Views
4 years ago

2004-08

  • Text
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • April
  • Schip
  • Pagina
  • Rotterdam
  • Vaart
  • Adverteren
  • Nederland

PAGINA 24 6 APRIL

PAGINA 24 6 APRIL 2004 Het is leuk om van stapel te lopen! Proficiat met uw nieuwe mts Charlotte Behouden vaart! (050) 525 55 00 (0180) 48 72 27 www.son.nl Harry en Alied, Veel succes en een behouden vaart Decorette voor kleur in uw scheepsinterieur Schutstraat 26 7901 EC Hoogeveen Tel.: 0528-267782 Fax: 0528-271811 Wie leverden op het mts Charlotte TANKER CHARTERING ANTWERPEN !"n$%&'()"&t%&ing' -nt.%&/%n'.%n0t' 1t0'2()"&3ott%5' %%n'6%)o7d%n'9""&t Tanker Chartering Antwerpen Göteborgweg 2, Tel: 0032 - 3 - 541 02 40 B 2030 Antwerpen Fax: 0032 - 3 - 541 75 73 Veka Scheepsbouw bv Levering complete schip Rabobank Sliedrecht - Graafstroom Financiering Tanker Chartering Antwerpen (TCA) Bevrachting Schepen Onderlinge Nederland ua Verzekering in collegiale samenwerking met Overvliet Assurantie Makelaars Van Wijk Stuurhuizen BV Stuurhuis met hefkolom en overzakbare bovenbouw Ketting IJmuiden Compressoren Verhaar Omega B.V. Boegschroef Omega 31130 (500 pk) Overvliet Assurantie Makelaars Verzekering in collegiale samenwerking met SON Van Wijk BV Autokraan lengte 15 mtr. gewicht 1750 kg Van de Giessen straalbuizen Straalbuis type Omega diam. 1762 mm IHC Lagersmit 2 stel Supreme LD schroefaskokerafdichtingen 200 en bijbehorende witmetaal gevoerde schroefaslagerbussen Blokland Non Ferro Beunkoelers ADS van Stigt bv ZF Marine keerkoppeling type ZF W 16500 red. 5,500 : 1, elastische koppeling, ingebouwde PTO type A, SAE C-as eind, elektrische bediening, ZF Mathers afstandbediening type CruiseCommand Huchem Special Products HC Roka, HC Chip clean, HC ALU clean, HC Chip shampoo Tresco Navigation Systems BvbA Inland ecdis viewer AMW Marine Vaste schroef dia. 1750 mm 5 blads C.E. van t Hof Niveau-alarmering, overvul beveiliging, drukmeting en alarmering, temperatuurmeting en alarmering, eclipse niveaumeting, NXT computersysteem, diepgangmeting en de X-BOB met Lloyds certificaat Loggers Rubbertechniek Flexibele opstelling woning R en H Kersten Isolatie Isolatie van de woning Zwets Werkendam BV Ballastpompset bestaande uit: ZW normpomp, 30 kW elektromotor, diverse wartels, ejector, tussenklep DN 200/8, Speck hydrofoorset, 2 x ZW beta 4 kW lens/ballast/algemene dienstpomp incl. fundatie lekbak, ZW beta 4 kWEexd T4 electromotor slobpomp incl. fundatie lekbak, 1x 7,5 kW algemene dienstpomp incl. fundatie lekbak, 1x 11 kW brandblus/dekwaspomp incl. fundatielekbak, 1 x INOX drinkwaterpomp incl. watercontrol, 1 x 1,5 kW fecalienpomp De Ruyter Dieseltechniek bv Generatorsets 1 x Cummins KTA 19 G3 van 625 kVa, 1 x Cummins 6 CT van 148 kVa en 1 x Cummins 6 BT van 70 kVa Windex Engineering bv Aircoinstallatie en overdruk installatie en rvs roosters GTI Seton Pijpleidingen Dek en machinekamerleidingen Decorette Volledige stoffering Capani Catering Catering HO Beerens bv Stuurhuistrap, achtermast en klein ijzerwerk Discom BV 1 x 45dB(A) (ovale) demper met geintegreerde vonkenvanger Van der Velden Marine Systems Besturingssysteem type SP 2000, roeraandrijving type 2 DWK 6080/60, toeren type hydrodynamishe profielroeren HD 220 Cummins Diesel Sales & Service BV Hoofdmotor type QSK60-M van 1800 pk bij 1800 omw./min., Werkina Werkendam BV Levering en/of installatie van: Complete elektrische installatie incl. 2-draads data besturing, monitoring systeem met touch-screen bediening, Sigma Radio Holland pakket, airco installatie, Orlaco camerasysteem, overdruk installatie, travelvision antennesysteem, Tresco kaartplotter en tankalarmering- en radarmeting Shell Marine Products Shell smeermiddelen Rafa Scheepsramen De Leeuw BV Volledige betimmering Keukenline Keukens Slurink Zwaans Gasolie en scheepsbenodigdheden Speedheat Zeeland Vloerverwarming Tyco Integrated Systems bv CO2 installatie Blommaert Voormast Marflex BV Ladingpompen

Veka uit Werkendam gaat in een gestaag tempo door met het afbouwen van nieuwbouwtankers. Als zevende van de serie is vorige week mts Charlotte van 2940 ton van familie Danes uit Hoogeveen opgeleverd. De afbouw van deze dubbelwandige tanker van 110 x 11,40 meter is bijzonder voorspoedig verlopen. Weliswaar kwam het in het Poolse Plock gebouwde casco door een te lage waterstand van de rivier de Wisla twee maanden later in Nederland aan dan gepland, maar vervolgens verliep de afbouw volgens eigenaar Harrie Danes perfect. Door Jan Hoek Dat de noordeling het prima naar zijn zin had in het Brabantse land blijkt als hij zegt: ‘Het was een geweldige periode en eigenlijk baal ik ervan dat de werkzaamheden zijn afgelopen; alleen voor de afbouw zou ik bijna weer een schip bestellen.’ Na de eveneens bij Veka afgebouwde mts Rosette van familie Van de Guchte is Danes de tweede die zijn keuze heeft laten vallen op de nieuwe krachtpatser van Cummins, de QSK60-M. De nieuwe motor levert een continu vermogen van 2200 pk, maar is voor de Charlotte afgesteld op 1850 pk bij 1800 toeren. De QSK60-M is een elektronisch geregelde motor, ontwikkeld voor betrouwbaarheid, duurzaamheid en lage operationele kosten. Henk-Jan Bax van Cummins Diesel Sales + Service uit Dordrecht: ‘De elektronica optimaliseert de brandstofinspuiting ten behoeve van lagere emissie, reductie van roetvorming alsmede het brandstofverbruik. Conventionele smeeroliefilters zijn vervangen door het Elimin a t o r - o l i e f i l t e r s y s t e e m , waardoor op onderhouds- en a f v a l v e r w e r k i n g s k o s t e n bespaard wordt. Ook is het Centinel-smeeroliesysteem toegepast, dat garant staat voor een constante kwaliteit van de smeerolie in het carter, waarbij een verversing pas noodzakelijk is bij elke 4000 motordraaiuren. Dit systeem doseert, afhankelijk van de motorbelasting, een afgepaste verse eenheid smeerolie. Tegelijkertijd wordt dezelfde hoeveelheid gebruikte smeerolie aan de motor onttrokken. Door deze automatisch met de brandstof te vermengen en te verbranden – overigens met behoud van IMO- en CCR-certificering – wordt niet alleen op onderhoud maar ook op afvoerverwerkingskosten bespaard. Naast kostenbesparing wordt tevens een langere standtijd voor revisie bereikt.’ ‘De QSK60-M is voor familie Danes een uitstekende motorkeuze. Niet alleen in de standaardtoepassing als snellopende diesel, maar ook als kostenbesparend alternatief voor medium speed-motoren.’ Harrie Danes’ reactie: ‘Ik verwacht inderdaad een snellopend schip. Niet alleen dankzij de genoemde Cumminsmotor, maar ook door de ietwat afwijkende ronde, scherpe kop van het schip. Daarbij is de Charlotte minder hoog.’ Verkocht Harrie Danes en echtgenote Alied begonnen in 1984 als zelfstandige schippers met een uit de vaart gekochte chemietanker van 1300 ton. Ze voeren met dat schip voor Rheinfracht en die scheepsbevrachter stelde dat alle schepen die voor hen varen, een naam diende te hebben die eindigt met ‘ius’. ‘Wij verzonnen toen de naam Concilius en pas later bleek het de naam van een Engelse vuurtoren uit de Romeinse tijd te zijn. Onze eerste tanker werd in 1992 vervangen door de ex-Myra, een tanker van 110 x 10,51, met een capaciteit van 3031 ton. Die onlangs verkochte tanker kreeg eveneens de naam Concilius.’ ‘Op een gegeven moment besloten we een nieuwbouwschip aan te schaffen. Enerzijds omdat we van mening zijn dat het met enkelwandige schepen toch een keer doodloopt en anderzijds omdat we in onze zoons Bas (16) en Niek (12) potentiële opvolgers zien. Bas zit momenteel op de binnenvaartschool: het Noordercollege in Harlingen. Verder maken zoon Felix (14) en dochter Charlotte (7) deel uit PAGINA 25 6 APRIL 2004 Aandrijfspecialist ADS van STIGT levert keerkoppeling voor mts Charlotte De ZF Marine keerkoppeling (type ZF W 16500) levert een reductie van 5,500 : 1. De Charlotte voor de wal bij Veka Scheepsbouw in Werkendam. (foto’s de Binnenvaartkrant) van ons gezin. Zij heeft als naamgeefster van de tanker samen met Niek op 3 april de doopplechtigheid verricht.’ ‘We hebben bij Veka een compleet schip gekocht. Toen we ons aan het oriënteren waren, zagen we in Werkendam zusterschip Ellen liggen en we waren gelijk verkocht; zo’n tanker wilden wij ook. Het Poolse casco is prachtig strak en we hebben dan ook nog geen busje plamuur hoeven te kopen.’ De Charlotte heeft tien gecoate ladingtanks van elk 380 kuub. ‘We varen sinds 1997 in het ARA-gebied voor TCA uit Antwerpen, onder andere met minerale oliën. Dankzij de gecoate tanks hebben we nu meer mogelijkheden met lichte chemicaliën.’ Keerkoppeling De keerkoppeling en het bijbehorende bedieningssysteem voor de Charlotte zijn geleverd door ADS van STIGT. De maritieme aandrijfspecialisten uit Gorinchem hebben al jaren een belangrijk aandeel in de voortstuwingsinstallaties van binnenvaartschepen, visserijkotters en coasters. ‘Niet in de laatste plaats wordt het succes, dat in de 35 jaar van het bestaan is opgebouwd, bepaald door de serviceorganisatie die ook tijdens de weekenden bereikbaar is,’ vertelt Magda van ’t Hart. ‘De kwaliteit van de door ADS van STIGT vertegenwoordigde fabrieken en de door hen geleverde producten is van dusdanig niveau dat inmiddels een wereldmarktaandeel van ruim vijftig procent is bereikt. We spreken in dit specifieke geval over ZF Marine.’ De ZF Marine groep is op dit moment betrokken bij de productie van keerkoppelingen, reductiekasten, verstelbare en vaste schroeven en afstandbedieningen, waarbij keerkoppelingen veruit de hoofdmoot vormen. Er is een totale productie voor bedrijfs- en pleziervaart van zo’n 40.000 keerkoppelingen per jaar, waarvan er ongeveer 3.500 in de Benelux worden geleverd. De verschillende toepassingen zijn sterk merkbaar bij ADS van Stigt. ‘Worden jachtkeerkoppelingen in het algemeen seriematig geproduceerd en toegepast, zo uniek zijn de keerkoppelingen voor bedrijfstoepassing. Wel seriematig opgezet voor wat betreft de productie van huizen, assen, lamellengroepen en tandwielen, maar vrijwel stuk voor stuk opgebouwd voor een specifieke toepassing. De brede keuze aan motoren, vermogens en toerentallen aan de ene kant en de wisselende vraag naar “trap of lijn” en een scala aan schroeftoerentallen aan de andere kant, maken elke bedrijfsvaartkeerkoppeling een standaard-special,’ aldus Van ’t Hart. ‘Het succes van ADS van STIGT is voor een zeer belangrijk deel te danken aan de onvergelijkbaar grote voorraad keerkoppelingen en onderdelen in Gorinchem. Ruim tachtig bedrijfsvaartkeerkoppelingen van 500 tot 2.000 pk en zo’n 7.000 artikelnummers vormen een totale investering van vele miljoenen euro’s, maar betekenen voor de reder een minimaal verlies aan verlette tijd bij een vaak ongeplande, noodzakelijke vervanging of reparatie van een keerkoppeling. Levertijden van drie tot vier maanden voor een keerkoppeling als die in het mts Charlotte mogen als normaal beschouwd worden; het wordt echter een onacceptabele situatie in het geval van “stukvallen”. Onze grote voorraad heeft dan ook grote diensten bewezen aan veel binnenvaart- en coasterrederijen,’ stelt Van ’t Hart. ZF past het programma regelmatig aan. Bestaande modellen worden regelmatig gereengineerd en dat heeft er inmiddels toe geleid dat de in de Charlotte geplaatste ZF W16500 is vrijgegeven voor een vermogen dat ruim vijftien procent boven het geïnstalleerde motorvermogen van 1491 kW ligt. De ZF W16500 behoort tot de zogenaamde topserie en werd acht jaar geleden ontwikkeld voor de nieuwe generatie snellopers met vermogens van circa 1.500 tot 2.200 kW. Alle opties van de topserie zijn ook op dit type keerkoppeling toepasbaar zoals de pto-type A met SAE C aanbouwmogelijkheid. Het speciaal ontworpen lantaarnstuk accepteert de directe montage van de door deze pto aangedreven regelbare hydrauliekpomp van het stuurwerk. Ten behoeve van het bedienen van motorgas (elektronisch) en de drie standen van de keerkoppeling (elektrisch) is op de tanker van familie Danes een ZF Mathers-Cruise Command bedieningssysteem geleverd. Dit processor gestuurde elektronische systeem kan op eenvoudige wijze geprogrammeerd worden voor een optimale aanpassing aan de installatie. Een zeer fraai bedieningshandel op de brug tezamen met de robuuste stalen processorkast met back-up in de machinekamer en plug and play kabelverbindingen maken de ZF-bediening tot een inbouw- en gebruiksvriendelijk product. De Charlotte is het tweede schip met een Cummins type QSK60-M.

Binnenvaartkrant