Views
2 years ago

2004-05

  • Text
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Februari
  • Binnenvaart
  • Schip
  • Rotterdam
  • Pagina
  • Schepen
  • Twee
  • Eerste

Tweewekelijks medium voor Rijn- en binnenvaart www.binnenvaartkrant.nl Telefoon: (010) 414 00 60 Telefax: (010) 414 02 12 In deze Binnenvaartkrant: Pagina 5 Fusie Stidoca en Meander definitief beklonken Pagina 15 Kermis-exploitante Kokkie Kroon is nieuwe LOVT-voorzitter Pagina 47 Gevelco neemt all weather terminal in gebruik Deutsche Beilage Seite 31 Wasserbau im Griff der Mautpleite (advertenties) www.vlootschouw.nl victron energy OMVORMERS, ACCULADERS Tel. 0182 - 38 75 22 Alles draait om kwaliteit! SERVICE AAN: TANDWIELKASTEN KEERKOPPELINGEN binnenkalkhaven 17 3311 JC Dordrecht telefoon 078-6138277 fax 078-6144887 info@dolderman.nl www.dolderman.nl DIESEL ENGINES Hendrik Ido Ambacht Tel. 078 - 6813127 Fax 6812025 24 FEBRUARI 2004 8e jaargang 5 Commissaris van de Koningin haalt intermodale conferentie naar Brabant Succes binnenvaart heeft internationale impact ’Nederland moet intermodaal zijn,’ zegt Hanja Maij-Weggen, Commissaris van de Koningin in Noord-Brabant in een interview in MCActueel, de periodiek van het Multimodaal Coördinatie en Adviescentrum in Eindhoven. Maij is nog steeds voorzitter van de European Intermodal Association (EIA). Ze is gelukkig met het succes van de binnenvaart in Brabant. ‘Dat is zelfs aanleiding om aan te sturen op een conferentie in West-Brabant over intermodaal vervoer, georganiseerd door de EIA tijdens het voorzitterschap van de Europese Unie door Nederland, de tweede helft van dit jaar.’ Een conferentie die volgens de Commissaris van de Koningin gehouden zou moeten worden nabij een aantal succesvolle modal shift-initiatieven, zoals de waterterminals in Moerdijk, Tilburg, Bergen op Zoom en Oosterhout. De EIA loopt al vooruit op de uitbreiding van de Unie, want diverse Oost-Europese landen zijn er al lid van. ‘In Tsjechië zal een volgende conferentie over intermodaal vervoer worden gehouden.’ Ondanks het succes van de binnenvaart kampt juist Brabant met forse achterstand in het onderhoud van de vaarwegen. Maij zegt teleurgesteld te zijn over het achterstallig onderhoud en het uitblijven van geld voor verruiming van de Brabantse kanalen. Tegelijkertijd heeft ze er begrip voor: ‘Het is jammer, maar minister Peijs heeft maar een beperkt budget. (…) De gelden voor de omlegging van de Zuid-Willemsvaart bij Den Bosch bijvoorbeeld zijn ook niet geschrapt uit het MIT.’ In het Meerjarenprogramma voor Infrastructuur (advertenties) en Transport is het budget voor die omlegging overigens wel uitgesmeerd over een aantal jaren. (advertenties) Monter voegt Maij er aan toe: ‘Eerst de files oplossen. Als het straks economisch beter gaat, komt er weer geld voor andere dingen beschikbaar, die ook belangrijk zijn. Mevrouw Peijs heeft maar één zak met geld. (Lees verder op pagina 3) Wat ligt daar voor scheepje te lossen? Voor de goede orde: dit is géén klein schip. Het is de coaster Espoire van 3.500 ton. Maar die lijkt kleiner omdat hij overdekt kan worden gelost bij de ‘All Weather Terminal’ van de Gevelco Transport Groep, zoals die Directeur Degeling van de Esso Raffinaderij in Rotterdam ontving vorige week donderdag 19 februari de Fileplantrofee uit handen van Ivo Opstelten, burgemeester van de Maasstad en stadsregiovoorzitter. De trofee wordt uitgereikt aan organisaties die een wezenlijke bijdrage leveren aan de bereikbaarheid van de regio Rotterdam. Esso is vorig jaar de laatste maanden proef draaide. De trimodale terminal heeft voor stukgoed en containers een capaciteit van maximaal anderhalf miljoen ton lading. Er kunnen zeeschepen tot 9.000 dwt laden en lossen, waar ook nog een Chemgas en Esso maken Rotterdam beter bereikbaar voor het frequente LPGtransport naar Antwerpen volledig overgeschakeld op de binnenvaart. Chemgas laat speciaal voor dit transport twee LPG-tankers bouwen, waarvan vorige week de eerste, de Embata, in Willemstad werd gedoopt. De casco’s komen van Waterhuizen Shipyard, de afbouw gebeurt bij De Gerlien Van binnenschip naast kan liggen voor boord/boord-overslag. Tevens is de terminal geschikt voor de (overdekte) overslag naar treinen. Een interview met Frank van der Gevel op pagina 47 (foto’s Havenbedrijf Rotterdam NV) Tiem. Volgende maand wordt de tweede, de Embatis, in gebruik genomen. De twee schepen vormen een opmerkelijke verschijning met de stuurhut voorop. Esso koos voor de binnenvaart na een eigen onderzoek, waaruit bleek dat vervoer over water een factor 125 keer veiliger is dan vervoer over de weg. (Lees verder op pagina 3) 21156 BALLAST POMP MET 7,5 KW MEER DAN 1000 KUUB / UUR VERPOMPEN! www.veth-motoren.com POSTBUS 53 - 3350 AB PAPENDRECHT TEL. (078) 615 22 66 - FAX (078) 641 11 69 • vermogens van 5 tot 60 kVA op voorraad • snelle service • lage inbouwprijzen • levering van alle onderdelen VOOR NEDERLAND EN BELGIË BARTH AGGREGATEN 's-GRAVENDEEL TEL. 078-673 37 99 (NA 18.00 UUR 078-673 48 00) AGGREGATEN www.mfolthof.nl Dieselbedrijf Hardinxveld B.V. Cummins – Detroit Diesel Isuzu – Twin Disc - Allison Tel 0184 – 613066 Fax 0184 – 618002 www.dbh-bv.nl info@dbh-bv.nl Official dealer De Haas Diesel Motoren BV Uitgebreid magazijn met originele onderdelen, direct uit voorraad leverbaar. Tel. 010-5913511 www.dehaasdiesel.nl

De Binnenvaartkrant