Views
4 years ago

2004-08

  • Text
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • April
  • Schip
  • Pagina
  • Rotterdam
  • Vaart
  • Adverteren
  • Nederland

PAGINA 38 6 APRIL

PAGINA 38 6 APRIL 2004 Wij wensen de familie De Wachter veel succes met de Vera Cruz Marine Coating ROTTERDAM DEGO B.V. Scheeps'erf Jac. den 0ree1en b3 VERZEKERINGSMAKELAARS Ch. De Wit nv Scheepstimmerbedrijf Arie van Loenen W U U S T W E Z E L SYGO BV Scheepsladingmeter Hoogtemeter Diepgangmeter

De Belgische “grootfamilie” De Wachter heeft zich eens goed in het nieuw gestoken. Bij scheepswerf Den Breejen in Hardinxveld-Giessendam werd de afgelopen weken het ms Vera Cruz van Joseph en Anitta De Wachter-Vergauwen afgebouwd. Maar ook Anitta’s broer Marcel is er bezig met de afbouw van zijn nieuwe schip. Alle familieleden woonden tijdens het project op de werf. De Binnenvaartkrant ging eens kijken in deze Vlaamse nederzetting. Door Sarah De Preter De Vera Cruz is een drogeladingsschip dat ook een bak kan duwen. Het echtpaar De Wachter gaat er samen met zoon Fabian en diens partner Melissa op varen. De vorige Vera Cruz, bouwjaar 1995, is overgedragen aan dochter Petra en schoonzoon Björn, die het schip hebben omgedoopt in Vilardo. De hele familie verzorgt transporten van kolen en erts naar Dillingen en Thionville aan de Moezel en brengt granen terug. Hun schepen worden al jaren bevracht door Gommers & Transest. Joseph De Wachter zit inmiddels meer dan dertig jaar in de binnenvaart en ook zijn echtgenote komt uit een schippersfamilie. ‘Ik vaar nog steeds met veel plezier, heb altijd in de droge lading gewerkt en denk er ook niet aan om van ladingtype te veranderen.’ Toch zijn ook aan De Wachter de veranderingen in de scheepvaart niet onbemerkt voorbijgegaan. ‘Vroeger was het beroep wellicht wat gezelliger maar daarvoor zijn de technische mogelijkheden vandaag de dag veel groter. Ik vind ook dat je de werkdruk als schipper gedeeltelijk zelf in de hand hebt. Wij hechten er belang aan dat de hele familie meevaart. En hoewel we uiteraard ook eens ’s nachts varen, overdrijven we daar zeker niet mee. Een goede nachtrust en ontspanning zijn immers ook belangrijk. Dat is het ritme waar wij voor hebben gekozen. En zo voel ik mij als particuliere schipper nog steeds een heel vrij mens.’ Geen trammelant Negen jaar geleden liet De Wachter de Vera Cruz I (inmiddels dus Vilardo) bouwen. In 1999 werd bij de Fulton werf in Hemiksem de bak Vera Cruz II afgebouwd, die ook zelfstandig kan varen. Het casco van de nieuwe Vera Cruz werd in Roemenië gebouwd en kwam midden november met enige vertraging (door het lage water op de Donau) in Nederland aan. Met de afbouwwerkzaamheden bij Den Breejen is Joseph De Wachter zeer tevreden. ‘Wij hebben hier een ontspannen tijd beleefd zonder veel trammelant. De scheepswerf en alle onderleveranciers hebben ook kwalitatief hoogstaand werk afgeleverd. Je kunt zien dat deze mensen voor hun werk staan.’ Het schip en de bak kunnen samen 4.200 ton laden. Alleen laadt de Vera Cruz 2.500 ton op drie meter. Het koppelverband beschikt over twee woningen, waarvan één op de bak en één op de Vera Cruz. En daarmee heeft ieder echtpaar zijn eigen plekje aan boord. ‘Wat wij erg belangrijk vonden, was een absolute reductie van het aantal decibels,’ zegt De Wachter. ‘Ik heb het graag rustig aan boord; daar moet het behaaglijk zijn om te verblijven. Tijdens de proefvaart bleven we in de woning rond de vijftig decibel.’ Schippersbloed De kinderen van het echtpaar De Wachter-Vergauwen hebben allebei voor de binnenvaart gekozen. ‘Het zal wel in de genen zitten, zeker,’ zegt de schipper lachend. ‘Bij mij in ieder geval wel. Ik heb nooit wat anders gedaan en denk ook niet dat ik op mijn oude dag in één keer aan de wal zou kunnen gaan wonen. Maar nog half meevaren met de kinderen wil ik wel.’ Een varend man in hart en nieren dus? ‘Ja hoor, ik hou van de schippersstiel. Het is misschien af en toe wat harder werken dan in een ander beroep, maar je hebt er veel voldoening van.’ PAGINA 39 6 APRIL 2004 Na dertig jaar binnenvaart nog steeds vol enthousiasme Nieuwe Vera Cruz voor familie De Wachter Met de nieuwe Vera Cruz maakt hij nu voor de derde keer op rij een nieuwbouwproject mee. ‘Ook daar is verandering in gekomen. Tegenwoordig is het veel simpeler om af te bouwen dan vroeger. Het nieuwe schip is even groot als het vorige maar heeft meer finesse. We kunnen bijvoorbeeld van thuis uit via de laptop tal van zaken aan boord bedienen.’ Het nieuwe schip heeft een normale steven (foto boven) maar doordat de bak (foto onder) een special achterschip heeft kan het zich toch vormen tot een koppelverband. (foto’s de Binnenvaartkrant) De “crew” op het koppelverband. Melissa, Fabian, Anitta en Joseph (vlnr). (foto Sarah De Preter) Wie leverden op het ms Vera Cruz Scheepswerf Jac. Den Breejen b.v. Volledige afbouw Ethias Banque Financiering Gommers Internationaal Bevrachtingskantoor Bevrachting Transest S.A. Bevrachting Belgibo Verzekering Geveke Motoren bv 2x Caterpillar scheepsdieselmotor voor voortstuwing, type 3512B elk met een vermogen van 1379 pk bij 1600 omw./min. Amco Compressoren bv Compressoren Rubber Design BV Flexibele opstelling/ophanging motor, stuurhuis, uitlaatgassystemen Antwerpse Motorenwerken Keerkoppeling Veth Motoren B.V. Veth-Jet boegschroefinstallatie geleverd, type4-K-1300 met Scania DI 16, 2 SisuDiesel generatorsets van 42 kVa. SisuDiesel generatorset 75 kVa en een ballastpomp type VP 8 van 400 kuub per uur. NRF B.V. Beunkoelers AMW Marine B.V. Scheepsschroeven Van de Giessen Straalbuizen 2 straalbuizen type Optima diameter 1.714 mm. Binnenzijde straalbuis geheel rvs. IHC Lagersmit 2 stel SUPREME LD schroefaskokerafdichtingen 190 en bijbehorende met witmetaal gevoerde schroefaslagerbussen. Blokland Non Ferro bv Beunkoelers EBR BV Stuurhuis met overzakbare bovenbouw en hefkolom Van der velden Marine Systems 2x besturingssysteem type HP5500, 2x roeraandrijving 2 DWK 6080/60 en 4x Hydrodynamische profielroeren HD 220. Tresco Navigation Systems bvba Tresco INland ECDIS Viewer Sygo B.V. 2 ladingmeters, een hoogtemeter en een afstanduitlezing. Rafa B.V. Ramen (geleverd via Handelsonderneming Beerens BV) Loggers Rubbertechniek Dordrecht Flexibele opstelling woning Scheepstimmerbedrijf van Loenen BV Betimmering, isolatie van de woning Scheepselectro De Backer NV Volledige electrische installatie en levering van nautische apparatuur Dacom Telecommunicatie b.v. Telecommunicatie (geleverd via Scheepselectro De Backer NV) Installatietechniek van Oord Werkendam Airconditioning, leidingwerk machinekamers Speadheat Nederland bv Vloerverwarming Dego Stofferingen BV Stoffering Novetec BV Machinekamerventilatie, SI goedgekeurde RVS afsluitbare roosters/brandkleppen, ontgassingventilator(en) Machine- en Lierenfabriek C. Kraaijeveld B.V. Ankers, kettingen, ankerlieren Handelsonderneming Beerens BV 3x deuren, stuurhuistrap, voor-en achtermast, rafa ramen en 2 sets spiegels. Blommaert BVBA 22 aluminium scheepsluiken type FRK 10.100/3670/2,5 patent en een hydraulische luikenwagen type HLW 10/6000 met inschuifsysteem. J.C. Zwets Werkendam c.v. ZW Beta S90G32t. 7,5 kW 400V algemene dienstpomp. ZW Jetting S63G32t. 7,5 kW 400V algemene dienstpomp. 2x ZW BMF 15m+V. 0,55 kW 400V smeerolieset compleet met afgiftepistool, haspel + slang. ZW E80t. 0,55 kW 400V gasolietrimpompset compleet met afgiftepistool, haspel + slang. 2x E72t. 0,5 kW 400V gasolietrimpomp. Alle ZW-S pompen zijn geleverd op fundatie-lekbak, inclusief dempers en manometers. Mostert pijpleidingen Pijpleidingen en afsluiters ExxonMobil Marine Lubricants Mobil smeermiddelen Ch. De Wit NV Gasolie en Mobil smeermiddelen N.V. Handelsmij Nassau Scheepsbenodigdheden International Paint (Nederland) B.V. Coating Kantoor de Vre N.V. Accountantskantoor Homa Pompen B.V. Vuilwaterpomp

Binnenvaartkrant