Views
6 years ago

2004-06

  • Text
  • Schip
  • Rotterdam
  • Jaar
  • Maart
  • Pagina
  • Binnenvaart
  • Behouden
  • Schepen
  • Wensen
  • Vaart

Tweewekelijks medium voor Rijn- en binnenvaart www.binnenvaartkrant.nl Telefoon: (010) 414 00 60 Telefax: (010) 414 02 12 9 MAART 2004 8e jaargang 6 In deze Binnenvaartkrant: Pagina 5 Zouttransport AquaRoute verloopt naar wens Einde in zicht voor eeuwenoude werf Pagina 17 Belgische regering wil containers over spoor subsidiëren Pagina 19 Internet raakt de draad kwijt Deutsche Beilage Seite 31 Mautdisaster macht Infrastrukturplanung zur Luftnummer (advertenties) www.vlootschouw.nl victron energy OMVORMERS, ACCULADERS De werf Joh. van Duijvendijk in Krimpen aan den IJssel maakt plaats voor appartementen. Het plan is dat activiteiten en personeel (en dus ook de knowhow) overgaan naar Scheepswerf Gebr. Kooiman in de Zwijndrechtse Swinhaven. Sinds 1881 is Joh. Van Duijvendijk als scheepswerf gevestigd in Krimpen, in 1940 is de werf verhuisd naar de plaats waar nu het afscheid nadert. Een deel is monument. De loods in het midden op de foto bijvoorbeeld is een monument, evenals de voormalige directeurswoning, rechts, binnendijks, die overigens geen deel meer uitmaakt van de werf. Naar verluidt bevond zich reeds begin 17e eeuw buitendijks in Krimpen aan den IJssel een scheepswerf direct oostelijk van de uitwateringssluis van de polder Kortland. In 1910 werden de werkzaamheden gestaakt, om door Joh. van Duijvendijk in 1940 weer te worden opgepikt. Sindsdien zijn er tientallen nieuwe binnenschepen gebouwd, terwijl de werf ook naam maakte als reparatiewerf voor de binnenvaart. Op internet zijn sites te vinden met betogen voor het behoud van deze complete scheepswerf. Volgens de makers van de sites wordt voorbijgegaan aan aan de cultuurhistorische (meer)waarde van het totale ‘scheepswerf-ensemble’. ‘Als de werf wordt verkocht en er woningen voor in de plaats komen zullen de monumentale loodsen hun functie verliezen en gaat de samenhang dus verloren. Nederland zal dan een zeldzaam industrieel monument armer zijn en Krimpen aan den IJssel alwéér een unieke historische haven.’ Op internet: www.historischekringkrimpen.nl. (foto MGR) Tel. 0182 - 38 75 22 Her motor iseren? INBOUW 24-uurs storingsdienst binnenkalkhaven 17 3311 JC Dordrecht telefoon 078-6138277 fax 078-6144887 info@dolderman.nl www.dolderman.nl Van Uden en Rotra Forwarding starten containeroverslag in Zutphen, Haaften en Doesburg Drie nieuwe inland terminals Er komen drie inland containerterminals bij: in Zutphen, Haaften en Doesburg. Zutphen start eind deze week met een dagelijkse afvaart naar Rotterdam en Antwerpen. Het is een nieuw initiatief, en dus geen doorstart van de terminal die in juli 2001 startte en begin februari dit jaar schipbreuk leed. De drie terminals krijgen een centraal management, Container Terminal Oost-Gelderland, een bedrijf van de Van Uden Group uit Rotterdam en de Rotra Group uit Doesburg. (advertenties) DIESEL ENGINES Hendrik Ido Ambacht Tel. 078 - 6813127 Fax 6812025 De terminal in Zutphen die in februari failliet ging, was in juli 2001 gestart door Addink Transport uit Zutphen, Van Opijnen Transport uit Deventer en Adviesbureau Transport en Dienstverlening (ATL) uit Warnsveld. Zij kampten met aanloopverliezen, naar eigen zeggen als gevolg van de aarzelende houding van verladers om over te stappen op vervoer over water. Maar ook het lage water van 2003 heeft de terminal geen goed gedaan. ‘Die mensen waren wel bekend met de lokale markt,’ aldus directeur Henk Bakker van de Van Uden Group. Zelf is hij optimistisch. ‘Wij hebben de contacten met de carriers, de zeerederijen.’ Voor de transporten van en naar Zutphen zijn daarmee al contracten gesloten. De winst moet vooral komen van het samenspel met de andere twee terminals, legt Marcel Orth, business analist bij Rotra Forwarding in Doesburg, uit. ‘Een combinatie van lege en volle containers is goed mogelijk omdat je vervoersstromen kunt combineren. Rotra is vooral in de regio bekend; Van Uden is bekend met de scheepvaart en heeft contacten in de zeehavens. ‘ De aandeelhouders in Container Terminal Oost-Gelderland zijn van mening dat een lage en variabele kostenstructuur de enige bestaansgarantie voor inland terminals is. ‘Realisatie van deze lage variabele kosten zal tot stand komen door een maximale afstand over de weg van vijftien procent van de totale transportafstand. Daarnaast dienen zoveel mogelijk bewegingen direct achter de kade te plaatsvinden. Om de kosten van het vaartraject zo laag mogelijk te houden, dienen (advertenties) gebieden met een hoog import- en een hoog exportvolume gekoppeld te worden, wat het matchen van leegkomende containers sterk bevordert.’ Henk Bakker van Van Uden: ‘We zullen vrijwel uitsluitend met ingehuurd personeel van toeleveranciers werken.’ Geen subsidie In Haaften slaat Van Uden in de overnachtingshaven al 800 TEU per jaar over voor het distributiecentrum van dochter Food Express in de Kerkewaard. Bakker verwacht straks het tienvoudige door te zetten in Haaften. ‘We verwachten veel van Haaften, omdat in het nabijgelegen Geldermalsen veel verladers zitten met vervoer naar de zeehavens.’ (Lees verder op pagina 3) • vermogens van 5 tot 60 kVA op voorraad • snelle service • lage inbouwprijzen • levering van alle onderdelen VOOR NEDERLAND EN BELGIË BARTH AGGREGATEN 's-GRAVENDEEL TEL. 078-673 37 99 (NA 18.00 UUR 078-673 48 00) AGGREGATEN - reparaties/aanpassingen - leveringen (nieuw/gebruikt) - straalbuizen Tel. 078-6133831 Dieselbedrijf Hardinxveld B.V. Cummins – Detroit Diesel Isuzu – Twin Disc - Allison Tel 0184 – 613066 Fax 0184 – 618002 www.dbh-bv.nl info@dbh-bv.nl Official dealer De Haas Diesel Motoren BV Verkoop Inbouw Onderhoud Reparatie Revisie Tel. 010-5913511 www.dehaasdiesel.nl

Binnenvaartkrant