Views
2 years ago

2004-07

  • Text
  • Binnenvaart
  • Schip
  • Maart
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Rotterdam
  • Pagina
  • Boegschroef
  • Schepen
  • Adverteren

PAGINA 16 23 MAART

PAGINA 16 23 MAART 2004 Wij danken Dolderman B.V. en de familie Teekman voor de prettige samenwerking en het in ons gestelde vertrouwen. Wij wensen m.s. "Ina" en haar bemanning veel succes en een behouden vaart. Wij leverden de volgende pompen: 2x APH VICTOR S63G31T 1x APH VICTOR S105G31T 2x APH VICTOR S40GC31T 2x APH E.I.30/50T-100CL 2x APH UV-700 1x APH TB90BRt 2x MAN250/2/G65V-EXD 1x APH BC1200E-B Complete pakket trillingsdempers en compensatoren 7,5 kW 400V 2" dekwaspomp 5,5 kW 400V 4" ballastpomp 1,1 kW 400V 11/2" versnijdende zwartwater pomp 0,88 kW 400V hydrofoor met 200L tank 230 V UV-drinkwaterfilter compleet 0,59 kW 400V gasolie trimpomp 1,8 kW 400V Eexd-IIB-T4 lens-klokpomp tbv A.D.N.R. 11kW 400V 12" ballast-ruimpomp 1000m3/u ALL PUMPS HOLLAND B.V. Postbus 50 Tel. (0317) 62 00 95 3910 AB Rhenen Fax (0317) 62 01 94 Dutch Marine Trading b.v. Perfect in pompen Op het ms Ina leverden wij de ankerlieren, ankers en kettingen. OECHIES Samen realiseerden wij dit project en leverden en/of installeerden op het ms Ina: - De complete elektrotechnische installatie met het OECHIES tweedraads plc systeem en touchscreen bediening - Het Radio Holland nautisch pakket bestaande uit: • Twee Furuno radars met TFT schermen • Eco 500 piloot • Eco 300 bochtaanwijzer • Eco 120 dieptemeter in grafisch display • Eco 700 geluidsinstallatie • Eco 130 windrichting/snelheidsmeter • 3 x Sailor 2048 marifoons - Alphatron kaartsysteem - Airco installatie in de woningen op het voor- en achterschip alsmede in het stuurhuis - De TravelVisionModi zelfrichtende antenne met tuners Wij wensen de familie Teekman veel succes en een behouden vaart. Wij wensen de familie Teekman een goede en behouden vaart Dutch Marine Trading b.v. Poe Poe !!! ALLE PRIJZEN EXCLUSIEF 17,5% BTW Dordrecht Telefoon 078 - 6311477 Tel: 0183 - 506989 Fax: 0183 - 663795 office@dmt-sales.nl www.dmt-sales.nl Gerben Donselaar: 06 - 20603528 Andre Schelling: 06 - 51506069 Brede Hilledijk 111 · 3072 NB Rotterdam · Telefoon (010) 297 39 99 Totaal door ons geïnstalleerd vermogen: 2.225pk Hoofdmotor: Caterpillar, type 3512B Boegschroefmotor: Caterpillar, type 3406C Generatorsets: 2x John Deere, type 4045TF158 m.s. "Ina" goede vaart en veel probleemloze draaiuren dolderman bv Postbus 266 3300 AG dordrecht binnenkalkhaven 17 3311 JC dordrecht telefoon 078-613 82 77 fax 078-6144887 www.dolderman.nl Op het ms Ina leverden wij de Airconditioning installatie en wensen de familie Teekman veel succes en een behouden vaart. Op het ms Ina leverden wij: • 21 luiken FRK 10.100/3670/2,5 Derkiena-patent • Hydraulische luikenwagen type HLW 10/6000 Wij wensen Dorpsweg 3 3223 BH HELLEVOETSLUIS Tel. 0181-39 89 04 Fax 0181-39 83 09 GSM 0654-34 23 76 familie Teekman met het ms Ina een behouden vaart Stokerijstraat 35 2110 Wijnegem Telefoon 03 / 353.26.89 Telefax 03 / 353.35.90 Bezoek ons op onze website: www.sme-maritiem.nl

Het fonkelnieuwe ms Ina is een prachtige mix van innovatie en individuele wensen. Een vaartuig waarover is nagedacht. Het schip lag voor afbouw bij firma Dolderman in de Binnen Kalkhaven. Die plek in de historische omgeving van de Dordtse binnenstad zorgde onbedoeld ook voor een mix: die van historie en hedendaagse techniek. Door Cor Spek In het ruim staat een caravan die dienst doet als kantine. Een plek om even bij te tanken. Aan boord wordt nog keihard gewerkt. Dat kan ook niet anders met de proefvaart voor de deur. Achter de koffie is schipper Teekman volop bereid zijn verhaal te doen. ‘We zijn in 1981 begonnen met een motorvrachtschip. Dit is het vijfde schip dat de naam Ina draagt, de naam van mijn vrouw. Het is ons tweede nieuwbouwschip.’ Teekman probeert hiermee in te spelen op de markt, hoewel dat niet de enige reden was om aan nieuwbouw te denken. ‘Onze zoon Erwin zit ook in de zaak. Daar komt bij dat ook de techniek niet stil staat. Alles is nu elektronisch. We hadden al wel een elektronische motor, maar bijvoorbeeld geen GPSkaartsysteem. Ook de boegschroef is weer moderner. Met nieuwbouw kun je verbeteren en vernieuwen.’ Daarnaast speelden economische redenen mee. Het nieuwe schip meet drieduizend ton, een toename van achthonderd ton. Afbouwen vraagt om een voortdurende coördinatie. Dat blijkt als de schipper een jongeman in het ruim ziet afdalen. ’Die moet hier niet zijn.’ De mobiele telefoon biedt uitkomst. Ontspannen geeft vader Teekman aan wat de bedoeling is van het frame waarmee de monteur op het verkeerde pad is. Figuurlijk gesproken dan. Stress kent de schipper niet. Hoewel hij al sinds augustus aan de wal is, vindt hij de afbouwperiode een prima tijd. ‘Ik mag het graag doen zo. Geen stress. Je ontmoet veel mensen. Je hebt met 28 onderaannemers te maken. Ik vind het een leuke tijd.’ Zijn vriendelijk klinkende woorden bevatten onbetwistbaar een boodschap: ‘Neem de tijd voor mensen. Je kan die tijd niet meer terugnemen. Het leven is al zo kort. Werk met verstand. De laatste week nemen we voor ons zelf om alles in te richten.’ Het familiebedrijf staat bij Teekman (afkomstig uit een schippersfamilie) bovenaan. De vrouw aan boord en varen met eigen mensen. ‘Da’s netjes. Mijn vrouw heeft er ook nog zin in om mee te varen. En als die geen zin meer heeft, houdt het op.’ Teekman zelf wil het ‘nog een jaartje of vijf, zes’ volhouden. Dan neemt zijn zoon naar verwachting de zaak over. ‘Zonder Erwin kan ik het niet. Hij heeft altijd goede ideeën.’ Samen zijn ze dan ook naar Roemenië (Orsava) geweest, waar het PAGINA 17 23 MAART 2004 MS Ina is mix van innovatie en individuele wensen Bij Schipper Teekman staat het familiebedrijf voorop. Hier staat hij met vrouw Ina en zoon Erwin. casco werd gebouwd. ‘Dat liep via George Rensen en Jaap Oosse. Ze weten wat ze daar doen.’ ”Looks” Tevreden is de schipper over veel, zo blijkt. Over het nieuwe schip niets dan lof. ‘Dit is het eerste model uit een nieuwe serie. Het nieuwe zit ‘m vooral in het onderwaterschip. De stroming naar de buis is anders. De ophanging van de roeren zit één spant naar achteren. De steven staat rechtop, waardoor de boeiing meer naar voren komt.’ Ook over de aandrijver is hij te spreken. ‘Het is dezelfde als de vorige. Een 1520 pk Caterpillar. Met de vorige hebben we 16.000 uur gevaren. Zonder problemen.’ Inmiddels is Erwin (21) aangeschoven. Over de nieuwigheden aan boord voegt hij enthousiast toe: ‘Het kopschroefkanaal staat bij ons recht naar voren. Dat geeft meer stuwkracht. Ik heb dat op een 11,45-schip nog niet eerder gezien. Daarbij is alles computergestuurd. We hebben echt nagedacht over de looks. Het schip is een mix van ideeën. We hebben de voorroef laten verlagen. De mast bijvoorbeeld is een eigen ontwerp. Die hebben we twee keer gespoten met autolak, plus nog een afwerklaag.’ Nieuw is ook het beladingsysteem, dat op lucht werkt. Erwin: ‘Geen kwetsbare sensoren meer. Het is een open systeem. Mocht er rommel inkomen, dan is het een kwestie van doorblazen. Er zit een trimcorrectie op. Ook de tankmeting is gekoppeld aan een trimcorrectie. Net als het drinkwater voor en achter.’ Het verblijf aan de wal zit er inmiddels op. Samen met vrouw en zoon vaart Teekman weer voor de NPRC in de 24- uursvaart. Het kwartet wordt compleet door een matroos aan boord. Wie leverden op het ms Ina Heden en verleden mooi gecombineerd in het oude stadsgezicht van Dordrecht. (foto T2oP) HULST BV Keuken Design Hogeweg 13a 4561 RN Hulst T 0114 319255 F 0114 312355 Wenst u veel vaarplezier! Rensen Shipbuilding BV ism Oosse Maritiem bv Levering complete schip Verhaar Omega BV Boegschroef type Omega 31150 (535 pk) NRF B.V. Beunkoelers Dolderman BV Volledige afbouw en levering Caterpillar hoofdmotor type 3512 B, Caterpillar boegschroefmotor type 3406 C en 2 John Deere generatorsets type 4045TF158 All Pumps Holland B.V. 2 x 7,5 kW dekwaspomp, 1 x 5,5 kW ballastpomp, 2 x 1,1 kW versnijdende zwartwater pomp, 2 x 0,88 kW hydrofoor met 200 l tank, 2 x 230 V UV-drinkwaterfilter compleet, 1 x 0,59 kW gasolie trimpomp, 2 x MAN 1,8 kW lens-klokpomp tbv A.D.N.R., 1 x 11 kW ballast-ruimpomp 1000 m3/u, compleet pakket trillingdempers en compensatoren ING Bank Zwolle Financiering NPRC Bevrachting EFM Onderlinge Schepenverzekering u.a. Verzekering Van Voorden-Promac Schroef diam. 1815 mm., Promac Stuwa hydraulische stuurmachine type 2C-2l-b-100/60-600-58/75 en dynamische roeren type r3-b-v-3750-1850-200-l Van de Giessen Straalbuizen Straalbuis type Omega diam. 1822 mm Alubouw de Mooy Stuurhuis met hefkolom en overzakbare bovenbouw, radarmast voor en achter, roefdeuren en diverse Alu en RVS werkzaamheden De Waal Machinefabriek BV Promac Stuwa stuurmachine, roeren, schroefas installatie met de Waal seals Oechies Elektrotechniek Complete elektrische installatie Tresco Navigation Systems BvbA Tresco Inland Ecdis viewer ADS van Stigt Keerkoppeling ZF Marine type W4610, red. 5,040:1 met elastische koppeling en elektrische bediening Amco Compressoren bv Compressoren Verveer Scheepsbetimmeringen Volledige betimmering Windex Engineering BV RVS roosters en Machinekamer/ruim ventilatoren Loggers Rubbertechniek bv Flexibele opstelling woning Speedheat Rotterdam Vloerverwarming Con-Air Airconditioning Airco + overdrukinstallatie DMT Dutch Marine Trading b.v. Lieren, ankers en kettingen Bunkerstation Verweij Kampen BV Jeanneau roeiboot type CAP 400 Blommaert Scheepsluiken BvbA 21 luiken FRK 10.100/3670/2,5 Derkiena-patent Hydraulische luikenwagen type HLW 10/6000 Lagendijk Wemeldinge Autokraan 17,50 mtr/1800 kg ExxonMobil Marine Lubricants Esso smeermiddelen Tyco Integrated Systems B.V. Brandblusapparatuur Kortman Isolatie Isolatie van de woning en uitlaatgassystemen Alderliesten Tegelwerk Cumarine Tankmeting apparatuur voor en achterschip, beladingmeter, diepgangmeter en dek Tv Keuken Design Hulst Keukens Discom Bv Uitlaatgassendempers Rubber Design Flexibele opstelling hoofdmotor A.Nobel en Zn Smeermiddelen, gasolie en scheepsbenodigdheden Belastingadviesbureau Ten Kate & Huizinga Belastingzaken Radio Holland Netherlands Nautische apparatuur Rafa Scheepsramen Het Woonparadijs Stoffering

De Binnenvaartkrant