Views
4 years ago

2004-08

  • Text
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • April
  • Schip
  • Pagina
  • Rotterdam
  • Vaart
  • Adverteren
  • Nederland

PAGINA 44 6 APRIL

PAGINA 44 6 APRIL 2004 Feliciteert Van Wijngaarden Marine Services B.V. met de nieuwe tug Amstelstroom en wenst haar een behouden vaart www.scheepselectra.com tel: (+31) 0321 - 382315 DRONTEN HOLLAND Het Europese servicecentrum voor: ZF Mathers motorbedieningsapparatuur Op de “Amstelstroom” verzorgden wij het stuurwerk en alle hydrauliek van de dekwerktuigen Wij wensen de “Amstelstroom” een behouden vaart * COMPLETE HYDRAULIC SYSTEMS * STEERING GEARS * CAPSTANS * ANCHOR WINCHES * WINCHES Agent for: Krampe & Co: steering gears, capstans, windlasses. Van Utrechtweg 2, 2921 LN Krimpen a/d IJssel, P.O. Box 409, 2920 AK Krimpen a/d IJssel, Tel.: 31 (0)180 551300, Fax: 31 (0)180 551804 ISOLATIEBEDRIJF “MERWEDE” BV Peursumseweg 87 3381 KV Giessenburg Tel. (0184) 65 26 00 / b.g.g. 06 51 20 37 73 Fax (0184) 65 14 21 Aangesloten bij de: NEDERLANDSE VERENIGING VAN ONDERNEMERS IN HET THERMISCH ISOLATIEBEDRIJF Wij wensen Van Wijngaarden Marine Services B.V. een behouden vaart Isolatiebedrijf “Merwede” BV is gespecialiseerd in het thermisch-, brandtechnisch- en akoestisch isoleren van wanden, dekken en leidingen aan boord van schepen. Tevens kunt u bij ons terecht voor isolatiewerkzaamheden t.b.v. de Petro- en chemische industrie. Meer dan 75 jaar ervaring staat borg voor kwaliteit en afwerking 0589aa Wij wensen Van Wijngaarden Marine Services B.V. veel succes en een behouden vaart met de tug Amstelstroom Aon Hudig Makelaars in Assurantiën Risico-Adviseurs kantoor Rotterdam tel: 010 448 75 94 Nieuwbouw en scheepsreparatie is bij ons in goede handen Wij wensen Van Wijngaarden Marine Services B.V. een behouden vaart Rabobank Hardinxveld - Giessendam feliciteert Van Wijngaarden Marine Service B.V. met de tug Amstelstroom en wenst de bemanning een behouden vaart Het is tijd voor de Rabobank. Peulenstraat 154 Tel: 0184 - 620447 www.rabobank-hardinxveldgiessendam.nl rabobank-hardinxveld@tref.nl 3371 AR Hardinxveld - Giessendam Fax 0184 - 620420 Rabobank

De open dag ter gelegenheid van de overdracht van de bij Damen Shipyards Hardinxveld afgebouwde Amstelstroom trok op 26 maart ruim driehonderd belangstellenden. Niet zo vreemd, want eigenlijk was het dubbel feest voor eigenaar Wim van Wijngaarden van Van Wijngaarden Marine Services uit Sliedrecht. Naast de feestelijke overdracht was het op 1 februari namelijk precies dertig jaar geleden dat Van Wijngaarden zijn activiteiten met een eenmanszaak en twee boten startte. Op dit moment beschikt het bedrijf over dertien varende eenheden en heeft het 22 vaste medewerkers op de loonlijst staan. Daarnaast wordt veelvuldig gebruik gemaakt van inleenkrachten. De Amstelstroom is een dag na de overdracht richting Zuid-Spanje vertrokken; de boot, van het type Damen Shoalbuster 2609 S, is namelijk verhuurd aan een Spaanse maatschappij en zal daar worden ingezet bij waterstaatkundig kustverdedigingswerk. Door Jan Hoek Van Wijngaarden Marine Services is voornamelijk actief op het gebied van dienstverlening en verhuur voor de natte bouwsector. Tot de wereldwijde klantenkring behoren bedrijven die zich bezighouden met onder andere baggerindustrie, bruggenbouw en kustwerken. Alle vletten en sleepboten zijn uitgerust voor surveywerk, zoals het peilen van waterdiepten. Verder wordt Van Wijngaarden Marine Services regelmatig ingeschakeld voor zeesleepreizen. Wim van Wijngaarden: ‘Ongeveer 75 à tachtig procent van onze omzet halen we uit het buitenland. Ons werkterrein omvat de hele wereld: waar gebouwd en gebaggerd wordt, zijn we te vinden. Daarvoor beschikken we over zeegaande dubbelschroefs werkboten van 730 tot 1500 pk, vletten voor binnenwateren van 100 tot 400 pk en een duwbak, de MP 1801, met een vervoerscapaciteit van 80 kuub gasolie en 40 kuub drinkwater.’ ‘De bouw van de Amstelstroom – al onze boten hebben aan het begin de naam van een rivier en eindigen op stroom – is gebouwd naar aanleiding van vraag uit de markt. Het materieel waarmee onze boten moeten werken wordt steeds zwaarder en dat geldt ook voor de uitrusting die naar projecten moet worden meegenomen. De Amstelstroom is met afmetingen van 26,10 x 9,35 x 3,60 meter dan ook de grootste boot van onze vloot.’ De voortstuwing wordt verzorgd door twee Caterpillars (type 3508B TA/C) van elk 1115 pk. De twee John Deere generators (85 kVa elk) zijn van het type 4045-TF 258. De hydraulische kraan heeft bij een lengte van elf meter een hefvermogen van 10,5 ton. Bangladesh PAGINA 45 6 APRIL 2004 Tugboat Amstelstroom: multifunctioneel ondiepwater-werkvaartuig De boot is uitgerust met een Effer-kraan van de firma Promac uit Zaltbommel. VAN VOORDEN-PROMAC VAN VOORDEN GIETERIJ B.V. • Scheepsschroeven • HODI Superior ® straalbuizen • Industrieel gietwerk • Olie-, water- en vetgesmeerde schroefassystemen VAN VOORDEN REPARATIE B.V. • Schroefreparatie • Occasion schroeven • Zinkanoden • Slijtsloffen • Droogsystemen voor werkkleding PROMAC B.V. • Stuurmachines • Roeren • Verstelbare schroeven met reductiekasten • Boegschroeven • Speed-up kasten • Hydraulische dekkranen • Reddingsboten en davitsystemen • Koel-, vries-, en scherfijsinstallaties • Bilgewaterreinigers • R.O.-installaties • Zeewaterpompen • Verdampers Wij feliciteren Van Wijngaarden Marine Services B.V. en wensen schip en bemanning een goede vaart EEN VOORSPRONG IN KWALITEIT EN TECHNIEK VAN VOORDEN PROMAC Tel. +31(0)418-571200 Fax +31(0)418-515790 Web www.vanvoorden.nl E-mail info@vanvoorden.nl Tel. +31(0)418-683333 Fax +31(0)418-683355 Web www.promac.nl E-mail info@promac.nl Het is mogelijk om van de sleepvletten Kil-, Eem- en Vechtstroom de stuurhuisjes te demonteren, waarna deze boten over de weg naar het werkterrein kunnen worden getransporteerd. ‘Zo heeft de Vechtstroom duwwerk op de Rhône verricht en voor die opdracht is de vlet van 13,85 x 3,84 meter per vrachtwagen naar Frankrijk vervoerd. Ook de boot die is ingezet voor surveywerk in een binnenwatertje op ongeveer honderd mijl van de Spaanse grens, is op deze kostenbesparende manier vervoerd.’ ‘Aan boord van de Dintel-, Schelde- en Lingestroom kunnen we een demontabele dekcabine plaatsen, waardoor er desgewenst maximaal 36 personen vervoerd kunnen worden. We hebben met dit systeem personeel dat werkzaam was aan de bouw van bruggen over de Storebelt vervoerd van de werkeilanden naar de vaste wal. We zijn behulpzaam geweest bij de bouw van de achttien kilometer lange brug over de Grote Belt en de brug over de Sont die ervoor zorgt dat men van Kopenhagen naar Malmö kan rijden. Naast veel Europese landen zijn we met onze boten ook actief bij baggerprojecten, vaak vijfjarige charters, in onder andere in Argentinië, Indonesië, op de Jamuna-rivier in Bangladesh en in de Egyptische havenstad Port Said. Sinds 1990 opereren we ook in de omgeving van de Middellandse Zee en zijn een aantal van onze boten daar gestationeerd. In eigen land hebben we onder meer meegewerkt aan de bouw van de Stormvloedkering in de Oosterschelde. Voor onderhoud en reparatie van onze vloot beschikken we over een eigen technische dienst. Die is ook nauw betrokken geweest bij de nieuwbouw van onze nieuwste aanwinst,’ aldus Van Wijngaarden. Shoalbuster TUGBOAT AMSTELSTROOM De Amstelstroom tijdens de afbouw bij Damen Shipyards Hardinxveld. (foto’s de Binnenvaartkrant) De Amstelstroom is van het type Damen Shoalbuster 2609 S. De S staat voor ‘special’, hetgeen inhoudt dat de boot een laag tussen de opbouw heeft waar zich het dagverblijf en de keuken bevinden. Het nieuwbouwprogramma van Damen Shipyards Hardinxveld omvat een grote verscheidenheid van bedrijfsvaartuigen, zoals sleepboten, baggerassistentieschepen, patrouilleboten, surveyboten, loodsboten en crewtenders – in staal en aluminium. Voor de bouw in aluminium beschikt de Hardinxveldse werf over een gespecialiseerde afdeling voor kleinere schepen. Daarnaast is er een volledig geoutilleerde timmerfabriek voor betimmering en renovatie van bedrijfsvaartuigen. Van oudsher is de werf aan de Merwede bedreven in de complete vernieuwing of aanpassing van bedrijfsvaartuigen. Jan Verhoef, productiecoördinator bij Damen Shipyards Hardinxveld, vertelt over de shoalbuster: Met de basisserie zijn we in 1999 gestart en de Amstelstroom is de vijftiende die we ‘sindsdien afgebouwd hebben. Met de afbouw van de zestiende zijn we overigens inmiddels begonnen.’ Het casco van de Amstelstroom komt van de werf Magra in het Poolse Gdynia. ‘We zijn twee weken voor Kerst begonnen met de afbouw en we hebben in een relatief korte tijd met elkaar een gigantische klus verricht. De basis van onze nieuwbouwboten is in principe hetzelfde, maar verder is het custom built: de indeling en uitrusting zijn volgens de wensen van de klant.’ ‘Van Wijngaarden heeft bij ons een complete boot gekocht. Daar zijn we bijzonder content mee, want het heeft dertig jaar gekost voor Van Wijngaarden bij óns een boot heeft besteld.’ Wim van Wijngaarden bevestigt dat: ‘Van de dertien schepen zijn er zeven nieuw gebouwd. Al die nieuwbouw heeft overigens wel altijd plaatsgevonden bij scheepswerven in Hardinxveld. Economisch gezien is dat altijd een goede beslissing geweest en een leuke bijkomstigheid is dat die nieuwbouw plaatsvond in mijn geboortedorp. De Amstelstroom is inderdaad onze eerste boot die bij Damen is afgebouwd. Ik ben uitermate tevreden over de samenwerking en ik kan niet anders stellen dan dat de afbouw perfect is verlopen.’ Wie leverden op de tug Amstelstroom Damen Shipyards Hardinxveld Levering casco, volledige afbouw en betimmering (turn key project) Rabobank Hardinxveld-Giessendam Financiering Aon Hudig Verzekering Geveke Motoren bv 2x Caterpillar scheepsdieselmotor voor voortstuwing, type 3508B elk met een vermogen van 820 kW bij 1600 omw./min. Isolatiebedrijf Merwede BV Isolatie uitlaatgassystemen en accommodatie Rubber Design B.V. Flexibele opstelling motoren Nederlek Piping B.V. Leidingwerk machinekamer Straathof Scheepselektra 2 x Cruisecommand motorbediening Antwerpse Motorenwerke Reintjes keerkoppelingen Dolderman bv 3 x John Deere generatorset Promarin Propeller- und Marinetechnik GmbH 2 x 4 blads schroef met diameter 1800 mm Van de Giessen Straalbuizen 2 Optima straalbuizen met diameter 1816 mm Bemach Krimpen bv 2 schroefasinstallaties De Waal Machinefabriek- Scheepstechniek BV Schroefsafdichting met De Waal Seals WK Hydraulics B.V. Stuurwerk en alle hydrauliek van de dekwerktuigen NRF BV Beunkoelers Radio Holland Netherlands B.V. Nautische apparatuur Van der Leun Installatiebouw B.V. Elektrische en nautische installatie Econosto Nederland B.V. Tankmeeting Wigo / Van Wingerden Scheepsramen Van der Stelt Tegelzettersbedrijf BV Tegelwerk De Ruijter Betimmeringen BV Levering en installatie plafonds en stoffering banken Heinen & Hopman Rotterdam b.v. Airconditioning en machineventilatie Ajax Fire Protection Systems B.V. CO2 brandblusinstallatie Smitsair B.V. Ventilatie roosters G.J. Wortelboer Jr. B.V. Ankers en kettingen Ridderinkhof BV Ankerlieren en draad- sleeplieren Flevo Rubber Extrusion Fenders duwsteven en Goodyear rubber banden Sterling Fluid Systems (Netherlands) B.V. Pompen Lubricants Nederland B.V. Castrol smeermiddelen Bunkerstation Dekker-Stam Gasolie, smeermiddelen en scheepsinventaris Endenburg BV Scheepsbenodigdheden International Paint (Nederland) B.V. Coating Schildersbedrijf Den Breejen bv Schilderwerk Nadrecon Naval Architects BV Ontwerp casco en tekeningen Van Voorden Promac EFFER Knuckleboom kraan, type 120.000-2S.

Binnenvaartkrant