Tweewekelijks medium voor Rijn- en binnenvaart www.binnenvaartkrant.nl Telefoon: (010) 414 00 60 Telefax: (010) 414 02 12 In deze Binnenvaartkrant: Pagina 3 Verbazing over 'traditionele rol' schippersvrouw Pagina 15 Handhaving halonverbod uitgesteld Deutsche Beilage Seite 31 ‘Bundesregierung behandelt Binnenschifffahrt stiefmütterlich’ (advertenties) www.vlootschouw.nl victron energy OMVORMERS, ACCULADERS Tel. 0182 - 38 75 22 Altijd stroom mee! GENERATORSETS binnenkalkhaven 17 3311 JC Dordrecht telefoon 078-6138277 fax 078-6144887 info@dolderman.nl www.dolderman.nl Proef Incodelta/Waalhaven Group met shortsea-schip DIESEL ENGINES Hendrik Ido Ambacht Tel. 078 - 6813127 Fax 6812025 6 APRIL 2004 8e jaargang 8 Aanzienlijke uitbreiding terminal Born De barge- en railterminal in Born wordt aanzienlijk uitgebreid. Over een jaar staat er in de haven een tweede grote brugkraan. Deze maand valt de beslissing voor welke leverancier eigenaar Waalhaven Group kiest. De kade wordt verlengd van de huidige tweehonderd naar 350 meter. Daarmee kunnen drie schepen achter elkaar liggen. De tweede kraan aan de waterzijde is groot genoeg om twee schepen breed te kunnen handlen. De maximale handlingcapaciteit in Born groeit dan van 120.000 naar 160.000 containers per jaar. Het Ministerie van Verkeer & Waterstaat heeft in het kader van de – per 1 januari 2004 afgeschafte – SOIT-regeling (Subsidie Openbare Inland Terminals) al in een eerder stadium 2,25 miljoen euro subsidie toegekend aan de uitbreiding van Barge Terminal Born (BTB). De gemeente Sittard en de provincie Limburg dragen elk een miljoen euro bij. De Waalhaven Group zelf betaalt de andere helft van de 8,5 miljoen euro kostende operatie. Directeur Jan Overdevest van de Waalhaven Group verwacht een verdere autonome groei van het volume containers. ‘Kijk ook maar naar de investeringen van zeerederijen in steeds grotere containerzeeschepen. Het inland transport zal ook toenemen. Tevens is er een internationale vraag naar dedicated shortsea-diensten. In het verlengde daarvan krijgt de binnenvaart meer te vervoeren.’ Binnenkort wordt een proef gedaan met shortsea-containervervoer vanaf de terminal in Born. Overdevest: ‘Het vergt wel wat organisatie om zo’n pilot op te tuigen. We (advertenties) doen dat samen met de projectgroep Incodelta. Die proef dient meteen om de vaarweg te testen.’ Ook voor de shortsea-schepen zal het belangrijk zijn dat de Tegenliggers Het moet een flinke klap zijn geweest, zaterdagmorgen 3 april om 10 over 11, op de Merwede nabij Werkendam. Het afvarende Duitse koppelverband Athom/Ato voer – geladen met chroomerts voor Duitsland – in de flank Loodsen en kapiteins van zeeschepen houden op de Westerschelde te weinig rekening met de binnenvaart, en dat leidt soms tot gevaarlijke situaties. Met de komst van nieuwe, nog snellere containerschepen lijkt het risico voor binnenschepen verder toe te nemen. ‘En niet alleen voor een paar angsthazerige spitsjes,’ zegt schipper Nico Deen, die zich sterk maakt voor een aanspreekpunt bij de overheid voor schippers. bruggen over het Julianakanaal bij Roosteren en Echt worden verhoogd. Overdevest: ‘Ze gaan omhoog. In 2006 zijn ze verhoogd. Dat maakt deel uit van het project van het afvarende Nederlandse motorschip Admar-P, dat richting Moerdijk voer met maïs in. Beide schepen maakten water, de Athom kon drijvende worden gehouden maar de Admar-P zonk. Er deden zich geen Via Raad van Transportveiligheid, de Nationale Ombudsman en Rijkswaterstaat kwam Nico Deen bij de politiek, waar hij – na bemiddeling van de ASV – gehoor kreeg en dat leidde tot een uitzending van ‘Het Filiaal’ op Radio 1, waar Deen zijn hart kon luchten. Daar was ook Izak Vogelaar, voorzitter van de VVD-fractie bij de Provinciale Staten in Zeeland. Vogelaar, die schriftelijke vragen stelde hierover aan GS: ‘Er wordt onderzocht wat de gevolgen zijn van de verdieping van de Westerschelde en behalve natuur en toegankelijk wordt ook gekeken naar de gevolgen voor de veiligheid.’ In dat verband (advertenties) Bottleneck, waarbij in Born ook een nieuwe aansluiting voor het vrachtverkeer uit de haven op de A2 wordt gemaakt.’ (Lees verder op pagina 3) persoonlijke ongelukken voor. De KLPD onderzoekt hoe dit heeft kunnen gebeuren. Op de foto rechts de stuurhut van de Admar-P en links de Deo Gratias, die assistentie verleende. (foto W.G Hakkers) ‘Aanspreekpunt binnenvaart nodig voor veilige Westerschelde’ werd vorig jaar een Nautische Adviesraad opgericht. Vogelaar verwees Nico Deen voor klachten over de zeevaart naar de secretaris van die adviesraad, mr. A. de Jong van RWS. De Jong reageert desgevraagd: ‘De lijnen binnen het ministerie zijn er. Er zal zeker naar worden gekeken of de lijnen wel goed werken.’ Toch zullen er zeker twee dagen overheen gaan voor er iets kan worden gedaan. ‘Dus als er een klacht is over een zeeschip, dan is de boosdoener voor ons nog maar moeilijk te detecteren. (Lees verder op pagina 3) • vermogens van 5 tot 60 kVA op voorraad • snelle service • lage inbouwprijzen • levering van alle onderdelen VOOR NEDERLAND EN BELGIË BARTH AGGREGATEN 's-GRAVENDEEL TEL. 078-673 37 99 (NA 18.00 UUR 078-673 48 00) AGGREGATEN - reparaties/aanpassingen - leveringen (nieuw/gebruikt) - straalbuizen Tel. 078-6133831 Dieselbedrijf Hardinxveld B.V. Cummins – Detroit Diesel Isuzu – Twin Disc - Allison Tel 0184 – 613066 Fax 0184 – 618002 www.dbh-bv.nl info@dbh-bv.nl Official dealer De Haas Diesel Motoren BV Verkoop Inbouw Onderhoud Reparatie Revisie Tel. 010-5913511 www.dehaasdiesel.nl
Loading...
Loading...
Loading...
De Binnenvaartkrant is hét vakblad met het grootste bereik in Rijn- & binnenvaart, passagiersvaart, recreatievaart, visserij en dredging. De oplage van 23.000 exemplaren ligt op circa 650 plaatsen in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk binnen het bereik van opvarenden van binnenvaartschepen.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl