotor in een Noretex geluiddempende omkasting van Rubber Design. Dieselgedreven en elektrische hydrauliekpompen zijn voorzien voor de stuurmachine, de uitzetcilinders voor de gieken, de beide boegschroeven, de lospoortafsluiters van de ruimen, de draai- en spoelkoppen, de spoelband en het omklappen van de spoelband van voor- naar achterruim en omgekeerd. Alle componenten zijn geleverd door Doedijns. Maaskant Bruinisse droeg zorg voor de complete inbouw van de WYK-9 en werd daarbij geassisteerd door een aantal onderaannemers, waaronder Alewijnse Marine uit Krimpen aan den IJssel en RUGO Tech pijpleidingen uit Klundert. Wie leverden op de WYK-9 Deutz AG Marine Hoofdmotoren 2 x Deutz type TBD 616 V12 elk met een vermogen van 595 kW bij 1800 rpm, generatorsets Deutz type BF6 M1015 van 210 kW, Deutz BF4M 1013e Desmi K&R Pompen Pompen Alewijnse Marine B.V. Elektrotechnische installatie Parker Hannifin bv Electrisch-pneumatische lierbediening en electrisch mechanische MicroCommander motorbediening Blokland Non Ferro bv Beunkoelers ABN AMRO Corporate Clients Risk & Insurence Verzekering en financiering Rugo Tech Pijpleidingen B.V. Alle leidingwerk Gebr. Beije BV Sanitaire en CV installatie Antwerpse Motoren Werke NV Reintjes Keerkoppeling Promarin Propeller und Marinetechnik GmbH 2 Schroeven Schottel GmbH & Co. KG 2 Schottel Boegschroefinstallaties type STT 060 LK vermogen 110 kW elk Van de Giessen Straalbuizen 2 Wing buizen diameter 1210 mm Schilders- Straal- & Classificeerbedrijf Welsec BV Stralen en schilderen Scheepsbouwkundig Bureau H. Jansen BV Ontwerp casco en berekeningen Horn & Trede Funktechnik GmbH Levering en installatie nautische en communicatie apparatuur t.w. UKW-DSC radio systeem FM8500 Furuno, UKW radio systeem RT64M Simrad, twee radars Furuno FR2115BB met antennes in de voormast, SC-60 Furuno satellietkompas, Cassens & Plath Reflecta 3 magneetkompas, Robertson AP9 MKIII autopiloot, Robertson AR68 bochtaanwijzer, twee Furuno echoloodinstallaties, Furuno Navtex-ontvanger, GPS installatie, Transas NS2400 zeekaartenplotter, gesloten camera- circuit met omschakelaars, verder televisie, radio- en blackboxsystemen met satellietontvangers en een AIS-systeem Furuno FA100 windmeetsysteem Observator Instruments Tankmeting en ruitenwissers International Paint (Nederland) bv coating Glerum Koel- en Klimaattechniek Airconditioninginstallatie Maaskant Shipyards Bruinisse B.V. Complete afbouw Vd Peijl Techniek Atlas Copco compressoren Delta Isolatie B.V. Isolatie van de uitlaatgassystemen Rubber Design BV Flexibele opstelling hoofdmotor IHC Lagersmit Supreme LD 155 Eco, schroefaskoker-afdichtingen en -lagers Doedijns B.V. Hydrauliek Rafa B.V. Scheepsramen onder keur van o.a. GL, Lloyds, BSI, DNV e.a. IJtama Scheepstimmerbedrijf b.v. Betimmering Smits-Neuchatel Marine Department BV Kunststof vloeren Duivelands Meubelhuis Stoffering Schavicast BV Schilderwerk interieur ChevronTexaco Fuel and Marine Marketing BV FAMM Smeermiddelen Heinen & Hopman Engineering B.V. Machinekamerventilatoren Ajax Fire Protection Systems BV CO 2 apparatuur Prohand b.v. Ankers en kettingen De Wolf Products B.V. Reddingsvlotten, m.o.b. - boot, bootdavit, kleine nautische uitrusting, brandblussers Nijhuis Pompen BV Spoelpomp

Binnenvaartkrant